Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

En avtale vil helt klart ha størst betydning for markedsføring inn mot andre markeder - og helsevesen i resten av EU (når EU godkjenningen er klar). Her må en også ta med i betraktning at Softox er en av få selskaper som har hatt innpass i WHO, og hvor WHO nå har anbefalt at alle lands helsesektorer har et ikke alkoholbasert alternativ. Det vil naturligvis være et godt salgsmoment ved anbud i andre land å ha en avtale med det norske helsevesenet. Jeg tror også dette vil ha betydning, sammen med EU-godkjenningen, for å få FHI til å endre veilederen (som igjen vil åpne opp for å salg til Barnehager og skoler).

Ved kurs kr 59 er vel selskapet kun verdsatt til litt over kr 500 mill (selv etter emisjonen)?

Korrekt, men salgsviljen ved positive nyheter har vist seg formidabel på kurs i underkant av 70 (mcap ca 600 mill). Som vel viser en forsvinnende liten selvtillit og tiltro til kursutviklingen frem i tid hos den gemene aksjonær. Noe som korrelerer dårlig med for høye forventninger.

1 Like

Da skjønner jeg Aaleby👍

Er det andre enn meg som venter med å kjøpe seg inn til en vet hvor mye en ev får overtegnet ifm emisjonen? Jeg tror at kursen vil stige når en endelig blir ferdig med alt styret med emisjonen (som har dratt ut i mange måneder)

1 Like

Kursen er høyere den 17 mars (estimert tegningsfrist i emisjonen) enn nå. Da kan du heller kjøpe feks 1000-2000 aksjer nå og selge når du vet hvor mye du fikk tildelt, hvis man tør gjøre det. Markedet kan jo krasje i mellomtiden, men forventer det kommer nyheter som gjør at de er sikre på å gjennomføre emisjonen og ikke at kursen dasser mellom 56-59 kr.

2 Likes

Dette ser jeg ikke på som grunn til bekymring, men som en god kjøpsmulighet. Selskapet har utviklet seg mye fra første hypen som førte oss over 100. Dersom den hypen hadde vedvart, ville antall aksjer for meg vært betydelig lavere. Nå er det fortsatt gode muligheter for å øke inntil videre.
Eksempel på tilsvarende situasjon: Da PHO fikk sin godkjennelse etter fase 3 studien, solgte folk (og storeier) den ned ca. 30% (!) (Fra litt over 30 til rundt 20). Det ga en fin kjøpsmulighet for oss som mente fremtiden var lysere enn datiden. Godkjenningen var positiv for selskapet, men kursen ble sendt ned. I Pho kunne vi kjøpe ned mot 20 kr., mens stemningen var laber, og det ble ytret eder og galle rundt kursutvikling på diverse forum. De som lot seg påvirke av stemningen på de medaksjonærene som ropte/skrev høyest, ble vippet av toget, og må nå bøye seg i hatten for oss som ble sittende. (En foreløpig fasit i dag på denne tråden! )

Husk at negativ stemning og for høye forventninger ikke påvirker selskapets leveranse ang. salgs- eller annen utvikling. Når (!) EU-godkjenning kommer, og selskapet ruller videre med salgsavtaler internasjonalt, er det i mine øyne mer sannsynlig at mcap skal opp fra 500 (!) millioner, enn ned. Når de så kommer i gang med SIS er den sannsynligheten enda større, og når de “egentlige produktene” til Softox kommer til markedet, tror jeg at mcap er så mye høyere at jeg kommer til å minnes dette innlegget med fryd. og DET er grunnen til at jeg ikke er bekymret, men fornøyd, for hver uke jeg har mulighet for nye, gode kjøp.

God helg!

15 Likes

Det er ikke bra for helsa, selg aksjene og få deg et bedre liv.

Helt sikkert riktig, men det er allikevel gitt en del oppmerksomhet mot en spesifikk HINAS-avtale fra selskapet selv, ref “To strategically increase sales further, we will participate in the HINAS tender” (juli) og “Our primary focus is on the health care sector, where we have an upcoming hospital tender (HINAS) for the infection disease control category” (9.feb.).

