Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Oppsettet mitt viser at selskapet har signert kontrakter for totalt 22 fartøy hittil i år, alle disse med varighet på mer enn 3mnd.

1 Like

De store har nok i stor grad en slik tilnærming.
Min filosofi er litt anderledes.
Har man tro på at NM ordner seg og man antar at aksjen da vil styrke seg, er det ikke smart å være inne når det skjer?
På dagens kurs må man anta at nedsiden er svært begrenset, min tanke er at da vil man kunne få x antall prosent “gratis” når meldingen kommer, det har da også en viss verdi.
Men, jeg er inne og handler hva jeg kan på disse kursene så får vi se hvor vi ender med kontrakt i første omgang.

Dersom du har tapt 9milliarder i egenkapital på noen år, så må man neste regne med at folk er litt skeptiske- og at det således tar noe tid før investorene er tilbake.

Vi er dessuten i en situasjon hvor grønne aksjer er populært, og således representerer en sterk konkurrent til denne aksjen.

Der grønne aksjer i stor grad er en mulighet basert på rent sjansespill, er derimot offshoreinvesteringer en usikker ferd i kjent farvann. Kompetansen finnes (Les: Trenger ikke utvikles i særlig grad- kun tilpasses) men hvor det er forventet en solid revitalisering. De grønne aksjene som lykkes kan komme til å gi fantomavkastning og så er det sikkert mange som ender opp med store tap. Offshoresektoren vet fra før- og forhåpentligvis enda bedre nå hvordan de best skal konkurrere- og tjene penger i et fungerende marked.

Spørsmålet er således bare om revitalisering av offshoremarkdet faktisk blir å finne sted- som forventet? ( Jf. diverse rapporter knyttet til olje, vind, sol, oppdrett, mining mv.)

Det blir kanskje ikke samme gullgruven som enkelte av de grønne aksjene, men vi trenger ikke gå så veldig langt tilbake i historien for å se entydige regnskapstall som tilsier at det ikke er så dårlig potensial for SOFFs aksjonærer heller- og så er jo inngangsbilletten nærmest lik null.

Et flott innlegg og jeg er enig i alt hva du skriver.

Men, mitt poeng er mer basert på hva skyldes nedgangen på 3 kroner siste 6mnd?
Utfra utviklingen ser jeg ikke et eneste moment som kan forsvare den nedgangen basert på hva selskapet har levert og hvordan situasjonen er nå versus før 2021.(ift til det grønne, olje etterspørsel, kontrakter etc.)

For de av oss som virkelig tror på denne aksjen- og ikke har fullstappede bankkonti, så er det vel strengt tatt bare en gave at andre ikke presser prisen opp.

Dersom vi har rett i våre betraktninger om morgendagens marked- og SOFFs muligheter i dette vil aksjekursen komme av seg selv- helt uten hjelp fra tradere og roboter, og hvor vi da i større grad kan høste av vår fornuftige og fundamentalt forankrede investering.

For meg er det logisk å gjøre følgende slutninger;

  1. Storaksjonærene ønsker ikke å ta grep ift. å styrke kursen pt. jf. ovennevnte
  2. Det er pt. ingen interesserte storkjøpere - dårlig marked og oljerelatert
  3. Kjøperne er avventende ift sin tiltro til et grønnere og revitalisert marked
  4. Tradere har andre, morsommere og på tidspunktet langt mer verdiskapende lekegrinder.

Jeg tror ikke man skal undervurdere frykten i markedet for at NM må kjøpes av SOFF og behovet for kapital det medfører. Ligger nok mye psykologi bak dette, og derfor vil kursen antakelig bevege en del på seg når denne ukjente psykologiske barrieren er ute av likningen.

1 Like

Enig med dere begge to.
Likevel finner jeg det lite rasjonelt at kursen skal være 3 kroner lavere idag enn 4/1, uansett, det skjønner jeg veldig lite av. :grinning:

For de som har fulgt selskapet tett er hvertfall situasjonen en helt annen idag enn for bare 6mnd siden og da mener jeg til det betydelig lysere og bedre.

God helg!

Kunne ikke vært mer enig. Det eneste rasjonelle å gjøre er å fylle på mer om man kan. Jeg har et par kjøpsordre liggende og vente lavere, så for min del må den gjerne gå enda litt lavere før det meldes noe kursdrivende

Snart helg og heldigvis og seg hør og bør kommer det da nye oppdrag i spotten:

NEW Acona AS Prelay TO Barents (1 x AHTS + WROV ), D/D 14 13/06/21 - 16/06/21
NEW CNOOC Supply duties, D/D 21 15/06/21 - 16/06/21
10/06/21 Halliburton Supply duties, C/R + opt 10/06/21 - 11/06/21
04/06/21 OMC R/M Seafox 2, D/D as required 12/06/21

Kontraktene over for de 22 fartøyene hittil i år så er man på drøyt 3mrd inkludert opsjoner.
Brukt da 140k/psv - 300k/ahts og 500k/CSV

1 Like

dvs at du ser for deg: 3000-(1337-370)= 3000-967=2033 milliarder i omsetning i q2? dvs økning fra 967 til 2033?

Det er nok dessverre slik at store deler av dette kontraktshonoraret først blir regnskapsført som inntekt på en senere tidspunkt

forklar. slik jeg har forstått det så var inntektene i q1 967mill
på toppen av dette så kom kontrakt honoraret på 370 mill

men hvis inntektene har økt til 2033 mil for q2 så vil det være svære greier. hvis det er sant så pantsetter jeg bilen, huset og hytta og går full inn i solstad…pga det vil vi være overtil et pluss resultat…

Kontraktssigneringene hittil i år betyr lite eller ingenting for q2, men det er jo kjekt å registrere at dem har hentet kontrakter for mer enn hva som forsvinner av backlog de to første kvartalene.

Rodjer mente nok 3MMNOK i fremtidige oppdraghonorarer- ikke inntekter pt

og antakelig med noe bedre rater

ok… da er jeg med. da blir det ingen pantsetting :cowboy_hat_face:

men det hadde hvert gøy å hatt et estimat for q2…er det noen som har tenkt på det?.. håper på 1400-1600mill

Ja, ikke minst, sepsielt på de siste kontraktene kan man anta det, enig.