Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Tenker det samme. Men 40MUSD er ikke feil. I teorien hadde det tilført noen kroner på dagens kurs. I teorien - bwo landet en kontrakt 6,5 x mcap uten at kursen ble påvirket…energi er ikke lett å forstå om dagen

Helt klart og jeg er positiv til det utfallet også, men av sakene haster den minst tenker jeg.
Få skipets rettigheter tilbake til eierne og få den ut på flere års kontrakt og Saipem saken vil da bli en parentes i føljetongen.

1 Like

Har tipset FA, DN og E24 om Fearnley-artikkelen🙂

2 Likes

Ser at hobbyinvestoren Espen Teigland har en fascinasjon for EIOF. Jeg har satt opp en liten oversikt over skipene deres både hva gjelder type og leveår, gjennomsnittsalder er 13,76 år. De har vel et stort ballonglån som må betales i 2022, men han mener de fint kan betale dette. Min enkle fundamentale analyse her forleden viste at EIOF kom verst ut av de 5 norske rederiene jeg sammenlignet, men dette kan jo ha endret seg for Q1.

Noen med tanker om EIOF vs SOFF?

Fant denne artikkelen her fra mai 2020 vdr. best og worst case for fartøyene som skal skrapes:

"Best case scenario

The total market value for the 34 vessels is USD 121.1 million; this could be considered ‘best case scenario’. However, most of these vessels are due their special survey and have been in long-term layup. This may have a negative impact on their final sale value.

Worst case Scenario

Total demolition value for the 34 vessels is USD 27.7 million; this can be considered the ‘worst-case’ scenario.

However, this price is based on delivery to the Indian subcontinent, and to note, many of these vessels could be disposed of in European or Turkish demolition yards, which typically pay less compared to the subcontinent."

Ser btw at gjennomsnittsalder før skraping av de 37 fartøyene var ca 12 år i mai 2020, dvs idag ca 13 år.

Gjennomsnittsalderen for Solstad sine fartøy er som følger:
Vel å merke kun de 81 fartøy som dem selv har med i sitt oppsett fra q3, så det mangler nok noen for å bringe oss opp på ca 90 fartøy hvor dem vel etter plan skal være.

AHTS 12,3 år
PSV 9,5 år (ikke hensyntatt de 4 nye Sea modellene fra Fredriksen)
CSV 12,1 år

Total snitt 11,07 år.

1 Like

Har ikke noen tanker om Eioff, kjenner for lite til det selskapet.
Det er et veldig lite selskap, omsetter vel knapt en tiendedel av hva Solstad gjør.

Jeg tror det er de største som overlever, litt som matvarebransjen.

Tror det kommer flere konsolideringer framover de neste 1-5 årene.

1 Like

Ja, det jeg også tenker. Ikke aktuelt å sammenlikne egentlig.

Ja, får håpe på ytterligere konsolideringer. Leste her forleden at det er mange aktører med 1 skip, bare tullete.

Så fort gjennom q4, Havila, Eiof og Siem omsetter vel tilsammen for ca. 680 mill, mens Soff alene solid over milliarden.

Veldig mange mindre aktører som bare har noen ganske få fartøy.

Eidesvik, på tross av størrelsen, er et finansielt sterkt service selskap. Selvsagt kan dem ikke konkurrere med SOFF, men EIOFF har en fordel i motsetning av majoriteten av øvrige aktører ved at dem har lav gjeld gjeldsgrad og god fortjeneste (ikke behov for restrukturering).

Bømlo(EIOFF) er ikke så langt fra Karmøy(SOFF), det er heller ikke Austevoll(DOF). Hadde vært tidig konsolidering av vestlandsbandene…

2 Likes

Stemmer, ja de slipper vel kanskje restrukturering som et av de få selskap.

Årsrapporten kommer forresten torsdag neste uke😉

Espedal var administrerende direktør i Skagenfondene i perioden 2002 – 2014. i tillegg til å være styreleder i Lysekonsernet er han også styreleder i Sandnes Sparebank og Solstad Offshore ASA

I tillegg til dette er Espedal investor. «Vennefondet» hans, Salt Value AS hadde en forvaltningskapital i 2020 på en milliard kroner.

Han sitter vel på ca. 660k Soff aksjer.

Hørte nettopp en podcast med equinor. De skal jo få alle plattformer på grønn vannkraft. Noen er det allerede, men lagt i fra alle. Sikkert noen kilometer med kabel som må legges i den forbindelse, bør bli mer arbeid for soff mfl.

1 Like

…ergo…hvis norges myndigheter er så galne…hva da med resten av verden og spesielt usa med biden i førerstolen… det kommer til å bli mye kabel…og fra disse vindmølle parkene. mange av dem kommer til å bli lagt langt til havs…pga folk ønsker ikke å se dem

Bør satse på subsea 7 da :slight_smile:

Maximus er hvertfall i full drift, godt å se😀

3 Likes

Et slikt skip bør aldri bli liggende. Et utrolig skip som kan gjøre mye nytte innen det meste.

1 Like

Ja, nettopp og derfor mener jeg det er bortimot helt utelukket at så skjer.

Fra mitt hold fremstår NM som en noe meningsløs investering - tatt alle forhold i betrakting. Fartøyet ble ferdig 2016 og allerede fra 2013 var det illevarslende tegn for soff og sektoren forøvrig. Selskapet tok en uproporsjonalt stor finansiell risiko, påtross av å ikke være hovedeier. Soff bærer jo all risiko aleine - så og si.

Hva er det jeg ikke er i stand til å se av positive element når det gjelder NM investeringen?

Edit: størrelsen er flott og vel, men dette er et nisjefartøy som jeg antar må har bunnsolide kontrakter for å være lønnsom.

At fartøyet er halveis nedbetalt er bra.