Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ja, enig i at mye skjer bak lukkede dører. Jeg prøver bare å tenke ut et mest mulig realistisk base-case mht. Bull-caset er klart, men det er usikkerheten rundt bear-caset som tynger kursen inntil avklaring rundt NM.

At bankene overtar NM ved tvang anser jeg som usannsynlig da markedsutsiktene er lysere, det kan dra ut med rettsprosesser osv. Dessuten har Soff signalisert at det er gode utsikter for en avtale med Maximus Limited ie. bankene. En avtale med bankene innebærer ikke at bankene tar over NM ved tvang.

I dagens marked med overtilbud av generiske fartøy som PSVer osv, så mener jeg det er aktører med spesialfartøy som NM som vil ha en fordel. Det vil være slike fartøy som får de høyeste ratene.

Alt i alt mener jeg at alle parter er mye bedre tjent på en frivillig løsning, i beste fall sikre en gunstig langtidskontrakt, alternativt salg av NM til en gunstig pris eller betalingsutstsettelser til løsning endelig er i orden.

Om det er noen med mer info rundt et worst-case scenario, så er jeg lutter øre. Vil bare få et mest mulig realistisk bilde av situasjonen og mulige scenarioer🙂

Har nå lest meg litt opp på dette med “arbitration” og det synes som om “enighet om løsning” er et vanlig utfall i slike saker. Det forstås samtidig at dette normalt finner sted innen tidspunkt for de formelle høringene. Det vil således ikke være unormalt om vi snarlig får se en børsmelding som varsler enighet mellom partene.

Om dette ikke skjer så vil “tribunalet”, etter gjennomførte høringer, fatte bindende beslutning for iverksetting normalt innenfor 30 dager.

Det forutsettes her at partene er omforent om at tribunalet har beslutningsdyktighet, og at høringsdatoer som nevnt i Saipems årsrapport er de formelle høringene- og ikke innledende høringer.

Som i rettssystemet innebærer tribunalbeslutningen en usikkerhet- og risiko. Et forlik vil men derimot selv kunne kontrollere. Forutsatt at man mener “kostnaden” ved forlik er rimelig ift. risiko og konsekvenser ved tap vil således et forlik være å foretrekke. Mht. at Saipem og SOFF fremover vil måtte påregne profesjonelt samarbeid og kanskje allerede allerede idag har prosjekter egnet for å inngå i et kompromiss (Eks. Guyana?) med mulighet for en risikofri win-win løsning tror jeg kanskje det er nettopp en forliksløsning vi kan forvente oss.

Det blir uansett veldig spennende å se det faktiske resultatet og hva dette innebærer ift. aksjeverdien.

2 Likes

Det er for øvrig godt å se at Tidewater endte uken i pluss med et inntektsfall på 28 prosent og et resultat på minus 35 millioner dollar. Sier litt om forventninger fremover :slightly_smiling_face:

Q1-rapporten til Siem i morgen kan jo også inneholde noe interessant guiding mht. bransjen generelt :slightly_smiling_face:

Kom innom denne kommentaren fra en av baisserne i HO da jeg googlet NM. Stemmer noe av denne infoen vdr. rater og breakeven for NM?

desirata

14.03.2021 kl 17:561306

TurboTrader skrev Hele tiden har jeg hevdet at en ny og lang kontrakt til NM vil endre spillereglene totalt og når jeg…

Ingen nevner ratenivå.
Saipem betalte $130k per dag.
Idag får den kun $53k, dvs taper 50k dagleg.
En slik båt må ha $100k per dag for break-even. Da hjelper det lite med en langtidskontrakt til eks. $60k som er markedsnivå idag. Et salg vil kun gi $150m, dvs ikke i nærheten av det såkalte taksten fra Solstad. Amazon ble solgt for $80m og var en større og bedre speca båt. Dette vil få konsekvenser for Soff.

Pølsevev. Det interessante er at forfatteren bak den informasjonen ikke er i stand til å vise til en kilde.

Desirata ja… måtte være vedkomne eller long

1 Like

helt klart bare tull

hentet fra haugesunds avis… det er posivitet i markedet

2 Likes

Det er vel en skribent som også skyter i hytt og pine.

