Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Enig, sunt med sånne “shake-outs”. Interessant at Magne Hystad har fra aksjonærlistene 09.03 til dagens liste klatret fra 43. plass med 96k aksjer til 11. plass med 800k aksjer

hadde hvert gøy å kunne lese ut mer data. takk

Ja, det er meget interessant og har fulgt med han, mener den familien der har økonomi til endel aksjer :sweat_smile:

1 Like

…ser ut som vi er i bevegelse opp…langt fra hva jeg forventet. hva er det som skjer…var det bare denne kontrakten som kom i går eller er det mer på gang…

Bor vel ikke lange biten fra LPS heller? Innsidehandel :stuck_out_tongue_winking_eye: :thinking:?

Er nok mange lokalt der som både har tjent mye men også mange som har tapt mye på Solstad investering gjennom tidene.
Men, det er et ganske klart signal, 800k aksjer og fortsatt på kjøpern kanskje

1 Like

Gratulerer folkens, 6 øre til ned så er vi der hvor vi var daegn før Normand Ocean kontrakten på anslagsvis 500-1000 mill ble meldt, halleluja!

Merkelig!!!

Men, helt ok. Jeg ligger med en kjøpspost der nede

Ja, børsen surna gitt, la inn en liten “støtteordre” på 6 kr, så får vi se om jeg får napp :grin:

Ender vi til slutt idag tilnærmet uendret skal vi kanskje være fornøyd.
Hadde helst sett at vi var på 7+ når dem melder NM kontrakt, da er veien enda litt kortere til 10-12 kroner.

Kjedelig børsdag!

Trøsten får være at vi antakelig ikke er mange dagene unna en NM-kontrakt.

Et tekniske spørsmål:
Jeg har forstått det slik at NM har nærmest unik egnet krankraft for installasjon av store vindturbiner, men hvordan er kranlengden ift. at det vel er mest hensiktsmessig å frakte turbinene med eget skip som har enda større dekksareal. Noen som har satt seg nærmere inn i dette?

ha ha… men regner med du kan få kjøpt på 6.3 snart.
dette er typisk for solstad aksjen. jeg ligger inne med en ordre på
noen aksjer på 6.3

Hei. Dette er avhengig av hvilke type installasjon man gjør
A: grunt farvann. Da peler man ned fundamentet og det blir gjort med egne spesial fartøy som har stor lagrings kapasitet på dekk.
videre så vil selve vindmøllen bli installert med et egen farkost
som har JAck up system…typisk 4stk jack up. Da løfter man opp skipet slik at det ikke er utsatt for slingring. Dette fartøyet løfter på plass partene for vindmøllen. det er en masse videoer på youtube.
b: Flytende vindmøller. Konstruksjonen blir normal fabrikkert på land eller tørrdokk og tauet ut med påmontert vindmølle.

men det skjer så mye nytt for tiden så kanskje kan en slik windmøller bli installert av et slik fartøy som NM.

Det som var litt synd var at den mistet momentum fra idag morges på ganske høyt volum, har tørket ut igjen, men man kan håpe på at kjøperen har seg en siesta og klemmer til igjen utover dagen.

12 kroner tilsier en P/B på 0,2 som fortsatt vil være langt lavere enn EIOF og SIOFF. Hva tilsier at det skal være slik?

Ingen fornuft, derfor er du å eg enige om at ved full fangst ift NM både mht kontrakt, pris, lengde samt da selvsagt enighet med bankene er 20 kroner innen rekkevidde ganske hurtig.
Og det er nettopp den jeg savner at ikke flere enda har sett.

Fordelen er at vi får plukket noe mer inntil det smeller.

Ingenting jeg håper mer nå hvilken dag som helst at denne skuta plutselig er borte fra oversikten for da lukter det svidd :joy:, såfremt det ikke skyldes at den er solgt da.

Normand Maximus CSV 15.06.2021 Mexico

Jeg holder nå på med en bransjekartlegging (Store norske rederier) av de de ulike flåtenes egnethet ift. fremtidig estimert behov. Så langt synes vår flåte og være særdeles godt egnet, men har fortsatt en god del tekniske- og miljømessige faktorer som må ses nærmere på.

Poenget:
Jeg ser ingen grunn til at SOFF skal komme dårligst ut av verdivurderingen mellom de ulike rederiene- tvert imot.

Jeg skulle svært gjerne ønske at noen av de som investerer på dagens nivåer i EIOF, SIOFF eller DOF forklarer meg hvorfor de mener disse er bedre priset og/eller er en bedre investering for jeg begriper det virkelig ikke.

Jeg tror rett og slett det er trend/markedspsykologi som spiller oss et puss

Ja, selv om de fleste av oss kan la oss provosere og irritere over kursutviklingen og i særdeleshet når man gløtter på utviklingen på noen av de andre selskapene i bransjen tror jeg det er viktig å bare konkludere med at dette er å betrakte som kortsiktig støy.
Det fundamentale vil seire til slutt så får vi bare håpe at vi har gjort en fornuftig jobb med å kartlegge selskapet før vi investerte i det.

hm…det hjelper også å se at det er bærekraft i rederiet og at markedet viser endring til det bedre.
DEt jeg har hørt er at Giek er ikke intresert å tilføre nye fartøy inn på dette markedet…dvs nybygg. Gammle båter blir oppgradert for de ulike behovene som politikerne lager(oppgraderingene blir nesten full finansiert av myndighetene). Dette betyr at de fartøyene som er tilstede nå i markedet vil får en lengre nedskrivnings tid. dvs…lengre levetid. går nedskrivningene ned så
vil solstad starte å vise resultater. noen båter kan også få høyere verdier når markedet går opp.
Det skal ikke så mye til før alt endrer seg når man snakker om volum på 5-6 milliardar kr pr.år.

…men da fikk jeg kjøpt mer på 6.3…men fikk ikke kjøpt fult ut…venter i spenning

Jeg fikk på 6,31 - burde kanskje vært med tålmodig men