Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Mulighetenes marked…

rodjer… ring LPS og gi klar beskjed om at må få setlet noe på NM slik at kursen på aksjene kan bli mer spennende igjen…det er en kjedelig utvikling nå

Nja, tror det er å tøye strikken noe langt :grinning:
Men, ja, det er litt kjedelig nå, ingen tvil om det, vi er på det tidspunktet hvor flere selger i frustrasjon og forbannelse, Been there done that.
For så å registrere kun kort tid etterpå at “faen, for en tabbe”

Beste medisin er ofte å logge av, komme seg ut, glemme aksjene for en stund. Lettere sagt enn gjort, men det virker positivt.

Tikk takk,

Normand Maximus CSV 15.06.2021 Mexico

Merkelig med NM, et fartøy, riktignok et stort og dyrt et, men med den avklaringen faller mye på plass automatisk og da skal man ikke se bort fra at markedet også setter pris på milliard kontrakter som meldes framover også og faktisk priser dem inn.

@Metallian, og da tenker du?

ha ha…vi får se. men vi burde hørt noe i god tid i forkant hvis man hadde på gang en langtidskontrakt. hvis man er ferdig 15 jun…som er de nærmeste dagene.
…ergo ser jeg for meg forlengelse i Mexico…
som jeg har nevnt før.
god idee å koble bort computeren…og logge av

Poenget er at det kun ved en anledning tidligere har blitt registrert en forlengelse av eksisterende kontrakt på NM på Solstad siden med mindre tid før utgåelse enn det vi ser idag.
Selvsagt kan det skje, utelukker ikke en forlengelse på et par tre uker til, men håper det ikke.
Det med at en langtidskontrakt ville vært meldt for en stund siden selv om 15.6 er oppgitt mener jeg ikke er noe å vektlegge.
Med flere potensielle muligheter kan en ny langtidskontrakt godt meldes medio neste uke.
Blir det ikke registrert en ytterligere forlengelse med Pemex i Mexico vet vi at det kommer kontrakt med en annen aktør.

Synes ratene på PSV holder seg veldig bra og antar dem er litt på vei oppover ighen på ahts også nå.
Ser forøvrig at 15 av de totalt 79 i spotten er Solstad kontrollerte.

Det er et par færre ahtser i spotten nå. Alt som trengs er et godt flytt.

Ja ikke så vetst rater, er jo ikke de største båtene dette, håper vi får raten på drn vindjobben…

Ang artikkelen var det mer som en sammenligning med NM, bare at denne er utrustet spesifikt mit kabellegging.

Solstad har hvertfall økt antall ansatte ganske kraftig siste tiden.
Mener bestemt at det stod 3288 ansatte forrige gang jeg så på antallet og nå er de 3417 ansatte, så her må det absolutt komme flere fartøy på oppdrag snart.

We are proud to have

3417

116

9

Vedder ikke hodet på at det har stått 3288, men er sikker på 3, 8 og 8, så enten har de økt med 29 eller 129 medarbeidere siste måneden, 99,9% sikker på at det er 129.
Det vil i såfall bety 3-4 fartøy bemanninger. Og stemmer vel overens med LPS på q1 og reaktivering av fartøy, da mangler bare nyhetene om kontrakter.

1 Like

Idag tar jeg æren for at vi landet i blått.

Helt latterlig at 100 aksjer skal redde oss fra rødt. En liten trøst er at det virker som vi har gått fra en nedadgående trend til stabilt sideleie

1 Like

Ja, det er latterlig, du la kanskje merke til at det var en som plent skulle selge 99 aksjer da jeg la inn kjøpsordren på 100 aksjer?
Heldigvis hadde vedkommende vettet i behold og ikke la ut 101 aksjer.

6.36 er liksom en grei start imorgen om det meldes noe før start.
Vet ikke hvorfor, men har tro på at morgendagen kan bli en god Soff dag, tipper at oljeprisen går mot og over 72 ikveld og tja, det lukter nyheter igjen fra Soff straks også mtp på oppbemanningen.
LPS sa tydelig at alle fartøy de reaktiverte nå reaktiveres ifbm kontrakter.

Ja, stor kabelkapasitet på Nexan, veldig spesialtilpasset. Men CSVer som NM er jo mer allsidig og kan benyttes til litt annet også :wink: :slightly_smiling_face:

Kan forsåvidt dele det innlegget jeg nettopp skrev i fb gruppen ifbm kursmål på kort sikt.

Jeg kunne skrevet en avhandling av hva jeg tenker framover både på kort, mellomlang og lengre sikt, men skal nøye meg med noen helt kortsiktige triggermuligheter, noen av dem med voldsomt kurspotensiale.

  1. Avklaring og ny langtidskontrakt for Normand Maximus. Dette mener jeg kommer veldig kjapt, noe annet vil forundre meg stort basert på den info vi har fått gjennom årsrapporten og LPS på q1. Enten forlengelse med Pemex noen uker til og eller kontrakt med annen aktør. Forventer at det skjer når som helst.

  2. Basert på CEO Eriksen i Aker sine uttalelser angående dialog med Solstad Offshore og LPS sin bekreftelse på dette direkte på mitt spørsmål fra q&a på q1 forventer jeg en kursdrivende melding i løpet av ikke altfor lang tid om hva dette innebærer. Det kan dreie seg om så mangt men ser ikke bort fra at Røkke ønsker å skille ut et eget ESG selskap fra Solstad hvor Maximus er en del av det.

  3. Med Solstad sin åpne kontraktsstruktur på spesielt CSV’ene forventer jeg flere større og lengre kontrakter for noen av disse de nærmeste månedene både innen olje&gass, men også innen Havvind.

  4. Jeg ser at Solstad har ansatt et betydelig antall nye medarbeidere den siste tiden, jeg forventer at det snart meldes om nye reaktiveringer med påfølgende nye kontrakter for disse fartøyene.

  5. Med det vedlikeholdsetterslepet samt mer stabilt høy oljepris forventer jeg at etterspørselen og ratene i spotmarkedet bedrer seg betydelig den nærmeste tiden. Solstad kontrollerer idag tilsammen 15 fartøy av de 79 fartøyene som er oppgitt i spotten i Nordsjøen på britisk og norsk sektor, alle er ikke ikke jobb, men det er nesten 20% av totalen i spotten. det var noen av punktene som jeg mener kan dra Soff til 15-20 i løpet av sommermånedene.

Uten at det ser ut til å påvirke overhodet så vil det påvirke på sikt om oljeprisen opprettholdes, i skrivende stund bikker den nesten usd 72.

1 Like

Morgan Stanley har foretatt en teknisk analyse av brent oljen, med tak på 170 USD. Har ikke fått tilgang på kildematerialet, «tid er penger - eff your money» enda, men MS og goldman sachs spår kraftig kursoppgang på både wti og brent - noe som selvsagt vil spille positivt inn på SOFF.
Dette er dog en analyse, som vil kreve at mange faktorer slår inn.
At USA viderefører 100vis av sanksjoner mot Iran kan på kort sikt slå positivt inn på oljemarkedet, da dette har vært noe avventende til hvordan tilbud/etterspørsel ville bli påvirket dersom sanksjonene mot Iran ble løftet.
Lykke til, dette blir bra;)

2 Likes

BRENT SPOT (C:PBROUSDBR\SP)

1,22%

0,87

72,32

God fart.

1 Like

Thanks Biden!

1 Like

Stikker innom Marine traffic titt og ofte og sjekker ut posisjonen til NM, før så har den beveget seg til og fra en accomodation vessel og platform, men de siste dagene synes jeg den har stått merkverdig stille :thinking: