Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Takk for dine bidrag rundt det tekniske.
Ikke at det betyr noe for min investering, men når man kan og vet lite om TA er det flott at du gidder å dele det her.

1 Like

Takk i like måte til deg som deler av det fundamentale og graver opp funn som du gjør. Da koster det ikke veldig mye å dele av mine tekniske betraktninger! :slight_smile:

2 Likes

Selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om de tekniske signalene tolker jeg at dagens close på 7,75 er positivt utfra dine betraktninger.

Over er bedre enn under (sa brura :grimacing::grimacing:) så vil neste dager og uker gi oss svaret på hvor vi faktisk skal! Synes det ser bra ut.

Vi skal helt klart opp :smiley:
Tenkte bare om også det tekniske ville kunne bidra positivt :+1:

Synes slutten var bra - ender nærmere høy enn lav for dagen, over MA50. Volum ikke spesielt overbevisende men greit nok. Morgendagen ser vi om dette var/er/blir det sedvanlige «blaffet» eller en noe mer varig trend-endring. Evt starten på en slik.

1 Like

Gjentar noe:
“– Vi er veldig aktive i offshore vind og har gjort mange kontrakter både i fjor og til nå i år. Vi ønsker å vokse videre, noe vi er trygge på at vi kommer til å gjøre, sier Solstad.”

"– Hvor viktig blir offshore vind for subseaflåten fremover?

– Det blir veldig viktig. Kombinasjonen av etterspørselen fra offshore vind, og olje og gass, gjør at vi raskere vil oppnå en markedsbalanse der sammenlignet med andre offshorefarøtyer.

Kun tre av rederiets 30 subseaskip ligger nå i opplag."

1 Like

Veldig oppløftende lesning. Er ikke nervøs for investeringen i Soff

Overhodet ikke, de gutta med Røkke i bakgrunnen vet nå hva de holder på med.
Undrer meg at ikke flere ser det, men antar det kommer etterhvert som kontraktene ramler inn.

Det står også i artikkelen at det kommer flere kontrakter til N. Fortress., de jobber med det og derfor dem fant det klokt å reaktivere fartøyet.

1 Like

Ikke registrert aktivitet på Normand Service på Solstad sin side, enda hvertfall.
Men den er i aktivitet, den lå til kai i Aberdeen idag morges.

Vessel Type Client Availability Port
Normand Service PSV PPT Aberdeen

https://www.vesselfinder.com/?imo=9656644

1 Like

@Hpbjorn
Da venter jeg på dagens oppdatering rundt det tekniske, lite forandret kanskje.
Den sluttet over 8 på ikke altfor høy omsetning, men oppgang to dager etter hverandre lar seg uansett høre.

Og så må jeg jo bare si at det undrer meg at investorer, liten eller stor finner det fornuftig å selge under 8(forsåvidt under 15 også, men det er en annen skål). For kort tid siden var aksjen oppe i 10,86 intradag, etter den dagen har oljeprisen styrket seg med ca. 16%, Soff har levert flere lengre og større kontrakter, Lars Peder Solstad har uttalt til FA at for de med de rette båtene kan Havvind markedet bli særdeles bra, Normand Fortress har ligget i opplag i 4,5 år, nå har man valgt å reaktivere den og få den ut på Havvind prosjekt om en måned.
Mulig jeg tenker feil, men rasjonelt er det ikke.
Men som sagt, tålmod er en dyd og om jeg ikke tar mye feil vil vi fortsette oppover nå framover og flere kontrakter vil komme.
Er fullstendig klar over at jeg har varslet ytterligere kontrakter i flere innlegg, men de har da også kommet.
Så får man skylde de kortsiktige for at oppgangen ikke blir større og mer varig mellom hver kontrakt for topp 20 selger hvertfall ikke etter hva jeg har sett, knapt nok topp 50. Så kan man på den annen side hevde at uten de kortsiktige ville også oppgangen uteblitt.
Så her er det bare å vente på en eller to/tre større aktører med dype lommer så sier utfallet seg selv.

Apropos det tekniske bildet og indikasjonene så er det lenge siden den har vært “nøytral” på 4 hours, det har vært blodrødt stort sett over hele linja den siste tiden så TA messig ser det nok betydelig bedre ut nå tipper jeg.

Og denne var oppdatert i går, så rekner med den er fortsatt kjøp signal :wink:

2 Likes

Nå kommer snart Yngve med en oppdatert Soff analyse på Aksjeforum, blir spennende å se hva han kommer med idag, antar det fortsatt er positivt.

2 Likes

TA er riktignok ferskvare men sånn fra dag til dag er det ikke nødvendigvis mye endring å spore. Men tar jeg en litt nærmere titt enn jeg gjorde her om dagen så er det ingen tvil i mine øyne - utviklingen går riktig vei. Ser ingen voldsomme utslag på Stochastics på oppgangen vi har hatt fra sub-7kr - bare en naturlig vending opp. Avslutter nesten på dagens høy som også er sammenfallende med MA20 som forøvrig har fungert helt ok som en rettesnor for kursen (dvs. støtte/motstand) siden ca. mid-desember.

