Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Noen som vet hva Normand Pioneer holder på med- og om det gir penger?

Tipper den var ferdig med dette oppdraget, seilte fra Las Palmas 8.juni og er på vei til Husøy.

As previous announced AHTS, Normand Pioneer has replaced Far Sagaris at its previous charter contract with QGEP, that is firm up to Q1 2021.

Var vel opsjoner på opptil 2år på den jobben, som ikke har blitt utøvd da muligens🤔

Må være slik.

Hva tror du er dagraten for;
Fortress
Samson
Baltic
Mermaid

Tør ikke tippe, kan være fra 250k/dag til 1mill/dag…

Tipper snittet er i området 400-500k/dag🤔 hvis dere går på westshore og veler brasil-term oppgis det endel rater der, og da ser dere hvor mye de varierer😂

Takk for oversikten! Om flere har lyst til å bidra kunne vi kanskje hatt et delt dokument på googledocs? Vi vet kanskje for lite om hvilke rater de går på til å få en komplett oversikt, men noe er meldt, og noe kunne vi kanskje hatt kvalifisert gjetning på?

Edit: så at de hadde gjort noe tilsvarende andre steder og det fungerer bra, men vi har kanskje ikke god nok oversikt til at det har noe for seg?

2 Likes

PSV forventes å holde seg relativt bra med gode rater.
Ahts bedre jevnt over enn de seneste årene, men man trenger flere riggflytt.
Alt i alt en bra artikkel og dette kan nok svinge fra den ene enden til den andre ift rater framover.
Det er på csv flåten vi skal gjøre det store med akkurat nå, så slår psv og spesielt ahts inn igjen på litt sikt.

Står dt noe konkret om ratene?

Basert på dagens gjennomgang er jeg fortsatt skeptisk ift. at vi skal kunne få seg særlig lystige og aksjekursdrivende tall i 2Q-regnskapene.

Freight revenue var i 1Q: 968MNOK. Nye kontrakter og spot skal således bidra med 332MNOK for at vi skal komme opp i 1300 MNOK, og som er noe mindre enn de to foregående årene.

Renewable:
Fortress tjener penger for oss i ca. 90 dager og som selvfølgelig vil gi en del ekstra inntekter. Snitt-rate for kontraktene basert på regnskapsførte inntekter i 1Q er 266 000. Jeg legger 350 000 til grunn for ny kontrakt hvilket gir ca. 31,5 MNOK ekstra inntekter fra renewables i 2Q.

Subsea:
Tre kontrakter inn- men to ut så vidt jeg har registrert. Snitt-rate for kontraktene basert på regnskapsførte inntekter i 1Q er 203 000. Jeg legger 300 000 til grunn for ny kontrakt, og gjør en justering pga 3 nye kontrakter og estimerer et ca. 36 MNOK ekstra inntekter fra subsea i 2Q.

AHT:
Samme antall på kontrakt- i samme kontrakter men en situasjon med noe bedre spot. Snitt-rate for kontraktene/spot basert på regnskapsførte inntekter i 1Q er 155 000. Jeg sliter med å se en økning på over 30 MNOKi 2Q for de 10 skipene som ikke er i kontrakt…

PSV:
1 ny kontrakt, og en situasjon med til dels vesentlig bedre spot. Snitt-rate for kontraktene/spot basert på regnskapsførte inntekter i 1Q er 155 000. Jeg sliter med å se en økning på over 40 MNOK i 2Q ettersom vi kun har 8 skip i spot.

Dette utgjør vel tilsammen 137,5 MNOK. og da har vi fortsatt et godt tykke igjen til 1300 MNOK.

Det er varslet at flere skip er på vei ut fra havn- og inn i nye kontrakter. Jeg kan derimot ikke se disse er offisielt varslet, oh har således ikke regnet med noen inntekter fra disse.

Jeg tror LPS har et meget godt poeng når han uttaler seg ift. backlog- og at det er en strategisk fordel at ikke alt for mange er alt for lange. For slik det ser ut for meg er de bedre egnet til å sørge for nødvendig likviditet- snarere enn marginer.

Ser at forutsetningene- og mulighetene ser bedre ut fom 3Q, og kanskje må vi nok dit før vi ser større endringer på inntektssiden?

Er det noen som har ytterligere info av betydning og/eller ser noen jeg har vurdert eller registrert feil- eller uforholdsmessig konservativt?

2 Likes

Jeg er forøvrig positivt innstilt til et samarbeid om kartlegging, registrering og arkivering av SOFF-dokumentasjon som gjør det mulig for ihuga SOFF-aksjonærer å gjøre best mulige vurderinger ift. egen investering. Jeg tenker derimot at man må bidra for å kunne høste av dokumentasjonen, og således at arbeidet gjøres bak en dør og hvor kun inviterte har adgang.

Rederne har unngått kjelleren
Markedet for ankerhåndteringsskip har ikke tatt av i år, men rederne har unngått å sende ratene i kjelleren.

LETER ETTER RIGGER: Oljeselskapene må flytte flere rigger om det skal bli noe drag i ankerhåndteringsratene i Nordsjøen, mener Clarksons Platou.
Oljeservice
Frank Helge Njøsen
13:35 - 13. juni
– Rederne har vært relativt standhaftige og unngått rater på mellom 50.000 og 100.000 kroner dagen, noe som var gjengs i svake perioder for noen år siden, sier skipsmegler og befraktningssjef Wilhelm P.C. Blystad i Clarksons Platou Offshore til Finansavisen.

Spotmarkedet for ankerhåndteringsskip – skipene som benyttes til å flytte og ankre opp borerigger – har ikke tatt av i Nordsjøen så langt i år.

