Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det er ganske sykt tatt i betraktning flåtestørrelsen og antallet kontrakter. Det straffer seg derimot å være såpass gjeldstynget som SOFF i realiteten er.

1 Like

Relativt tette bånd mellom Aker og Subsea7 ja.

Og Soff/Subsea7 har mange års samarbeid bak seg👍

Jepp, implisitt det jeg hadde i tankene :grinning:

Og som du pleier å si, alt godt nytt for Subsea7 er godt nytt for Soff

1 Like

Valgte å øke ytterligere i denne i går. Tror att psykologien er så enkel att når løsningen rundt NM er på plass, så går kursen i riktig retning igjen.

Melding om en lengre kontrakt til NM vil uten tvil sette fyr, å øke på dette kursnivået kan gi en fantastisk reise forutsatt at NM ordner seg.
Når jeg skriver “NM ordner seg” så mener jeg langtidskontrakt og enighet med bankene.
Ordner NM seg med langtidskontrakt og at Solstad kjøper fartøyet fullt og helt så tror jeg det også vil gi en betydelig langsiktig positiv effekt på kursen, men det vil ta lengre tid for da må man muligens gjennom en emisjon. Muligens emisjon sier jeg fordi det kan tenkes at om man kjøper ut fartøyet så kan det være andre måter å ordne dette på.
Eksempelvis å skille ut et eget esg selskap fra Solstad med en 7-8 fartøy hvorav det ene er NM og da med Aker som en betydelig større eier i det nye selskapet enn i dagens Solstad.

Når det gjelder NM så er dato oppgitt på Solstad sin egen spot side gått ut nok engang, men fartøyet ligger vel fortsatt ved Valaris sin plattform Joe Douglas så antar den fortsetter å tjene inn penger der noen dager eller uker til.
Valaris kan være en kjekk oppdragsgiver skulle man tro.
Det at fartøyet er i kontinuerlig jobb viser hvertfall at det mangler ikke på oppdrag, men noe langvarig og forutsigbart vil helt klart være å foretrekke.

Oppdateres/forlenges sikkert på mandag:

Normand Maximus CSV 09.07.2021 Mexico

2 Likes

Kan ikke unngå å nevne at NM fra ende til annen er rare greier. Det opplegget etter kontrakten fra desember enda rarere. Hadde dem vært i stand til å sikre en kontrakt av ønsket omfang og resurssetting ville vi kunne lese om den i newsweb. Vel det er bedre at fartøyet går på «måfå» nede i sør-Amerika enn at det ligger til kai.

Men vet vi noe om type oppdrag den går på? Om det er oppdrag NM er “best skikket” til eller kan det være den går på oppdrag som mange andre kunne tatt og dermed mest sannsynlig går på en lavere rate enn den skulle hatt. Alt for å unngå å ligge til kai, så sant kostnadene i drift ikke er høyere enn inntekt.

Godt poeng og det vet vi ikke, elelr hvertfall vet ikke jeg.
Eneste jeg vet er at Valaris er et særdeles stort selskap.

Valaris er eier, mens Fieldwood Energy LLC er operatør - i følge noen kilder.
Hvordan kostnadsfordeling er under drift er jeg ikke sikker på, men antar sistnevnte er kostnadsbærer.

Usikker på kildekredibiliten, men i denne artikkelen er rollene reversert.

1 Like

Det er fort mye håp som formidles angående NM, men er det noen som har tanker om hva som er realistisk/kan forventes? Det er viktig å kunne se nedsiden i caset også, i det større bildet.

Flere av dere vet at jeg startet en fb gruppe Solstad Offshore Investors for noen uker siden, vi nærmer oss 900 medlemmer allerede, helt formidabelt.
Mitt motto og inspirasjon er at jo mer man “maser” og publiserer jo flere blir etterhvert interessert, sånn er vi mennesker, så enkelt.
Startet fb gruppen Photocure Investors høsten 2018, idag teller den nesten 3k medlemmer.
Kursmessig ser jeg utrolig mange likheter mellom Soff og hvordan det var i Pho tidligere.

Uansett, flere nye har også gledelig nok kommet til her på Soff tråden, følte meg ganske alene en periode.

Publiserte følgende og forenklede innlegg på Børsforum tidligere idag og for de av dere som ikke er medlem der og derav ikke har lest det så er dere velkommen til å lese det her nå.
Kom dere gjerne inn i fb gruppen også.
Publisitet/oppmerksomhet–> Gir økt fokus og oppmerksomhet–> økt interesse og omsetning!!!

