Hardox - tenker du på når dette ble diskutert i Stortinget? Det mener jeg var senhøst 2020. Andre som kan hjelpe?
Det var det jeg tenkte på ja. Utrolig at de ikke kan likestille dette med alkohol i plasser som barnehager og skoler.
Jeg tror vanlig håndsprit vil være forbudt mange steder innen et par år av flere grunner
Dette er uheldig for barna/ungdommen/skolene/barnehagene - og må føles fryktelig frustrerende for Softox…
Det som nærmest er en skandale er begrunnelsen som FHI bruker for å ikke oppdatere veilederen (sitat stammer fra XI, datert 3 mars)
"Har snakket med Ragnhild i Sykehusinnkjøp, FHI og Soft-Ox den siste uken og har fått omtrent følgende status:(…)
“FHI: Hygieneveilederen blir oppdatert tidligst til høsten, og de kan per i dag ikke konkludere med at ikke-alkoholholdige produkter kan sidestilles med alkoholholdige. De lener seg på skotske og amerikanske smittevernmyndigheter som har ankommet denne konklusjonen.”
Tror man skal være ekstremt lykkelig for at Softox straks har nailet EU-godkjenningen. Om ikke ville veien frem mot å bli akseptert på linje med alkoholholdig desinfeksjonsmiddel kunne blitt svært lang og brokete. Man kan bare anta at FHI vil se bort fra generelle betraktninger om ikke-alkoholbasert desinfeksjonsmiddel når det ligger en faktisk godkjenning på bordet. Noe annet ville vært helt fullstendig umulig å forstå seg på.
Ikke lett når man ikke blir vurdert som et individuelt produkt, men som ett av ekstremt mange (hvor mye er jalla) i bolken ikke-alkoholholdig desinfeksjonsmiddel.
“Med dagens godkjennelse fra den svenske Kemikalieinspektionen, som har behandlet søknaden på vegne av EU og de nordiske landene, er vi nå i en posisjon hvor vårt hånddesinfeksjonsprodukt vil være i tråd med biocidforskriften og biocidforordningen til EU, og vi forventer og håper at FHI nå vil gjennomføre en oppdatering av Håndhygieneveilederen til å åpne opp for hånddesinfeksjonsprodukter godkjent i henhold til EUs nye regelverk, sier Almås. Helse og omsorgsminister Bent Høie har redegjort i et svar til Stortingsrepresentant Kari K. Kjos (Frp) at Norge vil åpne opp for alkoholfrie hånddesinfeksjonsmidler hvis nye produkter blir godkjent av Miljødirektoratet i henhold til de nye EU-reglene for biocider” Melding 11.12.2020, 07:32:08
Denne børsmeldingen - og svaret til Høie i spørretimen (hvor hans budskap var mye av det samme som står i børsmeldingen) gir meg forhåpninger om at når Norge ratifiserer EU godkjenningen, hvilket betyr at Safedes er i tråd med de nye EU reglene, vil FHI velge å endre veiledningen. Det blir for meg merkelig at en skal tviholde på en veiledningen som ikke er i samsvar med den siste tids utvikling - også når WHO nettopp anbefaler at helsevesenet skal ha et ikke alkoholbasert alternativ (jf. også HINAS anbudet).
Det her virker bare hinsides og ganske useriøst - jeg har ennå ikke helt fått tak på hvem som har snakket med Ragnhild mv.?
Tar det med knusende ro om denne veilederen. Etter det jeg har sett uten at jeg nå husker hvor nå er at EU også vil komme til å endre dette til andre produkter enn sprit. Samme som WHO og skal det gå veien som Softox har antydet at WHO (skal/kan) anbefale akkurat Softox snakker vi andre tall enn Hinas.
Fra siste Q s. 7
-National guidelines currently prioritize disinfectant products with alcohol. SoftOx is working to ensure that new products with documented effect, safety and skin friendliness are at least equated with current products, and SoftOx has a close dialogue with the authorities in all the Nordic domestic markets in this regard.
Det er ikke noe som er sikkert de norske blir de første som kommer på banen og anbefaler produkter uten sprit.
Ble sell off hos enkelte etter denne kom husker jeg, noe du også prøver å få til nå? ( i allefall en uke gammel den der)
Viktig poeng du her trekker frem polsmannen - vi vil nok se at flere land kommer til å endre sin veiledningen, at sykehusene i Europa vil innføre ikke alkoholbasert alternativ- og her har WHO en sentral rolle (og Softox har tette bånd inn mot WHO). Gjennom godkjennelsen av EU søknaden (første selskap) vil Softox ha stor glede av det. Spørsmålet er bare hvilket land endrer veiledningen først…deretter tror jeg vi vil se en domino effekt…
Har økt beholdningen mmed 20% over tidligere ATH og har null å tjene på om kursen går ned. Ikke er det ukjente opplysninger jeg kommer med heller, bare belyser hvor stirrig FHI virker å være. Heldigvis er EU-godkjenningen rett rundt hjørnet.
Ok - denne er flere uker gammel. Er riktig at HINAS ble utsatt (ikke til 1. juni men 1. oktober) - men dette blir veldig useriøst…
Tok med alt iom at du etterspurte hvem som hadde ringt denne Ragnhild. Intet annet.
Greit å ta med dato når det ble publisert, kan komme en gjøk å legge det ut på Face og vi får ragnarok i morgen,
Takk for det Aaleby - mente ikke at det var useriøst av deg.
Mener at dette allerede er postet på FB for en god stund siden - så det som fremkommer av e posten har vært kjent lenge.
Ser de to norlænningsdamene (videoen som gikk rundt forrige uke med 4-5 paller fra Softox) har lagt ut ett bilde av Softox produktene.
Ett brennende engasjement for bærekraftige, helsefremmende løsninger legger ett godt grunnlag for ett langsiktig partnerskap mellom anue og SoftOx Solutions
Veldig bra reklame for Softox på Anue sin hjemmeside - følgende er hentet derfra;
-
Bleker ikke tøy ved normal bruk (Eksponering >2 min)
-
Uten alkohol
-
Skaper ikke resistens SafeDes® er en trygg og skånsom hånddesinfeksjon
-
Ikke brannfarlig
-
Tar Covid-19 på under 15 sekunder
-
Svir ikke i sår og sprukken hud
-
Ufarlig å få i munn eller øyne
-
Tørker ikke ut huden
-
Irriterer ikke huden
Selv om forbrukermarkedet ikke er hovedfokuset, blir Safedes solgt i flere og flere kanaler. Mine og familiens hender har hatt en veldig positiv effekt etter at vi gikk over til Safedes.