Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Tenkte det samme da jeg leste artikkelen. 5 millioner var ikke veldig mye når man ser det over tidsperioden samt hva det kan gi av inntekter. I tillegg og ikke minst at de får tappe inn i både nasjonale og internasjonale kasser for videre finansiering.

h3nk1 - for det er ikke mye annet som går på repeat på denne tråden:) Tviler på at det er ordet emisjon som blir nevnt flest ganger. Er man langsiktig, og har ståltro på at Softox vil lykkes, har det ingen betydning om det fremover vil komme emisjoner - ikke tvil om at kursen vil ligge langt høyere enn i dag. Jeg tror virkelig at Softox vil bli en suksess - men jeg er derimot helt uenig med deg i at det er fullstendig misforstått å ha fokus på tidspunktet for emisjon (og om det kan komme emisjon i 2021)** i det kortsiktige bildet - og at gode kliniske resultater alltid vil gjøre at neste emisjon settes på kurser 20-50-100+ prosent høyere. Jeg skjønner at dette er et tema en ikke ønsker å diskutere her, så jeg lar det ligge.

Det har du rett i - det står i artikkelen at Softox betaler i første omgang for arbeidet FFI legger ned, og har forpliktet til å bidra med opp mot 5 millioner kroner i kontraktsperioden. Det FFI har forpliktet seg til er å bidra til at prosjektet får offentlig finansiering - og det er positivt at de allerede er i gang med å søke om forskningsmidler nasjonalt og internasjonalt.

1 Like

Det står de skal fortløpende ta i bruk produktene noe som vil tilsi at man sannelig ikke er langt unna SWIS taes i bruk.

La oss diskutere timing, helt i orden.

Tror du den kommer i Q2 allerede? Det skjer ikke. Og om selskapet velger dét, så blir det på en nyhet som vil sende mcap opp noe voldsomt (feks. partner til SWIS). Ledelsen sitter lastet til pipa og har enda større insentiv enn oss til å sikre mest mulig fordelaktig utvanning.

Personlig tror jeg den kommer på senhøsten (da vet man med sikkerhet utfallet ifbm. EU) dersom inntektene ikke øker raskt nok til å finansiere / holde tempo oppe i de øvrige kliniske løpene.

Så er da neste spørsmål: tror du kursen er 50 kroner dersom dataavlesningene (som det vil bli flere av, gitt de korte kliniske løpene) er gode og/eller samarbeidene modnes? Det kan jeg garantere deg at den ikke er.

Så fokuset på emisjon, nå, dersom man har ståltro på caset forstår jeg ikke riktig. Helt greit å være uenig.

Edit:

Om du mener aksjen til 50 kroner er for dyrt fordi emisjon, så skriv gjerne det så man vet hva du faktisk mener. Mye enklere å forholde seg til.

2 Likes

Er bare ett par uker til vi får oppdatert guiding på Q1, og får sett hvordan salget går uten EU godkjennelse, så er ikke så mye vits å diskutere før den rapporten føler jeg.

1 Like

h3nk1 - ok, så nå - som DU sier at det er i orden - så er det greit at vi skal diskutere emisjon? For en som skriver innlegg kun for å belære, og som tydeligvis vet hva som vil skje fremover, har jeg null interesse å diskutere med. Du er tydeligvis helt sikker på når/hvilke forutsetninger som vil ligge bak en emisjon - og har også gitt oss fasiten i tillegg til garantier:)

Hva med at du argumenterer i mot det jeg skriver, dersom du er uenig. Jeg skriver for egen regning, og kan ikke garantere noe som helst.

Jeg imøteser gjerne en forklaring på når du tror emisjon kommer, og hva som er sannsynlig kurs for denne?

Jeg tror ikke den kommer i Q2 (og frykter den heller ikke gitt nevnte insentiver), og jeg tror VIPs i perioden til Q3 og Q4 vil gi en eventuell emisjonskurs som er høyere enn i dag.

Verre er det ikke. Beklager hvis jeg var for krass eller noe i den dur. Helt fint om du er uenig.