Når det gjelder nåværende kontrakt er såvidt jeg vet det eneste basert på media at den er betalt mindre enn for Saipem, men prisen er ukjent.

Når det gjelder hva fartøyet hadde for Saipem antar jeg vedkommende har tatt som utgangspunkt også fra media at Solstad mistet ca. 1,9 mrd i backlog ved termineringen.
Dersom man deler dette ut ender man på ca. 1,3mill/dag.

At prisen nå er lavere enn for Saipem stemmer sikkert, men det vedkommende skriver om nåværende rate er garantert oppspinn!

1 Like

Haha, ja sant👍

Ja, antok at dette ikke stemte. Det ble ikke oppgitt på spot-sidene heller? Vet @Metallian noe om disse ratene🙂?

Man kan anta, man kan tro og man kan håpe, denne skribenten planter en mengde tall som om det skulle være fakta uten å henvise til noe som helst.
Husker at han ble utfordret til å komme med henvisning til hvor tallene er hentet fra, det ble selvsagt aldri gjort.

…men what then… det er jo vist til at egen kapitalen er på 4.2miliærder etter nedskriving av gjeld med 33%
Hvis det er tilfelle så har pasienten (Solstad) mange år til de kan gå med litt tap… Det viktigste er at man ikke “nuller” aksje igjen…
…uansett så vil ikke det skje med det første og oppturen vil komme.
bryr meg egentligt lite on NM. Her var jo bare solstad inne med 25% eierandel. Det at man har tatt på seg driften og en tilbakekjøps avtale…er noe som er mer interessant. spesielt når NM er overtatt av bankene til en lavere pris. Hva vil skje med disse avtalene mellom eier og drift org. Solstad?.. Tror ingen av bankene er tjent med å senke “skuta” dvs solstad…det blir levedyktige avtaler. det er jeg sikker på…men som sagt bryr meg ikke mye on NM når jeg vurderer Solstad

Nei jeg ba om kilde på HO på de men fikk det vel aldri. At raten på Saipemjobben var på noe over millionen kan nok stemme ja.

1 Like

Jeg finner at Normand Maximus Limited hadde inntekter i 2018 på usd 49,47 mill.
Bruker man dagens kurs blir det ca. 1,1 mill/dag for NM.
Hva blir det, litt i underkant av 10% av årsomsetningen til Solstad?

Jeg registrerer også at LPS kom inn som daglig leder i det selskapet i november 2020.

https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.normand_maximus_operations_limited.63bdc11e162c6583ff547d1e3b75bc63.html#contact-anchor

3 Likes
1 Like

Fant denne oversikten i SOFF sin årsrapport for 2020 . SOFF sin andel av omsetningen er på 92 MNOK, resultat på 41 MNOK, altså en EBIT-margin på 44%.

Stemmer dette? Relativt gode marginer på Saipem-ratene, og NM var jo ikke på oppdrag hele året grunnet termineringen.

2 Likes

Betyr uansett I såfall at man overlever greit med betydelig lavere rater enn hos Saipem

2 Likes

Helt klart…NM er ingen bekymring

Det eneste jeg stusser litt over ift det jeg skrev over.
I en av artiklene i mars stod det at NML tidligere hadde hatt en avtale med bankene om utsettelse eller mindre innbetaling(husker ikke nøyaktig ordlyden)og det hadde ikke vært et problem for bankene, men plutselig var det blitt det.

Denne utfordringen må selvsagt ha oppstått etter termineringen, altså fra siste betaling fra Saipem til første innbetaling fra Pemex.
Egentlig helt utrolig at dem kan ta pant på bakgrunn av manglende og eller mindre avdrag i en kort periode, skjønner ikke helt dette enda jeg, blir kjekt med en avklaring og forklaring gitt.

I og med at NM står oppført på spot siden og endringer oppdateres der hersker det hvertfall ingen tvil om at det er Solstad som kontrollerer fartøyet i praksis.

Ja, helt enig at dette virker merkelig. Skal bli godt med en avklaring, mai blir en avgjørende måned for SOFF.

Tenk om NM kunne ha sikret en langtidskonttakt innen havvind🙂