Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Tenker det du sier om at SOFF holder markedet oppdatert vedr. Spot er årsaksforklaringen bak hvorfor NM kontraktene ikke børsmeldes. Det er vel egentlig ingen grunn til at disse kontraktsforlengelsene børsmeldes.

Eksisterende løsning for NM er ikke, etter min mening, en ønsket løsning. Det innebærer mye arbeid og risiko - sammenlignet med en kontrakt som strekker seg over tid.

“Maloob-I, for å installere prosjektering, anskaffelse og bygging av to marine infrastrukturenheter kalt Maloob-Ey se i Campeche Sound, Mexicogolfen.”

“Permaducto, S.A. de CV som i sin tur skal levere tjenester til Pemex Explorac ion y Produccion, under kontrakt nr. 640859821”

4 Likes

"The lower house of the Mexican parliament recently passed changes to an energy law that sought to boost the dominant position of Pemex on the domestic fuels market at the expense of private players.

The changes, if passed by the Senate, will give the Mexican government powers to restrict the activity of private companies in crude oil and fuel imports by revoking their permits if it deems their business activities threaten Mexico’s economy and national security. Details about how this would be judged have not been included in the bill.

The proposed changes are part of a broader push by the Andres Manuel Lopez Obrador government to strengthen state control over energy markets. Earlier this year, the Supreme Court stopped another set of changes proposed by AMLO, this time regarding the electricity market, saying the changes would prioritize state-owned utility CFE over private companies, and that was unconstitutional."

Helt enig og derfor jeg i et innlegg tidligere i uken antydet at disse stadige forlengelse kan ha å gjøre med at dem sluttforhandler en kontrakt av betydelig lengre varighet med eksisterende oppdragsgiver.
Og derav også nok en gang beskrevet i årsrapporten som kom for få dager siden, Solstad har tro på løsning for NM.

Kan situasjonen til hermitage Offshore i fjor høst sammenlignes til en viss grad med situasjonen rundt NM?

"DNB og SEB tar over supplyflåte etter konkurs

Långiverne DNB og SEB har overtatt PSV-flåten til konkursrammede Hermitage Offshore. Prisen er ikke i nærheten av skipenes utestående gjeld.

Onsdag skulle de 10 norskbygde plattformforsyningsskipene (PSV) til Hermitage Offshore, som søkte om konkursbeskyttelse under chapter 11 i august, auksjoneres bort.

Finansavisen skrev for en drøy uke siden at det var tre-fire seriøse interessenter, men at långiverne DNB og SEB også var i posisjon til å overta skipene. Det er det som nå har skjedd.

Dermed er auksjonen kansellert, ifølge rettsdokumenter publisert tirsdag.

DNB og SEB har finansiert skipene med en kredittfasilitet på 132,9 millioner dollar - 1,2 milliarder kroner - men har nå tatt tilbake kontrollen for 80 millioner dollar, ifølge kilder.
Det tilsvarer 744 millioner kroner og er 40 prosent lavere enn utestående gjeld.

I 2019-regnskapet ble PSV-ene, levert fra 2012-2016, bokført til mellom 14,3 og 16,4 millioner dollar pr. stykk. Eierskapet er lagt inn i et selskap med navnet Pearl Bidco AS.

Vil vente på bedre marked

DNB og SEB har nå to muligheter. De kan forsøke å selge skipene raskt, eller de kan få noen til å drifte skipene frem til markedet bedrer seg.

Det første alternativet er mindre sannsynlig ettersom skipsprisene skraper bunnen og det er få aktuelle kjøpere med nok finansielle muskler. Trolig vil et salg drøye til markedet bedrer seg og en høyere pris kan oppnås.

«Vi ønsker ikke å være en langsiktig eier. Formålet er å få «recovery», men hvordan vi skal få det vil være situasjonsbestemt», uttalte DNB-topp Dag Klaveness i et intervju med Finansavisen i september."

Edit: markedet var vel på bånn i fjor høst og markedet ser mye bedre ut nå, så bankene vil vel garantert ikke få en 40% rabatt om de skulle ta over NM?

Har ikke bankene alerede overtatt eierskapet til NM? Leasing selskapet som satt på 75 % og solstad 25% har alerede tapt.
Spørsmålet nå er om solstad forsetter å selge in NM inn i markedet eller om båten blir solgt.

Ja, de har tatt pant i NM. Bare interessant å lese om hva bankene tenker og gjør. Kan jo absolutt trekke paralleller til NM.

Det bankene endte opp med å gjøre med flåten, er at de puttet skipene inn i et selskap de eide og får dem på oppdrag, Remøy shipping drifter skipene.
Bankene satser altså på å få de tilegnede skipene på oppdrag og solgte dem ikke raskt ifm. overtakelsen i høst, så de har tydeligvis forventet en bedring i markedet.

