Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Takk!

Jeg har den registrert med “usikker kontrakt” i 3 og 4Q, men som da i så fall innebærer 6 PSVer i spotten

1 Like

ja da åpner opec kranen litt…og vips kan de sette prisen i kjelleren igjen hvis de ønsker. Når det gjelder fornybart så er dette en politisk villet situasjon. dvs. selv om at det ikke er lønnsomt så vil ting bli bygget ut. konkurransen her vil bli veldig skjerpet på lang sikt. pga. det er ikke i nærheten av lønnsomheten til olje og gass. ergo… LPS…hold stø kurs i olje og gass. det er der pengene vil være.

ellers så leste jeg meg opp på pgs i dag…i løpet av et år har de fått 354mill i korona støtte…og det forsetter:-)))…flott…men hva med solstad?

Sånn uten å ha satt meg inn i saken ordentlig kan man spørre seg hvorfor enkelt selskaper som for eksempel pgs skal få slike enorme summer, mens fryktelig mange som har søkt ikke har fått en eneste krone.
Aner ikke om Solstad har søkt, men kan ikke finne ut at dem har fått noe hvertfall.
Ville jo åpenbart tro dem har søkt siden covid 19 ifølge regnskapstallene påfører dem ca 35mill ekstra ikvartalet og selskapet går med underskudd.

Da har jeg fått satt opp en av-og nedskrivningsmatrise for sammenstilling mellom de ulike rederiene. En artig liten øvelse, og hvor man lærer en del om de ulike skipstypene /funksjoner og ikke minst blir bedre kjent med flåten-e.

Her er en kort oppsummering:

Premisser for matrisen: Like priser på CSV, (1000) AHT (500), PSV (470) for alle rederier, og med 2010 priser som utgangspunkt. Dette er en grov forenkling og som er “urettferdig” for rederier med flere større og/eller spesielt velutstyrte båter. De ulike båtene er derfor multiplisert med en subjektivt vurdert faktor for bedre ivaretakelse av dette.

Avskrivningstid er satt til 20 år. Dette er en forenkling og som er “urettferdig” for SOFF ettersom flere av de andre rederiene operere med lengre tid eller dynamisk avskrivningstid (Tilpasset hver enkelt skip).

Nedskrivningskoeffisient er satt til 25% av avskrevet verdi, og som var den koeffisienten som medførte at SOFFs skipsverdier ble riktig ift. regnskapsført verdi. Jeg legger således SOFFs regnskapsmetode til grunn for matrisen- og sammenlikningen.

Restverdi etter avskrivning er for alle skipene satt til null- altså likt for alle, selv om dette strengt tatt ikke er riktig for store flåter- med større restverdier.

Konklusjonen er- med generelt forbehold om feilvurderinger, misforståelser og avvik :

Matrisen viser ikke så store forskjeller som jeg først antok, men forskjellene som foreligger er nå langt bedre fundamentert.

EIOF kommer best ut i et rent av- og nedskrivningsperspektiv, og dette ser rett og slett veldig riktig ut. Merk at deres flåte er den minste, minst velutstyrte og eldste, og således at de kommer veldig gunstig ut av forenklingene. De har samtidig minst potensial ift. oppskrivninger.

SIOFF kommer klart dårligst ut, med en regnskapsført verdi på ca. 2milliarder over resultatet i matrisen. De har den yngste flåten, men en stor andel AHTs.
Her mener jeg det er fare for ytterligere nedskrivninger om ikke markedet bedres markant snarlig, alternativt at de andre rederiene har ytterligere potensial til oppskrivninger i et bedre marked.

DOF lander relativt likt med SOFF- og bare 200 MNOK fra egen regnskapsført verdi, og som understøtter (om jeg ikke har hatt griseflaks) at matrisen gir sånn nogenlunde rett og rimelig resultat til tross for forenklingene. Merk at DOF har en del velutstyrte PSVer, og som jeg derfor rent verdimessig har klassifisert som konstruksjonsskip. Heri ligger en mulig større feilmargin på negativ side. Merk samtidig at de har en ca. 2 år nyere konstruksjonsskipsflåte enn SOFF, og som innebærer 10% av innkjøpsverdien mht. avskrivning med tilsvarende effekt for nedskrivningene. Forøvrig; DOF har en fin flåte og fin overvekt av konstruksjonsskip og som er forventet å være mest attraktive fremover.

SOFF representerer referansen og har således ett null-resultat i matrisen basert på 5% avskrivning pr. års elde og båt. Null restverdi etter 20 år, og avskrivningskoeffisient på 25% av avskrevet verdi pt. Ved siden av DOF lider SOFF mest mht. forenklingene hva gjelder nybåtprisene. SOFF har som DOF en fin og velutstyrt flåte med konstruksjonsskip, men med langt flere PSVer og AHTS. Ettersom SOFF faktisk avskriver på 20 år, har en stor ikke-beregnet restverdi, og ikke minst en veldig stor flåte har de også størst potensial for oppskrivninger i et bedre marked. Sistnevnte gir derimot samtidig klart størst kostnader med de andre utfordringer og bekymringer dette innebærer- driftsresultat og cashflow , og som ikke er del av denne vurderingen.

