Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Takker, så det nå:

Dette ligger nok en demper. Smitter nok over på osebx/obx, men fundamental har vel dette mindre å si for det norske markedet.

Sorry for å deraile diff tråden

Og så kom solen…
Endeligt

Staten har laget til en ordning slik at man får tatt ut overflødig kapasitet

Dette betyr en ting og der er at vi vi få et løft i solstad og de andre offshore rederiene.

For oss som er i solstad betyr dette en sikrere fremtid. Ser frem til dagen i morgen. Håper at de fleste får dette med seg.

Videre…

3 Likes

Enig. Dette vil nok ikke redusere antallet rederi og bidra til konsolidering alle skriker etter. Men reduksjon av antallet fartøy tar grep om kjernen i problemstillingen og kan skape bedre balanse i forholdet mellom tilbud/etterspørsel.

Enda flere muligheter for supply :smile: :money_mouth_face: Dette kan virkelig bli bra for bransjen!

1 Like

Helt klart…jeg viste at dette var i emning og nå er det en realitet. Jeg trodde at det vill komme til høsten …men nå er det en realitet som vi gi balanse i markedet og videre en rekyl vi neppe har sett før. Regner med at det settes i gang med en gang slik at vi får gang på norge og økonomi til skipsverftene slik at de ikke forsvinner i norge. Men for oss som eier aksjer i rederiene med offshore båter så var dette fantastisk… gratulere alle mann

Har ikke Fa+, står det noe konkret om hva de har kjøpt?

« Game changer»

PSV-ene skal benyttes til et konsept New Fortress Energy lanserte i fjor sommer.

Det innebærer å frakte flytende naturgass (LNG) fra gigantiske skip og inn til land ved å fylle opp ISO-containere og overføre disse til mindre offshore støttefartøyer som, i motsetning til de store LNG-fartøyene, kan losse i de fleste havner verden over.

Sammenlignet med dagens løsning som er å overføre lasten til mindre skip, skal ISO-flex- løsningen halvere kostnadene og redusere prosjekttiden fra 24 til mellom 3 og 6 måneder.

Foreløpig er løsningen tiltenkt to prosjekter, et i Mexico og et i Nicaragua. Etter hvert kan det bli aktuelt for flere prosjekter med relativt lave volumer.

– Vi mener dette er en «game changer», sa New Fortress Energy-sjef Wesley Edens på en presentasjon i fjor høst.

– Ved å benytte ISO-containere og fylle dem opp fra et stort skip, ta dem til land og losse dem ved hjelp av kraner og annet utstyr som allerede er der, hopper vi over steget med å ha et skip som mellomstasjon, forklarte han.

3 Likes

Ble bull på den LNG-greia:

https://www.mckinsey.com/industries/oil-and-gas/our-insights/global-gas-outlook-to-2050

“Meanwhile, LNG is set for stronger growth, as domestic supply in key gas markets will not keep up with demand growth. Demand is expected to grow 3.4 percent per annum to 2035, with some 100 million metric tons of additional capacity required to meet both demand growth and decline from existing projects. LNG demand growth will slow markedly but will still grow by 0.5 percent from 2035 to 2050, with more than 200 million metric tons of new capacity required by 2050.”

Hei jeg har ikke avisen. Men jeg vik ljøpe den i morgen

1 Like

Tror kona til Rodjer har bannlyst han fra forumet noen timer?

1 Like

Haha, ikke gift lenger så her er jeg herre i eget hus😁
Men kjekt å se at flere enn meg gidder å engasjere seg å skrive litt, setter pris på det.

1 Like

Trenger ikke kjærring du vettø. Du har oss nå :beers::muscle::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Hei Rodjer. Hva tenker du om ordningen for skroting? Her snakker vi om vrak pant:-) videre snakker vi sikkert om tilskud til skipsverftene for å gjøre jobben. Videre så er kursen klar…det vil bli reduksjon i flåten finansiert av staten…

Det viktigste med skrotingen er ikke skrap panten. Men når det er ferre fartøy så kan rederiene krev mer av kontraktseierne.

Jeg er veldig enig i det du har skrevet tidligere og ikveld i sakens anledning.
For Solstad spesielt og for bransjen generelt er dette kjempebra.
Det å få drahjelp til å få en bedre og mer hensiktsmessig balanse i flåtene er helt nødvendig og avgjørende for at bransjen skal overleve.

Mener vel at Lars Peder også har vært inne på dette mang en gang tidligere og vil tro at det har vært bedrevet utstrakt lobbyvirksomhet.
Vet ikke hvor mange av fartøyene av Solstad(av de 37) som er planlagt som skrap, men antar det er en del, så dette synes jeg var meget oppløftende og positive nyheter en torsdags kveld.

1 Like

De 37 må skrapes:edit/ eller solgt. En av forutsetning som lå i restruktureringsavtalen med bankene. LPS har også påpekt dette, men at å knytte skroting til en tidslinje blir vanskelig. Flere faktorer som ligger til grunn…

Ja det er nødt til å slå ut positivt. Dette viser et veivalg. Dvs at næringen er ønsket å overleve i den for den har i dag. Sett sammen med reduksjon i gjeld…og planlagt reduksjon av flåten til rundt 90 båter med snitt alder rundt 2009… brikkene faller på plass. Så de som forstår seg på dette ser med helt andre øyner på offshore næringen nå.

2 Likes

Stemmer vel ikke helt @aksjewonka ?
37 besluttet solgt eller skrapt er min oppfattelse.
De har jo solgt 6 eller 7 av de 37 allerede vel.

1 Like

Skrapet eller solgt, poenget er at dem må ut.