Dette blir ikke riktig.

Jeg bare deler noen tanker🙂 @Rodjer, har du noen tanker rundt dette?

Har ikke så mange tanker rundt dette utover det jeg har skrevet tidligere.
Jeg tror bankene er interessert i å finne en løsning med Maximus Limited og Solstad og jeg er 100% sikker på at dersom Solstad slår i bordet med en ny langtidskontrakt nå som er økonomisk forsvarlig for alle parter så blir det business as usual.

Har liten tro på at finansinstitusjoner flest har noe stort ønske om å bli sittende med en “flåte”.
Så kan man selvsagt ikke vite hva løsning Solstad tenker er mest fordelaktig, men vil jo anta de ser for seg fortsatt å ha NM i sitt register.
Tror det er meget begrenset hvem som er i stand til å betale ut NM pt.

1 Like

Logikken som du gir uttrykk for fremstår sund. Vi må imidlertid skille fakta fra fiksjon (tenker ikke på i legget ditt @Rodjer). Mitt poeng er i NM saken er det mye som skjer bak lukkede dører som vi ikke har innsikt i. For min egen del baserer jeg meg på 1. børsmeldinger og selskapskunngjøringer.
2. artikler dog disse behandles med forsiktighet, da kilder har ulike motiv for å slippe informasjon.

Prøvde å se gjennom Saipem sin årsrapport for 2020, men den er heavy.
Eneste jeg kan se om NM er på side 17 en setning om at de har terminert kontrakten, når det gjelder risk har dem listet opp en hel rekke punkter, antar NM inngår i punkt 2. Legal risks.

På side 17 finner man:
“On the other hand, the lease contract for the vessel Normand Maximus was terminated in the second half of 2020.”

Rapporten er på ikke mindre enn 284 sider så dersom andre ser syn på å tråle gjennom kan det jo hende at det er nevnt mer rundt NM.

Søkte på “Normand Maximus” i rapporten. Du finner mer om den på side 246 og 247

Takk, der ser du, ingen data ekspert jeg hvertfall :roll_eyes:

Bare 10 dager igjen til høringer/rettslige forhandlinger så kan man nok forvente noe rett rundt q1 da kanskje.
Ser forøvrig at motkravet fra Saipem er noe lavere enn kravet fra Maximus Limited.

Resten av denne måneden tegner å bli uhyggelig spennende :rofl:

2 Likes

«Ti dager igjen til rettslige høringer» hva er kilden ? Henger ikke med i svingene merker jeg:/

1 Like

Saipems årsrapport

1 Like

Hehe, ikke enkelt, men @srh henger med, se hans svar

2 Likes

liker tonen til @srh. han har forstått det. Solstad er en aksje som man bør sitte i noen år… og da vil det være en stor opp side,
Husk at når maredet strammer seg til så vil det ta tid å bygge opp kapasiteten… det er dette som er det sterkeste kortet til solstad.
…og markedet kommer…så det er bare å roan. hvis båtene blir skrevet opp igjen og markedet gjør at solstad på en omsetning på 6 miliærder drar inn 5% dvs 250mill så prises lett aksjen opp til 2500mill, samt at båtene stiger i verdi hvis man ikke kan eller at usikerhet er for stor…gjerne opp 10%. dvs hvis båt verdien pr i dag er 20miliærder,så ser jeg økning på båtverdier på ca. 2miliærder…ergo total prising over natten 4.5 milliærder og derav 10 gangen…men ikke 20 gangen… så oppturen her kan bli fantastisk. nå er alle konto tømt og alle sparegriser tatt kvelden og lastet opp max for oppturen…

Det er et meget interessant scenario du beskriver, i.e. Om NM skrives opp. I løpet Q3-Q4 2020 foretok SOFF nedskrivninger når det gjelder NM for 1,157 milliarder nok. Som du påpeker og Tatt dagens mcap i soff i betraktning vil scenarioet bidra til en vesentlig verdiøkning av selskapet. Hvorvidt markedet vil prise soff slikt er en helt annen historie.

…det at prisingen av solstad blir høyere enn det er i dag…det er jeg ikke i tvil om. Det viktigste at skuta ikke forsetter å synke. Det skal utroligt lite til at volumet øker…og de faste utgiften er som nå eller mindre…så er vi i pluss. Ser vi en økning i omsetningen opp mot 6miliærder så er vi i mål med god margin…flere båter i arbeid er en ting…en annen ting er at vi får noe bedre betalt… dette kommer. Husk at betydelige verdier er skrevet ned…rundt 10 miliærder…
Hvis de som styrer solstad drift ikke får dette til så vil det være merkeligt… kan bare se opptur her. nekter å være med på å diskutere ned tur i solstad.

1 Like