Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ok,

Kjøpte noen aksjer nå og det ligger også selger idag skjult :shushing_face:

normand maximus får garantert forlenget oppdraget med noen 4-6 uker…det ligger i kortene… hva som vil skje videre…jeg regner med videre forlengelse… hele situasjonen dreier om å ligge på været til de får en god pris på NM

1 Like

Du er overbevist om at man forlenger ytterligere med Pemex i Mexico altså?

Jeg tror vi nå er der at man MÅ ta en avgjørelse, enten en mer langsiktig deal med Pemex(6-12mnd) eller må man velge å gå for en ny oppdragsgiver(1-3 års kontrakt)
Kan ikke helt se at noen er tjent med å dra ut dette særlig mer. Skjønner dette med at det kanskje kommer bedre tider, men det er det ingen garantier for egentlig for NM, men selvsagt, de kan ikke gå inn på tapskontrakter.
Det som derimot kanskje kan være mulig er at man inngår en permanent avtale med bankene om mindre kvartals innbetalinger over en periode på kanskje 1 år eller 2.

Vel vel, jeg går for at dem nå snart melder avtaler rundt NM.

Håper forøvrig snart at dem lander noe får denne skuta:

Normand Australis CSV Open Singapore

Hei Rodjer. Jeg vet selvfølgelig ikke men uti fra situasjonen med lite info og det vi hørte i talen fra LPS så lå de på “Været” dvs. de så det an…ergo så regner jeg med at de blir liggende på "Været " i mexico.
De ønsker nok en langsiktig avtale som kanskje da muligjør at solstad kan overta Normand Maximus. Har de ikke en tilstrekkelig avtale på pris og antall år så vil vi ligge i en situasjon hvor bankene sitter på båten…og dette er ikke en ønsket situasjon for bankene.
Båten hører inn under solstad offshore og jeg tror at Kjell inge jobber med saken. jeg ser for meg en ordning på dette i løpet av 6 mnd.

Poenget mitt er at med 6mnd til framover har dem da ligget på “været” egentlig i 14 mnd, det tror jeg ikke skjer.
Men, alt er selvsagt åpent, det er jeg enig i.
Det at dem ikke endret dato på NM idag på spot siden kan, sier kan være et signal i så måte, men opplagt kan dem oppdatere med en forlengelse på siden deres fra idag og til neste mandag, det er åpenbart en mulighet.
I praksis har dem nå sondert og diskutert NM siden desember så at de skal holde på et halvt år til finner jeg vanskelig å tro på.

Dersom det er slik at dem vil sondere så langt framover vil jeg i såfall bestemt mene at det bør meddeles markedet.

sant… men når lps…snakket på 4q så var det ikke klart noe som helst hvor båten ville seile…men satt igjen med følelsen at båten blir værende i mexco.

Neida, det var ikke klart, men de hadde noen alternativer i tillegg til mulighet for forlengelser i Maxico.

Dvs. Hvis de ikke kommer til enighet på langtids kontratene så har de altid « mexico» å falle tilbake til. Dvs vær ikke redd for at båten ikke vil være i arbeid…

Men får vi en langtids kontrakt på NM så ligger alt til rette for at solstad overtar 100%. Med røkkes velsignelse. Amen

Hvordan tenker du at NM skal finansieres?

Jeg tenker at hvis man har en god bindene kontrakt for 4-6 år. Samt noe innskud fra kassen. Samt at bakene blir med på dette så tror jeg vi er i mål. Båten er vel nedskrevet til 2.4 miliarder alerede. Typisk innskudd på 20% vil være nær 500mill. Hvis det ligger en kontrakt i bunn samt at man stiller med ca.300mill + evt kanselerings fee… 200 mill( solstad fikk jo (400mill) så er vi i mål med en positiv bank i ryggen. Videre hvis de ser at pantet er likvid på 2,4-0.5= 1.9 milardar dvs at det lar seg lett selge på disse summene så kan de la båten gå. Men banken kan la båten gå for mindre summer. Ergo blir det mindre å putte inn. Her ønsker nok ikke banken å sitte som eier. Tror det kan bli en grei deal når man får en langsiktig kontrakt

Men spør du meg så ville jeg har prøvd å overta denne båten til en grei pris. Tror dette er muligt

Men, med det, utelukker du helt muligheten for at det vil fortsette som tidligere gjennom Norman Maximus Limited?
For med det som du skisserer legger du opp til at fartøyet kjøpes helt og fullt ut av Solstad Offshore og innlemmes 100% etter hva jeg kan tolke.
Den løsningen tror ikke jeg på for å være helt ærlig, det vil kreve i overkant av selskapet i nåværende situasjon.
Da tror jeg i tilfelle mer på at det skilles ut et eget esg selskap med 6-7 fartøy inkludert NM hvor Aker naturlig nok vil komme til å eie 60-80% av aksjene. (dersom man skal kjøpe NM 100% altså)
Og tviler ikke et sekund på at Røkke er i stand til å få NM særdeles billig.
Og for alt jeg vet kan dette være en del av hva dialogen mellom Aker og Solstad seriøst går i, for like mye som jeg venter på nyheter rundt NM tror jeg på nyheter rundt samarbeid disse selskapene mellom

Jeg er helt enig med deg ift. dette, og føler meg sikker på at dette er årsaken til at dette har tatt- og tar noe tid. Jeg tror vi får se et resultat hvor NM ender opp hos SOFF med langtidskontrakt som sikrer at bankene tjener penger på det de kan best “låne ut penger”. Håpet- og målet får være at også SOFF kan sikre seg noen gode marginer.

Om dette ikke var partenes intensjon tror jeg vi hadde sette en løsning for lenge siden, og da med større "kortsiktig"konsekvens og risiko for SOFF- men for så vidt også med større langsiktige muligheter dersom man legger til grunn at en langsiktig avtaleinngåelse i 2022 vil være bedre enn det man kan forvente i 2021.

2 Likes

Det er mange muligheter her, men tror nok at partene erkjenner at den opprinnelige S/L-avtalen- og forutsetningene for denne nå er så endret at de om mulig nok ser seg best tjent med å få opphevet denne.

ja det blir spenende… jeg tror røkke vil finne på noe…men jeg vet ikke. men nm hører hjemme i solstad:-)

Normand Clipper.
Jeg spør selvsagt sikkert dumt nå, men når ble denne kontrakten meldt?

1 Like

Dette er det siste jeg har registrert på den- og siste som er registrert på hjemmesiden:

Contract for CSV Normand Clipper

13.11.2019, 08:46:30 am

Solstad Offshore ASA has been awarded a long-term contract with Global Offshore, part of the Global Marine Group for CSV Normand Clipper. The contract will commence in 1Q 2020 and have a duration of 3 years firm plus 5 years options thereafter.

Global Offshore will utilize the vessel to support their cable lay operations within the renewable energy and oil & gas sectors.

Skudeneshavn, November 13th, 2019

Takk, ja til og med et stykke inn i 2023 + eventuelt 3 år til.

Clipper er spesiaktilpasset kabellegging og vil sikkert jobbe fir gmg ut opsjonene.

Må jo da være en ganske godt priset kontrakt!?