I årsrapporten må de etter formkrav omtale fremtidsutsikter.
Teoretisk skal man gi relevant informasjon til brukerne av regnskapet om virksomhetens fremtidsutsikter. Hvor mye eller lite de velger å si er vanskelig å si selvsagt, men tror vi alle er enige om at man bør ha noe mer omtale av fremtidsutsikter i årsrapporten for 2019 sammenlignet med 2018. Dette er da hvordan styret ser fremtidsutsiktene for dato for avleggelse, altså i dag, og ikke hvordan det så ut pr. 31.12.19. Mye har skjedd siden da😃
…det er imidlertid formkravene og det teoretiske utgangspunktet, og en annen ting kan være hva de går for. Hvis de skal være litt strategiske og samtidig bull(uten å gi noe info om Q1 og highlights Q2 som kommer 30. juni) ville jeg tenkt at man skal ha litt fokus på hvilke ord man bruker og hvorvidt de underbygger de positive utsiktene(nå og i fremtid). Dette tror jeg det er langt mer fokus på etter at Abrahamsen kom inn i bilde og stikkord som etterspørsel, kapasitetsutnyttelse og mottak i markedet hadde vel vært gull.
Jeg er revisor av yrke og ser veldig mange tilnærminger til dette, både på noterte og ikke noterte foretak. Noen er veldig bevisste og strategiske i formuleringer, andre ikke.
Ville bare nevne dette for å kaliberet hva som er utgangspunktet for årsrapporten og ikke. For foretak som er drevne på dette kan årsrapporten ha stor nytteverdi