Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det må anses som rimelig sikkert at SOFF kunne fått på plass en “rabattert” kontrakt for NM dersom dette var ansett som mest hensiktsmessig på tidspunktet.

Støtter derfor din vurdering om at det nå kanskje er i ferd med å skje noe annet . Dette kan vel derimot strengt tatt være en av følgende;

1. Gjennomføring av den tidligere omtalte klassifiseringen (Før pkt.2 )
  2. Forberedelser til nytt langsiktig og lukrativt kontraktsoppdrag
  3. Forberedelser til innløsning av SOFF- garantien
  4. Forberedelser til salg av skipet/eierselskapet

Markedet priser SOFF basert på et “worst case scenario” iht. pkt. 3, men hvor alle signaler fra LPS så langt peker mot en positiv og for SOFF bærekraftig løsning på dette. Mht. andel nedbetalt NM-gjeld, er jeg faktisk heller ikke så sikker på at pkt. 3 vil være noen dårlig løsning for oss aksjonærer, selv om børspsykologien sikkert kommer til å influere negativt på aksjeverdien i en periode.

Pemex-avtalen MÅ ha blitt inngått for å gi partene tid til å finne gode løsninger for langtidskontrakt og finansiering . Når denne avtalen nå har utløpt- uten at det enda er meldt om ytterligere “ventejobber” tenker jeg at ting begynner å falle på plass.

Men, det kan jo tenkes at man ønsker/trenger ytterligere en “ventejobb” for å sikre seg den virkelig lange gode kontrakten og at dette kommer snarlig- eller etter at klassifisering er gjennomført.

Jeg kan ikke se at bankene skulle forholde seg annerledes til situasjonen nå enn de gjorde i Okt20 og jeg føler meg således trygg på at LPS kommer til å få rett i sin prediksjon om en god løsning for SOFF- herunder for oss.

Til syvende og sist vil følgende være avgjørende; Finnes det et marked og en jobb for NM?

Svaret på det er for meg veldig enkelt, selv om partene nok må innse at det i dagens marked kanskje ikke vil være like enkelt å tjene så mye penger på dette som da de inngikk sin opprinnelige avtale.

3 Likes

Ingen tror jeg som kan si det helt sikkert, men basert på tall vi har funnet kan det tyde på at Saipem SA betalte ca. 1,3mill/dag. Baseres på oppgitt backlog som forsvant ved terminering
Hva som må til av rate for å gå i breakeven er vanskelig å si rett og slett, eller jeg vet ikke hvertfall.

1 Like

Hvilket var under 10% av SOFFs nåværende- og svært dårlige årlige inntekt. Når markedet etterhvert bedrer seg med høyere rater, så vil dette isolert sett ikke ha overveiende betydning for totalresultatet selv om dette selvfølgelig er MYE penger.

Hvordan vil det slå ut på kursen hvis Maximus mot formodning skulle få en kortere eller lengre kontrakt ?

Hvordan har bevegelsene i aksjen vært ette kontrakter på dette skipet er blitt inngått ?

Må si det er svært spennende og se hva som skjer :grinning:

Verksted ?
Varmt opplag ?
Kontrakt ?
Salg ?

Opplag anser jeg som uaktuelt.

Ddt beste for kursen vil nok være en lang kontrakt som det samtidig opplyses om at betyr at diskusjonen rundt eierskap legges død. Da snakker vi fort 20-30% i et hopp.

Samme motsatt, kommer det melding om emi eller rekonstruksjon fordi Soff må løse ut hele NM faller vi fort kraftig.

1 Like

Fra finansavisen 12/2020.

« Subseaskipet var ikke en del av Solstads nylig fullførte restrukturering»

Hva vil dette si ?

Mot formodning? Jeg tenker det er veldig sannsynlig at skipet får kontrakt; Kort dersom god og lang ikke finnes nå- og lang dersom tilfredsstillende god kontrakt kan finnes pt.

Jeg tenker vi snakker rakett dersom kontrakt og finansløsning for NM sikres, og sikkert et fall dersom det motsatte skjer- eller en endelig god løsning tar tid. Tror derimot ikke på noe stort fall ettersom dette uansett virker å ha vært markedsforventningene til SOFF. (Ref sammenlikning med de øvrige rederiene. )

Jeg tenker vi snart ser en løsning, og at mCap stiger til minst 50% av prisbok .

2 Likes

NM ble holdt utenfor, og skipet påkrever således egen og særskilt finansiering dersom garantien innløses. Ytterligere gjeld må således påregnes- og evt. EMI avhengig av fremtidig cashflow/EK.

