Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Uten bankenes nedsalg tror jeg vi ville vært flere kroner høyere.
Svært få allminnelige investorer som har særlig mye under 7 i snitt.

Derfor jeg ikke helt ut skjønner salgsstrategien av disse bankene. Hvorfor ikke pumpe kursen litt innimellom, få opp interessen og volumet for så å utnytte det til å pumpe ut på høyere kurser.
Nå setter dem sperrer hele tiden med store poster, psykologisk “skremmer” det bort flere potensielle småsparere.

Men, jeg har ikke greie på dette, det er jo bankene som er ekspertene.

Det ligger potensielt store kurstriggere på disse 3 fartøyene framover nå:

Spot availability Subsea and Renewable Energy

Last updated: 28.06.2021
Send email to Subsea and Renewable

Vessel Type Client Availability Port
Normand Australis CSV Open Singapore
Normand Maximus CSV 09.07.2021 Mexico
Normand Frontier CSV Q3-2021 APAC
1 Like

Hvordan er eierstrukturer i selskapet Maximus er i? Solstad har etter det jeg forstår 25%. Hvordan er resterende prosenter fordelt?

Det er forvaltningsselskapet AGC Equity Partners som eier de resterende 75% av Maximus :slightly_smiling_face:

Skipet, med en pris på rundt 3 milliarder kroner, ble finansiert gjennom en salgs- og tilbakeleieavtale da det ble levert i 2016, der det ble solgt til et selskap eid med 75 prosent av leasingselskapet AGC og 25 prosent av Solstad Offshore. Sistnevnte står for driften av skipet.

Man ser i boka nå at det er interesse på kjøpersiden…

Kipt med disse bankene som legger et lokk på Soff’n, og irriterende med disse “større” postene som hele tiden dukker opp på lave nivåer. Men, det er vel bare noe vi må gjennom. Får bare håpe de snart blir ferdig med nedsalget og vi kan rette snuten nordover.

Tror også markedet/investorer/meglere benytter anledningen til å avvente siden “alle” vet at det kommer billige aksjer på banen. Når nedsalget er ferdig snur nok dette.
Kurs er kurs, men det fundamentale i Soff blir mer og mer solid ut fra alle meldingene som er kommet siste månedene. Virker på meg som skuta begynner å få opp litt mer damp nå.

Litt tålmodighet så kommer denne, tror jeg.

2 Likes

Begynner å skje saker i spotten nå:

NEW Diamond Drilling R/M Ocean Patriot (3-4 x AHTS), D/D 14 13/07/21 - 15/07/21
NEW Equinor Energy AS Supply duties, D/D 14 09/07/21
08/07/21 OMC R/M Prospector 1, D/D as required 13/07/21
08/07/21 OMC R/M Seafox 2, D/D as required 15/07/21
08/07/21 Tulip Oil Supply duties, 21 days firm + D/D 14 02/08/21
07/07/21 Total E&P UK Ltd Supply duties , D/D 14 07/07/21

Solstad sine ahtser er nå opptatt framover med unntak av Prosper som er booked først fra 20/7
Blir nok oppgang i ratenivået nå gitt.

2 Likes

NM sitt oppdrag utløper i dag. Som andre skip burde den vel vært listet under ledige fartøy i spotten etter i dag. Det kan jo tyde på at de har planer for den. Blir spennende hva som står å lese i helga eller mandag.

1 Like

Stoler ikke helt på oversikten for de 3 nederste fartøyene på soff siden, oppdateres sjelden oftere enn en gang i uken dessverre.
De andre, spesielt Nordsjøen kan oppdateres flere ganger daglig.

Nesten så man kunne håpe en dump til 5 kroner med 1 mill omsatte aksjer, og så starte på nytt derfra. Seigpining

2 Likes

Fordømt latterlig måte å selge aksjer på dette her🙄
Her kunne selgerne bidratt selv for å løfte aksjen litt innimellom og dermed fått løftet opp interessen og volumet og fått solgt seg ned både fortere og til høyere kurs.
Spesielt de 3 dagene hvor det kom melding om nye kontrakter.
For nye investorer frister det ikke akkurat å kjøpe når man ser på dette mønsteret og avventer følgelig

Mp innrømna eg ikke bryr meg så møkje om kursen nå utøve at eg vurdere noen aksjer til :face_with_hand_over_mouth: kursen er tynget av nedsalg fra bankene og NM, det fundamentale er betraktelug bedre nå enn når kursen var 10kr​:smiley:

3 Likes

Bryr meg ikke heller personlig, mer over måten dem gjør det på.

Underlig tidspunkt p selge på spør du meg. Hva ligger til grunn for at bankene plutselig har det travelt med å komme seg ut og hvorfor solgte dem ikke da omsettingen/kursen var omtrent det dobbelte av dagens?

De skal bare ut, tapet er tatt.

Det er sikkert så enkelt. Meningsbærende er det ikke.

Nei de er ikke veldig opptatt av kursen, de skal bare jevnt og trutt ut. Dansje bank blåste jo ut alt før nyttår for å få alt på samme regnskapsår.

Har nevnt dette tidligere, men så lenge ikke DnB og Nordea skal ut så krasjer ikke kursen fullstendig. På den andre siden så hadde det vært like greit om bankene forsvant fra bildet fullstendig. Jeg har ikke noe i mot å kjøpe opptil ett parr hundretusen aksjer til 1-2 kr stykket.

Hvis alt fra banker havner på retails hender så er det ikke spesielt bra med tanke på investorbasen. Det beste hadde vært store kryss mot industrielle eiere. Aker kan med fordel øke sitt eierskap. Da hadde det blitt en ganske ellevill kursøkning

2 Likes

Kursen akkurat nå er lek med tall. Om den er 1, 2, eller 6 kroner så er mcap såpass lav at den er tilnærmet 0 i forhold til hva selskapet “bør” prises til “om” man kommer til en drift som gjør gjelden håndterbar. Mcap med dagens sluttkurs er drøye 400 mill.

1 Like