I relasjon til cash positive på et gitt tidspunkt, så hadde det vært interessant å visst om det var snakk om 1, 10 eller 100mill på en slik avtale.

Har du en link eller kilde til dette?

1 Like

Takk for stemningsrapport fra de som deltok.

Wannatri: Husker godt den tiden i PHO. Mye frustrasjon blant aksjonærmassen der også, men plutselig spratt kursen oppover. Som beskrevet er jeg ikke bekymret over SoftOx som selskap, men aksjonærmassen som florerer på ulike forumer virker i overkant amatørmessige. Det er selvsagt kortsiktig støy, og gode kjøpsmuligheter for de som velger å rokkere portefølje/spytte inn mer kapital. Reprising vil uansett skje naturlig dersom mine antakelser er riktige. Uansett synes jeg det er viktig å ha et nøkternt forhold til HINAS. Personlig tror jeg en eventuell avtale herfra vil generere minimalt med omsetning i første omgang, men det å få fotfeste er det viktige.

Pingvin: nytt usaklig innlegg fra deg var vel som forventet, så den kommentaren gidder jeg ikke å bruke så mye tid på.

1 Like

Hva galt har jeg gjort deg?

Tror jeg må ta et stunt på mandag når børsen åpner.

1 Like

Man vil vel fort få en ok effekt i starten, når AntiVir skal fordeles utover de ulike sykehusene og underliggende avdelinger. Samt innkjøp til lager. Dernest avhenger salgsvolumet av faktisk bruk og her bør man nok ha moderate forhåpninger i første omgang.

2 Likes

Se Q3 rapporten s. 22 ift WHO sin anbefaling, vedlagt denne børsmeldingen;

https://newsweb.oslobors.no/message/520754

Dette ble også utdypet og poengert under selve presentasjonen.

Jeg er ellers ikke kjent med størrelsesorden på en ev. HINAS avtale, annet enn at selskapet selv hevder at helsesektoren er det største markedet. Dette er også skrevet noe om i Q rapporten.

1 Like

80% av all forbruk var relatert til helsesektoren før pandemien.

2 Likes

Det er et godt poeng. Ved å vente tar jeg ingen riskiko og likevel “tjener” på at kursen stiger (økt verdi på emisjonsaksjene) , men dersom en er “sikker” på kursoppgang vil en potensielt tjene “dobbelt”. Jeg tror også vi får noen nyheter fremover som sikrer at Softox får inn pengene gjennom rep emi (blir fulltegnet). Kan det være grunnen til at en har forskjøvet tegningsperiode frem til (start) rundt 17. februar?

1 Like

Tror HINAS er mer enn 10mnok+mersalg nye kunder fra sykehuspersonell som kjøper privat =>

«Given we are successful, the inception of a significant milestone will be initiated. In line with this, SoftOx will begin to install its dispensers right beside every alcohol dispenser at the Norwegian health enterprises next year.»

1 Like

Godt innlegg Wannatri.

God helg!

2 Likes

Riktig Aaleby - så jeg tror en HINAS avtale alene vil gi flere titalls millioner i året

2 Likes

Kiilto Norge hadde vel en omsetning på ca 100 mill (edit: salgsinntektene var på 108 mill i 2019) før pandemien. Minst 80% av dette kan man forvente at henger sammen med nettopp HINAS-avtalen. I så måte bør flere titalls millioner kunne være realistisk, særlig på sikt.

1 Like

Ja - kanskje jeg har undervurdert den avtalen (isolert sett).

1 Like

Takk.

At Softox tar dette til inntekt for sine egne produkter synes jeg blir drøyt, anbefalingen “nå” går helt tilbake til 2009 “Infection control and hospital epidemiology july 2009, vol. 30, no. 7” og endrer ingenting på guidelines, hverken WHO eller FHI sin (FHI sin bygger på WHO sin)

-Wash hands with soap and water
-Use an alcohol-based handrub as the preferred means for routine hand antisepsis

Ganske langt ned i materien kommer “Provide alternative hand hygiene products for HCWs with confirmed allergies or adverse reactions to standard products used in the health-care setting”.

2 Likes