Mht. driftsresulat/cashflow blir det vel slik at størrelse, som vanlig, gir fordel ved synergi i gode tider men ulempene med kostnader i dårlige tider så gjenstår det bare å se hvilke tider vi skal inn i -og hvordan markedet utvikler seg videre. Men, det ser jo ut som om offshoresektoren snart er i “vinden” igjen selv om olje/gass sikkert kommer til å være hovedenergikilden en stund til.

Ha en fin kveld- og en god børsdag i morgen!!

5 Likes

Det der er så VELDIG irriterende. Vi snitter på 17% fall i omsetningsfall, betaler full husleie og har valgt ikke å permittere slik at ingen skal miste feriepenger. Vi får null støtte. Før kreativt regnskap, permitter så mange du ønsker/kan og så renner støtten inn. Jeg gir meg der…blir i så dårlig humør.

Jepp, du har nok dessverre mye rett i det.

Tok en titt på Vesselfinder, dukker alltid opp noe.
For et par dager siden så jeg et bilde av en gjeng Solstad fartøyer lenket sammen i opplag i fedafjorden, deriblant Normand Titus.

For meg ser det ut som Normand Titus en 2014 modell kan være på vei til å forlate Fedafjorden, tenker dette kan være et fartøy dem velger å reaktivere nå? (STATUS “UNDERWAY”)
Synes dette begynner å bli kjekt at dem kjører igang det ene fartøyet etter det andre og som idag sikrer faste lange kontrakter for enda 2 psv’s til, synes dem viser utrolig handlingskraft.
Gjenstår å overbevise flere enn noen få på Tek., men det vil komme bedring på resultatsiden framover nå og da kommer også kursen.

Speed:

Course:

Draught:

4.5 m (max 6.3)

Status:

Under way

Last report:

Jun 10, 2021 18:53 UTC

https://www.vesselfinder.com/?imo=9575632

Titus er 2014 modell, en av de aller nyeste i opplag, fin båt- skulle hatt litt større dekk men over 800 er ok

Største endringer dagens aksjonærliste:

41. BOFA SECURITIES EUROPE SA INN +38,39% 105 422 0,14%
12. MORTEN ØSTDAHL (f. 1977) +23 400 +3,39% 714 479 0,95%
1. AKER CAPITAL AS - KONTO #2 +17 433 +0,09% 18 724 160 24,95%
25. NORDNET LIVSFORSIKRING AS +12 568 +4,67% 281 692 0,38%
3. HEMEN HOLDING LIMITED +6 181 +0,09% 6 904 644 9,2%

På salgssiden ser vi at det er de utenfor topp 50 som herjer:

1. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -71 405 -81,83% 15 853 0,0211%
2. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -45 000 -58,1% 32 453 0,0433%
3. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -25 000 -41,62% 35 063 0,0468%
4. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -11 776 -62,12% 7 180 0,0096%
5. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -10 090 -40,36% 14 910 0,0199%
6. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -10 000 -100% 0 0%
7. Bli Insider Pluss for å se denne handelen -7 500 -100% 0 0%
8. DEUTSCHE BANK AKTIENGESELLSCHAFT -6 121 -6% 95 938 0,13%

hvorfor kjøper aker og hemen aksjer…og så små poster?unaturlig.
røkke og john fredriksen kjøper ikke så små poster…

Dette gjelder vel bare utstedelse av aksjer ifm. salg av skip, konvertering av lån til aksjer for å opprettholde deres eiendel i Soff :slightly_smiling_face:

https://newsweb.oslobors.no/message/535168

jeg forstår. takk for svar

Så akkurat Normand Drott utenfor vinduet her i fjorden. Så da er vel den på vei på jobb :slight_smile:

2 Likes

Jepp, jobben for Serica starter idag,

Normand Drott AHTS Serica UK 20.06 Bergen

--------> Montrose, United Kingdom (UK)

ETA: Jun 12, 16:30

Ser at SDSD selger båt for USD 7,5m. PSV fra 2014 med 800m2 dekk. Bra pris?

Hva er din dårligste investering hittil i 2021?

solstad…

og beste PGS

Tja, ser ut som de selger for 7.5mill usd og har bokført verdi 6,3 så de er vel fornøyde🤔 syns det virker litt lavt men kjøpersiden er jo nesten ikke-eksisterende…

Har begge og har bare vært sorg for meg. Hadde jeg bare tradet PGS litt mer så hadde den vært meget fin