Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Kursutviklingen etter nyttår er lavmål, i do agree.

Ja, tenkte det samme, det må være noe spesielt med den jobben der :rofl:

Ift kursutvikling så har ikke alt med NM å gjøre, det er bare å se på auksjonene, nesten uten unntak er det en eller flere som besørger at vi ender i rødt nesten hver dag.
Man kan si at det mangler kjøpere og det er i og for seg riktig, men må jo si at endel selgere opptrer på den måten at “vi selger uansett pris”

Hehe, beklager at jeg virker litt sur idag, men det stemmer, jeg er sur idag :grinning:

2 Likes

Denne rapporten som pusha ned olja idag?

Her er i hvert fall årsak til oljefall nr. 2:

Iran;(

Snart 69 igjen ser jeg.

Der var Normand Supra bekreftet.

18.05.2021 [Normand Supra](javascript:GetVesselInfo(‘Normand Supra’)) Spirit Energy Supply Duties D/D to latest Redelivery RNR 19.05.2021

Ha ha…iran exporteree olje som bare det. De går bare igjennom andre kanaler dvs salgs ledd før det når et felles marked. Samt ex. Kina tar det de får. De er ikke bundet opp i en boikot av iran… viktigt å huske at hvis itan produserer olje så vil den finne markedet uten hjelp av evt nato usa.

Alt over 68 us$ skal vi være veldig fornøyd med.

Det som bekymrer meg mest er at kina øker 3-4 % hvert år forbruket av olje og india er i sterk vekst. De fleste er egentligt bekymret på balansen i markedet. Men regner med at opec har mye å gi ellers så vil vi se om en tid en olje pris godt over 100us$
Dette med vindmøller vil ikke løse energi behovet. Atomkraft vil være viktigt men slike ting tar mange ti år å bygge ut

2 Likes

Husker jeg riktig, høringen ad Saipem/NML er imorgen og torsdag?

Stemmer det👍

1 måned gammel video av Normand Vision.

https://www.youtube.com/watch?v=-4qIL1m38XM

Dagens liste viser heldigvis at noen øker:

  1. PEDERSEN ATLE SANDVIK (f. 1966) +73 199 +32,27% 300 000 0,4%

Topp 50 total +45 251 +0,08%

ASP hmm…

Ja, får håpe han ikke herjer i Soff som han gjør i Goodtech…

Det er nok alltid en sjanse for det, men antar at han også er opptatt av å tjene penger, således er han ikke mange % i pluss enda hvertfall.
Vi er på laveste kurs siden nov/des 2020 og da tror jeg ikke at han var inne i aksjen.
Men, selvsagt, i denne aksjen med slik lav omsetning er det en smal sak å herje også oppover…

Det er jo sant :+1:, håpet bare på at herr Klepsvik også hadde økt den siste tiden

Står det noe i den Maersk artikkelen på FA om at de skal flytte skip? De har jo allerede nokså mange skip i Nordsjøen?

Hehe @Metallian, ville jo vært fint om både Maersk og Siem fikk vekk endel fartøy derfra.
De sørger vel for å opprettholde overkapasieteten dessverre.

Et lite utdrag:

Selskapet oppretter et kontor i Bergen, flagger om et av sine ankerhåndteringsskip til Norge og bemanner det med 20 norske sjøfolk. Planen er at skipet skal være klart til sommersesongen.

Som sjef for norgeskontoret har Maersk Supply ansatt Duncan MacPherson, som har lang erfaring fra offshoresektoren og blant annet har bakgrunn fra DOF.

– Det investeres mer i Norge, blant annet på grunn av skatteinsentivene. Samtidig er det åpnet opp en ny sektor – offshore vind – som vi ønsker å delta i, sier MacPherson til Finansavisen om årsaken til at de velger å bygge opp i Norge igjen.

– Vi starter med ett skip i år, men hvis markedet fortsetter å bedre seg sakte men sikkert, så vil det bli flere skip som opererer i Norge – både innen olje og gass og innen offshore vind.

@Metallian
Er det ikke litt merkelig at Sapphire har status “Inhouse” og ligger i Bergen?
Ser at tilgjengelighets dato også stadig skyves på.