Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Joda.

Mente mer å illustrere at om man ser på Vesselfinder så ligger dem inne med den cirka posisjonen NM hadde inntil igår morges tenker jeg, mens Marine Traffic viser fartøyet hvor det er idag.
Man ser ganske tydelig at fartøyet har flyttet seg betydelig siste 24 timer, om det er til ny jobb eller om den ligger der i påvente av noe snarlig vet ikke jeg.

Mye synsing fra meg om dette og hadde sikkert vært bedre å holdt kjeft :rofl:, men litt artig å spekulere da.

Skikkelig møkkadag på OSE, Soff holder seg rimelig greit enn så lenge, må glede oss over det tross alt.

ok

det er jo spekuleringen som gjør denne aksjen spennende om dagen

Helt klart og noe MÅ vi få svar på idag, senest imorgen uansett:

• Pemex har forlenget med noen uker eller måneder, synes det krever en børsmelding nå etter et halvt dusin forlengelser samt lps sine tanker på q1 om saken.
  • Solstad siden oppdateres med at NM ligger uten kontrakt
  • Ny kontrakt for annen oppdragsgiver meldes.

Så enkelt er det vel i korte trekk og vel de tre mulighetene som finnes.
Og grunnen til at vi spekulerer så mye i dette er selvsagt grunnet selskapets og medias omtaler samt at det hemmer utvikling i aksjekurs.

1 Like

hva er det beste alternativet av de 3 for soff sånn du ser det? ny kontrakt for annen oppdragsgiver?

Det beste for akjsekurs vil nok definitivt uten tvil være en ny langtidskontrakt for ny oppdragsgiver.
Samtidig, dersom man venter på en ny langtidskontrakt som først starter eksempelvis i nov/des så vil det være fint med en forlengelse av eksisterende kontrakt fram til da, men det bør framkomme til markedet på en eller annen måte.

1 Like

Flere ting gjør meg usikker på hva som vil skje.

For det første har det aldri tidligere skjedd i NM sitt tilfelle at man ikke har oppdatert Spot siden av Solstad før dato har gått ut.
Man har tror jeg hver gang oppdatert forlengelser på mandager på dette fartøyet, det ble ikke gjort igår.
Fartøyet ligger fortsatt i Pemex område og således kan det selvsagt være naturlig å tro at det skal fortsette i det området.

Og jeg har fulgt spot siden av Solstad ekstremt tett siste 6mnd, men ingen regel uten unntak, selvsagt kan de registrere en endring idag eller imorgen.
Men, forglemmelse er det hvertfall ikke, for dem var inne på siden igår, det ser man av dato.

Last updated: 14.06.2021
Send email to Subsea and Renewable

Vessel Type Client Availability Port
Normand Australis CSV Open Singapore
Normand Maximus CSV 15.06.2021 Mexico
Normand Frontier CSV Q3-2021 APAC
1 Like

Så argumentet ditt for at det beste alternativet er ny oppdragsgiver er bedre rater og lengere tid? hvis det skulle komme forlengelse pemex, vil det da være dårligere rater / kortere tid enn feks en annen aktør tenker du? takk

Riktig.
Vi kjenner ikke ratene for Pemex, men har utfra media lest at ratene er betydelig lavere enn dem var for Saipem, dette kan vi ikke vite, men siden bankene tok pant i fartøyet er det grunn til å tro at det stemmer.

Ikke utenkelig at Pemex vil ha med seg skipet videre også på en lengre kontrakt, men da står det nok uten tvil på pris.
For min del betyr det ingenting om oppdragsgiver er Pemex bare avtalen er 2år + og at ratene er så høye at dem tilfredsstiller de økonomiske forpliktelser + litt til.
Det vil gi forutsigbarhet for selskapet og aksjonærene i tillegg til arbeidsro.

Denne NM saken via media spesielt ødela hele momentum i aksjen, så nå må dette reverseres.

Det skal sies at CEO Lars Peder Solstad virker å ta hele NM saken med knudende ro både på q1, i årsrapporten, i q1 rapporten og i media, men det vil uten tvil snu opp ned på mye dersom man nå får en solid avgjørelse.

2 Likes

Fint å se at ratene på psv’er i spotten holder seg rimelig bra fortsatt, NOK 130k

NEW [ISLAND DEFENDER](javascript:void(0):wink: CNOOC Supply duties, D/D 14 15/06/21 GBP 11000

EQNR: PLANLEGGER Å INSTALLERE 2/3 AV 2030-KAPASITET I OFFSHORE WIND

Oslo (TDN Direkt): Equinor planlegger at to tredel av den forventede installerte kapasiteten på 12-16 GW innen 2030, vil komme i offshore wind.

