Det ankepunktet ditt er vi veldig enige om. Restruktureringen i Solstad var svært omfattende og dem brukte fryktelig lang tid på å lande planen, dem reduserte gjelden betydelig, men opplagt, det er fortsatt mye gjeld tilbake og dette skal betjenes på en fornuftig måte.
Og med bedrede betingelser fram mot 23/24 er det på slutten av inneværende året, hele 2022 og framover dem må levere for å kunne betjene dette i fortsettelsen.
Det som var av det positive ift det for min del på q4 rapporten at dem i motsetning til de fleste av konkurrentene nesten opprettholdt inntektene på samme nivå.
De har tatt ekstreme nedskrivninger og således, forutsatt at markedsutsiktene bedres betydelig som mye tyder på(både innen oljesegmentet, men også ikke minst innen havvind) så kan det tenkes at vi om et kvartal eller to ser at dem kan begynne å reversere noe av dette.
Et annet moment som er viktig i min tro er den disiplin dem utviser ved å følge restr.planen mht salg/skraping av dødvekt. Disse 37 fartøyene som har lagt rundt om drar store unødige kostnader med seg i form av havneavgifter, tilsyn etc.
Men, en gjeld på drøyt 21 mrd er selvsagt heftig, men den er mer mulig å betjene under de rette forhold enn en gjeld på over 31 mrd under vanskeligere vilkår.
Selskapet må gjennom 2021 bevise at dem vil være i stand til å takle dette, ingen tvil om det.
Jeg kan åpenbart ta feil, men mener og tror dem har en fair sjanse til å kunne klare det.
Jeg forventer ikke store postive bidrag fra q1, men jeg tror det vil bekrefte at de er på rett vei, q2 skal vise det enda tydeligere mens fra q3 forventer jeg å se større positive utslag.
Men, opplagt, dette er vanskelig å vite, sikkert en grunn for at ingen meglerhus dekker disse selskapene, det er vanskelig helt å vite hvordan dette vil utvikle seg, flere usikkerhets faktorer.
For egen del og ift det jeg har skrevet her føler jeg at mye har truffet, men jeg har undervurdert betydningen av NM saken etter medieoppslagene, samtidig som jeg har hatt tro på at alle NM sakene løsen på en fornuftig og fordelaktig måte for Solstad.
Termineringsgebyret er sak 1 og er nå avgjort og nesten 100% vunnet, de neste to sakene kommer det svar på om ikke lenge og når selskapet selv har tro på at også dette løses, ja da ser det positivt ut ift kortsiktige kurstriggere.
Har NM dratt kursen ned fra 10-11 til 5,50 så tror jeg ikke reaksjonen totalt sett oppover blir noe mindre om dem nå lykkes.
Time will show.