Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Historien om Fortress og reaktivering etter mer enn 4 år i opplag forteller det meste om at Solstad skal satse på Havvind noe også årsrapporten peker på.

Nevner dette en gang til angående Maximus siden Havvind bokstavelig talt er i vinden :grinning::

“I september sa Solstad Offshore-sjefen til Finansavisen at han er trygg på at fartøyet, som også kan benyttes innen offshore vind, snart skal kunne få nye oppdrag.”

1 Like

Hva tenker du om sannsynligheten for en fusjon av Sioff, DOF og SOFF? Hadde jo skapt et monster innen supply?

Fra 2019, men likevel:

"Unikt

Siem har tidligere uttalt at han ønsker å skape større enheter i den kriserammede offshoreskipbransjen.

– All fusjonering er bra, men det har ikke vært nok, sier Siem onsdag."

Tror egentlig den sannsynligheten er forsvinnende liten, hvertfall at Soff involverer seg med de selskapene på nåværende tidspunkt.
Men, ingenting kan selvsagt utelukkes.

Tror derimot at flere og flere av de helt små selskaper vil bli slukt av de større som eksempelvis av Solstad.
Utfordringen er at de aller fleste ikke har noe særlig nyere flåte enn Solstad selv har slik at man får ikke “byttet” egne fartøy til noe særlig bedre.
Solstad er pt ikke rigget for oppkjøp, har mer tro på en spektakulær vri gjennom Aker systemet og det tror jeg kommer.

1 Like

Ja, det samme har LPS uttalt, men jeg tror ikke det skjer, men har tatt feil tidligere.
En annen ting er den at jeg tror vi hadde hørt om det nå siden dem har kommet sålangt i forhandlingene, men hvem vet :grinning:

Ja, du har nok rett :slightly_smiling_face:. Bare en interessant tanke mtp. Subsea-flåten til DOF og den ganske nye flåten til Sioff.

Mangelen på frikapital er trolig et annet hinder for storstilt oppkjøp. Det fleste selskapene innenfor sektoren har nok utfordringer rundt å oppnå budsjettmessig balanse.

Ja, nettopp.
Det er min tanke også og derfor jeg tror vi heller for Solstad sin del kan oppleve noe “perverst” innomhus(Aker etc.)

Solid hopp for PSV-rater i Nordsjøen:

image

Skyldes denne uforståelig høye raten her:

29/04/21 [EDDA FERD](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS Supply duties , D/D 14 03/05/21 NOK 230000

Ja, så det nå, får håpe det er en en generell pekepinn for resten av markedet :slightly_smiling_face:

Så får vi håpe AHTS-ratene tar seg opp igjen snart

Flere av psv termjobbene er utsatt litt, men sbart blir det trangere i dmra innen psv

1 Like

Ser at NM og Subsea 7s Seven Arctic har lignende spesifikasjoner. Kan noen eksperter forklare meg evt. ulemper og fordeler NM har satt opp mot Seven Arctic?

“Subsea architecture boundaries are expanding, structural lifts are heavier and deeper, and spoolpieces are longer and more complicated to handle. Contractors need to install heavier and longer umbilicals and cables, farther from existing infrastructure. This is the market where Mr Mair believes Seven Arctic will fill a capability gap and meet the twin goals of cost effectiveness and increasing operational efficiency.”

Seven Arctic ble tildelt en grei kontrakt i januar, viser jo at det er et behov for slike spesialfartøy🙂

https://newsweb.oslobors.no/message/523028

Satser på at dem dermed har fått stoppet smitten og at personell blir friske igjen, ingen med alvorlige symptomer sålangt hvertfall.

hei Rodjer.
hva tror du om uken som kommer? infoen fra solstad ga ingen pust i bakken… og det ser ut som aksjen sitter fast på 6.5-6.6 . nyheter uteblir…og ratene har falt…og sist fredag så det rødt ut over alt.
… det som ble nevnt om NM antydet at man regner med å få til en avtale…men med hvem…Saipen? bankene? videre vil det bli slått sammen flere rederi?.. jeg føler at det kan skje…

Hei @OLADUNK1

Helt umulig å vite kursutvikling fra dag til dag, nå har vi vært stuck i en nedadgående trend siden FA eller DN plantet NM saken på sine forsider.
Selskapet har selv mener jeg med det de skrev i årsrapporten gjort til kjenne at dem selv tror på en løsning, jeg oppfatter at det gjelder alt som har med Maximus å gjøre.