Uten spesielle nyheter forventer jeg egentlig som base case at vi s(n)urrer litt rundt her mellom 7,50 og ca. 8,30. Ser etter et brudd med økt volum (typ 2-2,5M omsatte aksjer) over 8,30-8,50 som et signal basert på nyere historikk. I dette lille beltet har vi litt horisontal støtte og motstand og vi har en fallende trendlinje som møter oss omtrent akkurat her og som sammenfaller greit med moment og volum sånn høvelig. Konsolideringen virker å komme mot en slutt og vi er ved et punkt hvor det kan og bør bryte opp - etter min mening. Savner volum - det er det som virkelig kan gi substans til en evt. oppgang. Vi bør ideelt sett over nivåene vi hadde dagene et par uker tilbake når den forsøkte å bryte over 8.50 (da var dagsvolumene 1,5-2,0M aksjer omsatt.

Jeg gir det 1 uke - max 2 for at den skal vise oss om det blir videre slakt fall (mot 6kr) eller om vi snur opp fra nivået vi er på nå.

4 Likes

Takk for oppdatering :ok_hand:t3:

Fra Solstad sin Facebook side:

Solstad Offshore

3tilngSp onsoreetd ·

Did you know that Solstad Offshore is an industry leader in using Battery Storage Systems on soon 8 vessels?

Resulting in CO2 emissions savings of 2.900tons – every year !

Another fun fact is that all our active vessels operating in Norway today are equipped with either battery, shore power or both.

We think this is fantastic and it will help us on our path towards complete carbon neutrality by 2050.

#shorepower #batterystorage #batterytechnology #carbonneutrality #solstadgreenoperations #SGO

2 Likes

– Det var godt å kjenne at kongefamilien på denne måten hadde omtanke for oss sjøfolkene. Dette satte vi utrolig stor pris på, sier Kim Lekva Velve.

Han er bås og kranoperatør om bord i konstruksjonsskipet Normand Fortress som nå gjør seg klar for jobb i havvindmarkedet.

– Jeg kunne fortelle kronprins Haakon at Normand Fortress nå bryter opplag i forbindelse med at vi vant kontrakten med MHI Vestas. Etter offshorekrise og koronakrise var det fint å kunne fortelle noe positivt, smiler Velve.

Som hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet hos Solstad Offshore representerte han ikke bare rederiet, men også rundt 400 medlemmer i Sjømannsforbundet som seiler om bord i Solstad-flåten.

– Jeg unnlot ikke å nevne at Solstad Offshore er Norges største offshorerederi, slår Kim Lekva Velve fast.

Hovedtematema i samtalen med kronprinsen var utfordringene sjøfolkene møter med mannskapsskifter, karanteregler og ulik praktisering av disse verden rundt. Til dels sterkt redusert bevegelsesfrihet og nedkorting av friperioder er blant skyggesidene.

Foruten Kim Lekva Velve fra Solstad Offshore, møtte kronprins Haakon sjøfolk også fra Odfjell SE, Hurtigruten og Havila Shipping.

(Tekst SMe. Foto privat/NR)

1 Like

Er det noen her som har peiling på dag rate på Normann Vision?
Da eg jobba nattevakt på båten her i sommar, kom eg i prat med ein ombord der vi diskuterte kor lønnsomt det var når dei ligger til land og leiger inn dei som har de-mob eller mobilisering. Det er noen jobber som eg synest er veldig lite effektivt og var nysgjerrig. Han nevnte ein rate på 2 mill :astonished: :crazy_face:

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte.

Synest det hørtes som ein ganske solid rate. Skal jo seies at dette er jo vel ein av dei største båtene til Soff.

Takk for tilbakemelding.

1 Like

Dette sliter hvertfall jeg med å verifisere, men dagraten virker unektelig veldig høy.
Har prøvd å se litt kontakten på Normand Maximus som ble terminert halvveis.
Såvidt jeg kan skjønne ble det i sin tid inngått en 8 års kontrakt som ble terminert halvveis.
Selskapet selv har oppgitt at dette medførte redusert backlog på ca. usd 200 mill eller ca. NOK 1,9mrd.
Ser man på rate pr døgn da snakker man et sted mellom 1,3-1,5 mill.
Maximus er selskapets største og dyreste fartøy, såvidt jeg vet er Vision nest størst.
Så er det noe med det at man selvsagt går ned i pris på så lange kontrakter som 8år versus en 5mnd kontrakt.
Min konklusjon er at 2 mill virker høyt, men er ikke istand til å ordentlig kvalitetssikre om det er usannsynlig.

Antar forøvrig at det er denne kontrakten man tenker på med henvisning til den dagraten.

Contract for CSV Normand Vision with Ocean Installer

Solstad Offshore ASA has been awarded a contract with Ocean Installer for the CSV Normand Vision. The contract commences in 1Q and the firm and optional periods covers the majority of 2021.

Normand Vision is a high capacity Construction Support Vessel designed and built for installation of Subsea Structures, Umbilicals, Risers and Flowlines (SURF). The vessel was delivered in 2014 and has worked for Ocean Installer most of the time since then.

Skudeneshavn, August 13th, 2020

1 Like