Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

I årsrapporten må de etter formkrav omtale fremtidsutsikter.

Teoretisk skal man gi relevant informasjon til brukerne av regnskapet om virksomhetens fremtidsutsikter. Hvor mye eller lite de velger å si er vanskelig å si selvsagt, men tror vi alle er enige om at man bør ha noe mer omtale av fremtidsutsikter i årsrapporten for 2019 sammenlignet med 2018. Dette er da hvordan styret ser fremtidsutsiktene for dato for avleggelse, altså i dag, og ikke hvordan det så ut pr. 31.12.19. Mye har skjedd siden da😃

…det er imidlertid formkravene og det teoretiske utgangspunktet, og en annen ting kan være hva de går for. Hvis de skal være litt strategiske og samtidig bull(uten å gi noe info om Q1 og highlights Q2 som kommer 30. juni) ville jeg tenkt at man skal ha litt fokus på hvilke ord man bruker og hvorvidt de underbygger de positive utsiktene(nå og i fremtid). Dette tror jeg det er langt mer fokus på etter at Abrahamsen kom inn i bilde og stikkord som etterspørsel, kapasitetsutnyttelse og mottak i markedet hadde vel vært gull.

Jeg er revisor av yrke og ser veldig mange tilnærminger til dette, både på noterte og ikke noterte foretak. Noen er veldig bevisste og strategiske i formuleringer, andre ikke.

Ville bare nevne dette for å kaliberet hva som er utgangspunktet for årsrapporten og ikke. For foretak som er drevne på dette kan årsrapporten ha stor nytteverdi

12 Likes

Årsrapport 2019
https://newsweb.oslobors.no/message/508325

Ingenting nytt?

Ikke utover en skrivefeil (i typisk Softox-stil) som antyder overskudd først i 2021. Noe som åpenbart aldri ville blitt nevnt i en årsrapport for 2019. Som vil si at selskapet guider for overskudd i 2020.

lol.

Mest signifikante informasjonen i rapporten er en skrivefeil faktisk? Jaja. Tror jeg antar at selskapet har skrevet årstall korrekt jeg, inntil de kommer med en rettelse.

3 Likes

Det antyder overskudd i 2020, slik det står. Skjønner ikke at det er en skrivefeil…

Edit: trodde det stod ‘before 2021’ ikke ‘before the end of 2021’. Min feil

Det står 2021?

“The company expects a positive cashflow from operations before the end of 2021”. Hvordan antyder dette overskudd i 2020? (dersom 2021 slik det står er korrekt)

3 Likes

“The company expects positive cashflow from operations before the end of 2021. Although the goal may be ambitious, the Company believes it is attainable due to increased demands associated with Covid 19, and the introduction of disinfection products to the market”

Det betyr ikke overskudd for et samlet 2020, nei.

Edit: Og ja, jeg vet forskjell på kontantstrøm og overskudd…

1 Like

Denne 2021 linjen står øverst på (den unummererte!) side 6

Det står 2021, og inntil selskapet eventuelt kommer med en oppdatert melding, så bør vi anta at selskapet har skrevet korrekt årstall her. Det guides positiv KONTANTFLYT før slutten av 2021.

Så skjønner jeg at de fleste ikke forstår forskjellen på kontantflyt og overskudd her, men for min del så gir det faktisk veldig god mening at de guider positiv kontantflyt først neste år.

10 Likes

Kontantstrømmen blir vel ikke positiv før i 2021 pga investeringer, så det er vel i og for seg positivt

2 Likes

Det er jo ikke noe drama, se på NEL … de har ikke akkurat positiv cashflow, og er priset til himmelen og forbi. Positiv cashflow betyr at de har mer enn det de kan bruke opp, og per nå har Softox nok å henge fingrene i som tar penger. Så det var da virkelig ikke noe negativt slik jeg ser det.

6 Likes

Er det en skrivefeil med 2021 eller?

Nei, men det sier jo litt on tilliten folk har til ledelsen :stuck_out_tongue: det sier jo litt om at folk forventet det i 2020 også.

Jeg regner jeg med at noen ble skuffe overvar de håper på positive cashflow i 2021.

At rapporten blir sluppet sent på kvelden er vel kanskje ikke tilfeldig heller.

1 Like

Folk forventer alt for mye, på alt for kort tid! For min del venter jeg på Q1/20 rapporten, her vil en nok kunne se at selskapet flytter seg i riktig retning.

3 Likes

For de som mener at guiding om positiv kontantstrøm en eller annen gang innen seks kvartaler(!) er fryktelig flott og ambisiøst - Her er hva CEO uttalte for seks uker(!) siden: “Vi kommer til å fortsette å øke produksjonskapasiteten ytterligere, men kontantstrømsmessig, så vil vi få til et solid overskudd med den produksjonen vi har nå. Med denne produksjonen vil vi raskt få til en lønnsom bedrift.”

Her har man åpenbart veldig uklare mål, og bare “kjører på” og ser hva det blir til.

Jeg har tenkt å holde på aksjene mine fram til Q2 rapporten, det er da vi virkelig for sett SoftOx sin forhåpentligvis store inntjening. Kan også muligens få en EU-godkjenning innen Q2

1 Like

Skal de øke kapasiteten så må de investere, da blir jo ikke kontantstrømmen positiv? De må vel utnytte muligheten til å øke kapasiteten dersom de får solgt produktene sine. Mener du de skal slutte å øke kapasiteten for å «safe» positiv kontantstrøm?

Nei, jeg mener ikke at ledelsen gjør feil beslutninger om investeringer og drift, jeg mener ledelsen er ekstremt rotete med hva de kommuniserer til markedet.

…og dette kommer på toppen av ekstremt rotete håndtering av innsidesalg og børsmeldinger.

Vi får håpe de presenterer noe som et aksjemarked faktisk kan forholde seg til på kommende Q.

13 Likes

100% som forventet her, på ny klarer selskapet å drite seg ut…
å kun guide på generelle, enorme, markedsstørrelser og en henvisning til kontantstrøm uten å si hva som skal investeres er bra molbo…

Bygger de enda mer kapasitet? Aktiverer de kostnaden med å sette opp produksjonsfasiliteter? Hvor fort skrives de ned?

Veldig klønete, som forventet

4 Likes