Man leser at Siem nærmer seg en avtale, det samme kanskje med Dof, det skal uhyggelig mye til å ikke få på plass en avtale til det beste for alle parter.
DNB er en av de største aksjonærene i Soff, kanskje ikke frivillig men de er nå hvertfall det, de ønsker ikke å tape mer enn nødvendig selv om de leverer gode resultater.

Så er det slik at uansett nesten hvor en måtte finne på å lese så mener eksperter og forståsegpåere at hele oljesegmentet er i soleklar bedring, oljeprisen er relativt høy og stabil, oljeselskapene leverer solide kvartalsresultater.
Havvind segmentet ser ut til å bli en gullgruve for de som får innpass, Solstad er blant flere som har fått kontrakter i flere deler av verden på området.

Vel, alle som følger tråden her vet at jeg har vært og fortsatt er meget optimistisk på vegne av Solstad og har selv nyttet anledningen flere ganger til de siste ukene til å øke beholdningen, har nesten doblet beholdningen siden jeg gikk inn i selskapet i slutten av november.

Legger også merke til i årsrapporten at de skriver at alle csv er på kontrakt med unntak av et fartøy, det er ganske formidabelt og lover ekstremt bra.
Spotmarkedet svinger, men vi har opplevd de høyeste rater på mer enn 3 år og nå står vi overfor den store vedlikeholdssesongen, tror dette blir bra.
Alt i alt synes jeg det ser veldig lovende ut for Soff og gleder meg til tiden som kommer framover med q1, NM meldinger og kontrakter. Og så tror jeg selskapet vil overraske markedet med noe spektakulært i samarbeid med Aker.

Men, selv om jeg er positiv etter å ha fordypet meg mye og mangt i Solstad siste halvåret blir jeg også sur og forbannet over fallende kurs, men det er endel av gamet, det er da man må stole på sine egne vurderinger og ikke la seg vippe av pinnen, det blir ofte svært kostbart.
Så får man heller akseptere at man ser rødt en periode, vise fingeren til markedet ved å kjøpe mer og overbevise seg selv om at markedet tar feil.
Ingenting, absolutt ingenting tilsier at Solstad skal prises til usle 400 mill, med en EK på 4+mrd, cashbeholdning på 2,4mrd.

En liten digresjon, i min ungdom lånte jeg 100k for å kjøpe Kværner, fikk panikk da den falt og solgte, så kom Røkke og alle vet hvordan det hadde gått om jeg ikke hadde solgt.
Men, absolutt ingen må kjøpe aksjer fordi jeg er positiv, har bommet flere ganger, men selvsagt som de fleste også truffet bra.
Stod i stormen på HO mot endel skribenter da jeg kjøpte Pho på 29,70, det tok sin tid, men det løsnet kursmessig etterhvert.

PS! Glemte å føye til at det kan bli skrekkelig morsomt når LPS igjen må skrive opp verdiene i selskapet, for det er snart ikke mer igjen å skrive ned :joy:

2 Likes

Takk for din vurdering. Jeg er så absolutt enig med deg.
…men kort…solstad går ikke konkurs. risikoen er evt nye gjelds forhandlinger og nedskriving av våre aksje verdier. men som du nevner. De har får fjernet betydelig gjeld. Videre har de en cach beholdning som er like halve omsetningen. men fartøyene vil jo bli skrevet ned hele veien pga forelding og markedsendringer.
Videre vil vi se at flere båter kommer til å bli skrotet og ergo nedskrevet til nærmest 0 hvis vi ikke får til en ordning hvor staten
betaler inn verdien som disse båtene representer i regnskapet ellers så blir det vanskelig å skrote dem. Da blir de solgt ut i markedet og man får ikke orden på det markedsmessige. Ok…vi ser en endring til det bedre i markedet men…slik det er med olje prisen så er det så lite som skal til…dvs at man kjører mer båter inn…evt på olje siden at Opec starter å pumpe opp mer olje…
men jeg har ikke tro på at opec setter i gang å pumpe opp mer olje og russland er satt på plass for en tid. så jeg ser at olje prisen vil bli over 60 us$. Det som bekrefter dette videre er den sterke kronen som vi har nå…dvs at verden rundt oss har tro på norske kroner…som betyr at man har tro på en olje pris på minst 60 us$.
første kvartal resultatet vil gi en peke pinne hvor vi beveger oss.
det første å legge merke til er at kapital kostnadene er redusert til 2/3. videre har man solgt noen båter. videre så har prisene på jobbene gått opp…ergo så venter jeg en positiv utvikling, men ser frem til 3 kvartal tall. Det vil gi en dybde.
…andre ting som jeg vil vektlegge er om det tanker om nybygg/ombygginger som er tilpasset dette voksene markedet innen for vind kraft til havs. Det som ble nevnt av han i aker…sitter jeg og tenker på enda. tror nok røkke har en større plan… vi får se. når det gjelder med så vil jeg være med på kjøpe siden. Jeg selger aldri før det har gått minst 2-3 år. som nevnt før. dette treet bærer ikke frukter før om en tid. Det er en spennende aksje

