Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Stemmer det, samtidig synes jeg han har noen gode poeng, må innrømme det.
Men, det blir litt som her inne også, har man trua så har man trua :joy:

Er nok mange som tenker det samme om NM også antar jeg.

Ja, dette var bra saker.

Fin den. Skulle gjerne hatt en lik for SOFF med en grafisk fremstilling pr. måned av bookingene fremover også

Ahts-utnyttelsen i spoten er plutselig på 85% og høyere enn psv-utnyttelsen på 82%:+1:

Det godt betalte oppdraget for Drott og Prosper er forlenget med hvertfall 1 døgn ekstra til 21.6.
Så får vi se om Sapphire og Sigma tildeles nye oppdrag til greie rater relativt kjapt.

Last updated: 12.06.2021 13:00

Vessel Type Client Availability Port
Normand Drott AHTS Serica UK 21.06 Bergen
Far Sapphire AHTS Enroute 13.06 PM Bergen
Normand Prosper AHTS Serica UK 21.06 Bergen
Far Sigma AHTS Aker BP 14.06 PM Bergen
Normand Naley PSV Equinor 15.06 Bergen
2 Likes

God morgen Rodjer…snart 15/6…og snart er Q2 over. Q2 trenger mye mer aktivitet enn Q1. har du et bilde på dette?
eller tror jeg at vi snart får en update på forlengelse på NM i mexico.
Håper selvfølgelig på en god langtids kontrakt… men kan ikke se for meg at det skjer nå…

Tror @srh er den her inne med best bilde av q2 aktivitet for Solstad flåten versus q1, men mitt tips er at den er 2-400 mill bedre i inntekter.
Historisk er alltid q1 det svakeste av kvartalene og LPS sa ganske tydelig at q2 blir bedre.

En langtidskontrakt for Maximus blir det uten tvil, men spørsmålet er fra når.

Jeg som følger solstad sin egen spot side særdeles tett mener å huske følgende. NM har fått forlengelse i Mexico 5 eller 6 ganger, første gang fra 9.4.
Solstad ansatte har alltid med et unntak registrert forlengelsen i god tid før gammel dato utløper.

Jeg ser for meg følgende:

• Det kommer en ytterligere forlengelse imorgen formiddag eller senest tirsdag formiddag.
  • Det kommer ingen forlengelse med Pemex fordi det er andre nyheter på gang.
    -Man har flere alternativer enn Pemex ref. LPS og det er ingen automatikk i at en langtidskontrakt må være klar og meldes fordi om fartøyet “går av” nåværende kontrakt. Solstad har ved å ha fartøyet registrert på sin egen spot side sikret seg på den måten at markedet da er “løpende orientert/informert” og den kan således ligge uten noe videre info inntil en langtidskontrakt er signert og man melder markedet.

Helt umulig å vite hva bankene tenker og hva agenda dem egentlig har ved å ta pant i fartøyet, jeg vet hvertfall ikke.
Trodde det var i alles interesse også bankene å få til en varig og god avtale, jeg er 100% sikker på at det finnes kunder der ute som trenger NM til rater som er gode nok, får bare håpe dem trenger NM mer enn 6mnd om gangen.

Men, jeg holder en knapp på at fartøyet blir værende i nåværende region de neste årene.

jeg tror også at NM blir værende der nede. kanskje kan den ende opp i brasil også.
hvis vi ikke hører noe på tirsdag betyr det at de er iferd med å etablere in langtids kontrakt. pga mangel på slike båter på kort og lang sikt så tror jeg at de kan få en langtids kontrakt, men det kan ta uker før vi hører om den endelige slutningen.
… men det blir en spennende uke. men om vi får en langtids kontrakt på nm… hva og hvor mye tror du det betyr på kursen? jeg er veldig usikker når jeg har sett responsen på andre nyheter. hvis NM langtids kontrakt betyr at vi kan ha forhåpninger om at skuta er flytende…så kan det bli veldig interessant. men hvis folk har tro på en langtids kontrakt…hvorfor har da kursen ikke steget oppover disse dagene i forkant?

1 Like

100% enig i alt du skriver, sammenfaller fullt ut med egne tanker.

-Jeg undervurderte kraften av ikke å ha en langtidskontrakt på NM kombinert med meget skremmende for noen, artikler i mars om at bankene tok pant i fartøyet.

• Tydelig at en langtidskontrakt må på plass før vi kan få en varig oppgang og få betalt også for andre kontrakter som meldes kontinuerlig, flere av dem er jo kapitalmessig på høyde med en 1-2 års kontrakt for NM så det hele er misvisende og vi står ovenfor en reprising av dimensjoner. Også sett i forhold til prising av eksempelvis Siem.
  • Fra 6 kroner bør kursen gå 40-70% på en 2-3 års kontrakt for NM for deretter å fortsette klatringen.
  • Har lurt på det samme og kommentert det flere ganger her; Når man med stor grad av sikkerhet vet at det kommer en langtidskontrakt, hvorfor satser ikke flere på å komme seg inn “tidlig” og “billig”? vet ikke er mitt svar, den beste spekulasjonen derimot i så måte er at dette har vært en dyster bransje over flere år og investorer trenger bekreftelser svart på hvitt for å “tørre” å satse sin kapital på offshore rederier igjen.

