Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Vanskelig å vite, men den ble inngptt i 2019 så ikke i den verste krisetiden, og med 3+5 års varighet (2028) vil jeg tro den er grei ja

Må jo nærme seg tildeling av disse kontraktene:

22/04/21 Total E&P UK Ltd Supply duties, 1 year firm + 1 yr opt 25/06/21 - 01/07/21
30/03/21 Chrysaor Supply duties, 1, 2 or 3 yrs firm + opts 01/06/21 - 31/07/21

22/03/21 Enquest
Supply duties, 1, 2 or 3 years + 2 x 1 yr opts
01/06/21 - 30/06/21

Tidsangivelsene på term er lite fast, de Equinorjobbene feks som begynner nå skulle startet i april😂

Ja, stemmer nok det, har merket meg det tidligere også.

4 Likes

Flott, takk for deling.
Virkelig synd at den der er bak betalingsmur, men det rekker av info sånn sett for å skjønne at vi svinger oss mot bedre tider.

Får fader ikke håpe vi åpner på 6 kr idag. Syns dette begynner å bli litt for dumt

Fortsatt 20 min. igjen til åpning så mye kan skje der :slight_smile:

Stemmer det, den kan enda klare å starte på 5-tallet :upside_down_face:

Spøk til side, må jo for fanden steikje snart bli noe oppsving her i gården!

1 Like

Jeg begynner å bli litt utålmodig… Tror dere det er en sannsynlig mulighet for at NM må ut i spott markedet?

Jeg skal ikke gi noen råd eller anbefaling, men vokt deg for å gå i fella på oppløpssiden.
Jeg mener sannsynligheten for en lengre kontrakt er betydelig større enn en kort deal. Spot markedet for det fartøyet vil ikke være tilstrekkelig for noen av partene, hverken NML, bankene eller Solstad Offshore.
Uansett, NM vil nok uansett være engasjert fortløpende inntil en varig avtale er på plass.
Når jeg mener en lengre kontrakt snart kommer begrunner jeg det med teksten fra årsrapporten samt Lars Peder sine uttalelser i Q1,
Samtidig virker han optimistisk i sine uttalelser i media, hvertfall optimistisk etter mine bedømmelser på generelt grunnlag.

Noen her mener dog og det er ikke usannsynlig at nåværende kontrakt med Pemex forlenges ytterligere noen uker mens man venter på “den rette”
Jeg mener den potensielle oppsiden bare med NM er betydelig større enn den potensielle nedsiden dersom noe skulle strande.
Vi får se, ventetiden er alltid kjedelig og frustrerende, men går det slik jeg håper vil det lønne seg å avvente, men det er mitt valg og alle og enhver må ta sine egne valg basert på sine egne vurderinger.

Bankene er nok veldig klare på at NM snarlig må ut i oppdrag som sikrer fremtidig cashflow mht. nedbetaling av gjelden. Eventuell alternativ kortsiktig løsning vil således måtte være avklart med de samme kreditorene- og da eventuelt basert på felles forståelse av at slik tålmodighet vil gi en bedre løsning for alle parter.

Men NEI, jeg føler med ganske sikker på at at det idag finnes en kontrakt der ute som løser denne situasjonen. Dette basert på tiden dette har tatt- og signalene som er gitt og som for meg vitner om at det foreligger en omforent plan med flere mulige utfall, men hvor de enn så lenge bruker tiden til å søke best mulige utfall .

Jeg er optimistisk, men ingenting er sikkert før børsmeldingen er der. Jeg holder pølsefingrene unna salgsknappen og håper det skjer noe denne uka. Det man lurer på er jo om man kan ha bedre utbytte av å stå i noen andre aksjer i mellomtiden, men kommer børsmeldingen så skjer jo ting momentant.

Det er ingen tvil om at pengene hadde vært bedre investert i andre selskaper den seneste tiden, men som du er inne på- her kan det gå fryktelig fort når noe skjer. SOFF skal etter min vurdering VELDIG mye opp når de-risking har skjedd og aksjepsykologien har snudd - og da har jeg IKKE tenkt å sitte utenfor.

Merk at jeg ikke sitter i SOFF for å høste av den 3-4 eller 5 doblingen som ovennevnte eventuelt kan gi grunnlag for. (5 dobling gir mCap som fortsatt er godt under EK). Jeg er med på bakgrunn av utsiktene til- og mulighetene i et revitalisert offshore-marked. Jeg er således ikke i nærheten av å bli utålmodig enda, selv om det selvfølgelig er frustrerende at investeringsresultatet så langt er rødt.

