Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Oppsummering av mine subjektive og personlige vurderinger før SOFF-rapport 1Q21:

Jeg har nå brukt det meste av helgen til å gå gjennom regnskaper, restruktureringsresultatet samt det som foreligger tilgjengelig av gamle- og nye avtaler (term og spot).

Basert på dette er det min vurdering at vi nok ikke skal være alt for optimistiske ift. inntektene. Vi har riktignok fått en god del nye avtaler, men flere av disse får regnskapsmessig effekt først fra 2Q 21. Det var samtidig slik at en del avtaler løp ut 4Q20. Ettersom spot’en heller ikke var all verden i Q1 tror jeg derfor vi vil se relativt små endringer ift. tidligere kvartalsinntekter. Dette underbygges forøvrig av at de fleste skipene tross alt er bundet til de samme kontraktene, og med tilsvarende antall skip i drift.

De største endringen må forventes å være knyttet til finanskostnadene og som nok skal betydelig ned. Forhåpentligvis vil vi også se reduksjon i driftskostnadene. Den største spenningen, for meg, er derimot knyttet til av- og nedskrivninger og hvor det blir svært interessant å se om dette nå skal normaliseres- og således om det eventuelt er grunnlag for fremtidige positive justeringer av sistnevnte når marked/rater etter hvert blir bedre slik vi nå ser tegn på.

Jeg er positiv ift. cashbeholdning og cashflow, og at dette vil være tilfellet i alle fall frem til 2024 når kapitalkostnadene igjen vil øke. Innen den tid må vi med god hjelp fra et gryende marked og effektiv drift ha fått på plass driftsmarginer som ivaretar også disse kostnadene. Det forutsettes i denne sammenheng positiv løsning knyttet til NM.

Hva da med aksjeverdien- Vi burde jo strengt tatt være verdt vår egen verdi (EK-4200 MNOK)?
Med bakgrunn i tidligere regnskapstall og den fortsatt rådende markedssituasjonen er det naturlig å tenke at vi nok må tære på den nylig tilførte egenkapitalen en stund til før vi igjen- og eventuelt kan tilføre fra eget driftsresultat. Kanskje derfor ikke så rart at aksjekursen tar et visst forbehold ift. evt. senere behov for tilskudd av penger- og teoretisk sett risiko for konkurs.

Mht. dette vil kun tiden vise oss det endelige fakta. Det finnes derimot god anledning til å tro, spekulere og håpe, og som flere av oss ved en rekke anledninger har tillatt oss å gjøre.

Jeg tror at LPS & SOFF sammen med “bankene” har lagt en god og gjennomførbar plan for hvordan de skal “overleve” frem til en konsolidert offshore-bransje står i den “nye offshore-bølgen basert på sol, vind og olje”. Hvorvidt planen holder og eventuelt i hvilken grad den må endres eller avvikles kan vi på tidspunktet umulig vite. Det vi derimot vet er at det som må kunne sies å være blant verdens fremste finanspersoner, investorer og bransjefolk har tiltro i slik grad at de har vært villige til å legge mye tid, ressurser og penger i potten.

Personlig er jeg ikke i tvil om at den “nye offshore-bølgen” om ikke alt for lenge vil bidra til å skape gode inntekter- i lang tid. Jeg er heller ikke i tvil om at SOFF er et svært godt bet ift. å sikre seg andeler av disse inntektene så lenge cashflow og balanse sikrer “going consern”. Dette ikke minst ift. at inngangsbilletten i dag er tilnærmet 0,- .

Mine forhåpninger til Q1, Q2, Q3 og Q4 21 er således først og fremst knyttet til tegnene på- og tiden frem til den “nye offshore-bølgen”, og at virksomhetens “overlevelsesplan” frem til dette skjer holder stikk. I denne sammenheng synes jeg vi har sett mange positive tegn og fått mange gode fremtidssignaler i tiden gjennom Q1/Q2. Regnskapstallene utover dette er jeg på kort sikt derimot ikke så veldig opptatt av- så lenge de ikke er så dårlige at de utfordrer “going consern” men det skal vel i alle fall innenfor de nærmeste årene godt gjøres slik det ser ut nå. Konklusjonen må likevel være at både " the seabed" og “the sky” kan være “the limit” og da først og fremst i et long-perspektiv.

