Det må anses som rimelig sikkert at SOFF kunne fått på plass en “rabattert” kontrakt for NM dersom dette var ansett som mest hensiktsmessig på tidspunktet.
Støtter derfor din vurdering om at det nå kanskje er i ferd med å skje noe annet . Dette kan vel derimot strengt tatt være en av følgende;
- Gjennomføring av den tidligere omtalte klassifiseringen (Før pkt.2 )
- Forberedelser til nytt langsiktig og lukrativt kontraktsoppdrag
- Forberedelser til innløsning av SOFF- garantien
- Forberedelser til salg av skipet/eierselskapet
Markedet priser SOFF basert på et “worst case scenario” iht. pkt. 3, men hvor alle signaler fra LPS så langt peker mot en positiv og for SOFF bærekraftig løsning på dette. Mht. andel nedbetalt NM-gjeld, er jeg faktisk heller ikke så sikker på at pkt. 3 vil være noen dårlig løsning for oss aksjonærer, selv om børspsykologien sikkert kommer til å influere negativt på aksjeverdien i en periode.
Pemex-avtalen MÅ ha blitt inngått for å gi partene tid til å finne gode løsninger for langtidskontrakt og finansiering . Når denne avtalen nå har utløpt- uten at det enda er meldt om ytterligere “ventejobber” tenker jeg at ting begynner å falle på plass.
Men, det kan jo tenkes at man ønsker/trenger ytterligere en “ventejobb” for å sikre seg den virkelig lange gode kontrakten og at dette kommer snarlig- eller etter at klassifisering er gjennomført.
Jeg kan ikke se at bankene skulle forholde seg annerledes til situasjonen nå enn de gjorde i Okt20 og jeg føler meg således trygg på at LPS kommer til å få rett i sin prediksjon om en god løsning for SOFF- herunder for oss.
Til syvende og sist vil følgende være avgjørende; Finnes det et marked og en jobb for NM?
Svaret på det er for meg veldig enkelt, selv om partene nok må innse at det i dagens marked kanskje ikke vil være like enkelt å tjene så mye penger på dette som da de inngikk sin opprinnelige avtale.