Ikke godt å time denne riktig, har jo gått som en jojo til tider og mange har nok hatt veldig store forventninger. Gikk inn i morges og ut igjen på 62,5, så det ble en grei dag
Oj Oxyl-Pro. Finns typ i alla apotek
Har en Oxyl ståendes her faktisk… Håpløst, har brukt den hele perioden…
Dette er da ganske bullish for softox?
Dette er veldig bull for softox!
Oxyl Pro har da vært den største konkurrenten av alkoholfrie desinfeksjonsmidler etter min mening. Den har fantes på alle apotek, og i mange barnehager/skoler. Her kan vi håpe at softox kan komme inn og overta mye.
Hvor fant du denne?
…
Usikker på om det er særlig bull for Softox at allmennheten blir så klart fortalt av FHI at det er alkoholholdig som er tingen.
Noen burde oppdatere fhi…
Har faktisk ikveld gjort noe så sjeldent som å engasjere meg i å skrive en mail til Miljødirektoratet (og denne Mathieu) om deres direkte villedning av publikum rundt hånddesinfeksjon. Ble til dem siden artiklene idag originerer fra MD’s testlab. Gotta start somewhere. Tips om andre steder en lignende epost kunne blitt sendt?
Heisann,
Jeg vet ikke om du er rett mottaker av en slik epost men håper du tar deg tid til å lese den - evt sende den videre til noen som har interesse og/eller er mer korrekt mottaker. På forhånd takk!
Leser idag med interesse i artikler i ulike medier om at dere har avdekket manglende virkning på flere av desinfeksjonsmidlene som har blitt solgt under Corona tiden (som fortsatt pågår). Det er bra! Få vekk de useriøse aktørene. Og dette applauderer jeg!
Jeg biter meg imidlertid merke i at dere anbefaler at publikum går for alkoholbaserte midler. Dette synes jeg er uheldig for vi vet alle at bruk av alkoholbasert desinfeksjon tørker ut hendene og kan sågar gi relativt ubehagelige virkninger i lang tid (ved regelmessig bruk). I tillegg har du risikoen ved alkoholbaserte produkter mtp forbrenning og evt svelging hos barn o.l. som kan være enda mer skadelig.
Et norsk legemiddel/med-tech firma, SoftOx (https://soft-ox.com/hand-hygeine-market/), har laget et desinfeksjonsmiddel som virker på alle bakterier, alle virus (inkl. COVID-19 og Noro) men er altså IKKE alkoholbasert. Dvs. man får meget høy virkningsgrad men få (om ingen) av de uheldige bivirkningene da det ikke tørker ut hud, ikke er farlig å få i øyner eller munn/svelg og ikke er antennbart. Løsningen er patentert og testet ut iht metode som er sertifisert etter EN-14476 av et anerkjent tysk laboratorie: Institute for Hygiene and Microbiology, Dr. Brill + Dr. Steinmann
Jeg synes det er viktig at miljødirektoratet går foran og er tydelige på at det ikke MÅ være alkoholbasert - men snarere opplyse om stempling, merking osv. som forbrukerne kan se etter. Mye slik man har gjort med svanemerket o.l. på matvarer. Rett og slett skape en enklere forbrukeropplevelse og unngå og låse seg fast i gammelt tankemønster om at alkoholbasert desinfeksjon er best (sort/hvit tankegang). Det stemmer ikke lenger i 2020.
Jeg har selv barn i barnehage, bekjente som arbeider i helsevesenet og alle sliter med ulike utfordringer rundt alkoholbasert hånddesinfeksjon. Jeg håper at det finnes måter Miljødirektoratet kan gå ut og opplyse publikum på en bedre måte enn at alkoholbasert desinfeksjon er best. Det stemmer ikke - det er risiko forbundet med det og det verste er at det etter min mening er direkte villedning - ikke veiledning.
Mvh., XXXXXXXXXX
Meget bra formulert
Også sendt til FHI med noen små omformuleringer.
EDIT #1:
Da er dette også delt med en rekke media-aktører - både de som har skrevet om / gjengitt funnene til MD (funnet via google søk) men også til andre som bør ha interesse av å skrive om dette. Dinside, NRK, Nationen, SUnnmøringen, SA.no, H-A, SMP, Teknisk Ukeblad, Resett, Dagbladet, NRK, Nettavisen, VG.
De som ønsker å gå ut enda bredere eller ser noen aktører som er glemt må gjerne bruke min tekst og fortsette dialogen. Oppdaterer her om det kommer noen svar.
EDIT #2: Da har NRK svart. Legger ikke mye vekt på det selv men ballen er iaf sparket videre innover.
EDIT #3: Da har også TU (media) svart:
EDIT #4: Ser jeg også har fått en bekreftelse på mottatt fra FHI men ingen videre detaljer om videre steg:
Hva med kopi til media?
Skal prøve å tråle meg gjennom ymse COVID/desinfeksjons artikler imorgen og prøve å lage en liten liste over potensielle mottakere/journalister.
Burde sett et signifikant insidekjøp eller lignende for å støtte opp under dette…