Må bare først få si at jeg synes du leverer et særdeles flott og balansert innlegg.
Er enig i mer eller mindre alt du skriver og skal ikke kommentere nevneverdig.
Antar at jeg er en av de du tenker på som er mer optimistisk enn deg ift q1, må bare si at jeg forventer heller ikke et fantom resultat i q1, men q4 viste kun en minimal nedgang i inntektene sammenlignet med q4 2019. I Q4 2019 var NM på oppdrag for Saipem, den lå til kai i Mekjarvik i q4 2020.
Kjenner ikke til spotmarkedet i q4 2019, men gjennom q4 2020 var det mildt sagt begredelig.
Det stemmer også at et par tre mindre psv gikk av kontrakt ved årsskiftet, men dette tenker jeg at Maximus alene veier opp og vel så det samt et mindre bidrag fra Fortress for mars måned. I tillegg er det vel et par csv til som gikk på oppdrag fra november/desember og utover som Mermaid etc.(husker ikke alt i detalj)
Spotmarkedet har vært betydelig bedre i Q1 versus Q4 og således tror jeg at det kan bidra positivt. Jeg tror vi ender litt opp i inntekter versus q1 2020 og q1 2019 og det i seg selv vil være mer enn godkjent om så skjer.
Ellers, veldig enig i dette med av/nedskrivinger, kostnadsutvikling.
En annen sak og sikkert en annen som nevnte det her tidligere, Solstad har vanligvis bare sendt ut kvartalsblekka en sen ettermiddag en gang i kvartalet, værsågod “les”.
Nå velger selskapet å kjøre en presentasjon også via webcast, hvor store er sjansene for at LPS ville valgt å gjøre det akkurat i dette kvartalet dersom det var ekstremt dårlig?
Jeg har tro på et stabilt greit og godkjent q1 med antagelser og bekreftelser om bedring i markedet også for Solstad, q2 vil vise dette enda tydeligere, i q3 og utover tror jeg virkelig selskapet har fått opp dampen og det er også brennende nødvendig.
25 mill har selskapet i snitt brukt ekstra på pandemi tiltak, kanskje dette er halvvert i q1, hva vet jeg, men ikke utenkelig.
Flere fartøy har blitt solgt, mulig vi ikke ser noen nevneverdig effekt enda på det.
Hvor store har ekstraordinære reperasjoner, reaktivering av Fortress vært, hvordan vil det slå ut, spørsmålene er mange, blir kjekt å få se fasiten.
Selv er jeg langsiktig i Solstad og har nyttet enhver mulighet underveis i den fallende trenden til å kjøpe ytterligere med aksjer, jeg har egentlig mer enn jeg burde hatt, men etter forliksmeldingen må jeg si at jeg sitter svært komfortabelt.