Edit:
Det må nesten tillegges at:
Skipet eies ikke direkte av SOFF, men er del av en S/L-avtale og hvor SOFF eier 25% av eierselskapet. SOFF er garantist for avtalen, og hvor innløsning følgelig kan være aktuelt dersom avtaleforpliktelsene ikke ivaretas. Aksjene i eierselskapet er nå tatt av bankene som del av panteinndrivelse. Avklaring på dette avventes.

1 Like

@Metallian

En sjelden gang får jeg inntrykk av at jeg sover på post og har jeg sovet igjen nå?

Normand Titus er på oppdrag, men har det kommet noen kontrakt?
Ei heller finner jeg fartøyet i spotten, såfall børsmelding før start imorgen tenker jeg.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9575632

Jeg har ikke sett noe til noen kontrakt- og jeg er rimelig sikker på at denne lå til kai når jeg opprettet linker til VF og MT her om dagen.

Ja, nettopp, godt å høre, da får vi en melding imorgen tidlig, såfremt den ikke er på “søndagstur” :grinning:

Ja, om ikke oppdraget er del av rammeavtale. For da varsles de vel ikke alltid?
Dette betyr vel samtidig nytt skip ut av opplag, og da er det kanskje en lengre kontrakt da?

Mariner A er vel Equinor sin plattform, vet ikke om dem har rammeavtale med dem

Titus er gått på jobb ja, kan være spotten og at det bare ikke er oppdatert men det ligger vel helst kontrakt bak vil jg tro basert på det lps sa på q1 presentasjonen.

Ser ikke at den er registrert i spotten hos Pareto heller, ei heller er vel noen av de utestående ikke tildelte oppdragene på Mariner A, så formoder at den har gått på ny kontrakt i helgen.

Vil jo uansett tro at dem melder når et fartøy er reaktivert som Fortress og mulig dem fikk kontrakten etter stengetid på fredag.

1 Like

Du har rett, tidligere arbeid har vært samarbeid mellom EQ og Aker, og hvor rammeavtalen med Aker ble lagt il grunn.

1 Like

Hi Hgsd300… helt klart. NM var ikke en del av løsningen og det er sterkt sannsynlig at NM blir dratt inn i solstad med de konsekvenser det vil få. Bankene har ikke drømt om å eie denne båten…ergo
det vil komme en avklaring her…hvordan dette løses er jeg ikke sikker på, men det er en betydelig sansynlighet her for at vi som er aksjonærer blir utvannet igjen…dvs gjenstående verdi på 2.4 milliarder blir gjort om i en egenkapital del på 20%… dette betyr 480mill som solstad må ut med…og rest lån på 1.96 miliardar.
dette er jo stående aksje verdi. for å danne 480mill så kan man ta det av drifts kapitalen, men her setter nok bankene et krav som gjør at vi må inn med 480 mill…dvs hver aksjonær må inn med pålydende aksje verdi som man har…eller at man blir utvannet.
men normalt i en emisjon så vil man trykke så mange aksjer slik at det totalt sett er dobling av antall aksjer…
som lar seg ikke selge uten at kursen går fra 6.2 til kanskje 3-4 kr… dette er den skremmende delen. men så snart vannet har lagt seg vil kursen ta seg opp…men da har man mistet 66% av pålydende aksje verdi…men selskapet står sterkere. det er tross alt blitt tilført verdier… men som sagt…ingen vet hva som vil skje her…det blir bare spekulasjoner

(107) Yellow Submarine - YouTube

1 Like

Vel, selsagt vil det alltid være en teoretisk sjanse for en emisjon når man står ovenfor en situasjon som vi aksjonærer i Solstad grunnet caset NM.
Men, dersom det nå er slik at Solstad/Røkke har et ønske om å kjøpe denne båten en gang for alle, er det da sikkert at en emikurs blir satt på 3 tallet, nei, selvsagt er det ikke det.
Hører Henriksen i podden også snakker om det, synes det blir litt useriøse tanker.
Vil et kjøp av NM bli utvannende eller innvannende, hva om man har en 5-års kontrakt for NM i denne planen? Emi kurs 3, lite trolig vil jeg bestemt mene.
Hva om planen eventuelt er å skille ut et eget esg selskap med Aker som storeier og NM inngår i det selskapet?
Flere og flere frykter og tenker for mye nå, NM har ligget i 4 dager…, i høst lå den ca. 2mnd, den endte på kontrakt likevel.

Sagt på en annen måte, det vil være latterlig å kjøre emisjon nå på disse kursene. En dobling av kurs må dem hvertfall fyre opp til før dem kommer med slik melding, det vet de nok godt selv også.

1 Like

Takker dere for utfyllende svar :grinning:

Kursen var vel forøvrig over 9 i februar. Og dette var før det kom en avtale der de fikk 48.25 USD i kompensasjon fra Saipem for terminering. Dog synes jeg nå det er god risk/reward i forhold til ny kontrakt på NM. Jeg sitter.

1 Like