Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Såvidt jeg kan registrere er nå alle Solstad sine fartøy i spotten i Nordsjøen på oppdrag.

|Normand Drott|AHTS|Serica UK|20.06|Bergen| Rate: 350,000
|—|—|—|—|—|
|Far Sapphire|AHTS|Total UK|14.06|Bergen| Rate: UKJENT
|Normand Prosper|AHTS|Aker BP / Serica UK|20.06|Bergen| Rate: 350,000
|Far Sigma|AHTS|Aker BP|12.06 PM|Bergen| Rate: UKJENT
|Normand Naley|PSV|Equinor|15.06|Bergen| Rate: UKJENT
|Normand Sitella|PSV|CNOOC|12.06|Aberdeen| Rate: 117,000
|—|—|—|—|—|
|Normand Supra|PSV|Inhouse|26.06|Aberdeen|
|Sea Flyer|PSV|Hurricane|01.07 / TAQA (21.07)|Aberdeen| Rate: UKJENT

I tillegg er Normand Arctic, Sea Goldcrest, Sea Frost, Normand Flipper og Sea Falcon på oppdrag i spotten i Nordsjøen, men disse har jeg lite kontroll på.
Sea Spear skal tydeligvis reaktiveres og være klar i Aberdeen fra 1.7

SUPRA ligger, men klargjøres for 2års oppdraget som ble meldt igår antar jeg.

Hadde vært fint å ta helg med melding angående NM.
Som sagt tidligere har NM hatt litt for mye fokus og styrer kursen i Soff.
Vi er vel ganske uenige der og mener tygden av NM har hatt altfor stort grunnlag for prisingen av Soff.
Skulle bare ønske noen kjenner noen om bord?

jeg kjøpe på under 5 og har selgt noe. sitter med god margin. Pengene som har blitt “skapt” har gått inn i solstad

Tja, beste jeg kommer på er fb gruppen, men tviler på at den menige crew på skipet vet og de som vet blir nok arbeidsledige om dem gir ut info, så antar det er vanskelig å få ut noe.

Ifølge Marinetraffic ligger NM ganske stabil på samme sted de siste 3-5 dager så den er nok stadig i jobb.

Bare å skrive en personlig melding :wink:

Stemmer det :grinning:

Det eneste som hvertfall er 100% sikkert er at vi i løpet av eller innen tirsdag i neste uke vet om det blir ytterligere forlengelse i Mexico for Pemex eller ei.

Vi trenger langtidskontrakt eller så vil kursen bare reagere negativt.
Hvertfall 5 måneder eller mer

Langtidskontrakt under 2år ser jeg som relativt usannsynlig, denne kontrakten MÅ tilfredsstille bankene.

Man får ikke bankene med seg på en godt betalt 5mnd kontrakt og så risikerer de å være på samme sted igjen ved årsskiftet.
Er nokså overbevist om at det må legges en langsiktig kontrakt på bordet som sikrer de finansielle forpliktelsene over tid.
Nå kan det hende at bankene firer på forpliktelsene slik at man ikke nødvendigvis trenger en like god avtale som den man hadde med Saipem, men de har garantert visse krav.

Ok, tok bare forrige melding på 5 måneder som eksempel. Den sendte kursen på Soff en del opp.
Får vi 2 år så blir jeg super happy. Skulle det drøftes mulig vind i Nordsjøen idag fra regjeringen sin side?
Jeg har hørt fra offshore arbeidere at det mest sannsylig blir offshore vind…

Offshore vind på NM?

Ja, kurs vil nok stige heftig uansett hva som meldes såfremt det er kontrakt og enighet, men man må påregne at 5mnd ikke er overhodet godt nok og det vil skape nytt vakum også for oss aksjonærer når det nærmer seg slutt på den 5mnd kontrakten.
Da de inngikk kontrakten i desember var forutsetningene noe anderledes, da gjorde dem nok hva dem kunne for å få fartøyet i jobb.
Nå har markedet bedret seg, utsiktene ser bedre, vi har fått bekreftet at fartøyet er etterspurt og de har kunne bruke tiden fra desember til januar på å anskaffe seg ny langsiktig avtale.
Når det gjelder NM så kan den absolutt nyttes innen havvind og det er nok ikke et dårlig tips.

Nei det vet jeg ingenting om, men du vet det vil presse ratene oppover

Om vi nå får en forlengelse i Mexico på en måned elelr to til vil ikke det være krise, men det betyr kurs der vi er fortsatt til dette er avklart langsiktig.
Jeg heller derimot mot en langtidskontrakt og hverken tror eller håper på forlengelse med Pemex, da må det i såfall være en kontrakt med dem på et par år.

Mitt håp er at Maximus forsvinner fra denne listen på mandag, senest tirsdag, da kan det bli kjekt.

Spot availability Subsea and Renewable Energy

Last updated: 07.06.2021
Send email to Subsea and Renewable

Vessel Type Client Availability Port
Normand Australis CSV Open Singapore
Normand Maximus CSV 15.06.2021 Mexico
Normand Frontier CSV Q3-2021 APAC

Pemex samarbeider de med Saipem?

Aner ikke, skulle ikke forundre meg om @Andyboi vet noe mer om det

Isåfall så skal vi ikke se bort ifra en langtidskontrakt her.
Jeg nevnte det tidligere at Saipem betaler for terminering av kontrakt, men forhandler nye rater på NM.
Hvis så kan det være slik at det skjer bare via annen aktør.
Saipem ser jo viktigheten av NM…

Jeg sliter litt med å se at NM vil gå under Saipem oblat igjen, men her kan nok intet utelukkes.

Eller Google vet mer om saken :slightly_smiling_face::

https://www.offshore-mag.com/field-development/article/14075108/saipem-7000-performs-record-platform-lift-at-kmz-complex-offshore-mexico

Saipem 7000 er i Norge nå ser jeg:

https://www.vesselfinder.com/?imo=8501567

1 Like

Ja, hehe, jaggu ikke godt å vite hva som skjer. :rofl:

Nei :sweat_smile:

Men Saipem 7000 er svære greier ass :open_mouth:

Ikke samme type fartøy, men kranene til NM er småtteri i forhold, fra wikipedia::

"

Heavy lift[edit]

The Saipem 7000 has two NOV Lifting and Handling AmClyde model Saipem 7000 fully revolving cranes. Each has a 140-metre-long boom fitted with 4 hooks. Each crane is capable of lifting up to 7,000 tonnes at 40 m lift radius using the main hook. The auxiliary hook capacities are 1st Auxiliary 2,500 tonnes at 75 m radius and 2nd Auxiliary 900 tonnes at 115 m. The whip hook has a capacity of 120 tonnes at 150 m. The 2nd Auxiliary hook can be deployed to a water depth of 450 m. The two cranes are capable of a tandem lift of 14,000 tonnes."

Gammalt fartøy da, ferdigbygd i 1987.

Det er en solid koloss det der ja.