Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Blir nok vidre ned dette, eller kan de overraske med bedre tall ?

Ja der kom den

Fra Q3 rapporten

As advised in the stock exchange notice 17 September 2020, the early termination by Saipem of the time charter for
”Normand Maximus”, entitles Normand Maximus Operations Limited (a wholly owned subsidiary of the Company) as disponent owner of ”Normand Maximus”, to an early termination fee in the amount of USD 44.3 million. The
termination fee falls due for payment 4 December 2020.

Normand Maximus Operations Limited has since received å letter from Saipem as time charterer. In the letter, Saipem suggests that they have a claim for damages for alleged breach of the charter party. The alleged claim by Saipem approximately equals the termination fee due to Normand Maximus Operations Limited. Saipem also states that they are entitled to withhold and/or set off their alleged claim against the termination fee and that the termination fee therefore will not be paid on the due date.
Normand Maximus Operations Limited disagree with the allegations and that charterer- is entitled to withhold payment.
Normand Maximus Operations Limited will pursue collection of the termination fee as necessary

Noen som har tanker om ukene og månedene framover?
Har selv økt idag da jeg finner dagens kurs attraktiv.

Kjøpte meg selv inn etter at den falt fra 8+ ned til 5 igjen. Kjøpte mest som et flax-lodd i tilfelle det fundamentale løsner (ifht Normand Maximus) og at de klarer å henge med på en evt. recovery innenfor oljesektoren men også sine satsninger inn mot mer grønne prosjekter. Kjøper mer ned mot 4 om den skulle falle dit. Ellers synes jeg (som du) at dagens prising er attraktiv og mitt snitt er ca. 5.4-5.5.

1 Like

Problemet er jo at de ikke får avslutningsgebyret på 44.3 mill USD fra Saipem. Dersom Saipem vinner frem med sine påstander vil det si at EK i selskapet er borte.
Såvidt jeg har forstått kan selskapet bli tvunget til å kjøpe Maximus dersom de ikke klarer å skaffe arbeid til båten

Får den (M/S Normand Maximus) nytt arbeid så trenger vi ikke termineringsgebyret. Får den ikke arbeid så vil termineringsgebyret være meget viktig. Min forståelse er at kontrakten ble avsluttet halvveis i oppdraget (på 8 år) og at Solstad har rett på dette gebyret. Hele forsøket virker å være trenerende (kanskje fordi de vet at Solstad er presset på finansene)… Time will show!

Tungt på børsen idag, men synes likevel soffen holder seg ganske brukbart.
Aker Capital øker, spennende å se hva planer Røkke har framover.

Hm, ikke kjempevolum, men siste 20 minuttene var likevel interessante!

Oppløftende avslutning ja. Spennende når Røkke tar i ting (ref REC som noe av det nyligste gråstein-til-gull case han var involvert i). :crossed_fingers:

Røkke «tok» i Solstad på 12,50kr mener jeg, så i dette tilfellet er det langt fra tilfellet. En så lenge. Siste års børssuksess for Røkke er grønt. Først Rec, og deretter en grønnvasking av Aker i form av spinnoffene vind og karbon. I seg selv geniale trekk av fyren. For han er dyktig!
Klarer de gjøre Solstad grønt? Tror ikke de får med banken på nybygg klargjort for ammoniakk/hydrogen/batteri med det første, og dermed vil de ikke vinne kontrakter på havvind når de kommer om en 3-4år.

Usikkerheten rundt Maximus gjør også caset veldig uforutsigbart pr nå…

Dette har ikke vært lønnsomt for Røkke, har vært ett sluk :slight_smile:

Tja, vanskelig å si hva som kan skje framover, men tror sjansene for at noe kommer er overhengende stor når restruktureringen nå er ferdig.
Enig i at Maximus bringer usikkerhet med seg, men definitivt også muligheter.

Kjære vene :slight_smile: hvor er spirit’en? (og da mener jeg ikke spiritus). Hadde alt vært oppe i dagen og avklart hadde det jo ikke vært noe case. Nå har vi en spennende situasjon med høy risk/reward. What’s not to like? Det kan gå skikkelig dritt og det kan gå skikkelig bra. Og i mellomtiden blir det litt tivoli og sirkus.

Neida fra spøk til revolver… Gikk inn i casen fordi jeg nettopp synes at utfallsrommet på oppsiden er så vesentlig mye større enn nedsiden (dvs. worst case). Slike cases har tendens til å tiltrekke seg diverse oppmerksomhet og det er nettopp det som gjør dette så spennende. For meg er dette primært krydder i porteføljen og jeg er førstemann til å innrømme at jeg ikke har satt meg veldig godt inn i casen (hadde jeg gjort det hadde jeg sikkert aldri kjøpt :rofl:) . Transaksjonen før børs i dag og oppgangen mot slutten synes iaf jeg var meget spennende.

Tiden vil vise om det ligger noe mer bak.

Skal være forsiktig med å spå, men veldig kortsiktig, imorgen er jeg ganske trygg på at oppgangen fortsetter.

Dvs på kurs 12500 nå etter spleis. Så ikke alt Røkke og Fredriksen tar blir til gull

2 Likes

Kan jo være Røkke har planer fremover her. Aker Wind prosjektet trenger vel noen båter. Time will show

Nei, dette har vært ett sluk :slight_smile:

Hvis Aker Wind får konsesjon vil de behøve båter, men mye av det vil være spesialiserte båter Solstad ikke har. Mye av Konstruksjonsbåtene deres ville kunne brukes, men jeg tror det kommer miljøkrav som allerede Equinor har gjort på norsk sokkel.

Slike skip vil vinne kontrakter:

Slik jeg ser det kan det ligge til rette for ny oppgang imorgen.
Imorgen tror jeg vi kan snuse på 5,60-5,70 om ikke noe spesielt negativt skulle inntreffe.
Synes som selgerne er noe mindre aktive og at det stadig kommer til kjøpere som gjerne vil betale mer, kan ligge til rette for en fortsatt positiv utvikling.