Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Koster 1,- for første mnd med plus ser jeg :blush:

2 Likes

Jeg satt og ventet på meldingen om 15.000 denne måneden jeg. Jaja.

3 Likes

Og da er det pokker ikke tatt høyde for åpning i eu, som vi vet vil komme før eller siden. Lurer på om dette går utover lanseringa mot dyrehelse i juni?!

1 Like

Og etterspørselen vil ikke synke som følge av at verden åpner opp og at mannen i gata glemmer fort? Hilsen FOMO!

2 Likes

Tveksamt. Nya rutiner i stora delar av världen. Spritfri SoftOx produkt är här för att stanna.
Tror de flesta kommer ha en eller annat desinfektionsmedel hemma i fortsättning. För att inte tala om hälsovården.

4 Likes

Tipper fokuset på bruk av antibac vil være helt sinnsykt høyt fremover sammenlignet med det det har vært til nå (før Covid19)!

Håndvask og alkohol tørker ut hender, så SafeDes vil være perfekt i institusjoner og for alle som har eksem eller ikke ønsker tørr hud. Fomoen er berettiget @KrissKross :wink:

I tillegg har jo SoftOX andre produkter og løsninger som i utgangspunktet var viktigere enn SafeDes før Corona. Så de har flere ben å stå på. Og emisjonsfare kan man jo bare se bort fra med den cashflowen de genererer fremover :money_mouth_face::money_mouth_face:

4 Likes

Pressen har nå en etablert policy om at alt som har med korona-epidemien kan deles fritt :wink::

Øker produksjonen på nytt desinfeksjonsmiddel: – Det hadde jeg ikke drømt om i det hele tatt

Koronapandemien har sørget for en pangstart for det alkoholfrie desinfiseringsmiddelet til Softox Solutions. Nå drar de til produksjonen for alvor, og bykser til på børs.

Det Merkur Market-børsnoterte selskapet Softox Solutions har gått som en kule siden koronaviruset for alvor begynte å spre seg rundt i verden.

Siden 20. februar, dagen da nedturen på børsene virkelig begynte, har Softox-aksjen steget nesten 300 prosent. DN har tidligere omtalt at brødreparet Geir og Kristian Almås, som er de største aksjonærene, samt daglig leder og styreleder, har hatt en voldsom papirgevinst under koronakrisen. I slutten av mars hadde de en gevinst på 140 millioner kroner. Siden da har aksjen steget mer enn 50 prosent.

Selskapet står bak splitter nye desinfiseringsmidler for hender og overflater, som ikke inneholder alkohol. Nylig ble hånddesinfiseringsmiddelet tatt inn av Apotek 1, og i en melding onsdag ettermiddag skriver selskapet at det har etablert produksjonslinjer med kapasitet på opptil 45.000 flasker daglig. Torsdag steg selskapet 11,22 prosent på Oslo Børs.

– Det hadde jeg ikke drømt om i det hele tatt. Vi har økt produksjonen med nesten tigangeren i forhold til det som var planlagt i desember, sier gründer og daglig leder Geir Almås.

I en børsmelding fra 1. april skrev selskapet at den nye produksjonslinjen ville være klar innen utgangen av mai, men denne er altså klar allerede nå. I tillegg jobbes det med en ny produksjonslinje som skal ha en kapasitet på rundt 30.000 flasker om dagen.

– Den bør være klar i første halvdel av juni, sier Almås.

Vil øke ytterligere

Produktet deres er tatt inn i sortimentet til det kjente varemerket Antibac, og i slutten av april kunne man kjøpe de første flaskene med Softox’ produkt på Apotek 1. Nå er har Softox altså økt produksjonen kraftig, men Almås tviler på at 45.000 flasker om dagen er tilstrekkelig.

– Jeg føler meg ganske sikker på at ikke 45.000 flasker vil være nok for å dekke etterspørselen på lengre sikt. Alt skal selges og distribueres, så det er ikke gjort i en håndvending, men jeg er sikker på at vi skal få det til på sikt, sier han.

I første omgang er planen å distribuere produktet i Norge og Sverige, men Almås tror etterspørselen vil øke også i tiden etter koronapandemien.

– Vi har utviklet dette produktet fordi det har unike egenskaper med tanke på vennlighet mot huden. Det er mye mer vennlig mot huden enn alkohol, såpe og vann, samtidig som det er mer bredspektret enn alkohol, Det tar nemlig også såkalte nakne virus. Derfor forventer vi at etterspørselen vil fortsette å øke.

Så for seg en annen pandemi

Almås legger ikke skjul på at timingen er god, og at det er pandemien som har gjort at produktet kommer ut på markedet såpass raskt. Samtidig ble produktet utviklet med risikoen for pandemi i bakhodet.

– Når du jobber i den bransjen vi jobber i, så vet du at virus, epidemier og pandemier for fremtiden er noe vi må forholde oss til.

Riktignok var det en annen type pandemi de hadde sett for seg.

– Vi så for oss antibiotikaresistens var det temaet der vi skulle gjøre den store forskjellen, men så viste det seg at det var et virus som kom først. Det er jo unikt i dagens situasjon. Dersom vi hadde fått en pandemi med et såkalt nakent virus, så hadde ikke alkohol fungert. Da hadde mann bare hatt såpe og vann som tidligere, så her fyller vi et beredskapsbehov.

Ser for seg lønnsomhet

Almås vil ikke si noe om salgstallene foreløpig, men regner med at de vil gå ut med bruttotall før kvartalsrapporten for andre kvartal. Dette er fordi selskapet har fått en drøss med henvendelser med investorer som etterspør informasjon.