2 Likes

Ser at du har endret innlegget ditt opp til flere ganger. Mitt poeng er at forutsetningene som ble lagt ved sist emisjon, bl.a. ift. tidspunktet for når selskapet vil bli cash positive, har endret seg - hvilket også vil ha betydning for når en ev. trenger å hente inn penger. Selv om en har tro på selskapet, vil disse forholdene - sett i sammenheng med risikobildet for øvrig - ha betydning for hvor mye en til enhver tid vil være vektet inn mot et selskap og tidspunktet for når en ev. vil øke sin beholdning.

Selv om du er veldig klar på hva som vil skje - og kan garantere for utfallet (gitt dine forutsetninger) - registrerer jeg at kursen i dag ligger 10 % under sist emisjonskurs, til tross for at emisjonskursen ble gitt med relativt kraftig rabatt.

1 Like

Er tilhenger av å diskutere mest mulig rundt et case og mulighetene for en emisjon er en saksopplysning som er relevant i så måte. Sliter likevel med å skjønne overfokuseringen i den retningen, som jeg føler at du bidrar med. Hadde solgt meg ut på sekundet om jeg trodde at tiden fremover vil kunne bringe flere negative enn positive nyheter. I min bok må sjansen være god for at “uflaks”-kvoten er oppbrukt for en stund. Er en mulig emisjon i en opptrendsfase virkelig av så negativ karakter at det er verdt å skulle bli gjentatt over mangfoldige runder langt og lenge i forkant?

Føler selv at investeringen i Softox handler mye om mulighetene til å gjøre det virkelig store kuppet. Lettjente penger har det sannelig vist seg å ikke være. I så måte er en ørliten utvanning og midlertidig setback kursmessig av forsvinnende liten betydning. Skjønner dog at vi er inne av en mangfold ulike grunner.

1 Like

Det kan selvsagt fint komme emisjon i Q2 eller Q3 pga avslag på EU godkjennelsen. Men før man ser Q1 rapporten er det vanskelig å ha noe konkret estimat på akkurat når emisjon vil komme.

Man trenger å få en oppdatering på hvordan det ser ut med pengebruk, og hvor dyrt selskapets satsinger i år vil være. Det er ikke gratis å kjøre studier selv om selskapet har svært billige studier sammenlignet med andre biotekselskaper folk diskuterer her på forumet.

Får håpe selskapet holder en presentasjon hvor man kan stille spørsmål, og så blir nok en del av disse tingene avklart. Bare ett par uker til de har Q1 rapport, så man kan jo smøre seg med tålmodighet og ta denne diskusjonen om 14 dager hvis man vil ha noe mer konkret å forholde seg til enn veldig løse spekulasjoner basert på utdatert guiding. For min del i hvert fall antar jeg at avslag på EU godkjennelse gjorde tidligere guiding utdatert.

5 Likes

Ingenting av substans endres, rene forsøk på å bli mer presis. Slik blir det på treningstur og med mobil.

Dette er vi alle enige i.

Ja, og jeg forklarer deg hvorfor jeg mener dagens kurs er lavere enn evt. fremtidige emisjoner gitt at man tror på at selskapet lykkes med studiene og/eller samarbeidene.

Ja, det registrerer vi alle. Jeg registrerer mest av alt at du unnlater å argumentere for noe. Du gjentar ting vi alle vet og er innforstått med.

Det er helt i orden at du mener 50 kroner er uakseptabel R/R. Men da hadde det vært forfriskende om du om ikke annet skrev litt rundt når du mener en eventuell emisjon kommer, og hvorfor fremtidige VIPs ikke ville være tilstrekkelig for at denne gjennomføres på høyere kurser.

Nå er det snart Q1, så da blir det interessant om du kan dele dine tanker om timing i kjølvannet av rapporten.

2 Likes

Ja, men da blir jeg overrasket hvis Almås og Co. kjører denne på noe annet enn kursdrivende nyheter. Tror de vil strekke seg langt for å ivareta egne verdier.

1 Like

For en som elsker E-ordet har jeg øyensynlig kjøpt lyttepost i rett firma. Heng i folkens, håper 52 var alt for høy inngang.