VENTER PÅ RATEOPPGANG: Wilhelm P. C. Blystad, befraktningssjef og skipsmeger i Clarksons Platou Offshore.
Rederne ser likevel ut til å ha manøvrert riktig slik at ratene har ligget nærmere 200.000 kroner pr. dag i lengre perioder, med de seneste slutningene på rundt 300.000 kroner.

Svakere enn ventet

Normalt tar aktiviteten seg opp på våren da boreprogrammene som skal gjennomføres gjennom sommeren starter opp, før det kommer en svakere periode for rederne. Deretter pleier det å ta seg opp når riggene skal flytte på seg igjen.

De riktig gode ratene har imidlertid latt vente på seg, selv om man i enkelttilfeller har vært oppe i millionen.

– Det har ikke vært noe særlig løft i ankerhåndteringsmarkedet siden mars, men sammenlignet med de seneste årene så er ikke dette unormalt, sier Blystad.

– Fra redernes synspunkt har den seneste måneden kanskje vært svakere enn ventet. Det var litt optimisme i mars og april, men så har det ikke vært nok aktivitet. Tilbudssiden har hele tiden vært stor nok til å dekke opp for etterspørselen.

Ifølge skipsmegleren må man få en økning i antall rigger som skal flyttes før man vil se en oppgang i ratene.

– Ankerhåndteringsmarkedet er vanskelig å spå. Vi vet ikke nøyaktig når riggene skal flyttes, og det har mye å si for markedet om det skjer den ene eller andre dagen siden tilbudssiden kan variere stort fra dag til dag. Vi venter imidlertid at aktiviteten på riggflyttingssiden tar seg opp i juli og august, som det normalt gjør.

Venter bedre inntjening i supply

PSV-markedet holder seg oppe

Spotmarkedet for plattform forsyningsskip (PSV) har holdt seg relativt godt siden påsketider, spesielt på norsk side av Nordsjøen.

Det har vært få tilgjengelige skip, og ratene har vært oppe i 200.000 kroner pr. dag.

Dette kan det imidlertid bli rokket ved hvis det kommer flere skip inn i markedet. Island Offshore har sendt nybygget Island Discoverer inn i operasjon, og det ryktes at det kan komme et par skip til ut av opplag fra andre aktører.

– Det er en fin balanse i PSV-markedet, så med en gang det kommer to-tre båter inn så øker tilbudssiden og man får ratenedgang. Vi venter likevel at markedet vil holde seg bra på norsk side, selv om nivåene kan bli noe lavere enn de har vært.

Rigger ut av dvale har vekket offshoremarkedet

1 Like

Hvilke to csv har gått av kontrakt i q2 og som ligger uten kontrakt?

Uansett, det må være betydelig endringer til det bedre for Solstad fartøyene, da jeg fulgte vesselfinder nærmest daglig i januar og flere måneder lå det flere store soff fartøy til kai i lange tider både i Bergen og Haugesund, så mange som 5-7 store fartøy, csv’er.
om man ser idag finner man ingen ved de samme kaiene. Og de lå ikke dager og uker, men måneder.

Mener å huske Normand Mermaid, Normand Jarl, Normand Jarstein, Normand Energy, Normand Fortress(reaktivert, men dog), nå ligger det ikke slike fartøy til kai såvidt jeg kan se.

Jeg tenker at jo flere som får øynene opp for selskapet, jo mer oppmerksomhet og blest, jo bedre for både gamle og nye aksjonærer.

Pioneer og Australis iht. mine notater…

Helt enig, men er, med et konservativt utgangspunkt, ikke sikker på at dette vil reflektere på 2Q i særlig grad

Ja, stemmer nok at Australis gikk av i månedsskiftet mai/juni :grinning:
Og Pioneer forlot Brasil 19.mail ja, stemmer.

Det er nok et av fartøyene lps ser for seg skal kjapt på ny kontrakt nå i det voksende markedet kan jeg tenke meg.

Mener vel at LPS ganske tydelig signaliserte at q2 ville bli bedre?

For min del sliter jeg med mange fartøy ift spot/inntjening, flere usikkerhetsmomenter tenker jeg og også ift potensiell inntektsmessig oppside.

Flere av disse tror ikke jeg var i like mye aktivitet i q1 som nå i q2:

Vessel Type Client Availability Port
Nor Captain AHTS TBA End August Batam, Indonesia
Nor Spring AHTS Idle Batam, Indonesia
Normand Swan PSV Santos Mid to late June Dampier, WA
Normand Leader PSV Woodside 9 July Fremantle, WA

Så har vi flere fartøy vel i spotten i Brasil, blant annet PSV Sea Brasil og Ahts Far Scout, hvordan har disse fartøyene vært sysselsatt i q2 sammenlignet med q1.
Mye jeg sliter med å få oversikt over.

Som nevnt er det for mange usikre- og udetaljerte faktorer i mitt oppsett for at det skal kunne sies å være egnet for å forutse et q-resultat, men jeg er rimelig sikker på at vi ikke får noen super positiv overraskelse heller. Dette med mindre flere båter allerede har gått inn i godt betalte oppdrag som del av rammeavtaler- og disse ikke er varslet.

Det kan derimot godt hende at vi får positive overraskelser på kostnadssiden…

ja, jeg føler heller ikke at jeg har helt kontroll. Ser også at det i enkelte tilfeller finnes overlapp mellom kontrakter/spott, og hvor jeg er rimelig sikker på at ett skipikke kan være på to steder samtidig.

@srh

Såvidt jeg kan se i de flotte oppsettene dine er Far Seeker registrert i spotten t.om q3, men:

" In addition, the PSV Far Seeker, has been awarded a contract by Santos Ltd . The vessel will support drilling activities offshore Timor Leste, operating predominantly from Darwin. The firm contractual period is approximately 6 months, with further options available to Santos, and is scheduled for commencement in April 2021."