Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Men, LPS sa at q1 er det svakeste kvartalet og sa vel ganske tydelig at q2 blir bedre og da spesielt fordi flere csv genererer inntekter i q2 enn i q1.

Tror faktisk det gjelder 4-5 csv som da kanskje kan gi oss alene en ekstrainntekt på bortimot 200mill i q2.
Gjelder vel Fortress, Mermaid, Energy, Samson og Cutter hvertfall?

Q2 blir nok bedre men 14-1600 er mye… Jg var jo altfor optimistisk i q1 så tør ikke tippe heller🙈 men noe mer csv aktivitet vil jo bidra.

Tør ikke heller tippe, men mellom 12-1400 bør være innenfor basert på q1 og det som er sagt.

Q2 2020 endte på 1331 mill
Q2 2019 endte på 1372 mill

Så under 1200 ville ikke være helt greit kanskje.

q1 970 + 200mill fra ekstra csv aktivitet+ flere psv i aktivitet+ bedring i spot? = tja, 1200 virker å være innen rekkevidde.
Vet ikke hvordan valuta slår ut og avskriving/oppskriving ift resultat.

Jeg satser på bakgrunn av mine observasjoner og kalkyler på 1200+ i inntekter for q2.

Mandag mine venner, tenker jeg vi har svaret på NM ift om det blir forlengelse eller ei i Mexico, aldri tidligere har dem ventet i såfall til dagen før på Solstad siden med å forlenge…, samtidig er det mandager dem vanligvis justerer på fornybart/csv

Normand Maximus CSV 15.06.2021 Mexico

Renewable fleet:
Alle skip på samme kontrakter som i 1Q bortsett fra Normand Jarl som nå også er på kontrakt. NJ er en ganske stor, og bidrar nok således til en god del ekstra cash jf. 1Q. Et skip er i opplag, ingen i spot.

Subsea fleet:
Også her, gjelder at de fleste skip er på samme kontrakter som i 1Q. Far Samson, Normand Baltic og Normand Mermaid har derimot gått fra spot til kontraktsoppdrag, og bidrar således antakelig til høyere inntekter. Et skip er i opplag, og 2 i spot.

AHT fleet:
Her gjelder at halve den benyttede flåten er på samme kontrakter som i 1Q. 17 er i opplag, og 10 er fortsatt i spot men med bedre dekning og rater enn i 1Q. Det kan derfor forventes høyere inntekter også herfra.

PSV fleet:
Her gjelder at CA. halve flåten er på samme kontrakter som i 1Q. Normand Springer, og Sea Forth er gått fra spot til kontraktsarbeid, mens Normand Supra er gått fr kontrakt til spot.17 er i opplag, og 8 er i spot men med bedre dekning og rater enn i 1Q. Det kan således forventes høyere inntekter også herfra.

Jeg har ikke enda nok spot- og spotrate-data til å mene noe klart om hva dette faktisk kommer til å bety i kroner og øre, men det er i alle fall ingen tvil om at skipene bidrar til høyere inntekter i2Q enn1Q. Hvor mye er det kanskje noen andre som vet noe om?

Edit: Ser at dere har tippet mens jeg skrev mitt altfor lange innlegg- og da tipper jeg 1260 MNOK (Rettet fra 1310 pga regnefeil)

1 Like

Fin oversikt, men kan ikke se at du har med Normand Fortress som ble reaktivert og som gikk på kontrakt i q2?

Ja det skal være 2 flere på kontrakt inkl Fortress?

Tror @srh treffer godt, virker som han besitter god kontroll, men Fortress gikk på kontrakt i q2, det er jeg helt sikker på.

Dette er som musikk i mine ører og sammenfaller med Lars Peder sine velvalgte Subsea ord på q1, lett å like dette altså.

Kontrakten med Mhi hadde oppstart mars/april

Solstad Offshore ASA (“Solstad”) is pleased to announce that the company has
signed a contract with MHI Vestas for hire of the CSV Normand Fortress to
support their W2W operations at the Triton Knoll windfarm in UK. The firm period
of the contract is 140 days plus options thereafter, commencing March 2021.

1 Like

Ja, nettopp, takk.

Fra artikkelen.