1 Like

Aaleby - jeg mener at sannsynligheten for emisjon og at den ev. kommer på et tidligere tidspunkt har økt, og at forutsetningene som ble lagt til grunn ifm sist emisjon har endret seg. Når den vil komme - og til hvilke kurser vet jeg ikke - og om dette er årsaken til at kursen har falt, og i dag ligger under sist emisjonskurs, har jeg heller ingen forutsetninger til å gi et klart svar på.

Går dere tilbake og leser mine innlegg på Tekinvestor, er jeg sikker på historikken viser at jeg er positiv til Softox - samtidig har jeg også gitt utrykk for ting som jeg mener er kritikkverdig og bemerket forhold som også ev. kan ha negativ påvirkning på kursen. Det mener jeg det må være rom for på tekinvestor - og som investor (uavhengig av om en har aksjer/eller vurderer å investere) bør ha en interesse av å være kjent med alle “aspekter” - selv om det er lett å skrive/argumentere ift. “sin posisjon”.

Jeg har, etter børsmelding om “avslag”/utsettelsen av EU-godkjennelsen, skrevet et par innlegg knyttet til risikoen/sannsynligheten for emisjon . Om du mener at jeg overfokuserer, skal ikke jeg legge meg opp i (alle må få lov til å ha sin mening). Jeg har forståelse for at dette er et “ømt tema” - og kanskje det er et poeng, som flere har uttrykt, at det ikke er grunn til å fokusere på det i Softox. Jeg kommer i alle fall ikke til å nevne det flere ganger - og jeg beklager dersom mine innlegg har skapt frustrasjon og vært for negativ vinklet.

Jeg legger ellers videre til grunn at alle foretar selvstendige vurderinger og tar sine investeringsbeslutning basert på hva en selv tror vil skje fremover (ikke hva som skrives her), hvilket jeg vet du er gjør Aaleby:grinning:

Når en så kursutviklingen sist høst, tatt i betraktning alle de gode nyhetene vi der fikk (også ift kliniske data), hva tror dere er årsaken til at vi likevel opplevde en relativ laber kursutvikling (“sell on news”)?

6 Likes

Min vurdering er at desinfeksjonsbiten vil forbli en magisk kraft kursmessig, på godt og (mest) vondt, inntil de andre føttene får relevans i form av kliniske data som gir et vurderingsgrunnlag for mulighetene til at de enkelte produktene kan lykkes kommersielt. Der har vi ikke vært tidligere, men det er dette mye kommer til å handle om i tiden fremover. Spesielt i forhold til SWIS, men også SBE, SIS og etter hvert dyrehelse. Har svært vanskelig for å skjønne at sell on news på evig repetisjon vil forbli lønnsomt dersom SWIS, SBE og SIS viser lovende takter.

Høypotent blir det når/om man samtidig forhåpentligvis får safeDes inn på rett spor til høsten, med HINAS og EU-godkjenningen på plass.

Hva som veier tyngst om de får avtale med Hinas og den anerkjennelsen eller godkjent til bruk hos forsvaret og brukt i forsvaret?

For meg blir forsvaret helt klart mye mer tungtveiende noe som jeg også tror veldig mange andre vil eventuelt vektlegge. Så positive FFi tydeligvis er så regner jeg med vi fort ser desinfeksjonsbiten kommer med avtaler gjennom Nato samarbeidet, den tror jeg kan komme ganske så raskt. Samme vil gjelde SWIS i forsvaret/Nato.

Min personlige tolkning av kursutviklingen.
Så lenge omsetningen er så lav så styrer vår venn som kjøper 1-2 aksjer den dit han vil. Det er alltid «store» kjøpere par kroner under kurs. Det er alltid «store» selgere rett over kurs. Godt vektet. Alltid. Jeg har sett et par ganger de siste dagene der selgersiden nesten er tom i et par timer. Det har nesten ikke skjedd i Softox på flere måneder. Begge gangene ble det ikke kjøpt 1-2 aksjer i perioden. Så plutselig kommer det inn «store» selgere og selvfølgelig ble 2 aksjer kjøpt. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.
Så lenge Softox ikke kommer med nyheter som garanterer større inntekter så tror jeg dette vedvarer. Hvis ikke vedkommende som holder på med dette kommer seg bort fra aksjen Det holder ikke med flere nyheter om at Softox kommer til å levere. De må faktisk levere (inntekter). Igjen, dette er min personlige tolking.