Det sier konserndirektør for Equinors fornybar-virksomhet, Pål Eitrheim, under selskapets kapitalmarkedsdag tirsdag.

For å gjenspeile dagens markedsnivå justerte Equinor tirsdag forventet realavkastning til 4-8 prosent.

Avkastningen i modne markeder vil typisk være i den lave enden av intervallet, mens i fremvoksende markeder vil avkastningen være i den høye enden, ifølge konserndirektøren.

Equinor vil fortsette å søke å oppnå høyere avkastning på egenkapitalen gjennom prosjektfinansiering.

ØT, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

@OLADUNK1

Du kan jo sende en mail og spør om de har glemt å registrere Maximus på forlengelse :rofl:

Jarle Larsson

Commercial Officer

[+47 971 67 269](tel:+47 971 67 269)

[+47 52 85 95 57](tel:+47 52 85 95 57)

jarle.larsson@solstad.com

Hei Rodjer
Du er best på det. ta saken…
men hva tror du skjer nå?

tror du mer på en langsiktig kontrakt nå?
Jeg tror Jarle har sovnet mellom kaffe koppene … er ikke lenge siden det var helg…

Eller så er det meldepliktig info han sitter på😁

Jeg tror på en langtidskontrakt, men om den kommer med Pemex eller en annen aktør vet jeg ikke, men mener det jeg skrev tidligere idag, en helgardering :grinning:

Kan avkrefte det :grinning:

Hva tenker @Metallian om situasjonen?

Kursen er ørlite grann ned, ender kanskje uendret på en ræva OSE dag som er veldig ok.
Tydelig at det ikke er mange igjen som ønsker å selge nå og det lover bra(vel, en bank eller tre kan selvsagt fortsatt ødelegge dagen)

Men, seriøst @OLADUNK1, det som gjør meg veldig usikker er at nåværende kontrakt ikke er forlenget samtidig som fartøyet kan se ut til fortsatt å være i full jobb.
Akkurat det kan tyde på at det kommer en melding.

Syns dt er vanskelug å spå. Jeg tror lps har et dilemma. Han kan få kort kontrakt nå, men han har tri på bedre forhold til 2022- men situasjonen med bankene er kinkig ig NM blør 500-750k hver dag den ligger uten arbeid.

Jg tror det blur et kompromiss, en litt lengtre kortkontrakt. Kommer det en lang kontrakt mp den være på 1mill/dag vil jeg tro, da er det superbull.

1 Like

Trenger ikke bety noe som helst, men ser det er 2 stk “crew boat” i nærheten av NM nå, mulig det er noen plattformer eller båter der som jeg ikke ser.
Aner ikke hvordan mannskapsbytter foregår der i gården.

Uansett, oljeprisen bikker snart usd74

Aksjer som vanligvis følger oljeprisen bra, som f.eks. PGS og Borr havnet i rødt idag, Borr til tross for gode nyheter idag, merkelige greier…

Og det virker ikke som om noen av rederiene reagerer noe på olja what so ever :see_no_evil:

Men det var kanskje Equinor som bidro mye til å dra ned OB idag?

Ja, opplagt, når Equinor faller 2,5% da virker det heftig inn på hovedindeksen.

Trodde “tungvekteren” Nel hadde veid opp det :rofl: :rofl:

Ja, men den ble tung på slutten den også :sweat_smile:

Godkjent av Soff idag, tror 6 kr er en veldig solid støtte :slightly_smiling_face:

Tydelig at man forventer oppgangstider, ikke mindre enn 5 FEM psv ut av opplag idag.

[FS ABERDOUR](javascript:void(0):wink: 27/05/20 15/06/21 384 SUNDERLAND
[HIGHLAND MONARCH](javascript:void(0):wink: 02/07/18 15/06/21 1078 GREAT YARMOUTH
[VIKING ATHENE](javascript:void(0):wink: 04/05/20 15/06/21 407 BØMLO
[CRISTAL](javascript:void(0):wink: 16/10/15 15/06/21 2069 LEIRVIK
[SKANDI BUCHAN](javascript:void(0):wink: 10/08/20 15/06/21 309 BERGEN

Hittil i år er det ifølge Westshore sin oversikt reaktivert 16 psv’er, i samme periode ifjor var tallet 7.