Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Heisann Ola🙂 Forventer fortsatt et større tap, men det jeg er interessert i er guiding, cashflow og effekten av de påbegynte kostnadsbesparende tiltakene👍

Hadde jeg fremmet en såpass spekulativ påstand, som du i innlegget gir uttrykk for, hadde jeg i det minste ikke fremstått såpass svulstig. Det er riktig nok meg.

ha ha… sant enig med deg. men jeg skriver lett hva jeg tenker om situasjonen. fakta får vi på tirsdag, men forstår at dette irriterer deg så jeg skal slette mine svulstige spekulasjoner og slipp deg til med fakta og ryddighet. ha en fin søndag

Jeg tror som tidligere sagt at vi kan få en positiv overrakselse hvertfall på inntektssiden, selv om det er uhyre vanskelig å vite selvsagt.
Men stor grad av faste lengre kontrakter samt betydelig høyere utnyttelse og rater i spotten tror jeg vil kunne bidra positivt. NM i jobb hele q1 versus i beste fall kun en håndfull dager i q4.
Kostnadene uten avskrivninger ligger mellom 1-1,1 mrd. så størrelsen på inntektene er det spennende denne gangen.
Solstad har tatt ekstreme ekstraordinære nedskrivninger og heller mot at det blir på et annet nivå i q1 enn vi har sett de seneste kvartalene.
Samtidig har det kostet å reaktivere Fortress, vet ikke om de millionene ble ført på q4 eller kommer nå eller fordelingsnøkkel utover x antall kvartal.
Drott eller Prosper var til reperasjon i dette kvartalet i nesten 1 mnd, den regningen blir nok stor.

2 Likes

Noe som sjelden blir trukket fram i verdisettingen av SOFF er at de har et fremførbart underskudd på 12 milliarder.

Vet ikke hvilken verdi det er riktig å sette på det, men noe er det vel verdt?

2 Likes

Dette har absolutt en verdi, men det forutsetter at de går med overskudd slik at de får benyttet dette underskuddet. Om man benytter en skattesats på 25%, så innebærer dette at det fremførbare underskuddet har en verdi på 3 mrd, men man må ta hensyn til nåverdien av en slik verdi og dermed en solid rabatt.

En investering i SOFF nå innebærer vel at man tror at selskapet kan levere anstendige overskudd fra midten av 2021 og fremover. Så nåverdien blir vel ganske grei på deler av dette

Maersk ser ut til å gjøre alvor av planene man kunne lese om i en artikkel forrige uke.
Aktiverer Maersk Dispatcher.

[MAERSK DISPATCHER](javascript:void(0):wink: 18280 219 755 II Layup FREDERICIA

En heftig kontrakt til Subsea 7.
Uten å ha helt snøre i bunn på dette, snakker vi NM muligheter her?

Subsea 7 tildelt milliardkontrakt offshore i Brasil

43 minutter siden · Hanna Ghaderi

Subsea 7 har blitt tildelt en «veldig stor» kontrakt av Petrobras for utviklingen av Mero-3-feltet som ligger omtrent 200 kilometer utenfor Rio De Janeiro i Brasil.

Subsea 7 definerer en «veldig stor kontrakt» til å være mellom 500 og 750 millioner dollar, tilsvarende mellom 4,2 og 6,3 milliarder kroner.

Kontrakten inkluderer prosjektering, installasjon og igangsetting av 80 kilometer med stålrør og strømningslinjer for produksjonen, 50 kilometer med fleksible servicelinjer og installasjon av FPSO og tilkobling.

Prosjektet settes i gang umiddelbart, og er planlagt utført i 2023 og 2024.

[

Les meldingen her

newsweb.oslobors.no
](NewsWeb)

1 Like
1 Like

Ja😊 En ting som vi kan være enige om er at dette underskuddet kan ha en verdi langt over dagens MCAP😃

Det høstes høye rater i spotten nå gitt. 200k for PSV!

NEW

HERMIT FIGHTER

Neptune Oil & Gas

Supply duties, D/D 14

24/05/21 GBP 16750

23/05/21

ISLAND DEFENDER

CNOOC

Supply duties, D/D 14

25/05/21 GBP 17000

La oss nå håpe at også Sea Falcon og Normand Supra kan oppleve lignende, de er ledige nå snart for nye oppdrag, rettere sagt fra 26.5.

3 Likes

Er det noen som kan si noe om estimert normativt antall “wesseldays” ifm. “One Well” for en PSV?

Edit:
Har funnet litt mer info om dette og hvordan lyder 90 dager som normativt snitt?

75-100 dager ligger mange på.

Flott- takk!!

Hadde en formening og håp om at Drott eller Sapphire skulle få oppdraget og det gjorde Drott, dog raten litt under hva jeg håpet på, men greit nok.

NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M TO Norge, D/D 14 26/05/21 NOK 250000

2 Likes

Absolutt et mulig scenario supply-sektoren🙂

"En svært fragmentert eierstruktur og et enormt tilbudsoverskudd har vært en stor utfordring i riggmarkedet.

Når riggselskapene nå én etter én kommer ut av omfattende restruktureringer med langt mindre gjeld på balansen og med banker, obligasjonseiere og ulike fond som nye eiere, kan det få fart på konsolideringen og skrapingen av rigger.

– Bransjen har behov for konsolidering, og det har skjedd mange strukturelle forandringer som legger ytterligere til rette for det. Derfor er det naturlig at vil skje, sier Erland Bassøe i analysebyrået Esgian."

Hadde håpt på 300 men greit nok, kommer endel båter ledig utover uken, mer jobber trengs.

Ja, raten var noe under forventning, samtidig går stort sett Solstad båtene nå rett fra det ene til det andre oppdraget, betydelig mindre liggetid og det er nydelig.

@Metallian, eller andre

Leser på info siden om eksempelvis Drott at man kan ha accomodation 70.

Hvor stort crew er det rimelig å anta at er ombord på det fartøyet under oppdrag?

Edit: Slengte ut spørsmålet i fb gruppen, antar det er Drott ansatte der som kan svare ganske nøyaktig.