Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Enig med deg at ratene ikke er spreke for øyeblikket, gleden for oss akkurat nå er at ingen av ahtsene er ute på oppdrag på tapsrater.
Vi har Sigma og Drott som skal ut på oppdrag for Aker 10.5 med hhv 200 og 240k.

Ratenivået vil nok bygge seg gradvis opp igjen nå i slutten av uken. Ser ut som det er flere ahts oppdrag på gang.

Når det gjelder psv er også relativt lave sett ift etterspørselen.
Av 42 psv på britisk og norsk sokkel er det nå kun 6 ledige og utnyttelsen ser ut til å holde fram der såvidt jeg kan se.

1 Like

Ryker mange psver ut nå neste dagene😃

Ja, ser bra ut :smile:
Satser på en jobb til Sea Flyer også nå.
Normand Supra ankommer også Aberdeen om bare få dager.
Soff sine PSV ser ut til å være i gunstig posisjon for å kunne oppnå bra rater nå den neste uken.

PS. Oljeprisen på vei mot usd 68.

"Tight AHTS market

Activity in the North Sea has been trending up in Q1 2021, said shipbroker Fearnleys in its offshore report for April, noting a slow start to the year before experiencing significant rate hikes and long-term contracts for anchor handling tug supply (AHTS) vessels. “AHTS rates moved from below opex to above Nkr1,000,000 (US$121,000). The PSVs also experienced supply tightness, especially the larger units, where a near-sold out summer season saw term rates climb to Nkr170,000 (US$20,060) per day,” said Fearnleys. The shipbroker expects activity levels going forward to create sufficient demand to reactivate platform supply vessels (PSVs).

“Higher activity in the future is also expected, as more than 20 new field development plans are anticipated to be announced for the region going forward as energy companies seek to benefit from the temporary Norwegian tax relief scheme ending next year. This is of course welcome news for all vessel types operating in the region, perhaps especially so for subsea assets considering the increasing market share of subsea infrastructure” said Fearnleys."

4 Likes

God Morgen Metallian

…i dag gjelder det å ha pengene klar. I dag kan det bli kjøpsmuligheter som vi ikke har sett på lang tid. Jeg har snakket med banken…og har “lappa” klar. Det blir spenende…men mest spennende blir det ut i mai

Tørte ikke vente og økte litt igår :slight_smile:

Men SOFF kommer jo ofte med sine rapporter etter børsslutt da :-o :smiley:

Interessant at Fearnley anslår 170k/dag på term kontraktene på psv, det er bra.

Ja, den kommer nok ikke før ved 1700-tiden.

Blir veldig spennende å følge kjøpsordrene- og auksjonen idag, selv om jeg ikke har store forventninger om særlige forandringer etter denne rapporten.

Drott med nytt oppdrag.

NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: ConocoPhillips Norway Prelay Rowan Norway (+WROV), D/D to L/R 10.05 30/04/21 RNR

Største endringer på dagens liste:
Clearstream Banking -48 314
Handelsbanken - 90000
Privatperson INN 83 910

Har ingen forventninger til årsrapporten for 2020, det er vi på en måte ferdige med for lenge siden er min tanke.
Men alltid artig å lese gjennom selvsagt.

Ellers må man si at med q1 resultatene av blant annet Equinor, Aker BP, Lundin og Total ikke akkurat legger en demper på tiden framover.

Ja, lover absolutt godt fremover, bare å vente på ketchupeffekten :slightly_smiling_face:

Hvordan ser den oversolgt listen ut idag, leder vi?

Ellers plager det meg at man ikke får noen respons ved henvendelse til IR avdelingen i selskapet.
Har nå forsøkt å oppnå kontakt via en bakdør så får vi håpe det kan gi resultater.
Er litt overrasket over at man ikke responderer, har aldri opplevd dette i noen tidligere selskaper tidligere.
Dette tror jeg ikke har noe med våre forespurte saker å gjøre, men heller et svakt ledd tilsynelatende.

