Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Når de har fått såpass god tid på seg, betyr det også at det foreligger en større sjanse for en solid kontrakt med gode rater. Så sannsynligheten for en stusselig 5-måneders kontrakt ser jeg på som svært liten. Denne gang tror jeg på en mangeårig kontrakt med en verdi langt over SOFF sin MCAP👍

1 Like

Ifbm Maximus nevner han både kortere prosjekt kontrakter men også longer term kontrakter.
Her vil jeg tro at i dialog med bankene er det nok longer term dem vil sette mest pris på så enig jeg tror også fortsatt på en lengre kontrakt for NM.

1 Like

Jeg har ikke registrert noen melding, og antar derfor dette er arbeid for en eller flere av rammeavtalepartnerne.

Nettopp, enig og det er poenget, ytterligere 5 kortsiktige triggere :grin:
Dette da selvsagt i tillegg til NM om kort tid og øvrig og mer generelle kontraktsinngåelser.
Blir spennende også å høre om det snart er aktivitet å spore på CSV’en Nor Valiant.
Det har ant meg at det til tider har vært plagsomt for LPS å registrere at hver gang han titter ut på havet fra kontoret så ser han at fartøyet falmer mer og mer, dette vil han tydelig ha en slutt på :grinning:

1 Like

Mht. NM så blir det vel enten eller;

  1. Lang avtale med god pris
  2. Kortere avtale dersom man ikke lykkes med pkt. 1

Pkt. 1 løser alt mht. bankene
Pkt. 2 medfører økonomiske forhandlinger med bankene, eller eventuelt utsettelse til pkt. 1 oppnås

Så lenge leasekostnad (herunder låneavdrag/renter) blir betalt og markedsutsiktene bedres er det vel egentlig ingen grunn til at bankene skal ha så veldig hastverk med å finne en løsning?

3 Likes

Enig,
Hadde gjort seg med en langtidskontrakt, så kan man jo bare ane hva det vil ha å si ift oppskrivinger…

Rodjer- og dere andre super-SOFFere.

Hva tenker dere om ovenstående vurdering/sammenstilling av SOFF og SIOFF.
Er dere like overrasket som meg ift. forskjellene mht. nedskriving og verdsettelse- og viktigst ser dere “huller” i min vurdering?

Jeg er super bull på Soff, men innrømmer gladelig at jeg ikke er den sterkeste i verden på hverken regnskap og eller verdiverdsettelse på offshore fartøy.
Oppstillingen din er meget interessant og uansett, dersom man var objektiv og ikke eide aksjer i noen av selskapene ville man sperre opp øynene.

Det er noe her som ikke henger sammen, helt åpenbart.
At Siem sine fartøy skal ha en snittverdi pr fartøy som er 120 mill høyere enn Soff sine faller på sin egen urimelighet.
Jeg tror oppriktig at når Siem aksjen spleises og starter på 5-6 kroner så vil det komme et ikke ubetydelig salgspress og kurspress, alternativt, dersom markedet mener at mcap på Siem skal være 1,3 mrd så vil også markedet etterhvert prise Soff deretter.
Og ingenting hadde vært bedre enn det var slik at Siem er i nærheten av det fornuftige og Solstad sterkt underpriset, jeg mener hvertfall at Solstad er sterkt underpriset.
Men, Solstad MÅ levere resultater fra Q3, de må levere solide overskudd framover.
LPS sier at utnyttelsen var omtrent lik som q1 2020, men ratene på alle typer fartøy var lavere i q1 2021 og derav svakere inntekter. Videre sier han at ratene vil bedre seg for både psv og ahts, men mest for csv.
Vi vet også at antall fartøy i bruk nå er høyere enn i q1 og flere skal det bli, det betyr at volumet øker ganske kraftig, ikke utenkelig at det vil være ca. 10 -12 fartøy mer i aktivitet i q3 enn det var i q1 kombinert med høyere rater kan dette være det som trengs for å oppnå tilstrekkelig volum som gir oss fine tall.
På samme tid reduseres kostnader forbundet med alle de fartøyene som avhendes.

Takk for tbm!

Enten er det noe jeg ikke ser ift. SIOFFs båtverdier, eller så har SOFF og SIOFF valgt veldig forskjellig av- og nedskrivningsmodeller og som i så fall vil måtte få stor innflytelse på fremtidig EK.

Blir spennende å se…

Men, det jeg mener å vite er at å avskrive over 30 år ikke inngår i normalen.

Nei, og det virker da heller ikke fornuftig slik vi ser markedet i dag ift. alder på båtene som skrotes og fremtidens krav til teknologisk utvikling herunder “skipsfornyelse” sett ift. miljøkrav.

Mener samtidig å ha lest et sted og en gang at SOFF har markedets laveste avskrivningstid.

Jeg skal forsøke å sette opp en sammenstilling også mot DOF og EIOF for å se om dette gjøre meg noe klokere (Er uansett solbrent etter gårsdagen hagearbeid)

1 Like

Ja, det hadde vært meget interessant å sett.

Haha, ja, det er viktig å bruke solkrem @srh

Spinner mer og mer på dette med Solstad sin backlog og tror de kan i motsetning til eksempelvis Dof ha vært betydelig mer taktisk kloke.
Solstad har tidligere opp gjennom historien vist seg å kunne snu seg fort i markedet etterhvert som nye behov melder seg, så også kan det virke som de har posisjonert seg for stort engasjement inne Havvind.