Dersom de av dere som er mer optimistiske enn meg får rett- og vi allerede i inneværende år får se gode steg i riktig økonomisk retning, alternativt at vi inngår avtaler som sikrer store fremtidige inntekter så tenker jeg at en mCAP= EK pr.31.12.2020 fort kan hende å bli en milepæl mange kommer til å misse og som nok mange også vil ergre seg over å ha misset. Jeg er som sagt fortsatt ikke overbevist om at dette kommer til å skje etter verken i 1 eller 2Q21, men jeg er rimelig sikker på at det kommer til å skje veldig fort den dagen det eventuelt skjer.

Jeg kommer i alle tilfeller til å sitte tålmodig i båten for å nyte den gryende himmelen.

9 Likes

Må bare først få si at jeg synes du leverer et særdeles flott og balansert innlegg. :+1:

Er enig i mer eller mindre alt du skriver og skal ikke kommentere nevneverdig.
Antar at jeg er en av de du tenker på som er mer optimistisk enn deg ift q1, må bare si at jeg forventer heller ikke et fantom resultat i q1, men q4 viste kun en minimal nedgang i inntektene sammenlignet med q4 2019. I Q4 2019 var NM på oppdrag for Saipem, den lå til kai i Mekjarvik i q4 2020.
Kjenner ikke til spotmarkedet i q4 2019, men gjennom q4 2020 var det mildt sagt begredelig.
Det stemmer også at et par tre mindre psv gikk av kontrakt ved årsskiftet, men dette tenker jeg at Maximus alene veier opp og vel så det samt et mindre bidrag fra Fortress for mars måned. I tillegg er det vel et par csv til som gikk på oppdrag fra november/desember og utover som Mermaid etc.(husker ikke alt i detalj)

Spotmarkedet har vært betydelig bedre i Q1 versus Q4 og således tror jeg at det kan bidra positivt. Jeg tror vi ender litt opp i inntekter versus q1 2020 og q1 2019 og det i seg selv vil være mer enn godkjent om så skjer.

Ellers, veldig enig i dette med av/nedskrivinger, kostnadsutvikling.

En annen sak og sikkert en annen som nevnte det her tidligere, Solstad har vanligvis bare sendt ut kvartalsblekka en sen ettermiddag en gang i kvartalet, værsågod “les”.
Nå velger selskapet å kjøre en presentasjon også via webcast, hvor store er sjansene for at LPS ville valgt å gjøre det akkurat i dette kvartalet dersom det var ekstremt dårlig?
Jeg har tro på et stabilt greit og godkjent q1 med antagelser og bekreftelser om bedring i markedet også for Solstad, q2 vil vise dette enda tydeligere, i q3 og utover tror jeg virkelig selskapet har fått opp dampen og det er også brennende nødvendig.
25 mill har selskapet i snitt brukt ekstra på pandemi tiltak, kanskje dette er halvvert i q1, hva vet jeg, men ikke utenkelig.
Flere fartøy har blitt solgt, mulig vi ikke ser noen nevneverdig effekt enda på det.
Hvor store har ekstraordinære reperasjoner, reaktivering av Fortress vært, hvordan vil det slå ut, spørsmålene er mange, blir kjekt å få se fasiten.
Selv er jeg langsiktig i Solstad og har nyttet enhver mulighet underveis i den fallende trenden til å kjøpe ytterligere med aksjer, jeg har egentlig mer enn jeg burde hatt, men etter forliksmeldingen må jeg si at jeg sitter svært komfortabelt.

Husk at offshore er sesongbasert. Det mest naturlige er dermed å sammenligne med samme kvartal tidligere år, ikke foregående kvartaler.

