…det vil være aksjonær fientligt å kjøre enda en runde hvor aksjonærene mister store verdier…ergo…jeg tror ikke de gjør det…de vil da miste all tillit …
Intradag var kursen faktisk oppe i 10,86
…these 48mill is aready gone…together with 370mill nok for Q1.
hmm try to swim… with some chain hanging on your leg…
…ok… i will join you … and hope its not to deep… i will stay in solstad…
Jeg vil ikke utelukke en emisjon på et gitt tidspunkt og under de rette omstendigheter, men blir det ift NM så blir det først når kursen er betydelig høyere samt en ny forretningsmodell med en betydelig kontrakt slik at man ikke torpederer alt som hadde med restruktureringen å gjøre.
Har tidligere ment at dersom man virkelig følte eller mente at det var nødvendig, ville man måtte utsatt restruktureringen i høst for å få innlemmet NM i den. De valgte ikke å gjøre det til tross for at NM da lå uten kontrakt. Argumenter som at pga restruktureringsplanen var nær vedtatt mener jeg ikke er et argument, dersom man visste at NM kunne velte selskapet et halvt år senere ved ikke å innlemme den i planen mener jeg da vil være grov tjeneste forsømmelse.
Og så liten peiling har ikke ekspertene i det konsortiet at de ville valgt å overse dette.
Jeg er for egen del 100% sikker på at det ble lagt en plan i fjor høst- og hvor det nå pågår en kontrollert prosess for gjennomføring av denne jf. LPSs tidligere uttalelser.
NM-situasjonen var kjent på tidspunktet for ferdigstillelse av restrukturering, og jeg kan ikke se at noen av partene ville være tjent med å gjennomføre denne med kunnskap om at det fortsatt forelå en usikkerhetsfaktor med større “verdi” enn hele restruktureringen.
Nettopp, flinkere å få fram poengene enn jeg er
Det jeg også prøvde å utrykke
Vel, jeg skjønte helt utmerket godt hva du mente og er helt enig- men vi skrev samtidig
… men gøy at det er så spennende…jeg liker ikke å vente…
men alt tyder på at hvis vi ikke får nyheter i neste uke så er vi under 6 kr på aksjen i neste uke …my feeling…
Nå får vi sikkert en.melding på Titus imorgen tidlig hvertfall
Og ryktene sier vel også at Pioneer klargjøres for kontrakt så mye spennende på gang
Enig!
Jeg er langt mer opptatt av jobben med - og spenningen ved å følge rederiet og flåten enn aksjekursen herunder saldoen på konto. Det vil nok derimot ikke være tilfellet den dagen jeg inntar pensjonistrollen- om ca. 20 år
Om man ser på westshore over utestående oppdrag kan man bli mørkredd, heldigvis hjelper det om man også gløtter på paretoship.
Charterer | Workscope | Delivery Date | Vessels |
---|---|---|---|
Peterson SBS Den Helder | Supply duties 14 days firm + D/D 14 | 03.07.2021 | 1 x PSV |
OMC | RM JU D/D (Erda) | 23.06.2021 | 1 x AHTS |
OMC | RM JU D/D (Haeva) | 21.06.2021 | 1 x AHTS |
OMC | RM JU D/D (Seafox 7) | 21.06.2021 | 1 x AHTS |
IOG | Supply duties 7 days firm + D/D 14 | 19.06.2021 | 1 x PSV |
BP UK | Supply duties D/D 14 | 19.06.2021 | 1 x PSV |
BP UK | Supply duties 10 days firm + D/D 10 | 01.07.2021 | 1 x PSV |
Bourbon | All duties 12 days firm + D/D 14 (TetraSpar Tow/Install) | 06.07.2021 | 1 x AHTS + 2 x AHT |
Vil tro at en må øke cash flow fra drift fra 600-800 mill per år til 1200 mill per år de neste årene. Da har jeg tatt med en overtakelse av NM. Over 1200 mill per år i cashflow er vel egentlig det en en trenger for at der skal bli verdier for aksjonærene etter at bankene har fått sitt. Men samtidig så er vel det tatt store verdiavskrivninger, som kan bidra til oppjusteringer i et bedre marked. Men vi får se om det blir fart utover høsten både i oljepris og post Covid aktivitet i Europa og Amerika. Samtidig så vil inflasjon gjerne få en betydning i forhold til hvor tungt eller lett det blir å betale ned lånene. Om en har fastrente på det meste, så vil en ikke bli negativt belastet av renteøkninger som ofte følger inflasjon. Tror at der er et potensiale i SOFF fram i tid for oss aksjonærer, men der er også mye som kan slå feil. Der er dog også mange triggere som kan slå positivt ut for aksjen sett fra et trading perspektiv, og en ser vel at der er noen kortsiktige investorer som også har posisjoner. Om der kommer framtidige emisjoner, så vil jeg kanskje anta at det vil være mer relatert til nye markedsmuligheter og ikke nødvendigvis innenfor olje. Spørsmålet er vel om nye satsninger kan komme i en spinoff? Jeg sitter nå med den posten jeg har og holder. SOFF er jo en aksje med potent oppside, men der er også videre nedside også om ting ikke skulle gå veien.
