Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Stiger bra i dag fra 8,45 til 9,15+ :slight_smile:

Ser bra ut.
Danskene er nok ferdigsolgt og da kan aksjen slippes.
En ny kontrakt nå eller 3 og det vil settes virkelig press.

Vanskelig å kommentere for meget uten å virke som man hausser, men blir gjerne litt slik når man sitter med aksjer i et selskap.
Men, det forundrer meg fortsatt at denne aksjen ikke får mer oppmerksomhet her inne på forumet. Mulig endel har brent seg og dermed er varsomme.
MCAP i skrivende stund er usle 681 mill.
Selskapet har dratt inn mange både kortvarige men også langsiktige kontrakter i q4, derav også en 5mnd kontrakt på Maximus som nå er på vei til oppdraget.
Solstad varslet på q3 at man har en backlog for 2021 på 3,55mrd, denne har nå allerede steget betydelig på bakgrunn av de senest meldte kontrakter.
Kurs på 20 vil prise selskapet til 1,48mrd, kurs 30 til 2,2mrd, er det voldsomt? Nei, det vil hvertfall ikke jeg mene.
Mer stabilitet av oljepris og åpning av samfunn vil føre til økt behov for Soff sine tjenester og derav høyere marginer.
Jeg er hvertfall ikke i tvil om at dette blir en av vinnerne på OSE framover.

1 Like

Ta med gjeld også, da blir det litt annet ved kursen du sier…

Ja, du hausser denne. Ikke bare litt, er greit å ha troa, men blir til tider på grensen til spam.

Gjelda har vi vært gjennom flere ganger den siste tiden, betalingsutsettelse til 2024 og renter påløper fra en gang i 2023.
Men, gjeldsgraden er fortsatt høy, ingen tvil om det, men de besitter noe eiendeler også…

Det er iorden.
Jeg kan godt begrense mine innlegg om Soff.
Fint om du kan komme med noen mer reflekterte og balanserte innlegg.

En liten motvekt til det @rayman sier. Jeg tenker du bidrar med nyttig innhold @Rodjer og videre at folk helst kan styre og stelle mer med sine egne innlegg og mindre med andres. Move on hvis man ikke er interessert og bidra heller med noe interessant og konkret / konstruktivt hvis man mener andre ikke gjør det. Kom med faktaopplysninger som er verdt noe og som kan gi en nyansering av en mengde positivt ladde innlegg. En diskusjon som dreier seg mer om temaene/faktaene og mindre om metodene som benyttes er å foretrekke. Hvorvidt noen hausser eller baisser er helt revnende likegyldig og fullstendig uinteressant. Kjenner litt til @Rodjer fra tiden i PHO og opplever han som svært etterrettelig og nøysom i omgang med informasjon.

7 Likes

Ikke bry deg om Rayman. Ekstremt kritisk til alt og alle. Han har hele tiden hatt kritiske innlegg til Kahoot også. Shattering 84 har hatt masse gode innlegg. Som Rayman hele tiden har kverulert på. Ser jo jo hvem som har hatt rett🙂

1 Like

@Hpbjorn og @Culibre

Takk for tilbakemelding.
Kjenner selv ikke til nevnte skribent her og skal ikke uttale meg om det i det hele tatt, setter dog pris på seriøse og kritiske røster.
Av og til trenger man å korrigere seg selv.
Men, det er riktig at jeg pleier å sette meg rimelig godt inn i de case jeg investerer i og bruker mye tid på dem.
NB! Ser ut som Soff setter fart.

4 Likes

Kritiske personer er veldig viktige på forumet. En veldig vanskelig posisjon å ta, da det lett oppfattes negativt, men det er viktig at noen tørr å ta rollen! Bare ignorer dem dersom det blir for mye i aksjene man liker/følger.

Personer som er bull, når alle andre er bull bidrar med lite i diskusjonen. Mens Rayman ofte får meg til å tenke litt ekstra, da jeg har et helt annet mindsett. setter alltid pris på konstruktiv kritikk til aksjene ++ :slightly_smiling_face:

3 Likes

Alltid greit med en “djevelens advokat” i rekkene for å justere siktet iblant (og hjelpe til med rekalibrering i ny og ne) men da må også djevelens advokat bidra med noe som er verdt å se på. Blir litt enkelt (billedlig sett) å sitte borti en krok å peke hit og dit og ikke gidde komme til bords med annet enn problemer og formaninger. Ingen som tar sånn seriøst i lengden - og er vel det som er / blir problemet til slutt. Kritiske røster skal ha og bør få plass men da er det helt nødvendig at de også legger inn litt arbeid for å få frem de gode diskusjonene.

4 Likes

Jeg har ikke hatt mange innleggene i Kahoot tråden, men ja jeg er kritisk til verdsettelsen av selskapet. Det har jeg vært siden de stod i 20kr, samme er jeg i tesla og flere selskaper.