– Vi opplever en enorm etterspørsel etter informasjon fra oss. I slutten av april var vi den åttende mest omsatte aksjen på Oslo Børs, og det er veldig mye for et lite selskap som oss.

Han er imidlertid trygg på at selskapet raskt vil bli lønnsomt.

– Vi kommer til å fortsette å øke produksjonskapasiteten ytterligere, men kontantstrømsmessig, så vil vi få til et solid overskudd med den produksjonen vi har nå. Med denne produksjonen vil vi raskt få til en lønnsom bedrift.

10 Likes

Konsekvensene av et slikt scenario er jo at viruset igjen tar et balletak på oss alle hvor samfunnet må stenges ned igjen. Som ville gagnet Softox.

2 Likes

Jeg antok allerede i går kveld at en eventuell ny produksjonslinje ville bli på min 30k flasker PR dag. For selskapet rigger seg nok mot også å kunne serve EU markedet. Men da må de nok opp med flere linjer hver med dagsproduksjon På 30k flasker.

4 Likes

85-105-135 er rangene sånn ca for å gjøre det enkelt. :stuck_out_tongue:

Fremdeles mye gevinstsikring som skal gjøres ser det ut til.

Timechart:

Dagchart:

2 Likes

Ja, tydelig at det er mange som har behov for å verdisikre. Men ærlig talt, hvorfor? Jef stiller meg tvilende til at dette egentlig er verdisikring. En merkelig form i så tilfelle.

Fra juni vil dagsproduksjonen væer oppe på 75000 flasker. Men en fortjeneste på kr 20,- vil det gi en årsfortjeneste, bare på salg av SafDes, på kr 330 mill! Det er basert på 11 mnd drift og 10 mill aksjer i selskapet. (inntjening vil bli høyere pga økning i SafeDes produksjonen utover 75k fl når EU kommer i tilleghg, samt prod og salg av andre produkter. I tillegg regner jeg med 10 mill aksjer, mens det kun er 7,7 mill aksjer)

Men det gir en EPS på kr 33,-! Benyttes da en PE på 30, så snakker vi om en aksjekurs på kr 990,-!! Ja, selv med en PE på skarve 10 så får vi en aksjekurs på kr 330,-! Og nå “verdisikres” det ved å selge aksjene til kr 112,-!!! Investorenen er jo en fare for seg selv! ERvner de ikke selv den enklste form for mattematikk!! Skremmende!

6 Likes

Finnes alltid veldig mange gode grunner til å selge, er ikke noe å bekymre seg for. Noone ever got hurt securing a profit.

Og så er det sikkert fremdeles en liten merkurangst - og selskapet har jo faktisk til gode å bevise at de kan levere denne produksjonen og omsette det i penger på konto.

1 Like

Greit det Savepig, men nå er det ikke hvem som helst som selger dette stoffet. Antibac er ingen småmygg eller et selskap med frynsete rykte. Og behovet for noe som ikke spiser opp hendene til folket, er skrikende. Så det burde ikke være noen grunn til å betvile ledelsen når de bekrefter at de produserer og selger 45k flasker PR dag,men må må de øke produksjonen for å dekke etterspørselen! Og ennå er ikke EU markedet åpnet.

2 Likes

Vil overraske meg om vi ikke går tom for de som ser seg happy med 111-112 i løpet av dagen.

Live:
image

15 minutt forsinket
image

4 Likes

Ja ser inte ut som det är brist på köpare

1 Like

Det er bare å være tålmodige. Når tallene for Q2 kommer vil denne gå i taket - er vi heldig er den også kommet over på Hovedlisten innen den tid :slight_smile:

2 Likes

Litt fersk så må bare spørre. Det har blitt spådd denne skal skyte i været, mer enn den har gjordt til nå på de triggere som har kommet siste 2-3 dager. Svær post på 109 i går, like stor post på 112 idag. Blir disse lagt ut bevisst for å holde kursen nede, eller er det så mange som vil gevinstsikre på akkurat dette nivået?

1 Like

Aksjen har gått 340% på 3 måneder, folk benytter sjansen til å sikre gevinst. Nå er det fin likevekt mellom tilbud og etterspørsel på dette ATH nivået, da går kursen litt flatt.

2 Likes

Med aktørene i SoftOx vil jeg ikke bli overrasket om den går i minus i løpet av dagen. Tro det eller ei. Selskapert har varslet at de fra juni 2020 vil produsere 15 ganger flere flasker med SafeDes enn det som var planlagt. I penger betyr det noe slikt som at fra egentlig å tjene 1,2 mill pr uke ved en dagsproduksjon på 5k fl pr uke så vil selskapet anslagsvis tjene 18 mill pr uke med dagsproduksjon på 75k fl. Og m,arkedet svarer med et gjesp!

Hva er det ledlesen i SoftOx har gjort som gjør at de har så til de grader liten troverdighet? For det må da være at markedsaktørene ikke har noen tro på at selskapet vil klare å selge en dagsprosuksjon på 75k fl.

Vel, blir dette realitet så er det mange investorer som vil få seg et durabelig hakaslepp ved presentasjon av Q2 20.

4 Likes

Tror ikke dette har noe med ledelsen å gjøre. Det har med at vi har tilnærmet ingen tall på bordet.

Og ja; bruttotallene for Q2 vil bli en øyeåpner :blush:

2 Likes