I forhold til det siste punktet er jeg villig å satse mye av min kapital på at Solstad og Røkke sammen vil gjøre Solstad konsernet til en meget lukrativ butikk igjen. Er så sikker som jeg kan ift min investering i Soff, har gjort hjemmeleksen min ved å bruke sykt mange timer på lesing, research etc. og tror på en oppgangstid igjen.
Leste et sted for noen dager siden, at alt Røkke tar i blir til gull, det er vel kanskje ikke 100% sant, men det er sjelden hans vurderinger feiler i det lengre løp.
Eriksen har innrømmet at de tok en kalkulert risiko med Solstad og at de gikk inn for tidlig, men de er der fortsatt og kjøpte OCY sine drøyt 2mill aksjer for 5-6mnd siden, klart, Aker skal komme ut av dette også med æren i behold og jeg tror sjansene for det er meget bra om man ser litt fram i tid og fordelen er at Aker ikke er i kapital mangel…

1 Like

Korttidskontrakter vil folk tolke som fortsatt usikkerhet rund NM…

sant enig med deg…men det er en basic regel…og det gjelder hva enn man investerer i…og det er hvor “likvid” aksjen er. Dvs evnen til å kunne selge seg ut på kort tid. Før man kjøper så må man for hver ting tenke på hvor lett det er å selge. Dette gjør at mange ikke går inn i solstad. Det er ikke en plass man sitter en kort tid . Når man går inn i solstad så man kunne sitte lenge på aksjen. De fleste som kjøper akjer er veldig kortsidige. Det som er viktigt å få frem når det gjelder offshore rederiene er at det eksisterer et marked…og det vil eksistere også i fremtiden…personlig så tror jeg det vil vokse mye mye mer pga de ambitioner som man har for “Hav rommet” i følge “Erna” og CO… vi snakker om vekst innen vind…havbruk…mineraler og kanskje vi får en isfri passasje i nord til asia som endrer totalt på handelsrutene og de behov det vil ha for store taubåter som er i beredskap…men på veien til vekst så håper jeg at aksjene våre ikke blir nedskrevet til 0 igjen…håper vi får være med på reisen. Jeg lurer jo på hvorfor ikke LPS med flere ikke løser ut
opsjonene sine…dvs tenner et lys for vi som har tro på solstad…det hadde vist vei…men som nevnt før…“Knut” er med oss…han har greie på dette markedet. Hvis han hadde hvert i den miste tvil så hadde han været ute av solstad for lenge siden.

Ja, godt poeng dette med likvid aksje eller ikke og det er jeg også enig i.
Da jeg kjørte på med Photocure på mitt mest ivrige så var omsetningen på noen hundre tusen kroner til dagen og av og til noen millioner på det meste ved meldinger etc.
Husker jeg sendte melding til Jan P. Sissener og spurte om det ikke snart var på tide at han styrte Canopus inn i Pho, fikk da til svar at aksjen var for lite likvid.

Om man sjekker aksjonærlistene en tid tilbake vil man se at Canopus på et tidspunkt var inne i PHO med noen hundre tusen aksjer, men da var aksjen blitt betydelig mer likvid.
Ser for meg at det kan skje også i Solstad Offshore, men det kommer først med betydelig mer medieomtale, bedring i resultatene og at meglerhus tar opp dekning. Dette vil føre til økt interesse og omsetningen vil gradvis bli høyere.

Når vi får avklart NM saken vil det meste av usikkerheten for investorer flest svinne hen og man kan da konsentrere seg mer om de generelle markedsutsiktene og kunne gjøre rimelig gode investeringsbeslutninger basert på de kommende kvartalsresultatene.

NM overskygger dessverre alt det flotte som selskapet ellers melder markedet.

Ikke like flott og fancy som dofén, men føler i alle fall selv at den gir et nogenlunde godt bilde av status. Merk at jeg gjør forenklinger der kontakter ikke følger Q-terminen og/eller oppstart blir forsinket. Det forefinnes også litt overlappende kontraktsinformasjon om gir grunnlag for feilmarginer. Det er dessuten litt utfordrende å holde god oversikt over hvilke opsjoner som faktisk blir arbeid- og hvor lenge. Neste milepæl er å føre oversikt over spotkontrakter pr. skip i spot slik slik at man får bedre grunnlag for å estimere inntekter/Q-resultater.

13 Likes

ser flott ut…så hva blir estimert q2?

Jeg har ikke nok grunnlag til å komme med tall. Dette ettersom jeg ikke har data- og differanser fra spot 1Q og 2Q og differansen her. Det er derimot ingen tvil om at “freight income” vil være betydelig høyere i 2Q enn 1Q, men husk at dette tallet var labert i 1Q.

Jeg skal se om jeg ikke får tid tid å regne litt mer på dette gjennom fotballen i dag.

1 Like

Synes dette er et særdeles flott dokument, sykt mye arbeid som ligger bak, all honnør!

Meget pent jobba​:clap::clap::clap:
Skal kikke på den imorgen og se om det er noe jg kan bidra med

Takk for det, men her er en del å gå på ift. detaljgrad og faktisk økonomi.
Ser nærmere på dette nå, og høster gjerne av din kunnskap i den anledning:

Hva tror du er dagraten for;
Fortress
Samson
Baltic
Mermaid

Tror faktisk @Metallian er strået hvassere enn meg på det.
Han har jeg lært mye av😀

Men, jeg skal studere litt nærmere på det senere idag.
Men tipper på at de fire genererer et sted mellom 2 og 2,8 mill tilsammen pr dag