Rykket en plass opp takket være hoppet til 6,5 :crazy_face:, liker seg ikke under 30 RSI, så jeg ville ikke ha solgt nå, for sent å ta tap nå, bare å fylle på :slightly_smiling_face:

image

1 Like

Spretter fint opp fra RSI 30-område, andre gangen nå, fint å se litt kjøpere nå før årsrapporten :slightly_smiling_face:

Angående IR, Det var et forventningsrally i går i Arribatec. I media var jo det lovet milliardomsetning osv innen kort tid, etter en skuffende rapport i dag så gikk den rett ned. I Soff har man jo ingen forventninger, så da kan det jo bare gå en vei da :slightly_smiling_face: :arrow_heading_up:

Man ser jo hvordan det har gått i Qfuel den siste tiden. Masse markedsføring i media i august og september i fjor, men så slår realitetene inn og da halveres nesten kursen ila kort tid.

Veldig stas å kunne handle på disse nivåene i en “stygg andunge”, men når realitetene om en bedre fremtid i sektoren slår inn, så varer ikke den gleden så lenge!

Generelt er nok forventningene til Soff til feks. q1 rapporten meget avmålt, dermed er fallhøyden minimal.
Ser man hvordan markedet reagerte på q4 så er det ingen grunn til å tro på en dårlig utvikling kursmessig fra hvor vi er nå, det er snart ikke mulig å falle lenger ned.
Q1 tror jeg vil gi bedring i inntekter, beskjedne nedskrivninger, muligens heller reversering og jeg tror vi vil se backlog som øker igjen.

Men jokeren i hele opplegget er om vi har svar på NM før q1 rapporten.
Får vi positive NM signaler før q1 tror jeg nesten det blir oppgang etter q1 uansett hva som står i den rapporten :grinning:
Er ikke NM saken avgjort innen q1 tror jeg uansett innhold at vi får liten utvikling den ene eller andre veien.

Samtidig finnes det noen fartøy som går av kontrakt nå snart som kan bidra positivt kursmessig, spesielt nye kontrakter eller forlengelser på Csv’ene Normand Baltic og Normand Flower kan gi en boost.

CSV Normand Baltic juli 21 + opsjon
CSV Normand Flower April 21 + opsjon
PSV Normand Tortuga Mai 21 + opsjon
BOS Turmalina April 21 + opsjon.

1 Like

Når det gjelder IR i Soff så er de flinke på fb, dårlige på twitter, men jeg synes at når aksjonærer henvender seg til selskapet skal man kunne forvente en respons.

Ja, helt enig. Jeg har sendt mail til diverse andre selskap og har mottatt svar innen kort tid, maks 2-3 dager, men når det har tatt over en måned å svare @srh og over en uke å svare meg, så er rutinene innen IR altfor dårlige!

Håper de ikke er like sløve innen CRM…

1 Like

CRM innbiller jeg meg at de er særdeles gode på.

Og jeg synes dem jobber meget bra med å sikre fartøyene nye og eller forlengelser på eksisterende kontrakter.
Andelen fartøy på fast kontrakt er meget høy mener jeg.

Vi snakker mye om NM, men personlig må jeg innrømme at uten en uavklart situasjon ville hvertfall aldri jeg fått kjøpt aksjer i selskapet på nivåer fra 5-9 kroner.
Og den potensielle oppsiden kursmessig på kort og mellomlang sikt ville ikke vært den samme med en avklart situasjon.
Mener ikke å si at det er en lykkelig situasjon pt, men den skaper potensielt store muligheter.

1 Like

Ja, det tenker jeg de helt sikkert er, men man burde jo som en av de største aktørene i bransjen vise profesjonalitet og gode rutiner i alle ledd, og i hvert fall innen IR om man er på børs :slightly_smiling_face:

Ja, om NM-saken hadde vært avklart for 1-2 måneder siden, så ville sikkert kursen vært over 10 kroner med de gode makrosignalene som har kommet.

Hyggelig forresten å se en del kjøpere i dag :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja, ikke værst, sålangt idag stiger Soff mer enn hovedindeksen :rofl:

1 Like