Kjøpte noen hundre til nå, blir mer og mer redd for å stå utenfor hvis dt kommer melding om NM eller noe ang utskillelse renewable eller noe med Aker på renewable
Noe kommer snart, spørsmålet er hva, hvor lenge, hvor omfattende etc.
Jeg har også kjøpt mer nå. Tror nedsiden er begrenset nå, mens oppsiden betydelig
ha ha…ikke ha for store forventinger. det har alltid vist seg at ting tar tid. men at vi nå er på bunn i aksje verdi det er ikke bare 100% men døn fakta. aksjene slik de fremstår nå er billige. Usikkerheten er driften for de nærmeste årene. Verdien på solstad blir ikke satt av NM. Hvis markedet får den opptur som vi ser for oss de nærmeste årene så blir dette en meget god investering. Videre har bankene med Giek lagt til rette for at solstad slipper å betale avdrag før 2024…og da er det en helt annen tid. foresten vi har spekulert i oppskrivning av fartøyene i solstad…hva når stål prisen har gått opp så mye som den har gjort…og hva om bygge kapasiteten på slike båter er redusert…eller at skipsverftene er opptatt med å bygge fartøy for vindkraft… garantert blir det trangt i “Hullet” her når markedet strammer seg opp samt en mengde båter er skrapet…dette er helt klart. men ingen kan si at over natten når solstads problemer er løst…dette caset trenger tålmodighet…men som sagt det er nå man legger grunnlaget for en betydelig gevinst inn i fremtiden…det er nå man kan kjøpe solstad aksjer til rett over 6 kr… jeg vil si at det er et historisk øyeblikk. …ja kanskje dette innlegget er litt …mm…mye farget av hva jeg tror personligt
Vel, de fleste innlegg skrevet av personer med eierinteresser farges lett av optimisme og entusiasme, synes ikke det er noe feil med det så lenge man gir utrykk for at det er egne tanker som kommer til utrykk.
Selv skriver jeg altfor mye her og mange betrakter sikkert mange av mine innlegg for å være i overkant, men står selv inne 100% for det jeg skriver, det er utrykk for hva jeg tror basert på at jeg følger Solstad ufattelig tett, altfor tett selvsagt, men jeg har ingen kone/samboer igjen å miste så det går greit
Antar det er Normand Sitella som forsvant ut av Solstad sin egen side idag.
[NORMAND SITELLA](javascript:void(0) 9996 810 II Equinor UK - 15.06 PPT - ABERDEEN
Forøvrig veldig kjekt å registrere at Solstad nå øker på med antall fartøy på oppdrag, det signeres nye lengre kontrakter og moderne fartøy som Normand Titus kan reaktiveres og sendes over til Skotland.
Det er et poeng ja, det er knapt bestilt nybygg siste 4-5årene og selv om Soff jo har sin andel eldre båter de kvitter seg med har de en pen andel av båtene nyere enn… La oss si nyere enn 2010 som fortsatt har 9år++ igjen særlig med oppgradering m/ batteripakker mm
Jeg snakket forøvrig med en Ahts skipper her om dagen angående disse oppgraderingene, og han sa at selv om miljøgevinsten ikke er så stor er det mye å spare for rederiene. Han nevnte bla at de ved dp av og til brukte under 10% motorkrafte-men vedlikeholdsintervallene på hovedmotorene- som er dyre- følger timene. Oppgraderingene kan dermed spare mye i vedlikehold.
Kjenner at jeg blir litt sur dersom du får rett ad. NM i Mexico og jeg bommer, ikke fordi jeg sliter med at du får rett i seg selv, tåler godt å ta feil selv, men nå ønsker jeg en varig forandring for NM
Vil bare presisere at det har ikke skjedd noen gang tidligere at det ikke har blitt registrert en ytterligere forlengelse på NM med så kort tid til kontraktsutgåelse. Og som jeg har skrevet gjentattet ganger den seneste tiden så gjøres disse oppdateringene mandag formiddag, idag er det mandag, formiddag er passert og den forlengelsen kom ikke, så det kan være grunn for å være optimist.
Samtidig deler ikke jeg ut garantier, men forteller bare hvordan praksis har vært på NM siden 9.april og de 5 eller 6 gangene kontrakten har blitt registrert med forlengelse.
Så kommer det en forlengelse senere idag elelr imorgen er det ny praksis.
ha ha…“Rodjer” du er rette sorten…intressert…og du lever deg inn i det som foregår. Dette er en egenskap som er fantastisk. I dagen samfunn er folk flest for lite engasjert og fokusert. Jeg smiler bredt når jeg ser engasjementet ditt. Helt topp og sjeldent. Du skulle hatt deg en jobb i solstad eller et tilsvarende rederi.
Jeg må innrømme at jeg blir litt sur og frustrert når vi ikke hører noe nytt om NM…det gjelder eierskap…og langtidskontrakter. Slik
som du har nevnt så påvirker dette aksjen i stor grad og det å få en avklaring her vil legge grunnlaget for å bryte kurs over 10kr.
