Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Igjen; dette er hele poenget mitt.
Guidingen kan være ekstremt bull eller ekstremt negativ for selskapet. Det er fullstendig avhengig av forutsetningene i cashflowen. Derfor er denne “guidingen” verdt mindre enn tastaturet det ble hamret ned på.

3 Likes
10 Likes

Sjekk hvor forskjellig den gule acc/dist indikatoren oppførte seg fra forrige gang i dag.

Indikerer at denne duppen ble kjøpt, sikkert folk som har sittet og ventet på en sjanse

3 Likes

Er det størrelsen på selskapet som bestemmer notering på ME eller? Hvor stor må Softox bli før de rykker opp?

google it :slight_smile:
Det er blant annet krav på antall aksjonærer, størrelse på selskap ++

2 Likes

Någon som har koll på vad WIAB WATER INNOVATION AB i Sverige som SoftOx äger har för roll i detta hela ?

Guidingen er jo ikke gitt enda.
Så gi de sjansen på Q1 før vi skal hamre i kor her.
Viktigste guidingen har de egentlig allerede gitt. Inntekstvekst fra Q2 start og utover.
Og de ser for seg å finansiere alt fremover med de inntektene. Mao ikke mer emi.

Da blir det bare inntektsguidingen for Q2 og videre som mangler og evnt fordelinga av investering på programmene.
Investeringsbudsjettet får vi uansett. Iom de sier de skal bruke opp det meste.

De er ikke nødt til å detaljere summer på hvilke produkter investeringene går til. Etter hva jeg har observert er det normen for emisjon men ikke for Q guiding.

Beste jeg regner med, er en kortsiktig topplinjeguiding og vekstprogronse enten i kr eller produksjon på produktene som er i markedet.

3 Likes

Guidingen er grei den. Den sier oss en del ting om hvordan selskapet ser på framtiden.

1: Mulig de får overskudd i 2020, men sannsynligvis ikke positiv kontantflyt fra drift.
2: De håper å få positiv kontantflyt før 2021 er ferdig. Det vil si at hvis man tenker at selskapet skal trykke masse penger og betale store utbytter - glem det før 2022.
3: De mener at å guide positiv kontantstrøm fra drift i løpet av 2021 er ambisiøst men oppnåelig. Det sier noe om investeringsviljen framover, samt at det koster å etablere seg på markedet, ta markedsandeler, vokse, osv.

Dette er grei informasjon som man kan ta med seg videre. Det som selvfølgelig mangler på guidingen er antagelser om totale inntekter osv, men for å være ærlig - det har nok ikke selskapet heller peiling på. De har akkurat begynt å selge produkter, og vet ikke hva slags salgstall som kan være oppnåelige. Det avhenger av for mye. De har for kort historikk antar jeg til å kunne si noe om hvilke tall man skal forvente i løpet av året vil jeg tro. Dette er nok mye klarere på Q3 rapporten, men da er vi ganske mange måneder fram i tid.

I utgangspunktet er dette positiv guiding - men ikke like positiv guiding som de en del optimister så for seg. Etter min mening.

ps: eier ingen aksjer i selskapet. Men har gjort det før, og gjør det sikkert snart igjen.

9 Likes

Hvor har de sagt/skrevet dette?

Tipper han utgår från den bristfälliga rapporten som såg ut att vara klipp och limm. Rapport sjuten på tiden fram till 18/6 pga sjukdom hos revisor. Kanske var Almås själv som fick göra det sista. :grin: Så vet vi väl inte vad som sker de nästa 6mån. Men har framförallt inte koll på dagens aktivitet.

Hvis du ikke liker årsrapporten, så kan jeg godt henvise til presentasjonen fra 2. april.

Merk øverst til høyre: “objective: cash positive operations”, og året er 2021.

Fra samme presentasjon gjettes det grovt på 10 millioner i inntekter i 2020 og 40 i 2021 fra hånddesinfeksjon gitt en dollarkurs på 10kr:

Dette var da etter at de hadde forventet oppskalering av produksjon:

Forøvrig så er ikke salg gratis. Det koster penger å markedsføre produkter, og det å vokse og ta markedsandeler er ikke noe som bare skjer automagisk. Derfor hvis du tar hensyn til denne:

Så virker det logisk at de faktisk ikke guider positiv kontantstrøm fra drift før sent i 2021.

Min antagelse er at det er såpass tidlig i prosessen for selskapet, og ting går så fort, at det er ekstremt vanskelig for dem å ha en klar mening om hvor store markedsandeler de kan få og hvor store inntektene blir. Alt dette blir nok mye klarere for dem i løpet av Q3-Q4.

10 Likes

Förtydligande. Med bristfällig menade jag att den ser ihopsatt väldigt snabbt och med mycket felskriv. Menar inte att siffror är fel. Men den ger intryck av HASTVERK.
Svängningarna som är nu bryr mig inte. Jag är long. Till jag känner mig nöjd. När det blir får tiden visa.
Men takk @anon80503862 som alltid kommer med bra inlägg utan att haussa el baissa.

2 Likes

Jeg blir litt matt av mange av disse kommentarene. Det virker som dere tror at den eneste jobben selskapet har er å sørge for så høy aksjekurs som mulig til enhver tid, OG at de skal sitte klare å svare på hvert eneste spørsmål fra tante Olga på Toten som har investert kaffepengene sine i selskapet.