ETTERSPØRSELEN STIGER: Subsea 7-skipet Normand Oceanic ved kysten av Storbritannia. Aksjen er blant Danske Banks favoritter.
Børsintervju
Thomas Hilmersen
14:28 - 11. juni
– For 2022 estimerer vi en oljepris på over 70 dollar fatet, men vi har likevel et balansert syn på oljeservicesektoren, forteller Lande.

– Globale olje- og gass-selskaper vil trolig prioritere å maksimere kontantstrømmene fra og rundt eksisterende produksjon fremfor tradisjonell letevirksomhet.

Resultatet, ifølge analytikeren, er at en større del av investeringsbudsjettene allokeres til utvikling og produksjon.

– Subseaselskapenes ordreinntak burde følgelig stige ut året og neste år, selv om det totale investeringsnivået innenfor olje og gass ventes å være uendret eller falle noe, utdyper han.

FOKUSERER PÅ ENERGIAKSJER: Danske Bank-analytiker Jørgen Andreas Lande.
For 2022 estimerer vi en oljepris på over 70 dollar fatet…
Jørgen Andreas Lande, Danske Bank
Landes favorittaksje

Analysen innebærer at markedet undervurderer Subsea 7s evne til å øke årets EBITDA, ifølge Lande. Han kaller aksjen «et klart kjøp».

• Økt trygghet for 2022-estimatene og et utbyttepotensial på over 10 prosent i 2021-2022 bidrar til at vi synes aksjen er lavt priset, sier han.

– Selskapet er også godt posisjonert for å vinne store offshore vindprosjekter i USA mot slutten av året, og det kan støtte opp under en reprising av dets grønne profil.

En annen favoritt, Aker Solutions, har høyere inntjeningsmultipler og mindre oppside enn Subsea 7, forteller Lande.

Han liker imidlertid muligheten for en direkteavkastning på opp mot 6 prosent i år.

1 Like

Og her er det som analytikeren skriver mange som undervurderer betydningen av høy csv etterspørsel.
De fartøyene der kan virkelig dra feite rater i oppgangstider og kan snu et 300 mill Solstad underskudd til noe helt annet i løpet av et par tre kvartaler om de får skikkelig napp.

Og med en åpen kontraktsstruktur innen sin csv flåte står jeg med hva jeg har skrevet her tidligere at LPS kan ha gjort et genistrek av de sjeldne…

Jeg har sett videoer fra historien om Lars Peder sin far, Johannes Solstad hvordan han kastet seg rundt og endret strategi fortere enn andre for å være i forkant av et marked i endring, med stor suksess.
Det er de omstillingsdyktige som står igjen som vinnere til slutt.
Lars Peder er samme type og Røkke har trua på mannen!

5 Likes

Merkelige ordredybder. Jeg snek meg til å kjøpe 1100 aksjer på 2.23, 2 øre under det som står til “salg”, og de gikk med en gang. Roboter som er ute og leker med prisen?

Dessverre mye algoritme handel for tiden, antar det kan ha med Swedbank som selger å gjøre, kun spekulasjon, men det er hvertfall ikke menneske hender som kan reagere så kjapt som det vi er vitne til.

1 Like

Tror den subsea artikkelen kan bidra positivt framover nå, for der ligger jaggu store inntjenings muligheter spesielt for Solstad.

1 Like

Synd for robotene, for nå kan jeg teknisk sett selge med profitt med en gang :smiley:

1 Like

Ja, jeg har en teori om at det er lite oppgang, fordi det er så mye annet å kjøpe, og folk ikke har penger. Så nå på mandag, når folk har fått lagt inn feriepengene til aksjer, og om vi får melding om NM, så kommer det til å gå.

Vi får håpe artikkelen skaper litt mer oppmerksomhet innenfor offshore-sektoren slik at flere får øynene opp for SOFF.

1 Like

Vi får håpe det, ikke i tvil om at super nyheter rundt NM vil skape god stemning som kan vedvare over tid.
Ser veldig fram til en avklart situasjon enten det blir sånn eller sånn, men å få lagt ballen død hadde gjort seg.

1 Like

Bare en forenkling ettersom denne gikk på kontrakt i mars- altså 1Q, men som du helt riktig påpeker gir mye større effekt i 2Q.

Oppsettet mitt har forøvrig noen forenklinger ift. kontrakter med oppstart på starten av - midten av eller slutten av hvert kvartal. Det er ikke min hensikt å holde oversikt over kvartalstallene i detalj- men en mer overordnet oversikt.

1 Like