Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Eneste snev av positivitet i aksjen idag er at det foreløpig ser ut til at selgerne har gjort seg ferdige.
Det neste som trengs nå er større kjøpere.
Eller, selgerne er ikke borte, men om ikke annet opptrer de litt mer kontrollert.

Godt å se at selskapet er igang med å effektuere punktene fra restruktureringsplanen om å kvitte seg med deler av flåten.

Sale of vessels
Deep Sea Supply Shipowning AS and Deep Sea Supply Shipowning I AS, wholly owned
subsidiaries of Solstad Offshore ASA, has sold the PSVs Sea Angler (built 2007,
5 450 BHP), Sea Bass (built 2008, 5 450 BHP) and Sea Turbot (built 2008, 5 450
BHP). Delivery of the vessels to the new owner took place today Thursday
February 4th, 2021.

The sale of the vessels will result in an immaterial accounting effect for 1Q
2021.

Skudeneshavn, February 4th, 2020

SOFF: SOLGT TRE PSV, UVESENTLIG REGNSKAPSEFFEKT I 1.KV

Oslo (TDN Direkt): Solstad Offshore har solgt PSVene “Sea Angler”, “Sea Bass” og “Sea Turbo”. Salgene ventes medføre en uvesentlig regnskapseffekt i resultatet før første kvartal 2021, ifølge en melding torsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no

3 Likes

Setter stor pris på dine innspill her, Rodjer!

2 Likes

Bare hyggelig om det kan være til hjelp.
Så får vi håpe at selskapet gir oss det vi ønsker framover, flere kontrakter–> bedre resultater og økt cashflow----> høyere kurs.

Oppdraget for Normand Springer utvidet med ytterligere 4 dager.

Normand Springer PSV PPT (Total 08.02) Aberdeen

1 Like

Far Sapphire har fått seg et 14 dagers spot oppdrag tildelt idag.
Normand Springer har fått forlenget sitt engasjement med noen dager.

http://westshore.no/

2 Likes

FORNYBAR: ØKT AMBISJONSNIVÅ INNEN HAVVIND I 2021 -WOOD MACKENZIE

Oslo (TDN Direkt): I 2020 handlet alt om ambisjoner for havvindindustrien og flere beslutningstakere hevet standarden for vekst innen fornybart. I 2021 vil ambisjonene øke i omfang samtidig som antallet tilbydere vil fortsette å vokse og bli med globalisert.

Det fremgår av en oppdatering fra Wood Mackenzie torsdag.

“Både etablerte tilbydere og nye i markedet vil utvikle sine strategier og utvide sine roller for å bedre fange fremtidig vekst”, skriver analysetjenesten.

Wood Mackenzie mener anbudsaktiviteten vil ta seg opp betydelig i 2021 og analytikerne forventer tildeling av over 23 GW i anbud fordelt over flere markeder.

De peker på at Japan og Polen vil dele ut de første kommersielle havvindprosjektene, mens Storbritannia vil utlyse verdens største anbud innen havvind og USA vil utlyse flere.

Det vil ikke kun være fokus på pris, mener Wood Mackenzie.

“Det å skape nye arbeidsplasser vil være viktig særlig i fremvoksende markeder, mens produksjonsprofil og Power-to-X vil spille en større rolle i etablerte markeder. Vi forventer at mange utviklere vil delta gjennom partnerskap”, skriver de.

Wood Mackenzie mener utvikling i nye felter vil være et sentralt tema i 2021, både i eksisterende markeder der nye lisenser vil bli tildelt, og i nye markeder. Dette betyr at flere nye havbassenger vil komme til syne på havvind-kartet.

Til tross for koronapandemien, steg havvindkapasiteten i 2020 med 15 prosent, og nådde med det 31,9 gigawatt (GW) ved årsslutt sammenlignet med 28,8 GW ved slutten av 2019, ifølge data fra Rystad Energy.

Analysehuset forventer at den globale kapasiteten av vindkraft offshore vil stige med 11,8 GW i 2021, ledet an av kapasitetsøkning i Kina.

I tillegg forbereder andre regioner enn Asia og Kina seg på kapasitetsutvidelser og Taiwan og Vietnam har lag til betydelige volumer i sine kommende prosjektporteføljer.

“2021 blir et år å se frem mot i markedet for havvind”, skriver Rystad Energy.

PSP, finans@tdn.no

2 Likes

Ikke fulgt dette markedet så veldig lenge, men ser ut som økt oljepris hvertfall ikke senker etterspørselen.
Har aldri tidligere sett at det har blitt tildelt 11 spot oppdrag på en og samme dag samtidig som det ligger 5 nye oppdrag klar for tildeling.

http://westshore.no/

2 Likes

Stadig oppdateringer på Soff sin hjemmeside ift spotmarkedet.

Normand Service også tildelt oppdrag for Shell fra mandag 8.2.

Normand Service PSV PPT (Shell 08.02) Aberdeen

1 Like

Hvordan ser dere på faren for ytterligere emisjoner i Soff. Med masse positive nyheter, så kan en jo kanskje styrke egenkapitalen?

Andre kan sikkert svare bedre enn meg på akkurat dette.
Men, med det som ligger i restruktureringsplanen med utsettelser på rente etc. kan ikke jeg skjønne at man skal trenge emisjon for arbeidskapital, hvertfall de nærmeste par årene.
Men, emisjon kan ikke utelukkes ifb med nye havvind kontrakter hvor nybygg er påkrevd, men det vil etter mine bedømmelser da være innvannende og positivt.

1 Like

Så lenge de ikke må ta ansvar i forhold til Maximus tror jeg ikke det kommer noe emi.
De ble innvilget lån til arbeidskapital på over 1 milliard ifm restruktureringen

2 Likes

Antall oppdrag tildelt siste dagene samt nye oppdrag klar for tildeling i spotten kan bære bud om at vi er på vei mot lysere tider.

Tyder kanskje på at Normand Vision nå klargjøres for neste oppdrag “Sea Trials”.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9665530

Far Samson har forlatt Avaldsnes idag, på vei mot Tananger, antar det er posisjonering for kommende oppdrag.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9400497

https://paretoship.com/live

4 Likes

Jeg bare digger digginga di, @Rodjer! :raised_hands::raised_hands:

1 Like

Litt mye innimellom, men har flere svakheter, den ene er at jeg engasjerer meg i overkant når noe opptar meg😀
Men, det er i beste mening :grinning:
Jeg værer gode tider for Solstad og dets aksjonærer i tiden som kommer.

Din «svakhet» blir vår styrke. Kaller det vinn-vinn! :+1:

2 Likes
1 Like

Det svinger i bransjen og denne videosnutten fra 2014 forteller endel om Solstad, hvem Lars Peder Solstad er og jeg er ikke i tvil om at det grønne/havvind er noe de vil og er i ferd med å satse knallhardt mot.

1 Like

Mulig at det nå også drar seg til med spot fartøyene internasjonalt.
Oppdrag på 1 fartøy fler enn igår.

Normand Saracen AHTS Woodside 12 February 2021 Dampier, Western Australia
Far Senator AHTS Diamond Offshore 9 February 2021 Perth
1 Like

Synes det ser meget lovende ut nå. Sitter egentlig bare og venter på at vi skal sprette opp herfra:

3 Likes