Sitter klar imorgen tidlig til å fylle på mer.
Mistenker dog oppgang på børsene imorgen og dersom en melding på Titus etc. vil nok støtten på 6 holde og vi kan få en sprett oppover.
Jeg har handlet fra 4,99 og oppover til over 9 kroner og på veien ned til rett under 6 for et par uker siden.
Jeg tenker at om man syntes det var et godt kjøp på 7-11 så er kjøpet hvertfall ikke noe dårligere imorgen.
Lykke til!
Det burde således være tilstrekkelig med rater på 2014-nivå hvilket er en situasjon vi ganske sikkert skal tilbake til. Viktige enn om- er når?
Har SOFF cash og egenkapital til å avvente når?
Jeg tror det- og om ikke SOFF har det, så tenker jeg andre vil slite mer.
Jeg nekter å tro at Norske myndigheter og finansinstitusjoner har til hensikt å gi fra seg en verdensledende kompetanse- og flåte slik markedsutsiktene nå er mht. vind, sol, oppdrett, mining samt olje/gass mv.
Når inngangsbilletten er lav, kortsiktige triggere til kursoppgang finnes og det langsiktige potensialet er enormt så tenker jeg at SOFFs flåte, organisasjon og storeiere er et godt “bet” ift. 1) tidsnok oppnå nødvendig cashflow, 2) sikre bærekraftig drift og 3) Ta nødvendig markedsandeler i et revitalisert marked og som resultat av dette 4) Gi aksjonærene avkastning på sin investering
Skjønner ikke at en henger seg såpass mye opp i disse kontraktene til PSV’ene. De generer lite og ingen penger.
Blir ikke rare cashflowen hvis dagraten er 70 og de daglige driftsutgiftene er 70 + forsikringer og andre finanskostnadene.
Tenker du på Titus, eller psv’er i spotten?
Når selskapet har ca. 35 operative psv synes jeg ikke det er helt uvesentlig å mene at dem også skal være i jobb.
En 2års kontrakt med opsjon på 2år er ikke helt uvesentlig istedet for at dem ligger i spotten og taper penger.
Jeg vet veldig godt at de store pengene ligger i de ca. 30 CSV’ene selskapet opererer og har redegjort for det i flere innlegg tidligere.
Men, et selskap som Solstad som selv ønsker å være verdensledende trenger mer enn bare CSV’er.
Og bare for å si det så utgjorde inntektene for psv 50 mill mer enn hva de utgjorde for ahtsene i q1.
Fra q1, med ahts først og psv deretter:
Operating result before
depreciations -5,194 15,636
Så, ja, jeg er opptatt av psv’ene også.
Psv’ene av Solstad genererte 290mill i inntekter i q1, mens ahtsene genererte 247mill.
Man må ikke gå i fella og tro at alle psvene til solstad har 70k, markedet har vært sykt dårlig i spotmarkedet som igjen har dratt ned snittratene på psv’ene.
,
Hva tror dere den starter på imorgen hvis det kommer kontrakt på denne PSV’en ?
Hva om det dumper inn en kontrakt på NM, hva vil da kursen stå i klokken 0930 ?
Kontrakt på PSV har lite å seie for kursen vil eg tru.
Langtidskontrakt på NM så vil nok ikkje kursen åpnes før etter lang tid og då tipper eg 50-80% opp.
Bare så det ikke blir noen misforståelser, jeg tror ikke lenger på noen rakett oppgang om det kommer en psv kontrakt på 1 år eller 2.
Men, når man får en avklart NM situasjon mtp kontrakt samt eierforhold/banker så vil vi kanskje kunne få en rettferdig kursutvikling også når selskapet med glede meddeler markedet nye kontrakter på andre fartøy.
Det så vi etter NM kontrakten medio desember, deretter steg kursen på andre kontraktsmeldinger også.
Siden mars har den nesten gått ned etter hver eneste kontrakt.
Jeg mener fortsatt, kursen er dog mye lavere, men at ved en langtidskontrakt for NM på 2-4 år med uendret eierforhold vil vi kunne få en 40-70% oppgang.
Kontrakter på PSVer er sjølvsagt positivt, men utifra tidlegare observasjoner så er kursutslaget enormt lite.