Plukket noen 1000 til i denne i dag. Kunne tatt mye mer men så var det dette med å legge for mange egg i samme kurven da. Begynner å bli ett pent antall i Soff for meg nå. Snitt på 6,88
Hvem er det som dumper over 50k aksjer rett før en evt. NM-kontrakt !?
Jaja, slo i hvert fall hovedindeksen idag
Har sluttet å undres🤣
Følgende er til orientering beregnede gjennomsnittrater for de ulike flåtesegmentene basert på regnskapsførte “freight income” i 1Q:
Renewable fleet: 266 000 NOK pr. dag og skip for de 5 aktive skipene
Subsea fleet: 203 000 NOK pr. dag og skip for de 17 aktive skipene
AHT fleet: 137 000 NOK pr. dag og skip for de 20 aktive skipene
PSV fleet: 95 000 NOK pr. dag og skip for de 34 aktive skipene
Dette vitner vel relativt klart om at ratenivåene vil være langt viktigere for de fremtidige regnskapstallene enn reaktivering av skip. Dersom ratene bare kan nærme seg 2013-nivå igjen- så ville vi kunne sett et doblet resultat og deilige grønne tall.
Helt klart. Og NM er ikke så viktig som ratene
Blir spennende om jeg får rett i morgen
Det viktigste med NM er jo ikke rate og kontrakt nå, men om Soff må overta den. Det betyr ca 2mrd og det er i overkant for Soff med mindre de har en ny lang kontrakt som dekker drift+gjrld+nedskriving, alt annet vil nok markedet se på som svært negativt
NORMAND MAXIMUS er ifølge marine traffic i bevegelse
Idag morges/formiddag lå den rett ut av Paraiso, den er i betydelig bevegelse.
Dette er litt spennende for jeg mener at fartøyet mobiliserte fra Ciudad del Carmen og nå er den på motsatt vei.
Den har forflyttet seg ganske mye i løpet av ettermiddagen, men ser nå ut til å lande en ny posisjon…
Derfor jeg har tatt til orde for at det som LPS nevnte om csv fartøyene og større etterspørsel/høyere rater vil kunne raskt snu 300 mill i minus til grønne tall, det går fort bare de anskaffer de rette kontraktene.
Samtidig er nok bildet noe mer nyansert, fordi flere av fartøyene i din oppstilling har vel ikke vært aktive gjennom hele q1.
Samtidig viser det nok at det er en fordel å få flere psv’s og ahts på faste kontrakter versus spott slik ståa er.
Supert at du tar deg tid til alle beregninger og oppsett
Var ikke dette begredelige rater? Vil det da si at for å kunne gå break-even i Q1 så måtte disse ratene ha vært ca 60% høyere? Hjelper heldigvis de kommende kvartalene med kostnadsbesparelser relatert til avhendede fartøy
Korrekt. Jeg startet detaljføring først litt ut i 1Q, og har ikke helt oversikt over innledningen av kvartalet og som kan gi en relativ positiv bedring av resultatsdifferansen mellom 1Q og 2Q.
Jeg ser forøvrig at spesielt Drott og Prosper har hatt langt bedre spottavtaler i 2Q enn 1Q og som også bidrar postivt. Det blir rett og slett for unøyaktig å bruke snittrater og utilization - må følge og beregne de ratene som oppgis og ikke minst løpende avstemme med SOFFs nettside ift. ledigtid, opsjoner og antall dager mv.
Begredelig er ordet- og ja det er korrekt.
For AHT og PSV faktisk i nogenlunde samsvar med snitt spotrater, og det vitner jo om at kontraktsarbeidet ikke heller er veldig godt betalt. Får bedre tall- og sammestillingsgrunnlag når vi får 2Q og 3Q tallene, og ikke minst bedre oversikt over spotarbeidene.
Det blir spennende å se renewable i 2Q ettersom alle endringer vil kunne spores til Fortress og vi da kan finne relativt nøyaktig rate for den avtalen.
Finnes det noe oversikt på nettet over antall skrapede fartøy og endring i antall fartøy fordelt på type på verdensbasis?
Ikke som jeg har funnet. Har tidligere sett en masteroppgave med slik informasjon men finner den ikke igjen - den er likevel for gammel til å gjøre noen nytte nå men inneholdt en del annen nyttig og interessant info.
Det nærmeste jeg finner er ukentlige rapporter over skrapede fartøy:
Man må kanskje ha et rådyrt abonnement på Vesselvalue for å få full oversikt:
Ser man kan be om en demo, men da må man ha firma.
Vedr. av- og nedskrivninger:
Nedenstående skjema er fra en verdivurdering fra 2014, og som på denne bakgrunn ikke kan legges til grunn for noen konklusjoner helt uten videre. Det er derimot interessant å se at det som da var forventet å av- og nedskrive- ikke helt samsvarer med det som ble virkeligheten:
2015: 500 MNOK (Estimat), 1 764 MNOK(Faktisk)
2016: 520 MNOK (Estimat), 1612 MNOK (Faktisk)
2017: 560 MNOK (Estimat), -40 MNOK (Faktisk)
2018: 600 MNOK (Estimat), 4 409 MNOK (Faktisk)
2019: 610 MNOK(Estimat), 2511 MNOK (Faktisk)
2020: 630 MNOK (Estimat), 3258 MNOK (Faktisk)
Det utgjør faktisk en differanse på over 13 000 MNOK (Over 10% av beregnet opprinnelig flåteverdi), og som i stor grad MÅ skyldes nedskrivninger. Det er forøvrig interessant å se at de valgte å skrive opp i 2017, hvilket vel må si noe om potensialet for fremtidige oppskrivninger sett ift dette.
Det er dette som kan være en joker ifm. kommende kvartalsrapportering, plutselig får man en reversering og Soff sin bunnlinje kan bli langt hyggeligere enn forventet. Men da må ratene, og dermed “value-in-use” ta seg opp.
Har aldri regnet på snitt ratene, men begynner faktisk å lure på om dem er sesong varierende på noen av de faste kontaktene.
Priser meg lykkelig over at de nå selv sier at de har fleksible muligheter for csv flåten, for der er det mye å gå på oppsidemessig.
Ja kanskje, men tidligere års resultater vitner egentlig ikke om dette.
Blir spennende å se ratene for nye lengre kontrakter da de vel må hensynta et forventet bedre marked fremover
Prøvde å se hvor mange fartøy som i snitt var i drift gjennom q1 2020, men klarte ikke finne det tallet, men ved manuell telling på oversikten deres kommer jeg til 78-82 et sted.
Men med 240 mill mindre i inntekter i q1 21 er det ingen tvil om at ratene har vært beydelig lavere enn i 2020 og det sa også lps fordi total utnyttelsen i begge kvartaler var 79%.
Virker som Covid kan ha bidratt til å legge en betydelig demper på ratene siste 12-16mnd, la oss håpe vi kan vinke farvel til slike tider nå.
@OLADUNK1, jeg ble litt i farten for en time siden da jeg oppdaget at NM hadde forflyttet seg et bra stykke, mindre optimist akkurat nå siden den ligger i ro igjen med “Rollo” like ved seg, antar det er et hjelpefartøy i operasjonene for Pemex…
Ja, får inderlig håpe det, samtidig hadde jeg håpet på at Covid var en katalysator for mer konsolidering og skraping i bransjen, men ting tar tid…