Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det verste av alt er selv om det hadde kommet en negativ NM-melding f.eks. i begynnelsen av april, så tror jeg vi fortsatt hadde vært over dagens kurs :crazy_face:.

1 Like

Er 150 MNOK tilstrekkelig til dette?

Edit: da håper jeg det etableres en fordelingsnøkkelen basert på selskapenes flåte.

"Det er satt av 150 mill. kroner til ordningen i 2021. Denne ordningen kommer i tillegg til kondemneringsordningen for skip i nærskipsfart som ble opprettet i fjor. "

Så vet ikke hva det betyr i kroner, men dette er kun for i år.

Solstad ligger selvsagt bra an her siden dem har bestemt at 37 fartøy skal ut…
De har vel alene større flåte enn eiof, havi og siem tilsammen antar jeg.

1 Like

Dette er jo en potensiell gavepakke for soff sine kreditorer og restruktureringenshvilkår (37 fartøy) .

2 Likes

Enig, leste for en tid tilbake at @Metallian mente dette ville kunne slå særlig positivt ut for Solstad(tror det var Metallian)

Ellers, når det gjelder kurs så er det ikke salg av poster, en eller to aktører bare dumper fortløpende så får man håpe at dem snart gir faen i dette, er møkkalei disse aktørene nå!

1 Like

Det må være en av de finansielle institusjonene.

Volum sålangt 300k. Antar det positive momentum på osebx brukes for å vekte ned.

Støtte kan gis til:

  • Dersom man kondemnerer et skip kan det gis tilskudd for investeringer i lav- og nullutslippsløsninger i et eksisterende skip. Skipet som det gjøres miljøinvesteringer i må eies av rederiet som søker tilskudd eller kjøpes inn fra et norsk foretak.
  • Ordningen vil forvaltes av Innovasjon Norge, som vil kunne motta søknader innen kort tid.

Som hovedregel vil 40 % av merkostnaden til en miljøinvestering kunne gis som støtte gjennom ordningen. Støtten til små- og mellomstore bedrifter og til bedrifter i distriktsområder kan være noe høyere. Støtte til det enkelte prosjekt i kondemneringsordningen for offshoreskip vil følge reglene i det alminnelige gruppeunntaket (GBER) i statsstøttereglene.

Løft for flåtefornyelsen

1 Like

Fortsetter nedsalget nå, så ender vi Tekinvestorer som hovedeiere sammen med Aker og co :smile:

Ja, helt enig, ingen tvil om det og det kan være HB som nå fikk ut siste rest, håper det hvertfall.
Vi andre er egentlig klar for turaround og flere positive nyheter.

Synes også dette var lite, men det er en start. Som andre har nevnt før, så må det lønne seg å skrote fartøy fremfor å selge dem videre og fortsatt ha dem i sirkulasjon.

Jeg vet ikke hva som er mye eller lite, men dette må uansett være ekstremt mye bedre enn ikke noe.
I tillegg til dette vil vi slippe alle kostnader hver forbasket måned som påløper disse fartøyene som bare ligger og samler alger, jeg synes dette er positivt.

Det kan sette fortgang hvertfall for Solstad som allerede har bestemt hva som skal fases ut i denne omgang.

Å få hjelp til å få bort overkapasitet må i denne situasjonen være genialt.

1 Like

Idag er en slik dag føler jeg at kursen like vel kan ende på 6,50 som 6,10, blir spennende å se retningen nå.

150 mill til 100 skip. SOFF har 37 av dem, altså 37%. Får de proporsjonalt, er det altså ca. 55 millioner til SOFF.

Nå har ikke jeg fått lest alt enda, men tror det blir snakk om mer enn det.
150 mill i 2021, det vil ikke bli avhendet i nærheten av 100 fartøy i år.
Stykkprisen må betydelig opp skal dette være interessant.
Solstad har hittil iår solgt 7 fartøy hvor de har oppgitt at det vil ha minimal effekt på regnskapet, altså de har fått noen mill for noen av dem.

Vet ikke alt her men fartøyene avskrives over 20 år og det betyr at flere av hvertfall Solstad sine fartøy langt fra er nedskrevet og står oppført med en verdi.
Incentivet her må vel være at det skal lønne seg for rederiene å skrape dem(altså, få dem bort fra markedet) kontra selge dem så da må ordningen ha en høyere verdi enn 1,5 mill pr skip er min tanke.

Klønete formulert, men midt i middagen, håper dere skjønner hva jeg vil fram til :grinning:
Ordningen må være lønnsom også økonomisk for rederiene ellers finner dem andre løsninger(salg) og det er ingen tjent med.

2 Likes

Straks på støtten nå og klar for rebounce, håper jeg :sweat_smile:

1 Like

Hvor er det støtte nå, 6,10?

Ja, hvor mye som kan kompenseres per båt er det spennende her. Og ordningen vil umulig videreføres svakere i 2022. Tvert om, kanskje legger de da 300 millioner på bordet (siden vi er nærmest halvveis i 2021 nå).

1 Like

Nei, vi må under 6 nå tror jeg :confused:

Ok, vi får nå se, da blir det mer handel på undertegnede.
For noen måneder siden var kursen nesten det dobbelte, etter det har man fått nye kontrakter for over 1mrd, q4 er avlevert og LPS har friskmeldt selskapet, man har fått en årsrapport hvor selskapet uttaler at de ser store muligheter for å komme til enighet angående Maximus, man har en oljepris på usd 70, de fleste også eksperter øyner lys i tunellen for denne bransjen, Havvind satsingen skal nå nye høyder, ja ja.
Tallene har siden den gang også for selskapet endret seg fra helsvart på alle nivå til en EK på 4,23mrd, gjeld redusert fra ca 33 mrd til i underkant av 22 mrd og man har en kassabeholdning på 2,4 mrd ved utgangen av 2020.

Vi er tilbake til det rasjonelle og irrasjonelle i aksjemarkedet.

Ingen garantier kan utstedes i børsverden, men jeg er ganske sikker på at kjøp på disse nivåer er ekstremt god handel ditto elendig for de som selger.
Spread og volatilitet idag tyder på at en aktør dumper for å bli ferdig. Manuell selgere jobber ikke som nå over så lang tid.

Med det sagt har jeg selv kjøpt i spennet fra 4,99 til 8,90…