…når det gjelder NM så krysser jeg fingrene og håper at du får rett. Uansett skal jeg ikke kommentere mer om forlengelse
Ønsker/Gidder/ Klarer noen av oss i felleskap å holde god- og løpende detaljkontroll på;
-Marked
-Flåten
-Løpende kontraktsinngåelser/ kontrakter
-antall skip i spot pr. måned
-antall dager i spotarbeid pr. skip i spot pr. måned.
-faktisk rate- eller estimert rate pr. skip i spot pr. måned der rate ikke oppgis
Ser for meg at arbeidet feks. kan deles i følgende grupper, og med 2 stk. i hver gruppe slik at det ikke blir så tidkrevende for hver enkelt;
- Kontrakter og kontraktsarbeid herunder opsjonsoppfølging
- Spotmarkede/AHT/
- Spotmarkede/PSV/
- Layup/vedlikehold/oppgradering
- Avstemming mot SOFFs egen informasjon herunder spotliste og børsmeldinger
- Konkurrenter/marked
Jeg melder meg selvfølgelig frivillig til et verv, og vil ta på meg jobben med å sy sammen info- og sende dette ut. Det løpende arbeidet kan vi evt. gjøre via dropbox eller regneark på facebook etc.
Dette vil kunne gi oss samlet god oversikt over marked, flåten, kontraktsinngåelser og spotintektene- slik at vi bedre kan forutse Q-tall og fremtidsutsikter mv.
Dette vil sekundært gi oss god oversikt over de ulike flåtenes inntekt fra kontraktsarbeidet- ettersom vi da kan trekke fra “kjente” spotintekter fra Q-tallene. Vi vil også kunne registrere endring i rater for nye kontrakter mv.
Jeg har nå “skulket jobben” for å få laget et bedre økonomi- og flåteverktøy for enkel dokumentering samt tilhørende beregninger. Jeg har fra tidligere god oversikt over regnskapsmessige forhold. Jeg vil eventuelt dele dette åpent med bidragsyterne- alternativt alle dersom bidragsyterne på demokratisk vis beslutter dette. Personlig synes jeg at dette kun skal deles med de som gidder å gjøre en innsats, men jeg bøyer meg for et eventuelt flertall.
Om det ikke er interesse for samarbeid om dette kommer jeg uansett til å ta jobben selv men kommer nok da til å være noe mer selektiv mht. hvem som får innblikk i hva.
Noen langsiktige SOFF-aksjonærer som har lyst til bli med på dette?
Edit:
Min epostadresse er to. srh@helhetskontroll.no
Synes det er et godt forslag og jeg bidrar gjerne, men først, hva med å sende en mail til Solstad og få oversendt en oversikt ala q3 rapportens siste 3 sider.
I tillegg til den antar jeg de kan sende over også skjema for " * Layup/vedlikehold/oppgradering"
Alt som går ift spotten må vi selv føre, men tipper at selskapet selv villig kan sende over lignende lister som i q3 bare med oppdatert versjon.
Kontraktspriser vil selvsagt ikke komme, men det er det ikke noe å gjøre med.
Gode ide- og jeg tenker at en organisert gruppe med “småinvestorer” på denne måten fort kan bli like ressurssterk som “storaksjonærene” mht. informasjon og dokumentasjon- om ikke nødvendigvis økonomi.
Vi gjør jo sammen- og hver for oss allerede jobben. Hvorfor ikke samle oss- og gjøre den enda bedre sammen.
Edit: Du er for god ordens skyld offisielt registrert som 1. deltakende
Jeg prøver å holde meg orientert om hva som skjer i markedet/media og kan prøve å bidra med det. Selv synes jeg at lesetilgang bør deles med alle og enhver, men kanskje være restriktiv med hvem som får editere, men jeg føyer meg for hva flertallet bestemmer.
Da registreres du som deltaker nr. 2.
Jeg skal også la være her inne, nå går det utover noen i en privat aksjegruppe
Aker, bp and Statkraft join forces for offshore wind in the Norwegian North Sea — Aker Horizons Styrker tankegodset videre om at Aker som en av hovedeierne i SOFF kan vise seg å bli en viktig nøkkel for havvind-oppdrag.
EDIT: ser du var innom denne tidligere i dag, @Rodjer
“rodjer”… du må selvfølgelig legge ut hva du tenker og tror og ønsker. Det er det som gjør det så spennende ellers så bli det så kjedelig på en slik side som dette. Engasjement og lidenskap er det som betyr noe. Det gjør at vi alle mann danner oss et total bilde som er nødvendig for å forstå risiko og muligheter. Helt topp “Rodjer” så ta deg ut. Det er gøy
Supert med mange innlegg. Det gjør “ventetiden” litt kortere
Spørsmålet er jo om Aker konsernet tar noen avgjørelser vedrørende renewable offsjore før de har evt konseesjon i labben.
Aker er såvidt jg vet eneste i verden som har hele prosessen i folden- Aow på konsesjon/planlegging, Aker solutions på bygging/utførelse ig Soff på offshoretjenester.
Her ligger det spennende muligheter/synergieffekter. Det er jeg overbevist om.