Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Jeg må nå gi deg kreditt for å følge godt med Rodjer og for å gi oss andre mange kjøpsargumenter. Men du har bestemt deg for utfallet og at det er veldig positivt. Om det er faktisk det som skjer vil framtiden vise. Mitt ankepunkt er faktisk at Solstad må redusere gjeldsnivået, og for å gjøre det så må de ha flere kvartal med med god inntjening som det nå ser ut til at de nå kan oppnå i Q2 og Q3. Jeg tror dog at du har rett, men jeg er ikke sikker. Ser fram til Q1 presentasjonen og håper på nyheter som kan gi oss en klar pekepinn på framtiden. Jeg har akkumulert i SOFF og jeg tror at det kan komme nyheter knyttet til Q1 presentasjon som vil dirigere veien videre.

1 Like

Det ankepunktet ditt er vi veldig enige om. Restruktureringen i Solstad var svært omfattende og dem brukte fryktelig lang tid på å lande planen, dem reduserte gjelden betydelig, men opplagt, det er fortsatt mye gjeld tilbake og dette skal betjenes på en fornuftig måte.
Og med bedrede betingelser fram mot 23/24 er det på slutten av inneværende året, hele 2022 og framover dem må levere for å kunne betjene dette i fortsettelsen.
Det som var av det positive ift det for min del på q4 rapporten at dem i motsetning til de fleste av konkurrentene nesten opprettholdt inntektene på samme nivå.
De har tatt ekstreme nedskrivninger og således, forutsatt at markedsutsiktene bedres betydelig som mye tyder på(både innen oljesegmentet, men også ikke minst innen havvind) så kan det tenkes at vi om et kvartal eller to ser at dem kan begynne å reversere noe av dette.
Et annet moment som er viktig i min tro er den disiplin dem utviser ved å følge restr.planen mht salg/skraping av dødvekt. Disse 37 fartøyene som har lagt rundt om drar store unødige kostnader med seg i form av havneavgifter, tilsyn etc.
Men, en gjeld på drøyt 21 mrd er selvsagt heftig, men den er mer mulig å betjene under de rette forhold enn en gjeld på over 31 mrd under vanskeligere vilkår.
Selskapet må gjennom 2021 bevise at dem vil være i stand til å takle dette, ingen tvil om det.
Jeg kan åpenbart ta feil, men mener og tror dem har en fair sjanse til å kunne klare det.

Jeg forventer ikke store postive bidrag fra q1, men jeg tror det vil bekrefte at de er på rett vei, q2 skal vise det enda tydeligere mens fra q3 forventer jeg å se større positive utslag.
Men, opplagt, dette er vanskelig å vite, sikkert en grunn for at ingen meglerhus dekker disse selskapene, det er vanskelig helt å vite hvordan dette vil utvikle seg, flere usikkerhets faktorer.

For egen del og ift det jeg har skrevet her føler jeg at mye har truffet, men jeg har undervurdert betydningen av NM saken etter medieoppslagene, samtidig som jeg har hatt tro på at alle NM sakene løsen på en fornuftig og fordelaktig måte for Solstad.
Termineringsgebyret er sak 1 og er nå avgjort og nesten 100% vunnet, de neste to sakene kommer det svar på om ikke lenge og når selskapet selv har tro på at også dette løses, ja da ser det positivt ut ift kortsiktige kurstriggere.
Har NM dratt kursen ned fra 10-11 til 5,50 så tror jeg ikke reaksjonen totalt sett oppover blir noe mindre om dem nå lykkes.
Time will show.

3 Likes

Grei rate for Seacor Y, ca 150k/dag

Gode vurderinger og et flott resonnement. Som påpekt flere ganger her i forumet så er risikoen til SOFF betydelig redusert, tatt forliket i betraktning. Fra mitt hold er det fortsatt faktorer som jeg har ett bevisst forhold til når det gjelder restrisiko.

  1. Uenigheten mellom AGC Equity Partners og DNB, Swedbank, NIBC og Giek, hvor sistnevnte har tiltrådt pantet i NM.
  2. Dersom NM står uten kontrakt er SOFF forpliktet til å opprettholde kostnadene vedrørende leasing.
  3. NM har snevrere applikasjon er SOFF sin flåte forøvrig - med andre ord mindre tilfang av oppdrag/kontrakter.

Restruktureringer er knapt kommet i gang og vi kan ense omrisset av en positiv endring i hele service and supply segmentet, gjennom bla havvind. SOFF blir nok utmerket investering med litt tid.

3 Likes

Flott innlegg @aksjewonka .

Hvordan vurderer du prognosene for dine pkt 1. og 2.?

Også sett i lys av forliket, jeg liker å si full seier over Saipem, for i praksis er det jo det det er siden dem også anla sak mot NML.

1: agc equity…is history… men det som er spennende her er hvordan kontrakten blir videreført til gruppen DNB, Swedbank, NIBC og Giek. Situasjonen kan være som følger…
a: både agc equity samt solstad er ute som eiere.
kontrakten om “leie” forholdet videreføres. dvs hvis ikke de
får til en drift som betjener leieforholdet så kan de bli nødt
til å overta fartøyet som nå er skrevet ned til ca. rundt 2.4
milærder. som betyr en kostnad på ca.72mill i renter og 240
mill i nedskrivninger med div vedlikeholdsutgifter
=ca.312mill. for de første årene. videre må man inn med
sannsynlig 20% egen kapital…for å få til dette…som
utgjør tett på 500mill. ved at man tok in 400mill i
rettsoppgjøret så er stort sett kapitalen til stede.
spørsmålet er om det er et marked for denne båten som drar
inn 312 mill hvert år. Jeg har troen på det og ser ikke noe big
sissue her.
b: solstad er fremdeles med med 25% av aksjene og at det er
bare agc equity med sine 75% som er ute. Da regner jeg at alt
fortsetter som før med den avtalen som ligger til grunn…som
sikkert trenger en inntjening på minst 312 mill.
Personlig så tror jeg at det er b) som er aktuell her.
Slik som det ser ut til da så har man penger for et helt år for NM.
…men slik som markedet drar seg til nå og tilbakemeldingene vi får fortløpende fra markedet og markedsutsiktene så går dette bra og man bør ikke være bekymret. men man må se litt fremmer over dvs…2-3 år. Jeg ser at vi kan lett får en mangedobling av kursen.