Verden fortsetter sin gjenåpning etter pandemien, og Solstad Offshore berikes med oppdrag som perler på en snor spesielt innenfor oljesektoren og Offshore Wind world wide. Selskapet kan være en glemt liten juvel på Oslo børs - Ikke bare etter pandemien, men også etter gjennomført rekonstruksjon.

Vil du vite mer om Solstad Offshore så er du velkommen inn i gruppen https://www.facebook.com/groups/165692102162186. En seriøs gruppe som på ingen måte forsøker å hausse opp selskapet uberettiget, men informere forløpende om de faktiske forhold, og det vi klarer å innhente av informasjon om og rundt Solstad Offshore.

Selskapet har de siste ukene reaktivert flere supply skip og har nå ca. 80 fartøy gående på spot oppdrag, mellomlange og lange kontrakter.(CSV’er, Ahtser og Psv’er.

Selskapet nærmer seg 3,600 ansatte og er en betydelig aktør innenfor sitt segment.

Aker Capital med Kjell Inge Røkke er selskapets største aksjonær med ca. 25% av aksjene, Hemen og John Fredriksen sitter også med en betydelig eierandel, det gjør også CEO Lars Peder Solstad med familie og styrets leder Harald Espedal.

EK i selskapet pr q1 var ca. 4mrd, ca. 2mrd i cashbeholdning mens mcap idag er på ca. 410 mill. Selskapet har fortsatt en relativt høy gjeld på drøyt 21mrd, redusert fra ca 33mrd tilbake til før restruktureringen i oktober 2020.

Selskapet har i restr.planen vedtatt å avhende tilsammen 37 fartøy, de eldste og minste, 10 av dem er solgt hittil i år og de neste 27 forsvinner i løpet av 2021 er det antydet fra CEO. I meldingene på alle disse salgene har det stått at salget vil medføre en ubetydelig effekt på regnskapet, det kan ikke bety særlig annet enn at verdiene i bøkene av Solstad stemmer rimelig bra med virkeligheten.

Normand Maximus sin langvarige kontrakt ble terminert av Saipem høsten 2020. Fartøyet lå til kai i Mekjarvik et par måneder før det i desember ble meldt om en 5 måneders kontrakt i Mexi for fartøyet. I starten av april var denne kontrakten ferdig og fartøyet har siden da gått på kortere oppdrag for ikke navngitte oppdragsgivere. Pr nå er fartøyet på jobb mest sannsynlig for Valaris, hvertfall ligger den ved deres plattform Joe Douglas. På q1 informerte Lars Peder Solstad om at interessen for fartøyet var stigende og de var i dialog med flere potensielle kunder. Så får vi se hva det ender med, det viktigste er uansett at fartøyet holdes i kontinuerlig 100% drift.

De siste 10 dagene har selskapet meldt om kontrakter for i størrelsesorden 6-800 mill, herav en kontrakt til CSV’en Normand Energy, en kontrakt til CSV’en Normand Vision samt flere kortere oppdrag til flere psv’er og ahtser på tilsammen 1000 kontraktsdøgn.

Vi passerte nylig 800 medlemmer, og har hatt en formidabel økning de siste ukene.

Denne gruppen er ingen konkurrent til andre forum, men et spisset supplement for de som måtte ha interesse for dette selskapet.

Velkommen inn ❣

Antall medlemmer var 805 idag morges, nærmer seg 900 nå i kveld.

4 Likes

Bra jobba, du viser en fantastisk stayerevne. Håper for deg att det betaler seg i cash snart og ikke bare goord fra sånne som meg. :+1:

1 Like

På et eller annet tidspunkt blir det cash på deg, meg og mange flere.
Blitt vant til disse seigpiningene i de fleste av aksjene jeg har vært long i, men det har gitt resultater og ser ikke at Soff blir et unntak i så måte.

Problemet er gjerne at man selger for tidlig når det først snur

Ja, mange gjør det først og fremst fordi man er endelig glad for å være i pluss igjen og endel over inngang.
Det er en klassisk felle og har selv erfaring fra det gitt :grinning:

Stikkord Biotec Ph., nå azt…

1 Like

Noen med abb. på Marinetraffic som kan sjekke hvor Normand Frontier er på vei, ser for min del ut som den har lagt ut på enreise lenger enn en liten oppdrags forskyvning?
Det er et av de store fartøyene som man kan forvente melding på når som helst.
Stemmer det at den er på vei fra Australia til Indonesia?

Normand Frontier CSV Q3-2021 APAC

En av de to ivrige bankene falt ut av topp 50 listen viser dagens oppdaterte liste.

SPAREBANK 1 SMN - KONTO #3 141 453 0,19%

1 Like

Noen som har bedre internettdekning enn meg, og som gidder å sjekke NMs posisjon?

image

Ennå på jobb :slightly_smiling_face: