Uante rekkevidder i denne avtalen. Som er beskrivende for selskapet og kanskje en av grunnene til at kursen lagger; mulighetene er uante, men per dags dato er forsvinnende lite konkret.
Rekylen vil med dette bare bli større når den til slutt tennes…
Soleklart og personlig har jeg alle planer om å få med meg hver eneste prosent. Aldri om jeg kan leve med å ha brukt så mye tid på å spotte potensialet, bare for å stå helt eller delvis utenfor når raketten virkelig tar av.
Me får satse på at eit eller fleire produkt fra Softox Solutions om nokre år er å finne som ein del av GRU for soldatane i heile NATO Då snakkar me i alle fall om ein stor og stabil marknad. Eg vil jo tru at det amerikanske forsvaret har gjort seg opp ei meining om produkta til selskapet før dei ga 2 mill USD til vidareutvikling her?
Safedes trur eg vil finne sin del av marknaden innan helsevesenet. Her var jo opprinneleg tanken at SafeDes skulle vera eit alkoholfritt alternativ til alle som slit med irritasjon i huda pga hyppig bruk av hånddesinfeksjon. Med bakgrunn som bioingeniør, med mange tusen prøvetakingsrundar bak meg, kan eg stadfeste at dette er eit reelt problem for mange tilsette i helsesektoren. Vidare når testar viser at SafeDes også tar Norovirus, som er eit kjempeproblem på sjukehus kvart år, blir dette ein nobrainer for min del. Synd at HINAS vart utsett på nytt, men dette ser eg berre på som ei utsetjing.
Sjølv er eg overbevist om at overflatedesinfeksjonen til Soft Ox også har livets rett i oppdrettsnæringa kor dei slit med mykje biofilm i produksjonsutstyret til lakseslakteria. Har også jobba i laboratoriebransjen retta mot næringsmiddelindustrien og er trygg på at overflatedesinfeksjonsprodukta til SoftOx også har store marknadspotensiale her, først og fremst Effectdes .
SIS er vel meir som ein opsjon for min del. Går denne inn er potensialet vanvittig. Pneumoni er vel ein av dei mest vanlege orsakene til sjukehusinnlegging i Noreg i dag. Kan nokre av desse unngås ved at ein kan behandle pasientar med SIS i ein tidleg fase vil dette kunne gi samfunnet veldig store innsparingar. Ein har per i dag ingen behandling å tilby til pasientar som har milde virus-infeksjonar i øvre luftveier. Om dette produktet ikkje skulle slå til så trur eg det ikkje vil ha det heilt store utslaget på kursen.
Sårstell produkta er eg også veldig positiv til og dette er jo hovudgrunnen til at eg gjekk inn i selskapet. Her har dei enorme muligheter både innanfor helsesektoren og innanfor dyrehelse.
Eg meiner at berre dei to produkta for overflatedesinfeksjon og hånddesinfeksjonen lett forsvarer dagens MCAP på ca 580 mil. Får dei i tillegg 2-3 sårstell produkt på marknaden innan eit par år så har eg vanskelig for å finne eit betre risk/reward case på børsen i dag.
Hadde Kiilto/Antibac gjennonført avtalen og lansert produktene som de skulle gjøre i fjor høst ville kursen vært noe helt annet i dag. Sammens med avtalen med Aeris og de andre ville de sannsynligvis hatt gode tall nå. Hva Kiilto så som Aeris og de andre ikke gjør kan man bare spørre seg om…de prøvede å knekke Softox er mitt syn!
Ikke jeg heller - avtalen omfatter et bredt spekter av produkter, hvor jeg også siterer følgende fra avtalen;
“SoftOx is developing a new class of antimicrobal agents, herunder range of wound care products for cleansing, prevention and treatment of wound infections, as well as a product for the treatment of respiratory tract infections.”
Jeg synes også følgende avsnitt er interessant;
This work will take place in close collaboration with both our national and international civilian and military partners.
Det er nok flere som savner konkrete tall - samtidig vil det pr nå være relativt umulig - men en kan stille seg følgende spørsmål;
-
Dersom en klarer å utvikle ovennevnte produkter spesifikt til forsvaret (bredt spekter - sårskyll, sårbehandling, SIS mv), tror dere kun Norge vil være interessert å kjøpe disse produktene? Hva med NATO? Andre lands forsvar - USA? Snakker en ikke her om relativt store kontraktsummer?
-
Tror dere det norske forsvaret har fått innblikk i resultatene som allerede foreligger?
Selv om en ikke er helt i mål ennå ift. salg av produkter, er dette en stor milepæl og bekreftelse på at forskningsmiljøet i forsvaret mener at det er verdt å bruke ressurs/tid på å forske videre sammen med Softox nettopp med det formål å utvikle konkrete produkter (i tillegg til at vi her snakker om store kontrakter potensielt med flere lands forsvarsmyndigheter enn Norge).
