Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Har ikke helt fintenkt på struktur, men det er en mulighet.
Ser for meg at hvertfall Aker går inn med en betydelig eierpost i et nytt selskap.
Kommer ikke helt unna NM i denne diskusjonen, dersom det ender med at Solstad MÅ overta skuta tror jeg det kan være en meget farbar vei å gå, da slår man to fluer i en smekk og man gjør det uten å svekke Solstad Offshore i særlig grad.

Men, det er bare tanker jeg pusler med selv, har ikke den fjerneste ide om hva dem lander på til slutt, men Eriksen sin uttale på Aker presentasjonen fortalte hvertfall meg at det er noe i gjære, spennende å se når og hva som kommer, noe kommer, det er jeg nesten 100% sikker på som involverer Aker i større grad enn nå.

Og det som gjør at jeg tenker i disse baner med NM er at Lars Peder uttalte tidligere at Maximus også kan benyttes innenfor Havvind.

1 Like

Ja, det er jo store og tunge deler som må vedlikeholdes, og mye kabler som må legges, NM passer derfor glimrende for slike jobber :slightly_smiling_face:

Bare noe jeg tror, men NM har vel den største kabel- og dekkskapasiteten og kan derfor gjøre jobben mer effektivt enn mindre CSVer som kanskje må ta flere turer?

Uansett blir blir det spennende med Saipem-rapporten imorra og årsrapporten på torsdag, god natt :slightly_smiling_face:

Har tenkt tanken en stund nå og det bekreftes forsåvidt med et innlegg på Pcib tråden, det foregår nok endel shorting i denne aksjen vår.
Håper som alltid at de brenner seg noe jæklig til slutt.

Oversikt over de 10 mest shortede aksjene fra Nordnet sin “Investeringskonto-Zero Pool”.

image

Skal ikke legge for mye vekt på dette, men kursen har utviklet seg mer besynderlig eller fortjent og har nok fått drahjelp fra ålene.

2 Likes

Kan bli en saftig rekyl ved en NM-avklaring :smiley:

1 Like

Det står ikke noe på shortregisterer til Finanstilsynet. Det er vel mulig å shorte under 0,5 % av aksjene av aksjene i selskapet uten at dette fremvises i registeret. Syntes å huske det er omtrent 74 mil aksjer i Soff. Mao. Kan det med dagens volum shortes i betydelig omfang uten at det fremkommer hos finanstilsynet.

Dette er en plausibel forklaring til stillstand i kursen - i tillegg til NM. Fredriksen låner vel ut aksjer til slike formål? Uansett høy risiko ift NM updatet som kan bidra til kjipa short squeeze

En får jo muligheten til å senke snittet når long posisjone våre shortes. Kommer vel et svar på NM snart og det kan nok gå begge veier. Uansett så tar jeg det med ro. Regner med å bli sittende i mange av posisjonene til frampå høsten slik markedet er nå.

I praksis kan det være flere som har satt short i soff på rett under 0,5% hver.
Lite trolig at det er svært omfattende shorting, men i nedadgående trend etter skriveriene i media om NM så skulle det ikke mye til for å bidra til ytterligere fall som vi har sett.
Nesten så man begynner å lure på om Clearbank sine aksjer lånes ut til shorting…

Klare tegn på bedring i oljesektoren :slightly_smiling_face:

1 Like

Meget betryggende at Solstad sin største eier fortsetter å levere😀

1 Like

Kanskje en av årsakene til at Saipem holder igjen termineringsgebyret :joy:

Sånn går det når man terminerer kontrakten for NM :sweat_smile:

Saipems nettogjeld har iht. 1Q21 økt betydelig. Noen med mer peiling enn meg som kan si noe om dette kan være relatert til NM?

Ikke et ord om NM i rapporten, så vanskelig å si. Virker som de ikke har krav til noter annet enn i årsrapportene sine. Kanskje vi får vite noe i årsrapporten til SOFF i morgen?

Blur overrasket om NM ikke er nevnt der ja, på den annen side forventer jg ikke noen store avsløringer.

1 Like

Nedgangen har tom blitt for mye for robotene når de har begynt å pushe kursen oppover :crazy_face:

Er noen som holder oss for narr, selger billig og kjøper tilbake enda billigere.

Har bare skummet gjennom de to rapportene fra Saipem og kan ikke heller se at hverken Solstad eller NM er nevnt med et ord.

Blir vel noen jobber på Solstad :slightly_smiling_face: Fra DN investor:

Aker BP venter fall i produksjonen i andre kvartal

Aker BP venter at produksjonen vil falle noe i andrekvartal som følge av at selskapet beveger seg inn i vedlikehold-sesong.

Det sier finansdirektør David Tønne i Aker BP under dagens førstekvartalspresentasjon.

-Produksjonen i førstekvartal var sterk og litt over guiding, men ettersom vi nå beveger oss inn i vedlikehold-sesong venter vi litt lavere produksjon i andrekvartal før den henter seg opp igjen mot sommeren, sier han.

Tønne kommer ikke med noe konkret tall, men opplyser at produksjonen i kvartalet vil være mot nedre del av guidet volum for 2021 på 210.000-220.000 fat olje pr dag.

1 Like

Ja, helt latterlig. Det var jo faktisk robotene som løftet kursen med tierne sine etter første dump på morgenen.

Skulle hatt noen titalls millioner på bok så jeg kunne lekt slik jeg også…

1 Like

Har lært meg det med årene og etter stygge og kostbare feil at det er de store som styrer showet nesten alltid som dem vil og vi andre må bare følge etter.
Det kommer nesten alltid til et punkt hvor det snur og da kan det gå fort i svingene så selv tar jeg det med knusende ro og kjøper litt mer innimellom, trodde ikke vi skulle se hverken 7 eller 6 tallet igjen om jeg skal være helt ærlig.

1 Like

Uten sammenligning forøvrig så er AZT et eksempel på hvordan jeg tenker og håper reisen i Soff kan bli…
Fra å være et negativt bet for alle til å snu og bare se positivitet rundt det meste også tallene.
Azt har kursmessig gått fra 4,60 den 27.12.19 til 101 idag på altså ca. 15-16 mnd.