Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Den ja. Jg forstår ikke helt at Jarl er ledig første kvartal 2022🤔 den har vek en 15mnd kontrakt med Ørsted/Taiwan oppstart dette kvartalet? Musforstår jeg noe mon tro?

Normand Jarstein has secured a contract with a Norwegian subsea contractor for a project in West Africa. The commencement will be January 2021 and the duration are two months firm plus one-month option. In addition, Normand Jarstein has been awarded a contract with a UK based oil company for a duration of approx. 2 months firm, the commencement will be second half May 2021.

The two contracts for the CSV Normand Jarstein will be performed ahead of the previously announced contract with Ørsted at the Hornsea2 wind farm, ref. press release dated November 3rd, 2020, and as such the vessel will be fully utilized through 2021.

Så det passer 100%

BTW, god kar han som tok 100 aksjer i auksjonen…, her gjør vi hva vi kan for å få opp humøret igjen på @Kjell_Makrell :grin:

Når det gjelder morgendagen er det ikke godt å vite eksakt, men det gledelige er at volumet økte på igjen idag, ingen kjent salgspress annet enn hva man må påregne, økende gass og interesse i fb gruppen, vel det kan nok gå begge veier imorgen også, men kanskje vi er litt mer i den positive dytten nå.
Med slikt dryss av kontrakter, både små og store er det hvertfall vanskeligere å argumentere mot å kjøpe Solstad aksjer for tiden.

For uansett hvordan man vrir og vender på det, kontrakter og utnyttelse på flåten har alt å si, i tillegg til at man i sum selvsagt skal tjene penger.

1 Like

Er jeg som blander Jarl og Jarstein🙈

Kom nettopp inn dørene hjemme. Skal få tatt en titt i kveld :+1:

2 Likes

Har ikke aksjer her, men dette er en fordømt uting. Altså å prøve å holde andre ansvarlige for egne avgjørelser. Heller sett pris på engasjementet som sørger for uvurderlig flyt av informasjon.

3 Likes

En unnskyldning er allerede fremmet fra avsender.

På sin plass, selv om det er lett å komme med unnskyldning på en så grønn dag.

1 Like

350k/dag for en såpass liten båt som A. Kestrel, vi kan fort se 500k nå😳

Kjell. Du er nok en trivelig kar, men Dette var en ganske så drøy kommentar. Å legge skylden på Rodjer eller andre som besitter kunnskap, bruker mye tid på gravearbeid og som deler informasjonen med oss andre bør du la være. Du bør nok heller se deg selv i speilet her.

Du vet som alle andre at det er markedet som setter kursen. At diverse banker/aktører har dumpet store mengder aksjer på lavere og lavere kurser er ingen her inne som kan klandres.

Personlig får jeg mer og mer troen på Soff. De legger stein på stein. På meg virker det som vi kan få en hyggelig høst/H2, men må ha litt tålmodighet med egne investeringer. Jeg har snitt på rett over 7, men er overhode ikke bekymret. Har heller ikke planer om å selge på 10 for å si det slik…

Fortsatt god sommer.

1 Like

Aksjer har fått frem noe i meg som jeg ikke er stolt av. Ikke bare har jeg blitt utålmodig men også jævla bipolar.
Nokså fersk i dette gamet. Kjøpte mine første i mars i fjor. Før det er det kun gått i fond. Det burde det gjort nå også.
Mye psykisk stress :dizzy_face:

2 Likes

Der er nok essensen i dette. Det er nok mange som kom inn i aksjemarkedet i fjor som både forventer alt går opp (heile tida) og aldri møtt motgang i markedet.

Mulig du kanskje burde gå tilbake til fond for helsen sin del.

1 Like

Tålmodighet i den aksjen vil gi suksess, og dette kan du gjerne sitere meg på ved en senere anledning. Merk at fundamentale forhold og tid er faktorene her- ikke aksje jalla psykologi.

Prisverdig, takk :+1:

Håper det og at Sapphire eller Drott ellerr forsåvidt begge havner på oppdrag kjapt nå, lite liggedøgn og høye rater gir god butikk.

Skrev forøvrig dette innlegget på fb gruppen igår, veldig interessant med enda en litt heavy kontrakt idag på Normand Jarstein i størrelsesorden 350-600 mill inklusiv opsjonen.
Da begynner det å lukte rimelig bra ift bygging av backlog når man vet at selskapet ofte har levert kvartalsvise inntekter på 1,1-1,35 mrd. I q1 riktignok bare 970 mill eksklusiv Saipem forliket.
Signerte kontrakter hittil i 2021 nærmer seg altså inklusiv opsjoner rundt 3,5mrd, da er man i god rute :grinning:

Har gjort et lite forsøk og de tallene som jeg oppgir her skal man ta for det de er og behandles deretter da jeg ikke besitter informasjon om hvor stort avviket er fra faktisk.

Men, har sett på de kontrakter selskapet har servert markedet hittil i år og brukt antall døgn oppgitt i meldingene samt en gjennomsnittspris for PSV, AHTS og CSV.

PSV 100k/dag

AHTS 200k/dag

CSV 450k/dag.