…men vi må ikke glemmer aker. det er lett å tenke tradisjonelt om driften.
Nå har eierskapet endret seg fra en traust familie i skudesnes til Aker med Røkke. Regner med at de kommer til å endre strukturen på sikt …så fest setebelte…sky is the limit…

2 Likes

Jeg mener at Saipem-saken har fungert som en flaskehals for både løsning om finansiering og en langsiktig kontraktsforlengelse, det ville ha vært uklokt å begynne på løsning på finansiering før denne konflikten var løst . Nå som denne saken er løst, så tror jeg løsning mtp. finansiering vil komme først, og så vil det komme en langtidskontrakt når også denne floka er løst.

Jeg selv mener at et fartøy som NM har en stor anvendelighet, med kabelkapasiteten og kranstørrelsen på dette skipet så kan det foreta arbeidet for 2-3 mindre OCVer.

2 Likes

Grunnen til at Saipem terminerte kontrakten var ifølge rapporten deres:

"On February 12, 2021, SPCM filed its Defence and Counterclaim submission, requesting, by way of a counterclaim, USD
43,714,805 (approximately €36 million) (or other amount determined by the Court) plus interest and expenses, deriving from breaches by Normand Maximus and associated damages to SPCM due to the non-compliance of the vessel with respect to the contractual specifications.

Bare sprøyt for å dra ut tiden, Soff hadde tydeligvis alt på sitt tørre og det var ikke noe galt med NM.

2 Likes

Helt enig og helt opplagt trenering fra Saipems side og det samsvarer med uttalelesene fra LPS i media “trenering”

1 Like

Såvidt jeg kan se er nå 14 av de 80 fartøyene i Nordsjøen på britisk og norsk side Solstad kontrollerte.
Ser ut som perfekt posisjonering nå framover, tipper vi får inn et par psv til som ligger i Flekkefjord samt Sea Panther.

Litt spesielt at Saipem har benyttet et Solstad kontrollert fartøy i snart 3 mnd, håper vi ikke mottar noe krav fra dem :joy:

[SEA GULL](javascript:void(0):wink: 10460 1000 II Saipem - Supply duties - 150 days firm + opts 01.06 - LEITH

Veldig bra trykk må, legg merke til hvor mange av ahtsene som har jobb pågående OG på vent, det blir trykk en stund!

Ja, dette er berre lekkert som han Olaf sa, et vedvarende trykk nå over uker og måneder hadde jaggu gjort seg.
Med bra rater over noen måneder snakker vi uhyggelig mange millioner for et selskap som Solstad med så stort antall i spotten nå.

Gjorde jo som kjent et overslag over inntektene for Drott, Prosper og Sapphire for perioden 12.2 til 16.4, det endte opp på rett i underkant av 40 mill i inntekter på dem tre.

Det viktigste nå er at fartøyene i spotten faktisk tjener penger og på enkelte oppdrag tjener fett som på en måte balanserer ut januar som var sløv slik at man likevel får positiv cashflow.

1 Like

Stemmer det at det i skrivende stund bare er 2 skip i spoten som ikke er på eller har fått tildelt oppdrag, PSV Troms Castor og Troms Capella?

Kun Capella som er ledig idag/imorgen vel- utrolig tight nå- lite rater som vises men tipper vi er mye rundt 150k/psv og det er ok, noen er nok høyere og.

magne Viking fikk anstendige ca 230k/dag for sin jobb og det er av de mindre ahtsene så de ratene er nok fort over 300k nå…

1 Like

Ja, så at Castor plutselig forsvant nå. Blir uansett spennende å se på utviklingen i ratene fremover :smiley:

Nå fikk Atlantic Kestrel også et oppdrag,
Blir uhyggelig spennende å se hvem og hvor mye for dette oppdraget:

21/05/21 Equinor Energy AS
R/M TO Norge (2 x AHTS), D/D 14
25/05/21 - 26/05/21

Sapphire og Drott er klar for det :sweat_smile:

1 Like

Kan fort bli meget pene rater😳 500+ i beste fall, fingers crossed for det har vært litt slappt en stund

1 Like

Det har idag blitt startet en ny Solstad gruppe på Facebook. Den er ikke ment som en konkurrerende gruppe til den som allerede eksisterer, mer som et supplement, mer spisset mot aksjen Soff og det som rører seg i børsverden. De som måtte ønske er hjertelig velkommen inn på Solstad Offshore Investors

5 Likes

2 Likes

Flott å se over 200 medlemmer på kort tid. Betydelig interesse😊 Riktig tidspunkt å opprette en slik gruppe nå som NM-saken er betydelig derisket.

Edit: jeg som surrer: På tirsdag kommer SOFF med Q1-rapport rundt 1700. På onsdag kommer DOF med sin rundt 0800, så Havi rundt 1530.

1 Like