Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Dynamikken i dette er selvsagt at det er kjøpere som det er selgere, helst med overvekt på kjøpersiden, da får man oppgang.
Meldingene fra selskapet tilsier at det burde vært overvekt av nettopp kjøpere, det som sålangt ødelegger for oss er at bankene fucker opp enhver mulighet for oppgang.
Men, det svekker etter mine bedømmelser ikke caset Soff, tvert imot. Bankene driver med mye rart, akkurat som nå.
Var det slik at Sparebank1 hadde bestemt seg for å lette seg i soff for lenge siden, så venter dem altså til kursen er halvvert før dem starter nedsalget, vitner om mer enn en smule inkompetanse.
Ei heller pumper dem kursen når det kommer meldinger, er jo helt på trynet spør du meg.
Tilsynelatende sitter dem helt passive og bare dumper ut poster i markedet uansett pris nesten.

ha ha OK Kjell. du er sikkert en lærer. Jeg tar det til etterretning og skal prøve så godt jeg kan. men du får passe på. så går not dette greit.

1 Like

Dette med de bankene er hele årsaken til at jeg avventer.

Hei. Takk for mange gode innlegg her inne på forumet.
Jeg er aksjonær i Solstad og har vært med å kjøpe på dipper denne vinteren og våren.
Det er en ting jeg lurer på som kanskje noen av dere kan hjelpe med å svare på.
Gjelden til Solstad er forholdvis stor og skal betales tilbake en gang mellom 2023-2025, hvor mye må markedet/ratene stige i de forskjellige segmentene for at det er mulig for Solstad å betale tilbake obligasjonslånene, eller at bankene går med på lengre løpetid?

1 Like

Latterlig tørke i spotten nå ihvettfall, kan ikke huske sist det var 0 korte jobber og bare en termjobb😂

Vi er i ferietid. Kan det ha betydning?

Ja men Hagland og Clarkson viser heller ikke noe særlug. Dette er høysesong offshore pga gunstig vær så kommer nok et lite ras snart

Med forbehold om at jeg har misforstått noe så skal vel ikke gjelden betales tilbake i løpet av 23-25, de har vel fått betalingsutsettelse ved rente og eller avdragsfrihet på deler av eller på enkelte av lånene.
Disse forpliktelsene er fritatt til medio 2023 og 2024, hvilke og hvor store og hvor mange lån dette gjelder vet jeg ikke, men den godeste @zappa66 har sikkert rimelig bra kontroll på dette kjenner jeg han rett.

Det er spesielt i spotten for tiden, psv utnyttelsen er fortsatt meget høy, ahts på vei opp, men vi nærmer oss igjen et punkt nå hvor det må rulle på med nye oppdrag fortløpende for ikke å havne på 20-40% igjen.

Kom en psv jobb fra equinor, den var vekke på en times tid😂

Det er bra på psv, det er på ahts det kan bli endel ledig- ikke for soff sine da, de er nokså bra booka neste 2-3 ukene

1 Like

Fikser de et oppdrag til Prosper nå som passer inn før den 20.7 så er sånn sett juli berget for Solstad sin del i spotten.

  1. TORVIK TRAILERREP AS +80 000 +19,56% 489 000 0,65%

  2. SPAREBANK 1 SMN - KONTO #3 +17 425 +8,14% 231 529 0,31%

Topp 50 total +157 778 +0,26% 60 207 523 80,14%

Valaris ja, antar det er for dem kanskje at Maximus er på jobb for nå siden dem eier plattformen Joe Douglas i Mexico hvor fartøyet nå jobber.

1 Like

Takk for svar. Det står på side 58 i årsrapporten for 2020 at interest bearing liabilities 4-5 år fra 31.12.2020 er på 15,4 mrd. Betyr ikke det da at obligasjonslånene forfaller om 4-5 år fra 31.12.2020? Eller er det noe jeg overser her?

Blir ganske brutalt når andre enn sparebank 1 må eller ønsker å selge. Da er eneste utvei en dump i underkant av hva banken(e) ligger på. Blir nok gode kjøpsmuligheter for de som ligger tålmodig med poster på nedsiden

Synd for oss som sitter fra andre topper. Begynner å bli temmelig forbanna

Der kom samlemeldingen din Rodjer.

Denne setningen er gullfin:

“Solstad’s anchor handlers currently trading the North Sea spot market have been
awarded multiple project contracts in Q3 and Q4 2021.”

Er så jævla suspekt at de meldingene alltid kommer her nede…