Jg er som nevnt forsiktig optimist og tror vi havner ørlite over Q1 2020 på inntektene. Med grei kostnadskontroll og mindre avskrivninger vil vi da få et tall som forhåpentlug har klart forbedret seg. Litt vanskelig å vite hvordan korona påvirket kostnadene, men ca 20mill er det nok minst🤔

Opplagt og helt enig, men det har svingt lite seneste tiden og trekker inn q4 både fordi det er friskt i minne, spotten var dårlig og dersom man leser av gjennomsnitts ratene på Westshore for q1 i 2019, 2020 og 2021 ser man at q1 2021 overgår de andre gjennom hele kvartalet, fra start til slutt.

Noen historiske tall: Q1 2020 1,20 mrd, Q1 2019 1,15 mrd og Q4 2020 1,17 mrd.

Ser ikke bort fra at du får rett mht. Inntektene men tenker at dette uansett ikke er veldig viktig all den tid vi nok uansett kun vil få se mindre endringer nå. Det store bildet ser jeg derimot frem til å få ytterligere tall- og signaler på.

Usikker selv på om jeg treffer fordi selskapet har så usannsynlig mange fartøy i sving både på langtidskontrakter, av kontrakter og inn på nye.
Samt mange fartøy i spotten i Nordsjøen, Brasil, Indonesia, ja husker ikke alt i farten, nesten umulig å vite hvor vi lander for en utenforstående som meg.

Har dere gjort dere noen tanker om hvorfor selskapet vil starte å kringkaste kvartalsresulatene?
Jeg håper de har valgt akkurat nå fordi de ser at det er et trendskifte, i tillegg er det beste måten å nå eksisterende og potensielt nye investorer på.

Antakelig bare et resultat av nye møterutiner og nytt utstyr pga pandemien, og som gjør dette enklere og mer naturlig. Det er derimot mye morsommere å spekulere i en grand final.

Alltid morsomt å spekulere.
Må tilbake til 2018 forrige gang dem presenterte kvartalstall etter hva jeg kan finne ut.

Noe så inn i granskauen som det skal satses på Havvind framover, nå er det å håpe at de som skal det er årvåkne.

" Satser grønt

Aker-systemet har tatt omfattende grep den siste tiden, blant annet for å få med seg forretningsmulighetene i det grønne skiftet. Kværner og Aker Solutions har slått seg sammen, og havvindselskapet Aker Offshore Wind og eierselskapet Aker Horizons har begge gått på børs."

" Det er enorme muligheter som byr seg. Havvindbransjen i Europa tok i fjor investeringsbeslutninger for utbygginger på totalt 270 milliarder kroner, ifølge Wind Europe. Europa har nå 25 gigawatt havvind, men EU skal bygge ut 300 gigawatt innen 2050."

3 Likes

Må ikke glemme olja da :slightly_smiling_face:

@Metallian

Sapphire skal på oppdrag for Total fra 30.5

Far Sapphire AHTS Inhouse 26.05 / Total 30.05 Bergen

Ja det er vel den Surveyjobben, antar den er godt betalt.

Må nesten håpe og tro på det.

ser ut til at resultatet for q1 kommer ikke før i morgen. stemmer dette?

Kommer kl 1700

10er-banden er godt i gang ser jeg :robot:

takk . det regnet jeg med. og presentasjon onsdag morgen.

First Quarter 2021 Results

Solstad Offshore ASA (“Solstad”) welcomes to presentation of its Q1 2021 report, Wednesday May 26th, 2021 at 09:00 am. The presentation will be held by Lars Peder Solstad and Kjetil Ramstad.

Solstad will publish its Q1 2021 report Tuesday May 25th and host a webcast presentation Wednesday May 26th at 09:00 CEST.

Solstad Offshore Q1 2021 presentation:
Date: Wednesday, May 26th, 2021
Time: 09:00 a.m. CEST
Format: Live webcast
Language: English

The webcast can be followed via:
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210526_3 or, Solstad Offshore ASA - Investors Relations.

The Q1 2021 report and presentation will be made available at www.solstad.com and https://live.euronext.com/en/markets/oslo.

Skudeneshavn, May 21st,2021

Er nok en aktør som akkumulerer.
Dumper litt, lokker med det flere til å selge, skaper litt salgspress og ligger noe lavere selv på kjøp og plukker nedfallsfruktene.
Alltid noen kortiktige som påvirkes ved minste bevegelser.