Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Jeg kommer også til kort her, men penger har jeg greie på og ser at det betales betydelig høyere idag og igår enn på fredag :grinning:
La oss håpe at markedet strammer seg til etterhvert nå slik at det igjen kan bli mer press og høyere rater.

1 Like

14 dagers oppdrag til Far Sapphire nettopp tildelt nå.

2 Likes

Vet ikke hva Herr Solstad synes om kurs utviklingen etter alle disse kontraktene han har meldt til markedet fra medio desember, men her er noe av det han kommenterer til haugesunds Avis på fredag i forrige uke.

– Vi signerer kontrakter hele veien. Noen er korte og noen er lange, men det er kjekt å gå ut med en såpass stor melding på en gang. Vi har jobbet med dette en god stund, men det ramlet på plass nå nylig, sier han til Haugesunds Avis.

Den første kontrakten dreier seg om «Normand Energy». Fartøyet skal brukes på et prosjekt i Stillehavet. Estimert tid er fem måneder.

Så har de fått en kontrakt for «Far Samson». Fartøyet starter på jobben med kabelleggingsoperasjoner i april/mai. Avtalen er i første omgang for 90 dager, med opsjoner på resten av året.
– Det blir sannsynligvis store deler av året, sier Solstad.

Solstad kan ikke navngi hvilke selskaper de nå har tegnet avtaler med, men:

– Det er forskjellige selskaper. Alle store, anerkjente operatører, sier han.

– Hva betyr disse fire kontraktene for dere nå?

– Det er veldig positivt. Definitivt. Nå blir det mer arbeid innenfor fornybar energi, noe vi gjør stadig mer av. Å få mest mulig båter i arbeid på best mulige betingelser er det vi prøver på hele veien, sier han.

1 Like

Flott artikkel i moregndagens FA om Havvind.(deler noe av teksten)

“Et økende behov for skip er gull verdt for norske redere som går inn i offshore vind. Allerede stikker de av med de fleste lange kontraktene, ifølge Clarksons-analytiker.”

“Ikke bare Europa
Kontraktene som ble delt ut i 2020 viser en interessant trend. Til og med 2019 var havvindkontraktene utelukkende for arbeid i Europa, men nå følger resten av verden etter.
I løpet av fjoråret var både USA og Taiwan representert. I Taiwan sikret blant annet Solstad Offshore seg to mellomlange kontrakter.
– Det forsterker det vi har sagt lenge, at offshore vindmarkedet «is going global», noe som bare vil øke i styrke. Vi tror markedet i Europa skal doble seg på fem år. Det er en vekst som etter hvert også vil vise seg i Taiwan, USA, Sør-Korea og Japan.”

3 Likes

Hvor mange skip har Solstad som kan jobbe med vind? Har de kommunisert noe om ombygging av andre skip? Av skipene de har, hvilke størrelse av vindmøller kan de håndtere?

Her er flåten i alle fall:

Ingen tvil om at det har vært et press på Soff kursen den siste tiden. Idag ser jeg på Topp 50 listen at Nordea Bank sin meglerkonto er redusert fra NORDEA BANK ABP, FIL 5,395,264 til 71,081 aksjer, det er en reduksjon på 5,3 mill aksjer for 2-3 dager siden.
Det er forsåvidt greit nok, men det jeg ikke skjønner er at det ikke har vært noen dager i nærheten av slik omsetning.
Så hva har skjedd her? Har dem lånt ut masse aksjer til shortkonto rett under 0,5% i tillegg til at dem har solgt noe.
Ikke vet jeg, skjønner ikke helt dette jeg, kanskje noen andre kan forklare.

Uansett en forklaring på uforholdsmessig drøy nedgang i det siste.

Veldig kjekt å registrere en reaksjon opp nå.
Skyldes dette bare at den var utbombet eller ligger det mer bak?

Dogger kan ikke være langt unna ifølge et innlegg på Aksjeforum igår.

Er så forbanna irritert på meg selv. Hadde ikke peng til å handle i dag tidlig…

har du solgt deg ut tidligere>?

Det med Aksjeforum så var det en som mente at Equinor skal oppdatere i slutten av denne uken.

Nei, sitter med et snitt nå på 8,70 tipper jeg.
Men jeg solgte på 10.30 sist for så å kjøpe meg inn igjen på 10. Snittet ned etter dette.

Ok, viktigste er å være med.
Jeg har ikke mange aksjer i NAKD, men leser nå at dem mener den skal kjøres på samme måte som Game Stop, vil i såfall kunne bli en kjekk bonus.

Husker ikke hva som ble meldt den gangen, men dagens utvikling i Soff minner meg om for ikke lenge siden da den steg 30% og melding om kontrakt kom morgenen etterpå.

Nå er jeg ikke helt med?
Er det en stor short i Soff sier du?

Det viktigste er å være med om noe skjer.
Sjekk ut NAKD på Nasdaq hva som er i ferd med å skje.(har ikke noe med Soff å gjøre)

Takk for tips, Rodjer. Som sagt har jeg ikke peng til å kjøpe akkurat nå.
Ser ut som bare vi 2 snakker her. Da får det gå greit selv om vi bombarderer tråden litt.
Pre Nakd nå er helt vill

Feil å skrive om det på denne tråden, ser nå at det er en egen tråd for slikt, var ikke klar over det før nå.

Håper Soffen skal over 8 utover ettermiddagen.

Hadde kanskje skjedd hvis det ikke var for den CB

Sitter fortsatt her. Både Soff og Eiof gikk flott i dag. Ser ut til at det blir 2% opp i USA i kveld og, så blir vel en grønn dag i morgen i Oslo. Kan bli bra dette.

1 Like

Synes det ser ganske ok ut nå teknisk. Lang og rolig konsolidering fra høy 10 og i dag til sub-7 med en fin reaksjon opp på slutten. Kan være vendingen vi så idag. Savner litt confidence i form av volum - det er vel det eneste. Blir ikke helt kvitt tanken / følelsen at vi kan se ned mot 6kr blank men tok uansett idag et par stikk rett over og rett under 7kr. Har noen flere liggende ned mot 6kr just in case. Men nå synes jeg det begynner å bli på tide med vending opp etter den relativt lange konsolideringen og meget fine news-flow’en.

Takk for det du legger ut på tråden her, @Rodjer!

4 Likes

Normand Drott tildelt en 14dg kontrakt for Equinor.

http://westshore.no

2 Likes