Men er greit det, dere skal få ha deres positive ekkokammer i fred :slight_smile:

Hel enig at det er viktig med noen kritiske røster🙂 Men da er det greit å komme med noe konstruktivt.

1 Like

Er helt enig med deg i at verdi settingen på flere selskaper kan være ut av alle proposjoner, men vanskelig å argumentere for at SOFF er blant dem tenker jeg.
Har selv kritisert Nel lenge, men da med argumentasjon.

Etter restruktureringen ble egenkapitalen satt til ca 200 mill NOK. I tillegg ble selskapet gitt et lån på ca 1,5 milliarder, slik at de skal ha tilstrekkelig med arbeidskapital gjennom 2020/2021.
At et selskap med ca 100 båter i arbeid må publisere nye kontrakter omtrent ukentlig er hverken bull eller bear så lenge man ikke vet ratene.
Om Soff er underpriset er umulig å si for oss uten innsyn i kontraktene. Ja, de har fått utsatt både avdrag og gjeld 2-3år fram i tid, men samtidig blir båtene eldre og avskrivninger må gjøres.
Legger også merke til at det bygges endel nye båter som skal serve vindkraftutbygging, dette kan gjøre at rederi med gamle båter råtner på rot.
SOFF er et spill på at aktiviteten i oljen tar seg opp i 2021/2022, gjør den det er SOFF billig, hvis ikke blir det en ny runde med restrukturering.

Men det er selvsagt mulig å både tjene og tape penger før den tid, lykke til

1 Like

Gode poeng.

Ingen som sitter på inside info.

Denne casen i seg sjølv er potent. Det er vel dei fleste enig om så lenge olje arbeid tar seg opp igjen.?!

La oss diskutere oljo.

Arbeid som sko ha vært gjort i år har blitt skyve fram i tid. Dette må på eit tidspunkt fullførast.

Kva er det som hindrer at olje arbeid tar seg opp?

Covid pga konsumet som regulere pris samt alle olje landa som regulerer kva dei legger ut i markedet.
Andre ting?

Fokus er retta meir mot grønn politikk, men olja er der fortsatt.
Eller meiner du det skal stoppes heilt opp, eller dei skal betale så dårlig at det ikkje lønner seg for Solstad og dei andre til å ta oppdrag, at dei er så hardt pressa at dei tar rått og råte.
Det tar ihvertfall tid å legge om til den grønne bølgen.
Så olja blir å drifte ihvertfall 3år fram i tid.

I tillegg for å spekulere :crazy_face:
Har jo soff mulighet å få seg ein fot inn i :wind_face::cyclone:

Ocean installer som leiger/bruker båtene til soff har skifta namn til havfram. :upside_down_face:
For å disponere seg mot :wind_face:
Om dei kommer til å bruke SOFF sine båter er jo ikkje sikkert. Men dei har no jobba ilag ein del år.
Samt den jobben for equinor der dei kjemper med 4 andre selskap om stor kontrakt.

Så det er mange senario som kan gå i boks.

Men om vaksina viser seg å feila, vel få blir det kald dusj på heile markedet rekner eg med.

Ihvertfall

Lykke til uansett kva valget blir. :v:t3:

1 Like

Som vanlig stille her, men fint å registrere at Soff ikke forholder seg i ro. :grinning:

Synes timeschartet til SOFF er best å bruke med den noget brokete historien. Synes dette begynner å se meget lovende ut. Avgjørende at vi nå bryter opp og over 10-11 kr på høyt volum for å befeste dette som et nytt gulv og støtte. Reagerer fint opp fra MA50 og MA100 (dog i timeschart så vektes noe mindre av den grunn). Volumet nå i juleferien er heller ikke spesielt imponerende. Så enn så lenge er det mest en artig men allikevel forventet / etterlengtet bevegelse opp fra testen nede ved ca. 8kr.

Volumbalansen er god (høyt på oppgang og lavt på nedgang) og trenden er opp. Her er det nok bare å sitte i ro, tålmodig og vente på at dette skal kaste av seg. Skal ta ned noe (over-)eksponering mellom 12,50 og 15kr men ellers har jeg ingen konkrete planer eller targets i denne.

5 Likes

Ift. aksjonærlistene blir det nå spennende å følge utviklingen etter at Danske Bank er ute, hvertfall ute av syne på Topp 20.
Siste liste publisert 30.12 nå viser at Topp 20 øker.

Følgende endringer såvidt jeg kan se:
Clearstream Banking + 6k
Nordnet Livsforsikring +66k.

Inntil vi får daglige lister tilgjengelig her på Tek. så er det manuell screenshot, sammenligning og utregning som fører til mine endringer, gjør derfor oppmerksom på at feil kan forekomme.

2 Likes

Ikke så mye nytt å melde om SOFF etter idag egentlig. Annet enn at det var litt skuffende utvikling og avslutning. Vi ligger helt “greit” an teknisk men 9kr bør absolutt holde de neste dagene - ellers lukter det litt 7,50 evt. 8kr (eller verre) av dette.

1 Like