Da kommer man ut med at Solstad hittil i år har signert kontrakter for drøyt 2,1 mrd + 900 mill i opsjoner, totalt ca. 3mrd.

I tillegg kommer selvsagt spotmarkedet.

Kontraktene er over store deler av verden og ratene på kontraktene varierer nok en hel del kombinert med forskjell på fartøyenes alder, etc.

Mest sannsynlig er sikkert snitt raten på psv noe høyere, mens raten på csv er noe lavere kanskje, i det tilfelle vil totalsummen nok ikke være noe særlig mindre da det har kommet ekstremt mange og lange psv kontrakter hittil i år.

Vel, kun spekulasjoner om virkelighetsbildet så langt, kanskje noen kan bidra med sikrere rater.

2 Likes

Tror @Kjell_Makrell har tatt poenget no. Han har dessuten lagt seg flat og fremmet sine beklagelser for @Rodjer.
Husker selv jeg kjøpte SOFF etter å ha blitt påvirket av davincy_me på hegnar, lite viste jeg om Maximus på dette tidspunktet. Fortjeneste ble til bæsj og jeg begynte å lete etter noen å skylde på. Denne erfaringen gjorde meg klokere og jeg fant ut at det er mine valg, vurderinger og beslutninger som fører til mine aksjekjøp. Ergo driter jeg meg ut så er det min feil.
Alle forstår poenget.
Det er noe dritt med røde tall, men jeg er fullstendig enig med @Rodjer vurdering av SOFF - det bli bra på sikt.
Kan ligge til at jeg har endel aksjer i SOFF, sikkert mange som har flere( det er ikke poenget) og at jeg har endel i minus - mager trøst;)

Det som hvertfall ser utrolig lovende ut er pt ordreinngangen, nå kan det være slik at de andre selskapene har sine fartøy på giga lange kontrakter, men justert for flåtestørrelse melder likevel Solstad hemningsløst med nye slutninger nå og har forsåvidt gjort det siden slutten av november.
Og det fine er at FA flittig omtaler hver eneste en av disse kontraktene, flere og flere leser det og får interesse av å finne ut mer om selskapet.

Nå skal ikke jeg yppe på noen måte, men som jeg har skrevet flere ganger til snart det kjedsommelige, det ligger til rette for flere kontrakter i nær framtid(listet opp flere av de aktuelle fartøyene i et innlegg tidligere idag) og kan vi nå slippe at flere banker skal selge seg ned ser jeg det som høyst rimelig at kontraktsmeldinger vil gi seg utslag på kursen framover.
Ser veldig positivt på dette jeg.

@Rodjer
Slik jeg ser det er vi nå igjen inne i den horisontale trendkanalen mellom ca. 5,9 og 6,8 (giver or take) etter en kort visitt nede på lave 5 i juni/juli. Vi bør nå holde denne trendkanalen og aller helst bryte opp og over 6,8-7,0 (der det tidligere er mye contention samt vi møter MA100 ish).

Bruddet opp fra 5,50 skjedde på høyt volum og jeg tar denne bevegelsen som en bekreftelse på at vi er ute av den nedadgående trendkanalen vi har vært inne i siden LowerHigh (10kr ish) midt i februar. Det indikerer for meg en mer horisontal utvikling fremover der vi skal konsolidere og bekrefte en bunn i chartet rundt ca. kr. 6. Konservativt mao :slight_smile: Så får vi se om indikatorene får hentet seg litt inn og begynne å svinge oppover (tenker da spesielt på glidende snitt).

Oppover er det ca. 8,4 som gjelder først og fremst pga en fremtredende volumbar og mye contention i Q1-21.

Fundamentalt virker ting å gå i SOFF sin favør - stadig nye kontraktsinngåelser (dog ingen endelig avklaring på NM enda) på tildels store båter og nå etterhvert også lengre kontrakter.

Jeg har et noe åpent sinn og har @srh (mfl sikkert) sine ord friskt i minne - TTT.

4 Likes

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid, vet ikke om du er aksjonær i Soff for tiden, men uansett supert at du tok deg tid til å dele dette.
Nå vet de fleste av dere at jeg har liten peiling på TA og de signalene styrer aldri mine avgjørelser og spesielt ikke i Soff der man har hatt liten omsetning og ikke minst, det kommer uhyggelig mange meldinger som på en måte innimellom lett kan overskygge/sette til sideTA.

Men, for noen kan det være greit å vite hvordan det ser ut teknisk og for undertegnede er det greit å vite uansett.

TA blir til og endrer seg underveis mens markedet lever. Det er ingen fasit - bare ett av mange virkemiddel og verktøy investorer kan benytte seg av. Jeg benytter det primært til å vurdere entry/exit og uprisking/derisking. Jeg er fortsatt aksjonær og økte litt nede på ca. 5.50. Så TA’en er nok en smule farget av min posisjon selv om jeg forsøker å være balansert i fremstillingen. :slight_smile:

Lykke til og takk til alle som bidrar her på tråden. Leser alt som skrives! :star_struck: :+1:

2 Likes