Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Jeg har endelig skjønt at jeg må lære mer om teknisk analyse i den algoritme- og robotstyrte Oslo-børsen. Tekniske tradere og roboter baserer seg på tekniske analyser som blir selvoppfyllende profetier, dermed blir kurser grusa :confused:. Det fundamentale vil vinne til syvende og sist, men har innsett at jeg også må basere meg mye mer på TA :slightly_smiling_face:

Hører ikke til i denne tråden, men det ser forresten ut til at roboter og tradere har fått med seg at PGS har dannet en typisk bearish HS-formasjon :

Tror oljenæringen har litt å lære fra tobakksindustrien i forhold til markedsføring og imagebygging. Nå er jo olja, den nye tobakken og Dagfinn Høybråten er bytta ut med MDG :grin:

1 Like

Godt beskrevet. Alle trenger noen å hate…

@Metallian

Sitter og ser litt på ordreinngangen siden desember.
Vet at det er håpløst å vite noe eksakt pris, men dersom du skulle satt en gjennomsnittspris for:

PSV
AHTS
CSV,
Hva ville du satt da?

Det er rett og slett for store forskjeller på båtene, rederiene og oppdragstypene til at det er mulig å si noe- leieprisen for en 2021 tesla er noe helt annet enn for en 1999 Golf sjøl om de begge kan leies :smiley:

Jeg vet at CP var det vel mumla noe for et par mnd siden om at de anslo langkontraktene på PSv til å ligge rundt 100-150/k/dag det er det eneste tallet jeg føler jeg kan forholde meg til.

2 Likes

Ok, skjønner det, har brukt snittpris på 130k på psv, 300k på ahts og 500k på CSV.
I tillegg har jeg lagt inn 800k på NM.

Da kommer man ut med i overkant av 2mrd i kontraktssigneringer siden 1. desember…(opsjoner selvsagt utelatt)

Så et sted mellom 1,6-2,5 mrd er rimelig sannsynlig, altså betydelig mer enn hva som forsvinner av backlog i perioden, spot fartøyene bidrar selvsagt også til dette.

1 Like

Meglerne må jo tjene bra på kurtasje fra robothandlene:

De betaler vel vel knapt kurtasje.

Nei, sikkert ikke, jaja, kursen er ganske stabil nå da om ikke annet, endelig funnet støtte :slightly_smiling_face:

Bare å avvente RIKTIG melding nå så kan dette lett gå bra :grinning:

1 Like

Har hvertfall innfunnet meg ved at slike 2 års kontrakter på Normand Starling og Sea Flyer som tilsammen genererer et sted mellom 160-220 mill ikke betyr en dritt for kurs…

@Metallian hevdet at slikt ikke slår ut på kurs og det har han jo helt rett i, men for egen del finner jeg det både merkelig og besynderlig.
Vi er vel ned en krone og halvannen på de to kontraktene.

Nei, bare negativt for kursen hittil. Dumpen blir bare større enn pumpen, så også i Havi i går. Forlengelse hjalp heller ikke noe for SIOFF i dag.

Men man kan jo ikke annet enn å holde på håpet :smile:

Det verste jeg tror kan skje kursmessig nå ved en evt. negativ melding ifm. NM er at nervøse småsparere dumper, mens større mer langsiktige investorer kjøper på dippen.

Nå er jeg på det stadiet at jeg bare vil ha saken ut av verden, uansett om utfallet er negativt eller positivt! :slightly_smiling_face:

2 Likes

Ja det er kun csvene som pleier slå ut på kontraktene. Blir fryktelig spennende å se inntektene og ikke minst odrereserven når Q1 kommer

1 Like

Interessant mtp. NM🙂

https://newsweb.oslobors.no/message/531049

Hva er koblingen?

Ikke noe kobling, men NM er vel minst like aktuell å benytte i slike prosjekter som Skandi Constructor🙂

Tok 150 aksjer på 7,80 i auksjonen slik at vi kunne ta helg på HOD.

3 Likes

Jeg har tidligere skrevet at man skal ikke se bort fra at NM havner på havvind kontrakt, utfordringen er om noen kan betale hva NM må ha, det er nok det store spørsmålet.
Men, spennende uansett, vi nærmere oss nå absolutt en avklaring.

Bra rodjer. Viktigt å slå på lyset i mørke ellers så mister vi retnings sansen

Når ser du for deg at vi får en avklaring evt hører hva som er i emning?