2 Likes

h3nk1 - ok, jeg beklager hvis jeg har skrevet noe som alle er enige i - og som alle skjønner konsekvensen av. På lik linje er det innlysende at Softox har et enormt potensiale til å revolusjonere helsevesenet og at det heller ikke er vanskelig å følge deg gitt forutsetningene du legger til grunn. Det som etter mitt syn er et poeng i seg selv, særlig i et kortsiktig perspektiv, er at risikoen, forutsetningene om at en ikke blir cash positive og at behov for å hente inn kapital har endret seg gjennom utsettelsen av EU godkjennelsen. Det mener jeg vil være momenter som er relevante å legge vekt på ift. kursutviklingen - og jeg tror videre at emisjonsspøkelset høsten 2020 hadde en negativ effekt på kursen. Jeg synes i alle fall det er veldig merkelig at kursen ikke ble påvirket (positivt) basert på alle nyhetene en fikk (SIS, støtte fra forsvaret i USA mv), og selv etter positive kliniske data (SIS) senhøsten ble sist emisjon satt betraktelig lavere enn kursen vi hadde den høsten. Det trenger ikke å bety at emisjonen som ev. blir satt høsten 2021 blir lavere enn dagens kurs.

Du kritiserer meg for å unnlate å argumentere for noe - men jeg klarer ikke helt forstå hva du vil jeg skal utdype/forklare nærmere? Jeg kan godt legge inn visse forutsetninger, slik du har gjort, og komme frem til et tall/dato - er det du legger i “å argumentere for noe”? Jeg mener derimot det er mer komplisert - og etter mitt syn er det vanskelig, basert på det vi vet i dag, å gi noe godt svar på når en ev. emisjon kommer og hvilken kurs en ev. emisjon blir satt. Det beror på hvilke forutsetninger vi legger til grunn - og ikke minst sannsynligheten for at de vil inntreffe (risikoen). Forhåpentligvis vet vi mer etter Q1 (bl.a. ift. omsetning/kostnader). Det vi vet er at Softox hadde kr 50 mill i underskudd i 2020. Hvor mye har en solgt av desinfeksjon så langt i 2021? Hva kan en forvente av fremtidig salg? Hvor store vil FoU kostnadene bli i 2021 sml. med 2020? Sannsynligheten for å få støtte, partner mv?

Softox har vist veldig gode resultater så langt - og det er veldig mye som tyder på at det vil fortsette - samtidig har ting tatt lenger tid, og for meg var børsmeldingen før påske (utsettelse av EU godkjennelsen) en “vekker” ift at det ikke er garanti for at vi får gode resultater/eller at alt går iht tidsplan. De siste tids hendelser har derfor gjort meg litt mer usikker på om forutsetningene du legger til grunn rent faktisk vil inntreffe, og jeg kan derfor ikke gi et klart svar på om kr 50 er en akseptabel R/R - og at ev. emisjon til høsten blir satt langt over dagens kurs.

Hvorfor er emisjon temaet rett etter en super bull nyhet har blitt postet i landets største finansmedie?
Vi kan kjadre så må vi vil om emisjon (rett etter de nettopp har fått inn 60m på konto). For min del er jeg komfortabel med at Almås & co er de største aksjonærene, og i samme båt som oss, i tillegg tegner de alt de kan i emisjon, ansattemisjon+ opsjoner på x3 dagens kurs. De vil gjøre alt for å unngå mer utvanning enn nødvendig.

Andre alternativ er banklån når feks HINAS-avtalen er landet, det bør være risikomessig forsvarlig selv for biotek.
Og gitt dagens aksjonærmasse ville jeg muligens foretrukket de solgte en post til en profesjonell investor, distributør eller BP som sikkert er interessert hvis studiene er like fremragende de neste månedene.

Og ikke minst, salget av Safedes går nok også rett vei tiden fremover og har nok økt «betydelig» sammenlignet med Q4.

14 Likes