Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Føler interessen for Solstad har vært ekstremt liten over lang tid, denne tråden var inntil for 2-3 mnd et mareritt å holde liv i, utrolig kjekt å registrere at flere og flere nå sperrer opp øynene for selskapet.
Solstad offshore fortjener en plass i veldig mange sin portefølje.
Jeg ba også LB om å bruke noe tid på Soff i dagens aksjesladder og antar Henriksen også er ivrig på det, bare å spre det glade budskap.

Nå skal det sies at jeg har snakket varmt om Solstad nesten kontinuerlig fra kurs 5 til 11 og ned igjen til 5,50, men jeg har stått på mitt og mener at gårsdagens melding var en helt fantastisk bekreftelse, så får kurs være kurs for øyeblikket, den kommer etterhvert som den ene brikken etter den andre faller på plass.
Har selv vært krystallklar på at kurser under 10 og 15 er helt uinteressant, Solstad har potensialet til å være et selskap med betydelig høyere mcap enn 1,5 mrd på litt sikt. Mcap på lave 1,5 mrd tilsvarer en kurs på ca. 20.-
Nå har de fleste tvilerne eller gruppen av negative i prinsippet kun et halmstrå igjen å klamre seg til, nemlig at man ikke oppnår avtale med bankene om NM og heller ingen langtidskontrakt, jeg mener, GLEM DET.
Vår CEO og våre profesjonelle største eiere har de beste intensjoner og vil helt klart besørge at begge delene ordner seg i løpet av kort tid.
Disse personene har vært i storm tidligere og kommet ned på beina, det gjør de definitivt også denne gangen, gullegget i hele kabalen ble lagt igår med tilnærmet full oppreisning i saken mot Saipem SA, Saipem SA er ikke en liten pølsebod for å si det forsiktig :grinning:
Det NML/Solstad bedriver er kalkulert.

5 Likes

Det var termineringsgebyret jeg knyttet mest usikkerhet til, caset mener jeg nå er betydelig derisket. Løsning med bankene og langtidskontrakt mener jeg burde være rett rundt hjørnet nå som saken om termineringsgebyret er løst👍

1 Like

Ser forøvrig at utnyttelsen på PSV i spotten nå totalt sett er på hele 97%!

1 Like

Eneste større endringen blant topp 50 er at TORVIK TRAILERREP AS har solgt 40 000 aksjer, ellers bare små endringer blant topp 50

Fortsatt står vi altså foran minimum 2 potensielt sterke kurstriggere.

  • Avtale med bankene ad NM
  • Ny langtidskontrakt for NM

Outsidere.

  • Q1
  • Hva mente CEO Eriksen i Aker egentlig med pågående samtaler mellom dem og Solstad ift mer framtidig samarbeid. Det var for tidlig å meddele noe
  • Nye kontrakter for psv’s, ahts og csv’s, Solstad har tross alt mange og ikke minst store moderne skip.
  • Ser man muligheten for utskillelse av et eget esg selskap.
  • Skal det reaktiveres flere fartøy
  • Salg av fartøy ihht restr.plan fortsetter og reduserer selskapets kostnader

Alt ialt kan det være mye kjekt å se fram imot.

4 Likes

Vannvittig bra omsetting så tidlig. Nå kvitter vi oss med dem som var inne rask profitabel trade. Kursen skal opp

Kjøpersiden ser nå litt svak ut i dag. Er i allefall ingen store som støtter opp kursen slik som i går. Men det tar jo ofte et par dager før noen av de store bestemmer seg for å dra på…så er bare å være tålmodig fram mot presentasjonen. Er i allefall kjøpere i aksjen nå i forhold til tidligere.

Trigger kan være Q. Tror folk venter litt for å se an markedet?

Når den rykker så kommer det brått, og det skjer fort etter noen dager. Så i går at det kom inn en del 100k salgsposter mot slutten av dagen, så da var det noen som ville holde kursen nede.

Satte 50k kr i spille på 6,47

2 Likes

Ser en for eksempel ved forrige store rykk den 9. desember i fjor, så tok det en uke for kursen å gå fra 6.2 til 9,88 kr. (Dagen etterpå så traff den taket på 10.86) Men allerede 1. desember i fjor begynte aksjen å stige fra 5,16 kr. Nå kommer jo Q1 og vil påvirke kursen. Et dårlig resultat vil dempe kursen. Om de leverer over forventning så skjer det nok noe fort. Om ikke så tror jeg Q2 kan bli en betydelig trigger, slik som spot ratene har blitt beskrevet her på siden. Videre avklaringer for hva NM skal drive med framover er jo og en faktor. Men den er vel tross alt bare et av mange skip…

1 Like

DER kom Equinor med et flytt, 2 Ahts 25.mai, der kan vi fort se voksne rater igjen😃

5 Likes

image

Ja, bare AHTS-ratene som lagger nå, og SOFF-kursen…

4 Likes

Leste et innlegg på HO, er det noen som kan bekrefte om kostnadsbesparelsene vdr. sammenslåing av kontorer stemmer :slightly_smiling_face:?

kuka

I dag kl 08:35122

Jeg må innrømme at jeg er litt forundret over at nesten all diskusjon om Solstad er knyttet til et være, eller ikke være for NM. Vel å merke er NM et betydelig innslag i Solstads portefølje, men er likevel bare ett av nærmere 125 skip i selskapet. Det er situasjonen for disse skipene som i første rekke er og blir avgjørende for den fremtidige verdisettingen av selskapet.

Opp i all støyen omkring NM synes prosessen knyttet til restruktureringen høsten 2020 der Solstad kvittet seg med en 1/3 av gjelden og samtidig fikk en langsiktig struktur på den gjenværende delen som er i overkant av 20 mrd. Glemt synes også å være at Solstad i forkant av restruktureringen tok en rekke grep for å redusere kostnadene, bl.a med å slå sammen rederikontorer. Dette alene var, om jeg ikke husker feil, beregnet til flere hundre mill i årlige reduserte kostnader.

I ulike sammenhenger også på flere HO-tråder blir det ofte “påstått” at markedet har rett når det gjelder å prise et selskap. Min påstand er at også det “såkalte” objektive kan ta grundig feil. I Solstads eksempel ble selskapet på de laveste verdsatt til +/- 500 mill før restruktureringen, med en ustrukturert gjeld på ca 32 mrd. I dag etter at gjelden er redusert til i overkant av 20 mrd, blir selskapet fortsatt verdsatt til 500 mill. Forstå det den som kan.

Jeg setter lit til at den positive meldingen vi fikk i går mht NM, er starten på flere fordelaktige nyheter og et nytt eventyr for Solstad Offshore.

4 Likes

Haha, 6,29, logget nettopp på etter å ha vært på en lang tur denne morgenen.
Var det god kjøps anledning på 5,50 igår er den ikke et hakk mindre idag hvertfall.

1 Like

De kostnadsbesparelsene er delvis unnagjort allerede, og med div tiltak er/var det flere hundre mill årlug men mye er altså gjort allerede.

2 Likes

Ja, med risken som er redusert nå, så hadde jeg heller kjøpt nå enn på 5,5 i går.
Er ikke noe god på TA, men tror det er vanlig at når man bryter ut av en trend, så retracer kursen tilbake til en motstand/støtte før videre oppgang.

Skulle passe bra for hvertfall Normand Drott og kanskje også Sapphire.

Ikke uvanlig med en pullback i starten på dagen etter en slik oppgang som igår, antar den kanskje kjøres opp igjen utover dagen.

1 Like