1 Like

Min plan er også å sitte her 2-3 år. I hvertfall så lenge det er optimisme i offshoremarkedet. Om man har 2,3 eller 10 doblet seg har jeg ingen salgsplan på. Føler første fase vi nå venter på er ganske avgjørende også for den fjærne fremtid.

Siden vi snakker om hvor mye man kan tenke at det øker, så er det jo spennende å drømme om best case. Vi vet jo alle hva som er worst case, men hva kan være best case på 5 år? 10, 20…?

Ja, det var i hvert fall et tips om “best case” som fikk meg til å regne på SOFF i sin tid. Tipset varslet “raset” i Okt 2020 og hvor jeg opprinnelig kjøpte meg inn til en hyggelig pris.

Det er etter min vurdering vanskelig å knytte “best case” til noen tidslinje ettersom det er så mange ukjente og usikre faktorer her. Jeg har derimot definert følgende milepæler som sentrale for kursutvikling- og kurs;

Tidspunkt hvor de-risking er gjennomført ift. “going concern” hvor restruktureringsprosessen var første del, og hvor NM-situasjonen er endt opp som viktig- og fortsatt uavklart del. Herunder ligger forsåvidt også en uavklart del 3 og som er knyttet til tidspunktet hvor finanskostnadene igjen øker jf. restruktureringsprosessen.

Det er vanskelig å si- eller mene noe om når pkt. 1 kan sies å ligge tilfredsstillende bak oss, alternativt at det foreligger tilfredsstillende grunnlag som tilsier at det ikke lenger er noen risiko mht. dette. Dette kommer nok dessuten til å være en prosess med de-risking over tid. Jeg synes derimot det er svært underlig at markedet synes å belaste SOFF-aksjen betydelig mer enn tilfellet er for de andre rederiene. Viktige triggere tror jeg vil være NM-kontrakt og første q-regnskap som viser fremtidig evne til å håndtere finanskostnadene. Mitt minimumsmål for denne milepælen er mCAP = EK og som i så fall vi gi en svært hyggelig gevinst også for tradere.

Tidspunktet hvor markedet får tiltro til at SOFF igjen vil komme til å tjene penger.

Litt avhengig av ovennevnte forhold kan nok denne milepælen finne sted som del av pkt. 1, men det er ikke utenkelig at vi leser 2024 før dette eventuelt vil skje. Mitt minimumsmål for denne milepælen er mCAP godt over EK uten at jeg har veldig lyst til å gi inn på egne vurderinger og betraktninger knyttet til dette.

Tidspunktet hvor SOFF faktisk tjener penger

Jeg mistenker at vi nok skal frem til 2027-2028 før vi eventuelt kan konkludere med at markedet er revitalisert, og det tjenes penger på slik måte at aksjonærene kan forvente avkastning i form av utbytte. Dette betyr nødvendigvis ikke at SOFF ikke tjener penger før den tid, men at finanskostnader/ investeringer nok bør/vil legge beslag på kapitalen frem til da- og kanskje lenger.

Mitt minimumsmål for denne milepælen er av slik karakter at jeg ser for meg å finansiere pensjonisttilværelsen med dette. men også her uten at jeg har veldig lyst til å gi inn på egne vurderinger og betraktninger knyttet til dette utover en forventning om minimum;

mCAP= EK+ 12*resultat

Da gjenstår det for meg bare å se hvorvidt- og når milepæl 1, 2 og 3 finner sted- og sørge for at jeg er i posisjon til å høste av dem.

Jeg føler meg i hvert fall mer komfortabel med- og sikrere på investeringen i SOFF enn jeg var ift. at Man U skulle lykkes med å CL-kvalifiseringen i år. Jeg tjente drøyt 1500 kr på Man U men håper på et litt større bidrag til pensjonskasse nå.

3 Likes

Veldig kjekt å se at flere av oppdragene våre fartøy er på blir forlenget med noen dager i håp om at etterspørselen kan tas opp fram til de blir ledige.

Normand Drott AHTS PPT Bergen
Far Sapphire AHTS Total UK 14.06 Bergen
Normand Prosper AHTS Aker BP 11.06 Bergen
Far Sigma AHTS Aker BP 13.06 Bergen
Normand Naley PSV Equinor 15.06 Bergen

Jupp, men det må komme noen flytt for 3-4 båter for å få farten opp, snittratene er trist lesning