hm, kan du utdype?
Tror du Merkur-notering påvirker selskapets inntjening? Uansett må du nok betale mer for aksjen om du venter til den er på hovedlisten.
Det er næsten som om at SoftOx skal komme et produkt der garanterer evigt liv, hvis kursen skal lukke over 100NKR. Jeg har svært ved at forstå rationalet bag den lave kurs, meldingerne taget i betragtning, men tænker at der skal tal på bordet, inden der sker mere.? Det bekymrer mig, at der ikke foreligger en EU-godkendelse for produkterne - Det kan jeg ikke lide. Den burde være i hus nu. Jeg har selv købt 1500 aktier som en lyttepost, og er lidt i tvivl, om jeg overser faresignaler. Jeg kunne nævne et par stykker, men er overrasket over kursen, når man ser andre aktier ( i samme kategori eks. Prebona ) gå 10-15-25 procent på tilsvarende meldinger. Er dette typisk Merkur? Det virker som om, der er mange småaktionærer i aktien og jeg er vant til hovedbørserne, så prøver at forstå dynamikken i dette marked. Er det “normalt” med rabat i kursen på Merkur - Kurs 150-200 synes jeg teoretisk godt kan forsvares på nuværende tidspunkt baseret på de meldinger og konservative beregninger i forbindelse med værdisættelsen af selskabet, jeg har undersøgt. Tak for jeres indspil - Jeg synes næsten caset er for godt til at være sandt, måske det med den største upside, jeg har set i år på de nordiske børser, så måske jeg overser noget? ( udover risk forbundet med branchen og ukendt enhedsavance ). Har valgt at poste her, da dette fremstår som det mest seriøse forum, hvor denne aktie omtales. Normalt ville jeg ikke skrive på forums angående enkeltaktier på grund af frygten for at blive massepåvirket, men overvejer at investere et signifikant beløb, så har brug for personer med kendskab til markedet -Har selv brugt dagevis på at undersøge selskabet
Nå er VESO sitt overflaterens synlig til salgs på internett og:
Hvorfor burde EU-godkjenningen være i hus når fristen er ut september?
Mitt utgangspunkt er at vi alle er i aksjemarkedet for å tjene penger og dermed er interessert i å sitte i de aksjene som beveger seg mest i riktig retning.
Når en aksje ikke beveger seg mer enn indeks når de presenterer gode nyheter tyder det på mangel på potensielle kjøpere til å drive kursen. Og det er ubalanse mellom kjøpere og selgere av en aksje som gjør at kursen beveger seg
Kan jo si det på en annen måte: Er det noen grunn til at Sverige skal trenere denne godkjenningen når hele Europa har stort behov for produktet? Så lenge Norske helsemyndigheter har godkjent produktet, så bør det være plankekjøring for denne utvidete godkjenning også. Er det søta bror som ikke unner et lite Norsk selskap denne suksessen?
Neppe. Spørs om det er fordi de allerede har fått midlertidig godkjenning, så da er det jo ikke hast for dem.
Sverige burde vært bevisst sitt ansvar om å få dette godkjent for EU, uavhengig av egen eventuelle posisjon.
Samme overvejelser som “rockpus”. Det undrer mig bare, at den ikke er gået igennem omstændighederne omkring os taget i betragtning. Det kan du jo selvfølgelig ikke/og skal ikke forsvare. Skulle ( dette er uden for mit kompetenceområde ) vel tro, at man kunne prioritere med produktgodkendelserne i disse tider. Ansøgningen er vel ved at have ligget i bunken i Sverige et godt stykke tid. Dette er min bekymring - ikke noget jeg ved. Men nok til, at jeg og andre kolleger træder varsomt. Godkendelsen tænker jeg er gnisten, som antænder raketten. Flere af mine danske kolleger er tilbageholdende, fordi den lader vente på sig. Der er trods alt forskel på et Nordisk og et EU “desinfect marked” i et mellem-langt investorperspektiv i forhold til et fremtidigt afkast, også selvom Safedes/Effecdes/Antivir er det mindst interessante i pipen rent potentialemæssigt. Godkendelsen skulle helst have været kommet i går - for nu at tale ud af posen, Det kan være mine/vores bekymringer snart bliver gjort til skamme. Jeg vil godt lige understrege, at jeg ikke er ude på at tale firmaet i sænk. Jeg håber, der kan være plads til at lufte bekymringerne. Derfor mit spørgsmål angående MERKUR og dynamikken i markedet.
Det er vel antakelig bare et tungrodd system der ting tar den tiden det tar. Gir ikke noe mer mening i å trenere det i en evighet for så å si nei rett før fristen løper ut. Godkjenningen er nok en formalitet (basert på at den oppfyller EN-1500 kravene) som bare må gjennom en tilsynelatende endeløs prosess.
Jeg tror det var en strategisk feil å søke EU godkjenning via Sverige. Sverige har jo en merkelig holding til hele pandemien. Hadde Softox heller søkt gjennom Spania, så hadde antagelig EU markedet nå vært åpnet for produktet. Spania har jo for lengst etterlyst dette produktet fra Softox!
I mitt hode blir det alt for konspiratorisk, at en tilfeldig nemnd skal ha blitt smittet av det offisielle Sverige sin holdning knyttet til pandemien og på en eller annen uforståelig måte la det gå ut over Softox. Feil var det uansett ikke iom at selskapet umulig kunne vite at det ville komme en pandemi nesten 1 1/2 år etter at søknaden ble sendt.
Er enig i at man bør vokte seg mot å bli for konspiratorisk, spesielt siden det store behovet som pandemien har skapt for produktet ikke var relevant da søknaden ble sendt. Men dette unnskylder ikke at ikke Sverige nå fikk mer fart i saksbehandlingen nettopp som følge av pandemien! Det finnes ingen gode grunner til nå å vente til siste frist med å svare.
Safedes blir vel både lagd og solgt i Sverige, derav naturlig å søke der?
Kemikalieinspektionens upplysningstjänst har opplyst denne tidshorisonten:
"Vi är nu i utvärderingssteget, som totalt får vara 365 dagar enligt reglerna i EU:s biocidförordning + 180 dagar för eventuell komplettering. Detta steg kommer sedan att följas av ett kommuniceringssteg med de länder där företaget ansökt om ömsesidigt erkännande, som får ta 90 dagar. "
Som nesten må bety at alle EU-landene som Softox ønsker å få godkjenning i har 90 dager på seg til å komme med eventuelle innsigelser før godkjenningen endelig er på plass. Mao; jo, det finnes gode grunner for at ting tar tid.
Mener du at Sverige er ferdig med sin behandling og at vi nå faktisk er begynt på de 90 dager med eventuelle innsigelser? Dette bør jo være tilfelle om tidsskjema som er omtalt her på forumet frem mot september skal holde. Men i så fall har det skjedd mer enn jeg har fått med meg…
Dess enklere burde det vært for Svenske myndigheter å godkjent dette for EU lansering også uten å måtte bruke opp mot makstiden slike søknader kan ha…
Det er etter mitt syn eneste mulige mulighet iom at Softox sendte inn sin søknad desember 2018. Som igjen vil si at tidshorisonten for et endelig svar i så tilfelle avhenger av sendrektigheten til det enkelte land, hvem enn dette gjelder.
Det skulle i så fall bety at Sverige har godkjent søknaden? En slik eventuell godkjenning burde da vel blitt alment kjent? Dette i tilfelle det er riktig at vi nå er i fasen der andre land får anledning til å protestere mot en slik godkjenning.