De jobber sannsynligvis ræva av seg med å etablere et større og mer robust selskap for å takle både etterspørsel og prosjekter. De har flere ansettelser på gang, de har selv gitt beskjed at de utvider produksjon og de virker som de jobber målrettet ikke bare med SafeDes og EffectDes, men med videre produkter og prosjekter.

Dere kan ikke forvente at dere skal få nyheter hele tiden. 2019 årsrapporten var en oversikt over 2019, om den er bra eller dårlig skrevet får dere bare krangle om, men den viste 2019. I slutten av Juni kommer Q1, da får vi tall fra Q1, og er vi heldige så får vi noen indikasjoner om Q2 tallene, samt kanskje oppdatert guiding. Ikke er de nødt til å gå på hovedlisten med en gang heller, det kan være mer enn greit nok for dem å være på Merkur en stund til. At DERE vil at de skal på hovedlisten for å tiltrekke seg flere investorer er kanskje ikke Softox største fokus for tiden.

Dere må for guds skyld tåle at det ikke kommer nyheter ukentlig. Det gjør ikke det fra store selskaper heller, og heller ikke fra andre MedTech selskaper som jobber med å utvikle og produktifisere. At du har lånt for mye penger og puttet alt i Softox er heller ikke deres problem, det er ditt problem, kanskje ikke gjøre det om du ikke tåler å se litt røde tall?

I går gikk pokker meg kursen opp 3 NOK på EN aksje … altså en handel med EN aksje (92 NOK eller hva det var). Så enkelt er det å manipulere denne aksjen, fordi det rett og slett ikke er noe volum. De store eierne sitter med sine aksjer og rører seg ikke, det er noen småaksjonærer som får panikk og kjøper og selger i vilden sky, uten å ha ro til å vente til det kommer saklige nyheter i sin egen tid. Senere på dagen var det en ny ordre på EN aksje som dro ned 2,5 NOK, jeg måtte bare riste på hodet over hvor enkelt dette er å manipulere. Så i dag har vi gått ned 10%, so be it … på mandag kan vi være opp igjen 10% uten nyheter. Sånn er Softox aksjen, lær å leve med det, eller bare selg og kjøp KOA eller noe annet med høyere volum.

Beklager, bare litt lei all debatt rundt hvor dårlig Softox er mot aksjonærene sine …

30 Likes

23 Likes

Nu snackar vi. Almås är redo för BULL snack :grin:
Kör CEO detta utan kött på benen, nepp. Här vill han visa vilka jävla grejer de levererar och jobbar med. Detta är nå annat än Q1
highlights. Lurer på om de tänker köra det I förbindelse med Q1. Plötsligt blev Q1 mer än Q1.
Om vi ser på tillbaka på casten förra gången så har Soft hållit de sa under den med GOD margin. Geir verkar ha mer talets gåva än skriftens som alla förstått. Tänker att de vill informera om framtid och lugna investorer. Och med investorer menar jag under topp-50. Men samtidigt locka nya.

4 Likes

Den som venter på noe godt:

2 Likes

Inte kom här å dela nå finn annonser från 2019 på en bull kväll. Yana är :heart:. Almås och Yana har garanterat vart ut ikväll och tagit X antal shots i oslo ikväll så blev det Linkin inlägg på det.
Kom nu ihåg att han sa i casten att Spanien hade ringt. Det är kanske det roligaste jag hört. Då undrar man ju vem som ringde. Om det var ministern Mariano :grin:

Så de har ikke guidet eller antydet :

Det var bare noe du ønsket/mener/fant på?

Ordet “mulig” bør tolkes som at det er mulig noe skjer, og også mulig det ikke skjer. For å klargjøre: setningen kan leses som “mulig de får overskudd i 2020, mulig de ikke får overskudd i 2020, men de guider i hvert fall ikke positiv kontantflyt fra drift før mot slutten av 2021.” Det ligger ikke så mye håp eller ønsketenking i en slik setning, mer en konstatering av hva som faktisk står i rapporten. Føler ikke jeg finner på noe der - mer at jeg forsøker å banke inn at driftsregnskap og kontantflytregnskap ikke er samme sak, og at positivt/negativt på det ene ikke nødvendigvis betyr det samme på det andre.

Angående overskudd har jeg lest påstanden på xtrainvestor:

Ref: “likevel vil de altså gå med overskudd, noe Almås allerede har bekreftet i DN-intervjuet fra mai.”

Da jeg ikke har lest intervjuet, eller har abonnement, så går jeg ikke god for dette. Derfor skriver jeg MULIG de får overskudd i 2020 - fordi jeg tar høyde for feiltolkning av hva som faktisk ble sagt i intervjuet som jeg selv ikke har lest.

Av skriftlig guiding som jeg mener man skal ta hensyn til (børsmeldt informasjon) så kan jeg ikke se at de har offisielt guidet overskudd. Derfor også bruken av ordet “mulig” som sagt.

Generelt “ønsker” jeg ikke så mye, jeg prøver å finne ut av hva man kan forvente seg. Jeg ser påstander om at de har guidet overskudd i ett intervju jeg ikke har lest, og tar høyde for at dette KAN ha blitt eksplisitt sagt, men uansett er ikke dette sagt noe om (hverken for eller mot) i årsrapporten.

3 Likes

3 Likes