Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ja, Ebitda-marginen rundt på 12% nå og 9% i kvartal 4 er svake greier. Soff har vel rundt 25%, håper vi ser en forbedring her for Q1.

I en så kapitalintensiv bransje så bør man ha en Ebitda-margin nærmere 40-50%, her er det Dof som overrasket mest i 2020.

Hva? 25% fall i inntektene :-o det var overraskende, håper ikke dette er en trend for da har jeg mistolket markedet og SOFF sine inntekter med 30% :-/

Skal sjekke senere, men tror de slet med det samme også i q4

Ja, de slet med det samme i Q4.

Soff var vel en av de som hadde stabil omsetning og Ebitda 2020 vs 2019. Eiof var en av de hvor endring i omsetning og Ebitda 2020 vs 2019 var betydelig forverret:

image

Flott, som jeg trodde, mente å huske at de leverte svakt også i q4.

Så deres tall sier lite om Soff sine tror jeg @Metallian.
Vi har nå fulgt Soff så tett som det er mulig uten å sitte på LPS sitt kontor og intet tyder på bortfall av 25% inntekter der i q1, tvert imot.

Men, det er min subjektive mening utfra alt det dere og jeg har gravd fram om selskapets aktiviteter siste månedene.

PS. Har ikke fulgt med Eiof annet enn kursmessig og har således ingen formening om hva man kunne forvente.
Men jeg har tidligere skrevet at de andre selskapene justert for flåte når ikke Soff til knærne ift meldte oppdragsdager.

Det er en positiv ting til med dagens nyhet- Saipem er gigantisk og med en avslutning på denne saken blir det nok lettere for Soff å få nye kontrakter der.

2 Likes

Ja, er steikje glad at jeg sitter i Solstad og da sier jeg det forsiktig :grinning:

For i de andre selskapene later det virkelig til å være hodebry.

1 Like

Kanskje hverken Havi og EIOF er å handle på børs innen et år🤔?

Nederste delen her… Og hvem har fleste store psver… Det er Soff😃

2 Likes
3 Likes
1 Like

Vedlagt noe av innholdet.

"– Dette var viktig å få avklart. Vi er fornøyde, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore til Finansavisen.

Langsiktig prosess går videre

Det som derimot foreløpig ikke er på plass er en langsiktig løsning for leasingforpliktelsene for skipet. Torsdag opplyser rederiet at denne dialogen pågår.

– Den prosessen går sin gang uavhengig av det vi har kommet til enighet om i dag, er alt Lars Peder Solstad vil si om dette.

Finansavisen har tidligere skrevet at leasingavtalen for Normand Maximus er garantert av Solstad Offshore og at rederiet i verste fall må kjøpe ut skipet dersom det ikke sikres ny kontrakt. Rederiet har opplyst at det er en risiko for at det ikke vil klare å finansiere et slikt kjøp i dagens marked.

Tror på avtale

I årsrapporten for 2020 skrev Solstad Offshore at et banksyndikat hadde tatt kontroll over aksjene i selskapet som eier skipet, som altså rederiet igjen eier en del av.

Videre i rapporten skriver rederiet at «selskapet mener det er gode utsikter til at diskusjonene vil føre til en avtale»."

Og ser at dem har funnet samme setning i årsrapporten som jeg har gjentatt her et dusin ganger, selvsagt fikser de også dette.

2 Likes

Ikke noe nytt, men det får oppmerksomhet.

https://www.offshore-mag.com/rigs-vessels/article/14203707/solstad-offshore-saipem-settle-construction-support-vessel-termination-dispute

Nå er det bare å avvente neste melding eller to, den første er vel sannsynligvis at de har kommet til enighet med bankene og deretter ny langtidskontrakt for NM.
Spørsmålet er ikke om, snarere når kommer dem, før eller etter q1?
:grinning: :grinning:

3 Likes

Ja, men jeg tror og håper at nyhetene kommer i omvendt rekkefølge. Om ikke tror jeg vi får se at avklaring med bankene kommer snarlig ettersom en avtale basert på dagens situasjon har de jo hatt lang tid på å utrede- og lage skisse for. Den beste løsningen er nok likevel å avvente en mulig langtidskontrakt ettersom trygg inntekt på skuta vil gi partene de beste forutsetningene for- og ved avtaleinngåelse. Spørsmålet er hvor tålmodige partene vil og/eller kan være mht. taps- og risikoreduksjonsvurderingen.

Det har vært en god dag i dag. Det bli spennende å se hva som skjer i morgen- og fremover. Basert på dagens hendelse er det etter min oppfatning i alle fall ingen grunn til å se noe mindre positivt på fremtiden enn tidligere.

Dagens melding var ekstremt bull, og jeg mener markedet ikke har tatt det innover seg med dagens usle 19% opp. SOFF har fått i pose og sekk. Termineringgebyr på 400 mill samtidig som NM har tjent penger i spotten samtidig som man kan få den på ny langtidskontrakt på evt. bedre betingelser. Mao: SOFF har allerede tjent, og vil tjene mye mer (400-500 mill), enn det man trodde mens NM fortsatt var på kontrakt med Saipem. Aksjen burde doblet seg i dag. Men jeg tror dette vil gli inn i tiden framover.

1 Like

Bare å gratulere alle som holdt ut den lange ferden ned. Mye som tyder på en hyggelig kursutvikling fremover. Jeg mer enn doblet min egen posisjon idag.

Selveste Jallakongen på XI kjøpte seg kraftig opp idag. Bare å glede seg til morgendagens Aksjesladder :+1:

Q1-tallene på tirsdag blir ekstremt spennende. Da er det bare å begynne å ekstrapolere ut 2021, og slenge på de 400 MNOK rett på bunnlinja.

Noen som har noen kalkyler for regnskapene framover? Nå er jeg på tynn is, men for en kjapp back of the envelopeberegning, så var EBITDA adjusted for 2019 var 1 411’ og for 2020 var 1 282’ . Dagens gjeldskostnader er vel på rundt 1 000’ årlig. Gjelda er på 18 000’. Om EBITDA forbedres med 10% årlig, og vi begynner med 1 300’, vil EBITDA etter 10 år være 3 370’. Snitt-EBITDA i tiårsperioden vil være 4 670’/2 = 2 335’, og gjelda kan reduseres med 1,3 milliarder årlig. Mao. gjelda redusert til 5 millarder, og borte vekk få år etterpå.

Ikke at det er et poeng å kvitte seg med all gjeld, men i prinsippet vil SOFF med en slik ekstrapolering om 12-13 år være gjeldfri og med tre, fire milliarder, deretter fratrekk avskrivninger, årlig.

Om en i stedet betaler gjelda over 18 år med 1 milliard årlig, så har sitter man med 1300’ - 1000’ = 300’ i earnings minus avskrivning i 2021, 1430’ - 1000’ = 430’ minus avskrivning i 2022, 1573’ - 1000’ = 573’ minus avskrivning i 2023, etc.

Jeg er ikke økonom, men disse tallene ser lovende ut.