Ja, det var i hvert fall et tips om “best case” som fikk meg til å regne på SOFF i sin tid. Tipset varslet “raset” i Okt 2020 og hvor jeg opprinnelig kjøpte meg inn til en hyggelig pris.
Det er etter min vurdering vanskelig å knytte “best case” til noen tidslinje ettersom det er så mange ukjente og usikre faktorer her. Jeg har derimot definert følgende milepæler som sentrale for kursutvikling- og kurs;
-
Tidspunkt hvor de-risking er gjennomført ift. “going concern” hvor restruktureringsprosessen var første del, og hvor NM-situasjonen er endt opp som viktig- og fortsatt uavklart del. Herunder ligger forsåvidt også en uavklart del 3 og som er knyttet til tidspunktet hvor finanskostnadene igjen øker jf. restruktureringsprosessen.
Det er vanskelig å si- eller mene noe om når pkt. 1 kan sies å ligge tilfredsstillende bak oss, alternativt at det foreligger tilfredsstillende grunnlag som tilsier at det ikke lenger er noen risiko mht. dette. Dette kommer nok dessuten til å være en prosess med de-risking over tid. Jeg synes derimot det er svært underlig at markedet synes å belaste SOFF-aksjen betydelig mer enn tilfellet er for de andre rederiene. Viktige triggere tror jeg vil være NM-kontrakt og første q-regnskap som viser fremtidig evne til å håndtere finanskostnadene. Mitt minimumsmål for denne milepælen er mCAP = EK og som i så fall vi gi en svært hyggelig gevinst også for tradere.
-
Tidspunktet hvor markedet får tiltro til at SOFF igjen vil komme til å tjene penger.
Litt avhengig av ovennevnte forhold kan nok denne milepælen finne sted som del av pkt. 1, men det er ikke utenkelig at vi leser 2024 før dette eventuelt vil skje. Mitt minimumsmål for denne milepælen er mCAP godt over EK uten at jeg har veldig lyst til å gi inn på egne vurderinger og betraktninger knyttet til dette.
-
Tidspunktet hvor SOFF faktisk tjener penger
Jeg mistenker at vi nok skal frem til 2027-2028 før vi eventuelt kan konkludere med at markedet er revitalisert, og det tjenes penger på slik måte at aksjonærene kan forvente avkastning i form av utbytte. Dette betyr nødvendigvis ikke at SOFF ikke tjener penger før den tid, men at finanskostnader/ investeringer nok bør/vil legge beslag på kapitalen frem til da- og kanskje lenger.
Mitt minimumsmål for denne milepælen er av slik karakter at jeg ser for meg å finansiere pensjonisttilværelsen med dette. men også her uten at jeg har veldig lyst til å gi inn på egne vurderinger og betraktninger knyttet til dette utover en forventning om minimum;
mCAP= EK+ 12*resultat
Da gjenstår det for meg bare å se hvorvidt- og når milepæl 1, 2 og 3 finner sted- og sørge for at jeg er i posisjon til å høste av dem.
Jeg føler meg i hvert fall mer komfortabel med- og sikrere på investeringen i SOFF enn jeg var ift. at Man U skulle lykkes med å CL-kvalifiseringen i år. Jeg tjente drøyt 1500 kr på Man U men håper på et litt større bidrag til pensjonskasse nå.