… når det gjelder NM er jeg ikke bekymret… dette ordner seg. ting vil komme på plass

Står om behovet for skip som f. eks. PSVer og OCVer i linken under.

Ad. konvertering av f. eks. PSVer, så virker det ikke som det skal mye til for å gjøre disse om til verdifulle assets innen havvind. Disse vil da kunne benyttes ifm. geotekniske undersøkelser 3-4 år før selve byggingen av havvindparken.

https://www.offshore-mag.com/rigs-vessels/article/14195586/rystad-energy-offshore-wind-energy-offers-silver-lining-for-vessel-market

"Platform supply vessels, offshore construction vessels (OCVs) and other multi-purpose vessels are increasingly utilized to satisfy the need for accommodation and walk-to-work (W2W) services, which are both crucial for the operation of offshore wind. A lack of accommodation facilities at offshore wind farms and limited competition from the helicopter market means that personnel transport to wind turbines is a highly complex operation and not feasible in many regions – often, substations are an easier landing point.

As more projects move farther away from shore, offshore challenges such as travel distance, stronger winds, and higher waves can severely affect the productivity of crews, operational schedules, and maintenance strategies. Therefore, vessels that combine good accommodation capacity, dynamic positioning (DP) systems and W2W gangways are increasingly in high demand. This is especially true during winter periods, when the utilization of vessels that can operate at average wave heights (Hs) of 3 m (10 ft) have been shown to increase annual accessibility up to 92%, compared with only 74% when the Hs is 2 m (7 ft) at max. These competitive advantages are especially significant for projects located beyond 60-70 km (37-43 mi) from shore. The UK is expected to see the strongest growth in capacity from wind farms located more than 60 km from shore, followed by Germany, in the 2020-2025 period.

And even before the offshore vessels get engaged with construction of the offshore wind site there is a need for their services in the early stages and planning of the project. With slight modifications, such as the installation of lightweight equipment on free deck space, PSVs can also become very valuable assets in supporting or executing geotechnical surveys. These surveys represent the largest single investment in the site characterization process, typically taking place three to five years before project construction, and require extensive experience in marine operations and equipment, particularly as projects move from the shallow-water regions to increasingly deeper waters."

For AHTSer, så vil ikke den store etterspørselen ta av før 2024-2025:

"Larger, more powerful anchor handlers may seem over-specified when it comes to the floating wind market, but it is not just a question of installed power: deck space and the size of chain lockers on board will make larger vessels more attractive than smaller ones.

There will also be a market for smaller anchor handlers and anchor handling tugs in the floating wind sector, but bigger ships will be able to undertake projects more quickly and efficiently."

I likehet med deg tror jeg opec har funnet et greit prisnivå. Sannsynligheten for at opec åpner kranen er marginal. Dem har ingenting å tjene på det.
Det man bør frykte når det gjelder oljepris er utviklingen i India. Dette sammen med at osebx og flertallet av verdens toneangivende børser er nært ATH, kan bli stygt for SOFF og det brede marked.

Hvilket er en av flere grunner til at det vil være lurt å sitte på SOFF-aksjer.

4 Likes

Endringer aksjonærliste 03.05.2021, bare HB og CB som reduserer:

20. HANDELSBANKEN -52 000 -10,17% 459 474 0,61%
9. CLEARSTREAM BANKING S.A. -40 462 -3,19% 1 226 453 1,64%
50. ØYSTEIN LOTHE (f. 1973) INN 75 000 0,1%
47. SAXO BANK A/S +200 +0,23% 85 708 0,11%
31. AVANZA BANK AB +788 +0,51% 155 308 0,21%
14. MAGNE HYSTAD (f. 1968) +2 700 +0,42% 652 700 0,87%
22. STAVANGER FORVALTNING AS +3 841 +0,96% 403 938 0,54%
28. NORDNET BANK AB +6 880 +3,05% 232 665 0,31%
30. NORDNET LIVSFORSIKRING AS +59 657 +50,42% 177 981 0,24%