Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Man kan sannsynligvis også regne med at NM har fått høyere rater for ekstra-arbeidet i q2 :slightly_smiling_face:

Ja, det er et meget godt poeng, noe annet vil overraske voldsomt.

Ellers, aiaiai, blir fryktelig spennende å se om NM forlenges med Pemex imorgen eller om den ikke gjør.
Uansett, om den forlenges, må vi huske at det langt fra er krise, herregud skipet er jo da hvertfall i full vigør :grinning:

Takker- forholdet er rettet!

Kan det være slik at en lengre kontrakt opererer med forskjellige dagsrater avhengig av sesong?

Aner ikke, men i mitt hode er det nå enkelt når det gjelder psv.
PSV i spotten har nå utnyttelsen vært relativ høy over lengre tid, det samme har ratene, jeg nekter å tro at LPS trekker fartøy ut av spotten nå på 2 års kontrakter for å gå glipp av 200k rater i spotten

Clarkson anslo for noen mnd siden at psv ratene på lengre kontrakter lå på 100-150k/dag, Soffs psver som har gått på kontrakter nå er jevnt over av de med bra dekksareal så jeg tror fort vi kan anta 150k/dag.

Og fordelen med kontrakter er jo null dødtid, 30dager på 150k gir mer betalt enn 20 dager på 200k/dag.

2 Likes

Jeg er kun lagt til grunn 120 000 i mitt oppsett for psvéne, så her er det da mulighet for oppside

1 Like

Ja, nettopp, litt det jeg tenkte på, skal man trekke ut psv’er fra spotten nå må det være slik at man kommer totalt bedre ut av det på langtidskontrakter.
Det kan komme noen psv’er til inn i spotten nå, men noen til forsvinner sikkert og ratenivået kan fort bli liggende relativt komfortabelt nå framover.

Tror det er for lavt for nye psv kontrakter nå, men vanskelig å vite sikkert selvsagt.
Ganske sikker på at dem ikke inngår kontrakter under 150-170k pt.

Snitt i spotten for en psv hittil i år ligger vel på GBP 11-13000 såvidt jeg kan se på westshore.

lærer mye av 2q-tallene…

3 Likes

Ja, nettopp, om det ikke er topp i spotten er det hvertfall betydelig bedre enn i fjor

og det indikerer vel egentlig at det er noe galt med tallene mine- at jeg er for konservativ ettersom vi lett passerte 1300 MNOK i fjor- riktignok med NM på god kontrakt

Vanskelig å si, men tviler på at forskjellen på NM ifjor versus nå er mer enn 40-50 mill I kvartalet.
Som @Andyboi sier og som jeg har sagt lenge, rimelig trygg på at forlengelsen godtgjøres mer enn kontrakten, noe annet ville være helt på trynet.
Og stemmer det tror jeg forskjellen er enda mindre.
Jeg tror inntektene er store nok til å betjene forpliktelser, riktignok med noe lemping, men begynner å lure på om dette er et planlagt spill hele greiene, mer enn manglende betalingsevne.

Bekreftet nå og som jeg har spekulert i hele helgen, NORMAND TITUS er reaktivert og på vei mot Skottland :grinning: :+1:

https://www.vesselfinder.com/?imo=9575632

1 Like

Da er spm om det kommer melding på den snart, eller om den skal erstatte Supra eller Service som ble meldt før helga… Slik jg tolket lps kommer det kontraksmelding…

Enig, ligger noe i luften😀

Og som jeg har nevnt for noen dager siden, selskapet har ansatt mye folk siste tiden.
Men, kan opplagt være meldingen vi fikk i sist uke og en erstatning rett og slett

Største endringer dagens aksjonærliste:

Kjøp:

23. NORDNET LIVSFORSIKRING AS +72 045 +25,58% 353 737 0,47%
22. CITIBANK, N.A. - KONTO #451 +5 000 +1,31% 386 195 0,51%

Salg:

26. NORDNET BANK AB - KONTO #11 -18 500 -7,08% 242 851 0,32%
50. DEUTSCHE BANK AKTIENGESELLSCHAFT -3 024 -3,15% 92 914 0,12%
41. BOFA SECURITIES EUROPE SA -2 568 -2,44% 102 854 0,14%

Oljeprisen over 73 og deler i den forbindelse en artikkel om litt av farene rundt en for høy oljepris:

" – 50 dollar fatet er det vi vil ha. På 70 dollar skummer vi fløten. Når vi 100 dollar, kommer de til å danse i gatene i Dallas, sier direktør Andrew Feltus i kapitalforvaltningsselskapet Amundi i USA til nettstedet MarketWatch.

Det er ikke en seiersdans Feltus ser frem til.

– Det føles illevarslende, sier han.

Oljeanalytiker Oddvar Bjørgan i Carnegie mener mye ligger til rette for høyere oljepriser, og har tidligere uttalt til DN at han ikke utelukker at oljeprisen går i 100 dollar i løpet av tre års tid.

– Med 100 dollar fatet så er det mange små oljeselskaper med dårlig økonomi og lite fokus på miljøutslipp som starter opp igjen, sier han til DN."

Var en tur innom Simplywall, ser ut til at de har justert opp verdsettelsen til SOFF noe. Tar som regel Simplywall sine verdsettelser med en stor klype salt, men synes denne verdsettelsen av Soff faktisk er “fair” på litt lengre sikt:

1 Like