Solstad har ifølge seg selv valgt å kjøre en relativt åpen kontraktsstruktur for spesielt CSV’ene sine, dette for å kunne delta/“be ready” aktivt i et betydelig sterkere marked for disse fartøyene nå framover innen olje&gass samt offshore havvind.
Derfor vil man se at 60% av Soff sin backlog gjelder for 2021.

Dof har en formidabel backlog i forhold til Solstad, men det betyr selvsagt også at veldig mange av deres største fartøy allerede er knyttet opp mot lengre avtaler.(og i lys av siste kvartalsrapport kan det tyde på at betingelsene over tid ikke holder mål)

Fikk en riktig god følelse når LPS forklarte dette og tror vi kan være vitne til en genistrek.

LPS innledet presentasjonen med at “its good to be back”, han mente selvsagt presentasjonsmessig, men LPS virket optimistisk og det er grunn til å tro at mannen ser mer enn oss, heldigvis :grinning:

Har sett presentasjonen flere ganger nå og han er rimelig bestemt og opptatt av dette med backlog og at de har store åpninger for å være i førersetet for det som kommer nå i et voksende marked.
Så at noen reagerte på at backlog var slank kan man forstå ved første øyekast, men dette kan altså være en nøye planlagt strategi, de har sett denne oppgangsbølgen ville komme, det så dem for lenge siden.

1 Like

Dette gir absolutt mening, å ikke være bundet i langsiktige kontrakter med ugunstige rater, men heller være klare for langsiktige kontrakter med betydelig høyere rater når markedet for alvor tar seg opp👍 spesielt Solstad og LPS kjenner fallgruvene ved å gape for mye(ref. tidlige oljekrakk).
Slow and steady is the new fast😊

1 Like

Absolutt og vi vet at selskapet har totalt 29 relativt store og moderne CSV, det er disse som virkelig kan generere store inntekter og overskudd om dette virkelig slår til.
Man snur snart store underskudd til store overskudd ved inngåelse av en 10-15 store kontrakter på disse csv’ene.
Nå har ikke jeg den fullstendige oversikten, men de 6-7 nyeste og største inkludert NM har et fryktelig inntekspotensial i oppgangstider.
Bare se for dere 6-7 av disse inn på nye kontrakter i høst med rater på 6-900,000++, det blir store penger av slikt fra mindre enn 10% av flåten.

Mulig jeg overdriver nå og blir litt vel entusiastisk, ratene kan bli høyere :grinning:

1 Like

Tilsvarende vurdering og samenstilling tilsier at;
DOF har bokført snittverdi på sine 24 egne båter på 313 MOK og snitt byggeår 2009 basert på 18 stk CSV, 6 stk DSV/PLSV

EIOF har bokført snittverdi på sine 17 båter på 109 MOK og snitt byggeår 2007
basert på 1 stk.vind, 9 stk supply, 3 stk subsea og 4 stk seismic og ligger således klart lavest.

Reminder:
SIOFF har bokført snittverdi på sine 23 egne båter på 333 MOK og snitt byggeår 2011 basert på 13 AHTS, 6 stk PSV, og 5 Subsea

SOFF har bokført snittverdi på sine 91 båter på 210 MOK og snitt byggeår 2008 for 21 stk subsea/renewable, 2006 for 27 AHTs, og 2011 for 51 stk PSVs, og et totalt gjennomsnitt på 2008,6. Merk at jeg da ikke har trukket av fra alder på de båtene som skal kondemneres og som kommer til å forbedre snittalderen betydelig. Dersom vi antar at vi selger 25 båter med snittalder 2002 og disse derfor tas ut av aldersberegningen får et totalt gjennomsnitt på 2010,1

Flåtene er jo ganske forskjellige så det blir veldig enkelt å skulle sammenlikne direkte slik som dette, men jeg står på at dette virker veldig merkelig.

Igjen med nødvendige forbehold om feil, skjønnsutøvelser og unøyaktigheter så gir dette:

SOFF har EK/pr aksje på: 57 og idag en aksjekurs på 6,23 altså 11% MCap på EK

SIOFF har EK/pr aksje på: 15 og idag en aksjekurs på 6,04 (Husk forskuttert splitt) altså 40,3 % MCap på EK

DOF har EK/pr aksje på: 0,71 og idag en aksjekurs på 0,56 altså 78,9 % MCap på EK

EIOF har EK/pr aksje på: 6,34 og idag en aksjekurs på 3,89 altså 61,4 % MCap på EK

1 Like

så du mener at kursen på solstad skulle hvert minst 24kr/aksje?

Jeg tenker at enten har jeg gjort noe feil, eller så tar markedet feil

da har vi 2 muligheter…
1: alle de andre rederiene er over priset
2: solstad skal opp i pris minst 4 ganger

ref 1: hvis det er tilfellet så gjelder det å selge aksjene i de andre rederiene og legge pengene i solstad aksjer:-)

men vi har en annen mulighet og den er at de andre må igjennom en extra runde hvor aksjene blir skrevet ned og lån konverteres til aksjer,

uansett du er skeptisk til prisingen av aksjene til de andre rederiene