Jeg merker meg at kursen falt med ca. 10 % som følge av UTSETTELSE av HINAS anbudet… Kursen beveger seg knapt på denne nyheten… Hva tror dere har størst potensiale…?
Det er kanskje ikke unaturlig at de med kort tidsperspektiv har mest fokus på desinfeksjon - og i dag er det kun småposter som er med på å bevege kursen. Dersom en har et noe lengre perspektiv, er dette (igjen) en bekreftelse på at andre miljøer også har tro på det Softox forsker på - og at dette virkelig på sikt kan gi store summer inn i Softox.
På et tidspunkt, dersom selskapet fortsetter å få gode resultater på studiene og en inngår flere kontrakter, vil markedet ta dette innover seg og det vil skape større interesse for selskapet. Topp 50 eier nærmere 70 % av aksjene, og de har ikke vist noen interesse til å selge (heller ikke når kursen var over kr 100), det skal derfor ikke mye interesse til før kursen vil stige (og vi er forbi stadiet “sell on news”).
Kiilto undervurderte nok potensialet til safeDes og innså kanskje at de over tid ville ende opp med å kannibalisere sine egne alkoholbaserte produkter om de pushet det alkoholfrie for hardt.
Kan sammenlignes med å tisse i buksa, godt med det samme men etter en stund angrer man. Skulle det virkelig ta av (over litt lengre tid ) så har de jo spilt seg mer eller midre helt ut selv i steden for å se det lange bilde å være med.
Muligens jeg husker feil, men verken Aeris eller Assistco fylles vel av Softox sin egen produksjonskapasitet?
De begynner i så fall ha ganske stor kapasitet
Blir ikke Aeris produsert hos Water ett eller annet da?
Her er det muligheter for å styrke CBRNM-kapasitetene Det kan være naturlig å bruke ifm biologiske angrep - det vil i såfall bety at markedet kan bli uhorvelig stort da mange avdelinger vil settes opp med dette som en del av standardutrustningen for CBRNM. Spesielt snakker vi om de kapasitetene som alltid er skarpe (samtlige skip).
Dette kan feks være for rengjøringsstasjon for desinfeksjon av utstyr & personell fra skitten - ren sone.
Kallep - jeg har tenkt akkurat likt, og er 100 % enig i alt du skriver!
Tror det er vanskelig å si hva som er greien med avtalen.
Kan det være så enkelt som at de venter på EU godkjenning før de satser på det?
Jeg er tilbøyelig til være enig om at Kiilto motarbeider Softox.
Hvis det da er tilfelle, så skjønner jeg ikke hvorfor det rulles ut Dax alkofri i Sverige.
Det virker som om at det er solgt inn i større skala til svært mange type kontorrekvisita butikker, og flere virkelig store, bla Din lokala leverantör och samarbetspartner | PacsOn
Jeg er derfor litt usikker på Kiilto.
Stort marked du nevner her.
A 2011 forecast concluded that worldwide government spending on CBRN defence products and services would reach US$8.38bn that year.[
Og ikke minst. Ønsker virkelig ikke Kiilto være en del av neste generasjons desinfeksjon, som er nettopp det Softox er, da dette er et av hovedsegmentene til Kiilto.
Det markedet inkluderer svært mye mil-spec utstyr som gjerne er OK sivilt utstyr, men som kommer i en litt røffere innpakning som gjør at prislappen øker med 3x-20x. Men noe så enkelt å bytte ut vanndusjen med et Soft-OX produkt vil sørge for et gigantisk volum, selv om det leveres som konsentrat.
Spennende og om SIS blir godkjent, kan det teoretisk sett ha en effekt på Anthrax og lignende biologiske våpen?
Lignende brukes jo fortsatt av lett autoritære regimer med eldre militært utstyr, og kan kokes ihop i en meth-lab i verste fall.
(Mulig jeg er godt ute å kjøre her, men det er jo bare bakterier ).
I forhold til triggerlisten din hadde det kanskje vært greit å lagt til følgende:
Bilde av kurv med desinfeksjonsmiddel fra Spar/bunnpris.
Virker som alt annet en bilder av desinfeksjon preller av og er irrelevant for aksjekursen/kjøpsinteresse.
Vanvittig aksje altså.
Bare vent til analysen til SB1, ojojoj
Må innrømme at den analysen gir meg mixed feelings. Sjelden at man får det eksakt som man vil i dette livet og blir ikke sjokkert om kursmålet blir av typen “velg et tilfeldig tall x antall titalls prosenter over gjeldende kurs.” Uten annen grunn enn at forhåpningene er litt for store all over. Og et slikt moderat tall kan fort fungere like mye som en brems.